Helsingin ruuhkat pahenevat jatkuvasti - Kaupunki | HS.fi

Helsingin ruuhkat pahenevat jatkuvasti

Poikittaisliikenne ongelmista suurin

5.5.2001 3:00

Helsingin liikenneruuhkat pahenevat edelleen. "Etenkin poikittaisliikenne ja ruuhkat ydinkeskustan ulkopuolella kasvavat", toteaa Helsingin liikennesuunnitteluosaston tutkija Irene Lilleberg.

Hänen mukaansa toissa vuonna liikenne kasvoi viisi prosenttia, viime vuonna kaksi. Tämän vuoden alustavien havaintojen mukaan ruuhkautuminen on jatkunut edelleen. Myös Helsingin liikennepoliisin ylikomisario Heikki Seppä vahvistaa saman havainnon. Seppä on vuosia seurannut pääkaupungin liikennevirtoja Helsingin yllä helikopterista. "Automäärä on nyt suurempi kuin koskaan", Seppä sanoo. Hänen mukaansa pahimmat ruuhkasumput ovat entistä tukkoisempia. "Hakamäentien ja Mannerheimintien risteyksen kohta on yksi pahimmista. On häpeä, että sitä ei ole saatu kuntoon", Seppä sanoo. Yhä suurempi ongelma on Kehä I. "Aamuisin ruuhkat alkavat jo Pukinmäen-Malmin kohdalta länteen. Lähes yhtämittainen jono matelee Espoon Vallikallioon asti, ja vasta Leppävaaran suora jakaa liikenteen", Seppä sanoo. Kehä I Leppävaarassa aiotaan siirtää tunneliin Vallikallion alitse. Tällöin nykyinen tielinja voitaisiin käyttää vaikkapa asuntorakentamiseen. Ruoholahden ruuhkatkaan eivät kadonneet minnekään, vaikka liikennettä haittaavat rakennustyöt saatiin päätökseen. Sepän arvion mukaan ennen Länsisataman tavaraliikenteen loppumista ongelmalle ei ole juuri mitään tehtävissä. Ruuhkat eivät enää johdu yksin Ruoholahdesta. "Liikenne on tiheässä olevien liittymien vuoksi tukkoista Matinkylästä Hanasaareen asti", Seppä sanoo. Muita hankalia kohtia ovat Teollisuuskadun-Junatien alue, joka tukkii aamuruuhkassa myös Itäväylän. Teollisuuskatu nelikaistaistetaan Vallilassa Vääksyntieltä Pasilan sillalle asti. Samoin Vihdintie vaatisi lisää kaistoja ja vähemmän tasoristeyksiä. Sepän mukaan liikenne varsinaisessa ydinkeskustassa toimii ruuhka-aikanakin kohtuullisesti. Ongelmana onkin lisääntynyt poikittaisliikenne koko pääkaupunkiseudulla. "Keskustan liikenne ei ole lisääntynyt. Tosin pienikin häiriötekijä tukkii esimerkiksi Mannerheimintien loppupään ja Esplanadit", vahvistaa diplomi-insinööri Jaakko Tuominen Helsingin liikennevalo-osastolta.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat