Kaupunki täyttyy mainostapetista - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki

Kaupunki täyttyy mainostapetista

Tilaajille
Julkaistu: 11.6.2001 3:00

Kaupunkitila täyttyy mainoksista. Tähän johtopäätökseen tulee, kun katsoo arkkitehti Pasi Kolhosen tutkielmaa Tyhjän tilan kammo .

Kolhonen esittelee työssään Helsingin keskustasta kuvapareja, joissa toisesta kuvasta on poistettu kaikki muu paitsi mainokset. Lopputulos, mainostapetti, kertoo heti, että pelkät liikekilvet eivät enää riitä. Mainoksia on nyt tungettu myös lippuihin, julisteisiin, tolppiin, telineisiin ja ikkunoihin. Kolhosen mukaan kaupunkitila ei ole oikein kenenkään hallittavissa. "Hyvä maku ei päde. Joku keksii uusia tapoja mainostaa, ja muut tulevat perässä." Hän uskoo, että seuraavana vuorossa ovat liikkuva kuva ja äänimainokset. Hyvä esimerkki tulevasta on nähtävillä vaikka New Yorkin Times Squarella. Kolhonen sanoo, että häntä itseään häiritsevät lähinnä jalkakäytävillä lojuvat mainostelineet. "Olen ehdottanut kansalaistottelemattomuutta: olisi mukavaa, jos ihmiset nappaisivat häiritsevät telineet mukaansa."