Puhe porisee pikkubussissa - Kaupunki | HS.fi

Puhe porisee pikkubussissa

14.9.2001 3:00

TUUSULA. Kuljettaja Jorma Forsblomin pikkubussissa on entisajan tunnelmaa. Ventovieraat ihmiset ehtivät matkan aikana kertoa omaisistaan, heidän kohtaloistaan ja nykyisestä elämänmenosta.

Keskustelua helpottaa sekin, että paikkoja bussissa on vain hieman yli kymmenen ja matkustajat istuvat osaksi kasvokkain. Tuusulalainen Leena Markkanen on käyttänyt Sampo-busseja jo neljän vuoden ajan. "Työmatka yhteen suuntaan on 12 kilometriä. Kesät kuljet polkupyörällä. Talvella käytän Sampo-kyytiä, vaikka se maksaakin tuhat markkaa kuukaudessa." Leena Markkanen pääsisi töihin myös vuoroliikenteen bussilla, mutta silloin hän myöhästyisi joka päivä varttitunnin. "Meillä ei ole töissä liukuvaa työaikaa. En minä joka päivä voi myöhästyä. Sampo-kyyti on mukavaa, ja bussista olen saanut myös todella hyviä ystäviä." Helena Hokkanen ja hänen äitinsä Sirkka Miettinen käyttävät Sampoa satunnaisesti. "Jokelassa ei ole kaikkia terveyskeskuspalveluja ja tutkimuksissa pitää siksi käydä myös Hyrylässä. Hukassahan me ja moni muutkin olisimme, jos Sampoa ei olisi", Helena Hokkanen sanoo. Nykyisiä kyytimaksuja pitäisi Leena Markkasen mielestä porrastaa. "Sampo-kyyteihin voitaisiin ottaa käyttöön samanlainen taksa kuin Nurmijärvellä. Siellä liikuntarajoitteiset voivat kulkea 18 markan lipulla koko kunnan alueella. Työssäkäyvät saavat nyt lippuvihkolla 15 prosentin alennuksen. Alennusprosentin pitäisi olla suurempi." Leena Markkasen perusteiden mukaan kuljettaminen pikkubusseilla on kunnallekin edullisempaa kuin vuoroliikenteen tukeminen. "Sampo-liikenteen ajoneuvot maksavat merkittävästi vähemmän kuin isot bussit. Linja-autoissa voi nykyisin olla vain yksi tai kaksi matkustajaa. Sampo-liikenteessä matkoja ajetaan vain tarpeen mukaan."

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat