Vessön merilinja syöttää soraa Helsinkiin - Kaupunki | HS.fi

Vessön merilinja syöttää soraa Helsinkiin

Soravarojen ehtyminen uhkaa jaalaperinnettä

20.10.2001 3:00

PORVOO. Sipoolaiselle Helge Johanssonille , 81, tuli kymmenen vuotta sitten työurakka täyteen. Kun hän aloitti soran kuljettamisen Porvoon Vessöstä pääkaupunkiseudun rakennusmaiden tarpeisiin, hiekka lapioitiin aluksiin.

"Työmiehen urakka oli 70000 kiloa päivässä. Hiekka kuljetettiin kottikärryillä laivan ruumaan. Kun kolme miestä lapioi, niin 200 tonnin vetoinen laiva saatiin päivässä täyteen", laivuri Svante Johansson , 54, tietää. Hän on Helge Johanssonin poika. Svante Johansson oli nuorena miehenä itsekin lapioimassa. Sen jälkeen hän oli autonhakutöissä 17 vuotta. "Tuotiin autoja laivalla Japanista. Kymmenen vuotta sitten palasin soratöihin, kun isä lopetti purjehtimisen." Merimiesaikanaan Svante Johansson ehti kiertää maapalloa useaan kertaan. Nyt hän kulkee verkkaista tahtia Porvoon ja Helsingin välillä. Täydessä lastissa matka taittuu hieman yli kymmenen kilometrin tuntivauhdilla Vuosaareen neljässä tunnissa. Svante Johansson ja hänen apumiehensä, tamperelainen merimies Juha Lehtinen kuuluvat pitkän perinteen viimeisin jatkajiin. Viime vuosisadan alussa Porvoon ja Helsingin välillä kulki yli sata jaalaa. Nyt liikenteessä on enää neljä alusta: Ann-Christine, Ghita, Greta ja Jessica. Svante Johanssonin Greta kuljettaa soraa Vessöstä Helsinkiin huhtikuusta vuoden loppuun. Viikonloput ovat vapaita, mutta muuten kauden aikana on vain muutama vapaapäivä. "Kun tuuli on liian kova, ei ajeta. Silloin käristetään makkaraa ja saunotaan", Juha Lahtinen sanoo. Hän viettää lomansa tammi-maaliskuun aikana. Vessön hiekkaharjut on hyödynnetty jo lähes pohjavesien tasolle. Kaivausten jäljiltä alueella on kaksi melko suurta hiekkapohjaista järveä. Osa kuuden kilometrin pituisesta hiekkaesiintymästä on jo maisemoitu. Viime vuonna soraa ja hiekkaa kulki Vessöstä pääkaupunkiseudulle noin 800000 tonnia. Tänä vuonna kuljetukset vähenevät ehkä 10-15 prosenttia. Puolet kuljetetaan meritse ja puolet rekkayhdistelmillä. "Merikuljetukset eivät rasita luontoa tai tiestöä. Polttoainetta kuluu vain puoli litraa tonnia kohden", Svante Johansson puolustaa omaa elinkeinoaan. "Soravaroja riittää Vessössä ehkä muutamaksi vuodeksi. Meillä on hiekkasatama Vuosaaressa ja Ruoholahdessa. Vuokrasopimus Ruoholahdessa on vuoteen 2004. Vuosaaressakin tulee muutto, jos sinne rakennetaan uusi satama", markkinointipäällikkö Reijo Nieminen Lohja Ruduksesta sanoo. Hiekkakuljetuksen meritse ovat Niemisen mukaan olleet toistaiseksi kilpailukykyisiä. "Matkaa kumipyörillä Vessöstä Helsinkiin tulee 70 kilometriä. Jaaloilla saamme lastit suoraan Jätkäsaareen betonitehtaan pihaan." Porvoon hiekkaväylän historia saattaa loppua lähivuosina, jos Helsingin edustalta aletaan nostaa merihiekkaa. Silloin soraa ei kannata enää kuljettaa Porvoossa ainakaan vesiteitse.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat