Hakaniemen toria aiotaan kohentaa - Kaupunki | HS.fi

Hakaniemen toria aiotaan kohentaa

Torin alle suunnitellaan parkkipaikkoja

31.10.2001 2:00

"Se on jonkinlainen liikenneympyrä, jonka keskellä on tori", arkkitehti Janne Prokkola kaupunkisuunnitteluvirastosta kuvaa Hakaniemen torin nykytilaa. Hän on luonnostellut alueen kohentamista.

Hakaniemessä on pielessä melkein kaikki: liikennejärjestelyt, jätehuolto, pysäköinti, valaistus ja yleisilme. "Onhan se ankea paikka, vaikka periaatteessa ihan hyvä tori", Prokkola sanoo työmaastaan. Asukkaat tekivät kolmisen vuotta sitten aloitteen sen parantamiseksi. Prokkolan luonnoksen mukaan torin alle kaivettaisiin kaksikerroksinen pysäköintilaitos, jonne tulisi joko 400 tai 700 parkkipaikkaa. Tori on täyttömaalla, eikä luolan kaivaminen tulisi kovin kalliiksi. Myös kauppahallin jätehuolto laitettaisiin maan alle. Lastauslaiturista voitaisiin luopua, kun huoltoliikenne halliin kulkisi kellarin kautta. Näin hallin edusta jäisi vapaaksi ja aurinkoiselle eteläseinustalle voitaisiin pystyttää terassikahvila. Torikauppiaiden jäteastiat jätettäisiin maan pinnalle Hakaniemenpuiston puoleiselle sivustalle. Itse puistikkokin kunnostettaisiin, mutta siitä ei ole tehty vielä suunnitelmia. Prokkila arvelee, että pysäköintipaikoilla olisi kova kysyntä. Kauppiaiden ja asiakkaiden lisäksi sitä voisivat käyttää Hakaniemen asukkaat. Toria ympäröivät kadut kaipaavat uusimista. Nyt ne ovat leveitä "moottoriteitä", ja suojatiet ovat pitkiä ja hankalia. Hakaniemenrannassa ajokaistoja halutaan vähentää neljästä kahteen, jotta yhteys rantaan paranisi. Se herättänee keskustelua. Suunnittelijat ovat laskeneet, että nykyinen määrä liikennettä mahtuisi niukin naukin kahdelle kaistalle. Osa autoista hakeutuisi Siltavuorenrantaan, ja sitä varten pitäisi rakentaa uusi liittymä Hakaniemen sillan pieleen. Siltasaarenkatu kapenisi niin, että sen keskellä kulkevat raitiotielinjat yhdistettäisiin. "Ratikoista pitää vielä keskustella, koska on kahdenlaista mielipidettä. Toisten mielestä kaventaminen ei onnistu ratikkaliikennettä ruuhkauttamatta". Prokkola sanoo. Suunnittelijat ovat laskeneet, että yksi raidepari riittää, kun laiturialue on pitkä. Uusia ratikoita sille mahtuu kolme peräkkäin. Ainakin Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) pääluottamusmies Tapio Havasto on jo älähtänyt. Kokeneena ratikkakuskina hän epäilee, että yksi raide olisi susi, kun kahdellakin tökkii. Arkkitehti lupaa, että ratikkaliikennettä ei hidasteta. Katujen kaventamisesta seuraa, että torin pinta-ala kasvaa jonkin verran. Sinne ei ole suunniteltu ylimääräistä tilpehööriä, kuten suihkulähdettä tai ulkoilmateatteria. Torilta Merihakaan johtava pätkä Sörnäisten rantatietä aiotaan muuttaa lehteväksi bulevardiksi. Nykyisellään se on tyly katu rumine pömpeleineen. "Rakentamisessa pyritään ydinkeskustan korkeaan laatuun. Valitsemme parhaat materiaalit kuten luonnonkiven", Prokkola kertoo. Hienolla valaistukselle aiotaan saada lämpöä ja tunnelmaa tuuliselle aukiolle.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat