Manskun liikenne on altis häiriöille - Kaupunki | HS.fi

Manskun liikenne on altis häiriöille

Viiden ja puolen kilometrin matkalla on 34 liikennevalot

30.7.2002 3:00

Mannerheimintie on liikenteen valo-ohjauksen kannalta kaupungin kinkkisimpiä paikkoja. "Jos Mansku jumittaa, se vaikuttaa moneen asiaan", ylikonstaapeli Juha-Martti Kettunen Helsingin liikenteenohjauskeskuksesta kertoo.

Kadun liikennettä seurataan tarkoin. "Se on häiriöherkkä ja kapasiteettinsa äärirajoilla", liikennevaloja suunnitteleva diplomi-insinööri Jaakko Tuominen sanoo. "Kestää pitkään ennen kuin liikenne korjaantuu häiriön jälkeen ennalleen." Viiden ja puolen Henkilöautoilijoita on kääntynyt enemmän sivuväylille kuin sieltä tullut lisää. Liikenteenohjauskeskuksessa on laskettu, että Hesperiankatujen vaiheilla ratikoilla, busseilla ja henkilöautoilla on kullakin noin kolmanneksen osuus matkustajista. Joukkoliikenteen osuus Kadun pohjoispäässä, suurten automassojen täyttäessä väylän ruuhka-ajat ovat etelää "normaalimpia". Keskustassa on paljon liikennettä iltaisin, kun ihmiset käyvät asioillaan. Moni kiroaa liikennevaloja, mutta joka sanoo juuttuneensa kaikkiin Mannerheimintien valoihin, on joutunut pysähtymään 34 kertaa. Valo-ohjaamattomia risteyksiä on kahdeksan. Raitiovaunu on Mannerheimintien ässä. Uusi satelliittinavigointiin ja radioviestintään perustuva Helmi-järjestelmä on käytössä jo kaikissa kympin ja nelosen ratikoissa. Järjestelmä antaa vaunuille monissa risteyksissä valoedun aientamalla tai pidentämällä vihreää tai liittämällä mukaan ylimääräisen vihreän vaiheen. Helmin avulla kuljettaja ja liikenteenohjauskeskuksen työntekijä näkevät miten hyvin aikataulussa ollaan. Tarkoitus ei ole myöhästellä, mutta ei liioin olla etuajassa. Kaikkien vaunujen tilanne on seurattavissa ohjauskeskuksen päätteeltä Hietaniemenkadulla. Tuominen näyttää, miten etelään ajava kymppilinjan ratikka 87 on pari minuuttia aikatauluaan edellä ja miltei ottamassa kiinni edellistä kymppiä. Töölöntullin vanhoissa valoissa Helmi-etuutta ei ole. Oopperan pysäkillä vaunu on enää minuutin edellä ja edellinen ratikka - kuten kuuluukin - jo mennyt menojaan. Kiasmasta eteenpäin vauhti hyytyy ja Kolmikulmassa ratikka 87 on sopivasti aikataulussa. Vielä 1960-luvulla Vanhemmmalla konstaapelilla Tarmo Hännisellä on omakohtaisia muistoja vinkkamiehen työstä 70-luvun alusta. "Bussi tiputti miehet iltaruuhkan aluksi risteyksiin ja ratikalla hankkiuduttiin pois." Runeberginkadun risteys oli silloin Helsinginkatua etelämpänä. Runeberginkadun kulmassa oli pönttö ja siellä viittilöineellä liikennepoliisilla oli tapana jalkoja tömistämällä antaa merkki Helsinginkadun kumppanille, milloin liikenteen suuntaa olisi vaihdettava. Kolmen poliisin ketju oli Mannerheimintien ja Reijolankadun, Mannerheimintien ja Tukholmankadun sekä Tukholmankadun ja Topeliuksenkadun risteyksissä. Norden-skiöldinkadun kulmassa oli liikennevalot. "Sehän oli jo vihreää aaltoa", Hänninen tuumii.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat