Kaupunki

Ei pysäkkikatosta, ei opastusta, ei valaistusta – HSL yrittää nyt parantaa tuhansien matkustajien arkea liikenteen solmukohdissa

Matkustaja kiittäisi edes siitä, jos kyltti kertoisi, missä on lähin vaihtopysäkki.

Liki 20 000 matkustajaa vaihtaa Huopalahdessa kulkuneuvoa päivittäin, mutta asema on melkoinen murheenkryyni opastukseltaan ja viihtyisyydeltään.

Päällisin puolin se näyttäisi olevan kunnossa. Aseman laitureilla on selkeät näyttötaulut saapuvista ja lähtevistä junista ja alhaalla joukkoliikennetunnelissa isot sähköiset kokoomanäytöt listaavat bussien saapumisajat ajantasaisesti. Alhaalla on myös näyttötaulu saapuville junille.

Mutta asemalaiturilla istuu vantaalainen Reeta Wilhelms, joka mieluummin vaihtaa junasta junaan, vaikka odotusaika oikeaan paikkaan menevään bussiin olisi lyhyempi. Takana on huonosti onnistunut vaihto edellisenä päivänä.

”Tulin junalla ja vaihdoin 550:een. Mutta sitten jäin pois väärällä pysäkillä, eksyin ja piti tilata taksi, että pääsin oikeaan osoitteeseen”, Wilhelms hymähtää.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Huopalahdessa Wilhelmsin vaihto I-junasta A-junaan on yksinkertainen, koska hän voi vain kävellä laiturin yhdeltä puolelta toiselle.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) keräämän matkustajapalautteen perusteella ihmiset kokevat Huopalahden bussitunnelin kolkoksi ja meluisaksi. Valaistus ei tahdo riittää eikä tunnelissa ole lipunmyyntiautomaattia.

Reitti bussipysäkeiltä ylös asemalaiturille ei ole ilmeinen, jos jää pois bussista kadun toisella puolella eli laituriportaiden vastakkaisella puolella.

Junamatkustajia ei palvella bussien lähtötaululla varsinaisella asemalaiturilla. Sellainen löytyy tunnelin portaiden päästä. Hieman hämmästyttävästi laitureilla ei myöskään ole ajantasaista näyttöä siitä, miten seuraava juna tulee naapurilaiturille.

”Huopalahden asemalla on paljon niitä ongelmia, jotka on havaittu muillakin merkittävillä vaihtopaikoilla”, summaa HSL:n liikennesuunnittelija Riikka Aaltonen.

HSL:n tavoitteena on suosia runkolinjoja ja rakentaa sujuvia vaihtoyhteyksiä, koska suoria bussilinjoja keskustoihin yritetään rajata.

Jos matkustajat kokevat vaihtotilanteen epävarmana, epämiellyttävänä tai peräti pelottavana, vaihtohalukkuus vähenee. Silloin toiveet verkostomaisesta joukkoliikenteestä voi unohtaa.

HSL:n työlistan toteutus riippuu siitä, miten monien eri omistajatahojen kanssa päästään sopimuksen parannustoimista. Esimerkiksi Leppävaaran asemalla neuvottelijoina ovat junaradoista vastaava Liikennevirasto, katualueen omistaja Espoon kaupunki, HSL sekä osaltaan myös kaupalliset toimijat Sellossa.

HSL on koonnut kattavan toimenpideohjelman 42 suositun vaihtopaikan parannustarpeesta. Monet niistä ovat Huopalahden tapaisia junaliikenteen ja bussiliikenteen solmukohtia.

Valtaosa työlistan kohteista eli yhteensä 115 toimenpidettä on erittäin halpoja, 1 000–5 000 euron hintaisia opasteiden tai näyttötaulujen hankintoja.

Myös siisteyteen ja kunnossapitoon pitäisi panostaa, koska monien matkustajien moitteissa täydet roskakorit, rikkinäiset hissit ja sammuneet valaisimet toistuvat.

”Me olemme miettineet, olisiko syytä eri toimijoiden kanssa yhdessä miettiä sellaisia asematalkkareita, jotka voisivat ottaa vastuun vaihtopaikan kunnossapidosta”, sanoo Aaltonen.

Nelisenkymmentä työkohdetta edellyttää urakoita, joiden hinta nousee yli 100 000 euron. Tyypillisimpiä näistä ovat pysäkkisiirrot Helsingin sisääntuloväylillä.

Esimerkiksi Tuusulanväylää kulkevilta busseilta on melko lailla toivottoman pitkät kävelymatkat Itä-Pakilassa poikittaislinjalle 560, joka kulkee Itä-Helsingista Malmin kautta Myyrmäkeen. Linjan reitti ylittää Tuusulanväylän Yhdyskunnantien siltaa pitkin.

”Paikkaa ei edes miellä vaihtopaikaksi”, HSL:n asiantuntijat arvioivat raportissa.

Aivan samanlaisia pitkiä kävelymatkoja on niilläkin matkustajilla, jotka yrittävät vaihtaa Vihdintien, Hämeenlinnanväylän tai Lahdenväylän busseista Helsingin seudun liikenteen busseihin.

Koko parannuslistan kustannusarvio on 1,5–2,8 miljoonaa euroa.

Helsingin seudun joukkoliikenteessä tehdään noin 360 miljoonaan matkaa vuodessa. Suurin osa matkustajista on kokeneita kulkijoita, jotka ovat tottuneet navigoimaan omilla tutuilla reiteillään.

Heihin kuuluu myös helsinkiläinen Rainer Nord, joka odottaa omaa bussiaan Huopalahden tunnelissa nappikuulokkeet päässä. Hänen mielestään tutulla asemalla on helppo kulkea ja löytää perille.

”Ei minulla ole tästä asemasta mitään pahaa sanottavaa eikä mitään parannusehdotuksia”, hän tuumii.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Joukkoliikenne
  • Helsinki
  • Espoo
  • Vantaa

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Melkein varma työpaikka ja lähes 3 500 euron palkka kenelle tahansa – Mikä estää suomalaisia työttömiä ryntäämästä Norjaan?

    2. 2

      Psykiatri varoittaa kasvavasta ilmiöstä: Suomessa elää jo tuhansia nuoria, jotka eivät poistu huoneestaan, koska netti ja pelit riittävät elämän sisällöksi – ”Nuori voi uhata tappaa itsensä, jos pelilaitteet takavarikoidaan”

      Tilaajille
    3. 3

      Terve järki on usein suurinta höpön höpöä

    4. 4

      ”Hänelle tarjottiin suoraan psyykenlääkitystä, eikä siinä huoltajana jäänyt vaihtoehtoa” – Espoolaisäidin 10-vuotias tyttö sai lääkereseptin heti, mutta keskusteluapua vasta kuukausien kuluttua

    5. 5

      ”Taidat elää puutteessa” on kommentti, joka pilkkaa miestä enemmän kuin naista

    6. 6

      Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

    7. 7

      Aikuinen mies oli sukupuoliyhteydessä 10-vuotiaan kanssa, oikeus vapautti raiskaussyytteestä – rikosoikeuden professorit kummastelevat tilannetta

    8. 8

      Muistatko Tarja Halosen mainoskampanjassa laitapuolen kulkijana? Kuva olikin manipulaatio ja vartalo toisen naisen

    9. 9

      Venäjän robotti­trollit kylvävät epäluuloa Suomeen ja muihin Euroopan maihin miljardin euron budjetilla – näin pieni EU-yksikkö taistelee valeuutisia vastaan

      Tilaajille
    10. 10

      Tutkijat haastattelivat yli 20:tä Nokian ylintä johtajaa ja tekivät tylyn johtopäätöksen: romahduksen syynä olivat johtamisen ongelmat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

    2. 2

      ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

      Tilaajille
    3. 3

      Aikuinen mies oli sukupuoliyhteydessä 10-vuotiaan kanssa, oikeus vapautti raiskaussyytteestä – rikosoikeuden professorit kummastelevat tilannetta

    4. 4

      ”Pekalla ei ole rahaa eikä ruokaa, voisitko hakea edes makaronia?” Viranomaiset hätistivät helsinkiläisen Liisan hoitamaan miestä, jonka hän hädin tuskin tunsi

      Tilaajille
    5. 5

      Melkein varma työpaikka ja lähes 3 500 euron palkka kenelle tahansa – Mikä estää suomalaisia työttömiä ryntäämästä Norjaan?

    6. 6

      Miehen elämän piti päättyä Lapin luontoon, mutta hän syntyikin siellä uudelleen – Tiivis luontosuhde edistää mielenrauhaamme ja auttaa vaikeuksien keskellä

    7. 7

      Tutkijat haastattelivat yli 20:tä Nokian ylintä johtajaa ja tekivät tylyn johtopäätöksen: romahduksen syynä olivat johtamisen ongelmat

    8. 8

      Nykyisen internetin tärkeimpiin kuuluva periaate ollaan tuhoamassa Yhdysvalloissa – miltä kuulostaisi maksaa Netflixistä nelinkertaista hintaa?

    9. 9

      Kaatuiko sukulaisesi sodassa? Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen vainajien ”kotisivukone” kertoo valtavasti tietoa yksittäisten sotilaiden reiteistä ja vaiheista

    10. 10

      Jo yksi lasi olutta päivässä lisää syöpäriskiä, varoittaa dosentti – Jos korkin pistää tänään kiinni, alkoholin aiheuttaman syövän riski alkaa pienentyä 5–10 vuodessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

      Tilaajille
    2. 2

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    3. 3

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    4. 4

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    5. 5

      Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

    6. 6

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    7. 7

      Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

    8. 8

      Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihoessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatie­asemalla väistämättä ketään

    9. 9

      Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ruokapaikoissa pääkaupunkiseudulla – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

    10. 10

      ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

      Tilaajille
    11. Näytä lisää