Kaupunki

Maria Silvast asuu Suomen vaarallisimmassa korttelissa – koko maan riskialtteimmista risteyksistä kolme ympäröi pientä aluetta Taka-Töölössä

Helsingin Taka-Töölössä kaikki mahdolliset liikenneuhat kiertyvät yhden asuinkorttelin ympärille. Sen tietää nyt myös asukas Maria Silvast, joka saa hämäämällä kaksivuotiaansa pysymään aloillaan punaisissa valoissa. ”Tässä kohtaa on liian suuret ajonopeudet”, sanoo kaupungin liikenneinsinööri.

Kaksi samansuuntaista riviä kerrostaloja sulautuu kiviseinämiksi Helsingin Taka-Töölössä. Kortteli vehreine sisäpihoineen rajautuu Mannerheimintiehen, Nordenskiöldinkatuun, Urheilukatuun ja Stenbäckinkaduksi muuttuvaan Reijolankatuun.

Kahta taloriviä ympäröi kolme risteystä, jotka ovat turma-alttiimpien joukossa kaikista Suomen teistä. Näiden Helsingin ruuhkaisimpien katujen risteyksissä sattuu keskimääräistä enemmän tieliikenneonnettomuuksia.

Kortteli on Suomen vaarallisin.


”Se on hurja tieto”, sanoo Maria Silvast.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Hän on korttelissa Urheilukadun puolella asuva kaksivuotiaan lapsen äiti ja pienen koiran omistaja. Silvast on seisahtanut kotitalonsa edustalle sulattelemaan poliisin, Tilastokeskuksen ja tienrakennusyhtiö Destian yhteistilastoja.

Kauan ei voi taivastella, sillä pyöräilijöitä suhahtaa senttien päästä ohi tasaisena virtana kohti keskustaa – jalkakäytävällä.

Tavallisesti pyörätie kulkee vain toisella puolella Urheilukatua, mutta korttelin katutöiden takia myös jalkakäytävällä saa väliaikaisesti pyöräillä.

”Joka kerta, kun tulemme pojan ja koiran kanssa ulos, pitää varoa, ettei joku meistä jää pyörän alle. Varsinkin aamuruuhkassa tässä ajaa valtavasti pyöräilijöitä”, Silvast sanoo.

HSTV:n video näyttää, minkä näköistä liikenne on vaarallisissa risteyksissä.


Varominen on järkevää tilastojenkin perusteella. Suurimmassa vaarassa niin Helsingissä kuin muidenkin Suomen kaupunkien keskustoissa ovat pyöräilijät ja jalankulkijat.

Destian tilaston mukaan yli joka neljäs vuosittainen Helsingin taajamaliikenteen henkilövahinko käy pyöräturmassa. Enemmän kuin joka viides vahinko taas tapahtuu jalankulkijoille. Kaikkiaan turmia sattuu pyöräilijöille 98 ja kävelijöille 81.

Silvast muistelee kertaa, jolloin oli takapihalla samaan aikaan, kun taksi ja pyöräilijä kolaroivat Urheilukadun ja Nordenskiöldinkadun kulmassa.

”Tuntuu, että tässä kolaroivat nimenomaan pyörät ja autot.”

Seuraavaksi tyypillisintä kaupunkiliikennettä on Destian johtavan asiantuntijan Christel Kautialan mukaan se, että tulee peräänajoja.


Urheilukadun ja Nordenskiöldinkadun risteykseen pakkautuu liikenneriskien suma. Nordenskiöldinkatu on Mannerheimintien ohella keskustan ruuhkaisimpia pääkatuja. Kummallakin ajaa vuorokaudessa noin 35 000 ajoneuvoa.

Vain Sörnäisten rantatien kaltaiset sisääntulotiet ja moottoriväylät pyyhältävät ohi liikenteen vilkkaudessa.

Maria Silvastilla on runsaasti kokemusta sekä autoilusta Nordenskiöldinkadulla että suojatien yli syöksymisestä.

Korttelin kulmalta nimittäin lähtee suojatie, jonka raitiovaunuseisake jakaa kahtia. Vihreät valot palavat suojatiellä kovin lyhyen aikaa.

Pikkulapsen kanssa kävellessä on Silvastin mukaan mahdotonta ehtiä yksillä vihreillä koko kadun yli. Kaksivuotiaassa riittää pitelemistä kokonaisen punaisten valojen vuoron ajan.

Autolla Urheilukadulle kääntyessä puolestaan on vihreät Urheilukatua ylittäville jalankulkijoille ja Nordenskiöldinkadun raitiovaunuille.

”Kääntyville autoille ei ole odotusaluetta kaistojen välissä. Siksi kääntyvä auto sulkee tien kaikilta muilta”, Silvast sanoo.

Helsingin kaupungin liikenneinsinööri Jussi Yli-Seppälä vahvistaa asukas Silvastin havainnot. Hän on HS:n pyynnöstä tutkinut alueen onnettomuuskarttoja ja -tyyppejä. Yhtä selittävää tekijää korttelin vaarallisuudelle ei ole.

”On erittäin suuret liikennemäärät ja kaikki mahdolliset liikennemuodot samassa ahtaassa tilassa”, Yli-Seppälä sanoo.

Suomen vaarallisimmaksi Yli-Seppälä ei haluaisi aluetta kuvata. Hänestä on selvää, että eniten onnettomuuksia sattuu tämänkaltaisissa kaupunkiympäristöissä. Yksi epäkohta on Yli-Seppälästä kuitenkin ilmeinen.

”Tässä kohtaa on liian suuret ajonopeudet.”

Kaikilla korttelia ympäröivillä kaduilla saa ajaa 50:tä kilometriä tunnissa. Mutta mahdollisesti ei enää kauan.

Kaupunkiympäristöstä vastaavien kuntapoliitikkojen ja sen jälkeen vielä kaupunginhallituksen johtavien poliitikkojen on määrä loppuvuonna puida esitystä nopeusrajoitusten alentamisesta kantakaupungissa.

Jos neljänkympin rajoitus hyväksytään, alennettuja nopeusrajoituksia aletaan toteuttaa ensi vuoden alusta.


Muitakin muutoksia on tulossa. Siitä kielivät esimerkiksi lukuiset punakeltaiset huomiopuomit ja suuret montut Reijolankadussa.

Tekeillä on yksisuuntaisia pyöräkaistoja, jotta jalankulkijat ja pyöräilijät saadaan erilleen toisistaan. Osalla kaduista kavennetaan kaistoja, mikä Yli-Seppälän arvion mukaan ohjaa autoilijat hidastamaan vauhtiaan.

Jalkakäytävät levenevät, ja esteetön liikkuminen sujuu nykyistä paremmin. Raitiovaunuille tulee korotettuja kiskoalueita.

”Tästä on hyvä ottaa mallia muuallakin keskustassa”, Yli-Seppälä sanoo.

Silvastilla on toive: ”Saisiko liikennevalojen vaihtumisvälin pidemmäksi?” Parannuksia odotellessaan Silvast houkuttelee poikansa punaisten valojen ajaksi bongaamaan automerkkejä.

Volvot, uudet ja vanhat ja kaikki mallit, ovat pojan suosikkeja. Se on äidistä outoa, sillä kenelläkään perheestä ei ole Volvoa.


Korjaus tiistaina 26. syyskuuta kello 14.45: Urheilukadun jalkakäytävällä saa väliaikaisesti pyöräillä korttelissa tehtävien katutöiden takia.

Fakta

Näin vaarallinen kortteli paljastui


 Suomen kymmenen vaarallisinta liikenneturmapaikkaa ovat:

1. Itäväylän ja Kehä I:n risteys, Helsinki

2. Mechelininkadun ja Porkkalankadun risteys, Helsinki

3. Mannerheimintien ja Stenbäckinkadun risteys, Helsinki

4. Tyrnäväntien ja Ouluntien risteys, Liminka

5. Mäkelänkadun ja Sturenkadun/Hattulantien risteys, Helsinki

6. Mannerheimintie 96 (Nordenskiöldinkadun risteys), Helsinki

7. Hämeenlinnantie, Lahti

8. Kaskentien ja Kunnallissairaalantien risteys, Turku

9. Mechelininkatu 1 (Pohjoisen Rautatiekadun risteys), Helsinki

10. Nordenskiöldinkadun ja Urheilukadun risteys, Helsinki sekä Mikonkadun ja Vilhonkadun risteys, Helsinki.

 Asiasta uutisoi heinäkuussa STT.

 Tilastointi on vuosilta 2012–2016. Tiedot ovat poliisin tallentamia ja peräisin Destiasta. Mukana ovat kaikki liikennemuodot ja tieliikenneonnettomuudet.

 Vaarallisuus on mitattu painotetulla onnettomuuspaikkaindeksillä. Henkilö­vahinkoon johtanut onnettomuus saa arvon 1 ja omaisuusvahinkoon johtanut arvon 0,2.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenneonnettomuudet
  • Asuminen
  • Taka-Töölö
  • Helsinki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    2. 2

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    3. 3

      Myös monet työssä käyvät välttelevät työntekoa

    4. 4

      Weinstein-skandaali syvenee – Game of Thrones -näyttelijä Lena Headey syyttää tuottajaa ahdistelusta

    5. 5

      Sote-ratkaisu horjuu jälleen – asiantuntijat laidasta laitaan varoittavat viemästä tuoreinta versiota eteenpäin

    6. 6

      Jari Jääskeläinen on vaihtanut työmaakoppien tyttökalentereita luontokalentereihin – rakennusalalla naisia on häiritty vuosikymmenet, mutta nyt asiaan halutaan muutos

    7. 7

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen kääntää saduista roolit nurin – Tasa-arvoista kasvatusta korostava vanhempi törmää yhä ihmettelyyn

      Tilaajille
    8. 8

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    9. 9

      Flunssaisena töihin tuleva on pahoinpitelijä – Ihmisellä pitää olla mahdollisuus sairastaa

    10. 10

      Petolaumat lähestyvät suurkaupunkeja ympäri Eurooppaa – Suomen kokoisessa Italiassa on lähes kymmenkertaisesti susia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    2. 2

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    3. 3

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    4. 4

      Autokoulunopettaja näytti, miten vaihteita vaihdetaan – Miksi tuntuu paremmalta olla hiljaa ahdistelusta?

    5. 5

      Onko alkoholin tilaaminen ulkomailta todella kielletty laissa? – Lakimies sanoo kieltoa ”suureksi sumutukseksi”, joka perustuu muutaman virkamiehen ratkaisuun

    6. 6

      Suomalais-hollantilainen laite mullisti saasteiden mittauksen: Satelliittikuvat paljastavat, missä päin maailmaa ilma on saastuneinta

    7. 7

      Meteorologi selittää, miksi Helsingin yllä loisti voimakkaan punainen aurinko

    8. 8

      Tätä on seksuaalinen häirintä, ja tämän sille voi tehdä – Kaikki, mitä asiasta pitää tietää

    9. 9

      Lääkäri ei ottanut poikani puheita itsemurhasta todesta – ensimmäinen yritys oli viimeinen

    10. 10

      Uusi kulmakarvojen tatuointimenetelmä villitsee Suomessakin, mutta onko microblading turvallista? Asiantuntija oikoo viisi väärinkäsitystä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

      Tilaajille
    2. 2

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Sinun hiljaisuutesi on valanut sementtiin itätytön stereotypian, ja se myy lisää poikamiesmatkoja”, kirjoittaa kirjailija Sofi Oksanen avoimessa kirjeessään Melania Trumpille

    5. 5

      Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

    6. 6

      Kiusaajat voittivat Niklas Herlinin

      Tilaajille
    7. 7

      Trumpin lähipiiri pelkää presidentin olevan ”hajoamassa” – avustajat yrittävät pitää presidentin aisoissa, kun hän saapuu toimistolle kiihdyksissään

    8. 8

      Teollisuuden ja median suuromistaja Niklas Herlin on kuollut

    9. 9

      Naisen käsi osui vahingossa vastaan kävelleeseen mieheen Kalliossa – mies raivostui silmittömästi, löi ja potki naista

    10. 10

      Rikollisjengi kaappasi ruokakaupan Malmössä ja ryhtyi pyörittämään sitä itse – ”En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa”

    11. Näytä lisää