Kaupunki

Länsimetron suurin voittaja on Itä-Helsinki, todennäköisin häviäjä Espoo, sanoo professori – uusi metro saattaa muuttaa alueiden arvostusta ihan uudella tavalla

Rikkaimmat matkustajat nousevat metroon Kulosaaresta, köyhimmät Aalto-yliopiston ja Keilaniemen pysäkeiltä. HS kävi läpi asemien asuinalueiden tilastot ja kuvasi koko metromatkan etukäteen. Mitä siitä sanoi kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara?

36 kilometriä, 25 asemaa. Kun länsimetro aloittaa liikennöinnin lauantaina 18. marraskuuta, metro yhdistää idän ja lännen, Helsingin ja Espoon.

Metron varrelle mahtuu useita asuinalueita, jotka eroavat toisistaan suuresti esimerkiksi asukkaiden sosioekonomisen taustan ja asuntojen hinnan mukaan.

HS:n verkkototeutuksessa voit kulkea oranssin linjan idästä länteen, pysähtyä kaikille asemille tarkastelemaan niistä otettuja 360-kuvia ja vertailla, miten eri asemia ympäröivät asuinalueet eroavat toisistaan.

HS selvitti muun muassa, miltä metroasemalta nousevat kyytiin linjan varakkaimmat ja köyhimmät, minkä pysäkin lähellä asuu eniten lapsiperheitä ja keiden metrokäyttäjien kotona puhutaan eniten vierasta kieltä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Sosioekonomisessa tarkastelussa yksi metroasema erottuu muista: Helsingin Kulosaari. Siellä asuvilla on eniten rahaa, paras koulutusaste ja merenranta. Muinoin se on myös ollut oma kuntansa.

Kulosaaren asemalta metroon astuvilla on metrolinjan parhaat tulot. Vähiten rahaa on puolestaan Aalto-yliopiston ja Keilaniemen kohdilla kyytiin tulevilla. Vuonna 2014 Kulosaaren asukkaiden mediaanitulo oli hieman yli 27 000 euroa. Mediaani tarkoittaa, että puolet kulosaarelaisista tienasi vuodessa yli 27­000 euroa, puolet vähemmän. Samana vuonna Otaniemessä tulojen mediaani oli 10 700 euroa.

Verrattuna muiden metroasemien lähellä asuviin kulosaarelaiset asuvat myös kaikkein todennäköisimmin omistusasunnossa. Vastaavasti Aalto-yliopiston ja Keilaniemen seudulla yli 90 prosenttia asuu vuokralla.

Liki puolet kulosaarelaisista on korkeakoulutettuja. He myös poikkeavat muista äidinkieleltään, sillä Kulosaaressa on suhteessa asukasmäärään ylivoimaisesti suurin äidinkielenään ruotsia puhuvien joukko. Liki 18 prosenttia kulosaarelaisista on ruotsinkielisiä.

Otaniemessä vastaava luku on noin neljä prosenttia.

Ylva Sumelius, 42, edustaa varsin tyypillistä kulosaarelaista. Hän on korkeakoulutettu kahden lapsen äiti, joka työskentelee pankissa asiakasvastaavana. Kotona puhutaan ruotsia, ja lapset käyvät Kulosaaressa ruotsinkielistä peruskoulua.

Sumelius on asunut Kulosaaressa vuodesta 2005. Hänen työpaikkansa on Helsingin keskustassa. Töihin hän kulkee päivittäin metrolla.

Länsimetron seurauksena Sumeliuksen matka ei välttämättä pääty keskustaan. Hänen veljensä asuu Lauttasaaressa, ja nykyisen miehen poika käy koulua Espoossa. Sumelius arveleekin, että länsimetro sujuvoittaa elämää huomattavasti.

”Olemme etsineet uutta asuntoa ja miettineet, että sen pitäisi olla aika lähellä metroa, että kaikki lapset pääsisivät edelleen helposti samoihin kouluihin.”

Aiemmin Sumelius on asunut Helsingin keskustassa ja Vantaan Martinlaaksossa. Ennen Kulosaareen muuttamista metrolla matkustaminen aiheutti hänessä jopa hieman epäluuloja – ehkä samanlaisia, joita on länsimetrohankkeen aikana kuultu espoolaisiltakin.

”En tiedä, mistä tuli sellainen mielikuva, että metrossa ei olisi niin rauhallista. Ajattelin, että metrossa olisi enemmän häirikköjä, mutta ei minulle ole ikinä tapahtunut metrossa mitään. Päinvastoin: metro tuntuu jopa turvallisemmalta kuin bussi, koska tila on paljon avarampi ja näkee, mitä ympärillä tapahtuu.”

Kulosaari on asukasluvultaan metroasemien alueiden pienimpiä paikkoja. Siellä asuu noin 3 800 ihmistä.

Sumeliuksen mukaan tämä näkyy alueen kylähengessä. Kun Sumelius muutti Kulosaareen, ennalta tuntematon naapuri tuli kysymään kaupan kassajonossa, onko hän ”se uusi asukas”. Samassa rivitalossa järjestettiin yhteisiä talkoita ja lapset kävivät naapureiden luona leikkimässä.

”Tämä on saari, joten se antaa rajat. Siitä tulee selkeästi omanlaisensa kylähenki. Vähän alitajuisesti varmaan elää vielä jossain määrin sellainen ajatus, että täällä ollaan vähän erillään muusta Helsingistä.”

Kulosaaren hyviin puoliin kuuluu Sumeliuksen mukaan se, että lähellä on luontoa ja rauhaa. Meren ääreltä pääsee kuitenkin nopeasti metrolla esimerkiksi Helsingin keskustaan.

”Minulla on sellainen tunne, että kun tänne on kerran muuttanut, niin tänne myös jämähtää aika hyvin.”

Tällaiset lintukodot tulevat länsimetron myötä entistä houkuttelevimmiksi. Helsingin yliopiston kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara arvioi, että länsimetro voi muuttaa Helsingin ja Espoon dynamiikkaa erilaisten keskustojen ja houkuttelevien asuinalueiden osalta.

Julkista liikennettä tarkasteltaessa Helsingin keskusta on Vaattovaaran mukaan sijainniltaan ylivoimainen. Sinne pääsee joka puolelta helposti, ja palveluja on tarjolla runsaasti. Metro voi kuitenkin synnyttää uusia helposti saavutettavia keskuksia.

”Iso infrastruktuuri, niin kuin metro, tuo oman murroksen rakentamiseen, jossa eri toimijat etsivät parasta käyttöä ja sijaintia uudella tavalla rakentuvassa kaupunkiseudussa.”

Esimerkiksi Itä-Helsinki on alue, jonka Vaattovaara näkee tulevaisuudessa menestyvän. Nyt asunnot ovat metrolinjan itäisimmillä alueilla halvempia kuin muualla, mikä kertoo jotain houkuttelevuudesta. Huokeimmat asunnot metron varrelta saa Kontulasta.

”Metroradan varrella olevat merenläheiset, osittain kohtalaisen vanhat ja hyvällä paikalla olevat sijainnit ovat itsestään selviä menestyjiä, mutta muidenkin perusyhteyksien varrella, niin kuin Itä-Helsingissä, saavutettavuus kasvaa poikittaisella liikenteellä ihan merkittävästi.”

Toisaalta on mahdollista, että länsimetro ei tuo suurta mullistusta. Liikennemäärät Espoon suunnalta Helsinginniemelle eivät ole kasvaneet vuosikymmeneen, Vaattovaara huomauttaa.

”Se, että yhtäkkiä pääseekin metrolla, ei tarkoita, että sieltä olisi tuhatpäin tulossa ihmisiä Helsinkiin.”

Pelkkä metro ei tee asuinaluetta autuaaksi. Kehitys riippuu myös rakentamisen laadusta.

”Monet alueista ovat aika kauheita, kun tulee metroasemalta ulos. Siinä on bussipysäkkiä ja parkkipaikkaa, voi olla yksi baari ja pari kuppilaa sekä yksittäisiä taloja, mutta ei viihtyisää kaupunkia”, Vaattovaara kuvailee.

Jos uuden rakentamisen tuloksena syntyy viihtyisiä asuinalueita, yhä useampi asuinalue voidaan nähdä houkuttelevampana, Vaattovaara uskoo. Yhdeksi viihtyisyyttä lisääväksi keinoksi hän mainitsee umpikortteleiden rakentamisen korkeiden rakennusten lisäksi.

Itä-Helsingin vetovoimatekijänä Vaattovaara näkee myös ammattikorkeakoulu Metropolian korkeakouluhankkeen.

”Itä-Helsingissä on upeaa ympäristöä, ja nyt kun sinne tulee vahvemman metroyhteyden lisäksi esimerkiksi iso ammattikorkeakouluhanke ja valtava määrä opiskelijoita, ihmiset myös liikkuvat sinnepäin”, hän sanoo.

”Kun palveluita ja tapahtumia, elävää kaupunkia ja nuoria ihmisiä sekä elinvoimaa tulee lisää, uskon, että metroyhteys yhdistettynä tämäntyyppisiin asioihin lisää houkuttelevuutta.”

Toisaalta Vaattovaara muistuttaa, että radan läheisyys ja isot liikenneristeykset voivat tuoda myös turvattomuutta ja rauhattomuutta.

Missä metrolinjan varrella sitten on Kulosaaren vastakohta? Espoon Otaniemessä. Aalto-yliopiston pysäkiltä metroon nousee pian iso joukko opiskelijoita.

Otaniemen asukkailla on metrolinjan pienimmät tulot, ja vuokralla asuminen on alueella suhteellisesti yleisintä. Lisäksi sekä Aalto-yliopiston että Keilaniemen alueella asuu suhteessa vähemmän lapsia kuin minkään muun metroaseman lähellä.

Neea Nieminen, 21, on pääasiallinen opiskelija. Hän elää opintotuella ja kesätöistä saaduilla säästöillä. Niemisen arki pyörii pitkälti yliopiston kampusalueella ja teekkarikylässä, jonne hän muutti viime kesänä.

Monet Niemisen kaverit asuvat ylioppilaskylässä. Suurimman osan vapaa-ajasta lohkaisevat kemiantekniikan opinnot ja toiminta opiskelijajärjestössä.

”Tämä on pieni yhteisö. Vaikka monet valittelevat, että ei tule lähdettyä ikinä muualle, niin se on kuitenkin lyhyt aika elämästä, jonka täällä asuu. Miksei siitä ottaisi kaikkea irti? Eikä siihenkään mene aikaa, että matkustaisi yliopistolle.”

Niemisestä ei ole tulossa kovin aktiivinen länsimetron käyttäjä: hän käy yliopistokampuksen ja teekkarikylän ulkopuolella ”hävettävän harvoin”, ei aina edes viikoittain. Toistaiseksi Nieminen on kulkenut Otaniemestä pois bussilla, mutta lauantain jälkeen hän aikoo ehdottomasti vaihtaa metroon.

”Metrolla pääsee helposti Sörnäisiin ja Itä-Helsinkiin asti. Eikä tarvitse välttämättä katsoa aikataulusta, milloin se metro kulkee. Nyt on tullut usein mentyä autollakin, koska on hirveä vaiva vaihtaa liikennevälineestä toiseen.”

Yliopistopiireissä länsimetron viivästymiseen ehdittiin turhautua moneen kertaan. Varsinaista raivostumista ei ole Niemisen mukaan ollut havaittavissa, mutta kukaan ei ole enää aikoihin jaksanut lyödä vetoa siitä, milloin metro aukeaa.

”Enemmän on ollut vitsailua, että ehkä ensi vuonna sitten. Tietysti ne, jotka ovat muuttaneet jonnekin sen takia, että pääsisi metrolla helposti yliopistolle, ovat turhautuneet.”

Espoossa länsimetro ei automaattisesti lisää alueiden houkuttelevuutta, professori Vaattovaara arvioi.

”Osalla alueista arvo ja saavutettavuus heikkenee, mikä voi laskea alueiden haluttavuutta ja esimerkiksi asuntojen hintoja Espoon sisällä. Tähän vaikuttaa esimerkiksi merkittävien bussilinjojen lakkauttaminen.”

Vaattovaaran mukaan länsimetro synnyttää luultavasti myös jonkin verran muuttoliikettä idästä länteen, mikä voi sekoittaa alueiden sosioekonomisia piirteitä.

”Pienituloisilla on heikoin mahdollisuus valita. Tiiviimmät kaupunkikeskustat kestävät vähän paremmin myös huono-osaisuutta. Moninaisuus uppoaa niihin paremmin, koska palveluita ja kauppoja on erityyppisiä. Jos asemanseuduista tulee uusia kaupunkeja, sekoittumistakin tapahtuu.”

Tosin hän uskoo, että erityisesti Espoossa pienituloisemmat ovat pitkälti opiskelijoita ja nuoria.

”En näe tässä mitään sosiaalisia uhkia.”

Katso, miten länsimetron avajaispäivästä kerrottiin:


Tältä näyttää nopeutettu ajo läpi länsimetron:

 

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Länsimetro
  • Joukkoliikenne
  • Helsinki
  • Espoo

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    2. 2

      Päänsiirto ruumiilta toiselle onnistui – Kiistellyn italialaiskirurgin tähtäimessä seuraavaksi elävät potilaat

    3. 3

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    4. 4

      Riskit kasvavat asuntomarkkinoilla, ja nyt alkaa olla aika huolestua

      Tilaajille
    5. 5

      Juhana Vartiainen: Suomen työttömistä vain 40 000 pystyy oikeasti työllistymään – ”Se on ihan eri koko­luokka kuin nämä sadat­tuhannet, joista on tapana puhua”

    6. 6

      Länsimetro sai ihmiset liikkeelle varhain launtaina – kuvakooste matkustajien hurmoksesta

    7. 7

      Länsimetron ensimmäiset 7 tuntia: HS:n seuranta kokoaa yhteen kauan odotetun päivän tapahtumat – ”Vastaavaa tunnelmaa ei ole ennen nähty suomalaisessa joukkoliikenteessä”

    8. 8

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    9. 9

      Morrissey vähättelee viihdealan seksuaalisesta ahdistelusta noussutta kohua: ”Ihmiset ovat tienneet mitä tapahtuu ja pelanneet mukana”

    10. 10

      Metrojuhlia ei järjestänyt kukaan, joten ihmiset tekivät ne itse – HS oli ensimmäisen Espoon-metron kyydissä, ja tältä vaunussa näytti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt.fi kommentti: Ylen A-teema osoitti jälleen, kuinka surkea konsepti sillä on – Ohjelmassa piti keskustella seksuaalisesta häirinnästä, mutta siellä keskusteltiin siitä, miten voi flirttailla

    2. 2

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    3. 3

      Länsimetron ensimmäiset 7 tuntia: HS:n seuranta kokoaa yhteen kauan odotetun päivän tapahtumat – ”Vastaavaa tunnelmaa ei ole ennen nähty suomalaisessa joukkoliikenteessä”

    4. 4

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    5. 5

      Kukaan ei pelasta sinua täältä, sanoi ”lääkäri”, riisui toimittajan ja aloitti tutkimuksen – Kokeilimme, miltä tuntuu osallistua seksuaalisia fantasioita toteuttavaan esitykseen

    6. 6

      Kone-nimensä vuoksi vankilaan joutunut suomalaismies vapautui syytteistä – aikoo haastaa Bulgarian EU-oikeuteen

    7. 7

      Juhana Vartiainen: Suomen työttömistä vain 40 000 pystyy oikeasti työllistymään – ”Se on ihan eri koko­luokka kuin nämä sadat­tuhannet, joista on tapana puhua”

    8. 8

      Riskit kasvavat asuntomarkkinoilla, ja nyt alkaa olla aika huolestua

      Tilaajille
    9. 9

      Sexpon puheenjohtaja ja seksityöntekijä kertoo, millaisia ovat ihmisten noloimmat seksikysymykset: ”Nykyään asiakkaat kyllä pyytävät huomattavan reippaasti”

    10. 10

      Nuorisojengi tehtaili Helsingissä muutamassa kuukaudessa 13 ryöstöä – Uhrin kurkulle painettiin tikari Malmilla, myyjää hakattiin lonkerotölkeillä Mellunkylässä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

    2. 2

      ”Kukaan älykäs ja kaunis nainen ei halua seurustella työttömän, kouluttamattoman miehen kanssa” – 28-vuotias Valtteri ja 26-vuotias Kharouf kertovat tarinansa syrjäytymisestä

      Tilaajille
    3. 3

      Kolmevuotiaan lapsensa puukotuksesta epäillyn isän kuulustelut alkavat tiistaina, miehellä aiempaa rikostaustaa – Poliisi henkirikoksesta: ”Tapahtumia, joita ihmismieli ei meinaa käsittää”

    4. 4

      Joukossamme elää ihmisiä, joilla on pedon luonne – näin psykopaatti lipuu toisen ihmisen lähelle ja tekee tuhojaan

      Tilaajille
    5. 5

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    6. 6

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    7. 7

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    8. 8

      Eräänä kesäiltana Seppo kaatui ja kuoli – se oli vakava paikka, sillä tämä raivokas nero yksin tiesi kaiken siitä, miten Suomen ydin­jäte haudataan turvallisesti

      Tilaajille
    9. 9

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    10. 10

      Miksi vaikutusvaltaiset miehet panevat naiset katsomaan masturbointiaan? Asiantuntija vastaa

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Taksien tilaaminen Helsingissä muuttui jo torstaina – Valopilkku-sovelluksen tilaukset menevät nyt Lähitaksille
    3. Länsimetron ensimmäiset 7 tuntia: HS:n seuranta kokoaa yhteen kauan odotetun päivän tapahtumat – ”Vastaavaa tunnelmaa ei ole ennen nähty suomalaisessa joukkoliikenteessä”
    4. Katalonian pannukakku lässähti – joulukuun aluevaaleista tulee todella raju mittelö
    5. Saksan hallitusneuvottelut yllättivät kaasuputkea vastustavan Baltian iloisesti – ”Ovatko saksalaiset tulleet järkiinsä?”
    6. Länsimetro sai ihmiset liikkeelle varhain launtaina – kuvakooste matkustajien hurmoksesta
    7. Presidenttikampanjansa avannut Merja Kyllönen puuttuisi syrjivään puheeseen eduskunnassa: ”Vaikka viikon palkka pois tai kuukauden pidätys eduskuntatyöstä”
    8. Tunti sitten
    9. Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä
    10. Päänsiirto ruumiilta toiselle onnistui – Kiistellyn italialaiskirurgin tähtäimessä seuraavaksi elävät potilaat
    11. Morrissey vähättelee viihdealan seksuaalisesta ahdistelusta noussutta kohua: ”Ihmiset ovat tienneet mitä tapahtuu ja pelanneet mukana”
    12. Krista Pärmäkoski sivussa – vahvasti hiihtänyt Laura Mononen tuuletti voittoa Suomen cupissa: ”Parempi tilanne kuin viime vuonna”
    13. Näytä lisää