Kaupunki

Länsimetron liikenne alkoi nyt toden teolla ja Espoossa kuohuu, kun monen matka-aika pitenee – ”Puhuin suunnittelijoille ja aloin itkeä”

Pidentyneet matka-ajat, täpötäydet vaunut ja tekniset ongelmat ovat ärsyttäneet matkustajia länsimetron alkutaipaleella. Viimeksi tiistaina metroliikenne halvaantui laitevian takia. HS kävi läpi metro- ja liityntäliikenteen kipukohdat sekä kysyi, milloin kallis hanke lunastaa suuret lupauksensa sujuvammasta joukkoliikenteestä.

Tämä viikko on tulikoe pääkaupunkiseudun metrolle ja uudelle liityntäliikenteelle. Heti tiistaina asetinlaitevika halvaannutti metroliikenteen ja keskeytti matkustajien uusien reittien harjoittelun.

Liityntäbussit aloittivat liikennöinnin jo viime viikon keskiviikkona 3. tammikuuta. Tämä oli Helsingin seudun liikenteen (HSL) mukaan harkittu päätös, jotta linjastoa voitiin testata hetki ennen suurinta ruuhkahuippua.

Joulunajan lomien loppuminen ja koulujen alkaminen tarkoittavat sitä, että matkustajamäärät ovat tällä viikolla viime viikkoa suurempia.

HSL:n historian suurimman bussiuudistuksen jälkeen Etelä-Espoosta ei enää juuri pääse Helsingin keskustaan suorilla bussiyhteyksillä. Bussit liikennöivät vain metron uusille asemille asti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Liikenne takkuili pahasti tiistaina, kun asetinlaitevika pysäytti metroliikenteen kello 5.50. Asetinlaitevika kiusasi länsimetroa myös koeajojen aikana. Vaikka vika saatiin tiistaina korjattua kello seitsemän jälkeen, vuoroja ajettiin epäsäännöllisesti vielä tunteja. Korvaava bussiliikenne jatkui kello 10:een asti.

Linjauudistus merkitsee osalle espoolaisista aiempaa sujuvampaa matkaa Helsinkiin, mutta toisille tämä tarkoittaa suorien yhteyksien päättymistä. HSL on luvannut, että bussit liikennöivät aiempaa tiheämmin, vaikka linjojen määrä vähenee.

Metron ja matkustajien, etenkin työmatkalaisten, yhteiselossa on kolme tärkeää kysymystä: miten liityntäliikenne sujuu, kuinka paljon teknisiä ongelmia on ja mahtuuko metrovaunuihin myös ruuhka-aikana?

Lisäksi metro vaikuttaa etenkin Länsiväylän liikenteeseen. Jo nyt Länsiväylän bussikaistat ovat tyhjentyneet.

Näillä näkymin Helsingin ja Espoon metroliikenteen on tarkoitus jatkua nykytyylillä 2030-luvun alkuun asti. Sen jälkeen vuoroväliä tihennetään tai vaunuihin tehdään enemmän tilaa penkkejä poistamalla.


Liityntäliikenne metroasemille

”Tuntuu ihan uskomattomalta”, Espoon Haukilahdessa asuva opettaja Tiina Halttunen puuskahtaa.

”Matkaa töihin Lauttasaareen on 6,3 kilometriä. Ennen matkaan meni bussilla 20 minuuttia, mutta tällä hetkellä se kestää 45 minuuttia.”

Nyt Halttusen pitää ensin kävellä 1,3 kilometriä liityntäbussin pysäkille ja kulkea metroasemilla viidet pitkät rullaportaat. Lauttasaaressakin kävelymatka on venynyt lähes kilometriin. Metromatka kuluu seisoen.

”Maanantaina kävin puhumassa liikennesuunnittelijoille, jotka päivystivät metroasemalla. Aloin itkeä.”

Halttunen huomauttaa, että tilanne koskee työmatkalaisten lisäksi myös monia koululaisia, joiden koulupäivät pitenevät nyt sekä alusta että lopusta.

Hän toivoisi, että Haukilahden ja Westendin kaltaisilta alueilta menisi jatkossakin suorat bussiyhteydet Helsinkiin. Toinen toive on se, että liityntäbussin pysäkki olisi nykyistä lähempänä hänen kotikatuaan.

 

”Aloin itkeä.”

Suorien bussiyhteyksien lakkauttamisen takia moni työntekijä ja koululainen istuu julkisissa kulkuneuvoissa pahimmillaan 10–20 tuntia kuukaudessa pidempään kuin ennen.

Espoon Latokaskessa asuva Hannele Merikoski pääsi aiemmin töihin Kamppiin suoralla bussiyhteydellä parhaimmillaan alle 20 minuutissa. Nyt matkaan kuluu lähes tunti.

Vaikka Merikoski kehuu metroa ja sen hienoja asemia, liityntäliikenteen takkuilu saa hänet ymmälleen. Liityntäbussi Matinkylän Isoon Omenaan kulkee aivan yhtä harvoin kuin suora bussi Kamppiin.

”Oletin, että busseja kulkisi useammin, kun kyse ei ole enää suorista bussiyhteyksistä, vaan liityntäyhteyksistä”, hän ihmettelee.

Sen lisäksi, että liityntäbusseja ei kulje Merikosken mielestä metroasemalle tarpeeksi usein, bussit lähtevät Isosta Omenasta liian pian metron saapumisen jälkeen.

Merikoskikin on kerran myöhästynyt bussista minuutilla, vaikka juoksi liukuportaat ylös. Jos bussista myöhästyy, seuraavaa pitää odottaa parikymmentä minuuttia.

Matkustaminen on muuttunut mutkikkaammaksi myös siksi, että nyt joillakin vuoroilla pitää vaihtaa metrojunaa Tapiolassa. Merikoski on voinut ennen vain hypätä bussiin. Nykyään matka keskustaan vaatii enemmän suunnittelua.

”Toivon, että matkustajilta kerätään nyt kommentteja ja otetaan palaute rakentavasti vastaan.”



Linjasto- ja aikataulusuunnitteluryhmän päällikkö Jonne Virtanen HSL:ltä sanoo, että heidän näkökulmastaan tärkeintä on kokonaisuus.

”Järjestelmämuutos on niin iso, että väkisinkin on niitä, joiden matka pitenee. Sitten on myös niitä, joiden matka-aika lyhenee. Aina on yksittäisiä yhteysvälejä, joilla palvelu heikkenee.”

Virtasen mukaan muutostarpeita on jo tunnistettu. Korjauksia vaativia kohtia ovat Virtasen mukaan liityntäliikenteessä muun muassa ensimmäisten yöbussien lähtöajat ja iltaruuhkan tiheämmän vuorovälin aloitushetki.

Linjasto hakee muotoaan seuraavat pari vuotta. Uusia reittejä Virtanen ei uskalla tässä vaiheessa luvata.

”Ensimmäisenä tarkastellaan ajoaikoja. Niihin tehdään tarvittavia muutoksia keväällä. Yksittäisiä vuoroja voidaan lisätä nopeallakin aikataululla. Reittimuutoksille luonnollinen ajankohta voisi olla elokuussa, kun talviaikataulut tulevat voimaan.”

 

”Väkisinkin on niitä, joiden matka pitenee.”

Latokaskelainen Merikoski kokee olevansa onnekkaassa asemassa asuessaan niin kätevässä paikassa ja voidessaan itse vaikuttaa työaikoihinsa. Työmatkan piteneminen ei ole hänelle jokapäiväinen riesa.

”Mutta kaikki eivät asu tällaisella paikalla. Tunnen valtavaa myötätuntoa niitä ihmisiä kohtaan, jotka joutuvat istumaan julkisissa tuntikausia aiempaa pidempään. Kyse on ihmisten arjesta. Ymmärrän sen, että ihmiset nyt valittavat tästä, jos he ovat tottuneet hyvään ja nopeaan.”


Tekniset ongelmat ja tungos

Matkustajia ovat koetelleet uudistuneen metron alkutaipaleella tekniset viat. Myös istumapaikat ovat loppuneet kesken.

Yksikön johtaja Artturi Lähdetie Helsingin kaupungin liikennelaitokselta (HKL) sanoi tiistaina iltapäivällä, ettei tiistain teknisen vian syy ollut selvillä. Sitäkään ei vielä tiedetty, onko samanlaista vikaa ollut aiemmin.

”Tällaisia koko järjestelmän pysäyttäviä vikoja ei kyllä pitäisi valmiiseen järjestelmään tulla. Laskisin tämän vielä uuden järjestelmän piikkiin meneväksi viaksi.”

Lähdetie muistuttaa, että metrojärjestelmä on herkkä häiriöille etenkin tiheillä vuoroväleillä, eikä häiriöitä ja teknisiä vikoja voida täysin poistaa.

Kun matkustajia on enemmän ja linja on aiempaa pidempi, myös häiriöiden vaikutukset ovat aiempaa suurempia.

Jo maanantaina sosiaaliseen mediaan ilmestyi kuvia aamu- ja iltaruuhkan täpötäysistä metrovaunuista.

”Onhan se niin, ettei metrojärjestelmää ole suunniteltu siten, että kaikille riittäisi istumapaikka. Metrossa matkustetaan aika paljon seisten. Tietenkin heille, jotka ovat matkustaneet aiemmin busseissa, joissa on suhteessa paljon enemmän istumapaikkoja, matkustustapa on vähän erilainen”, Lähdetie toteaa.

Lähdetien mukaan pääkaupunkiseudun metrossa on kuitenkin kansainvälisesti vertailtuna paljon istumapaikkoja.

 

”Ei metrojärjestelmää ole suunniteltu siten, että kaikille riittäisi istumapaikka.”

Kun metrolinja laajenee Espoossa Kivenlahteen asti, metromatkustajien määrä lisääntyy. Alueelle myös rakennetaan ahkerasti juuri metron takia.

Arvioiden mukaan metron nykyisen metrokaluston ja -aikataulujen pitäisi kelvata kasvavalle matkustajamäärälle 2030-luvun alkupuolelle asti. Samaan aikaan vanhenee myös vanhin metrojunasarja.

”Kapasiteettia voidaan nostaa kahdella tavalla. Yksi on se, että vuoroväliä tihennetään entisestään. Se edellyttäisi enemmän tai vähemmän puoliautomaattista metroa. Toinen vaihtoehto on se, että metrojuniin pakataan vielä enemmän matkustajia poistamalla istuimia.”

Metron alkukankeuksista huolimatta Lähdetielle on toistaiseksi tullut palautetta lähinnä metroasemien liukuportaista. Matinkylässä liukuportaista tulevat matkustajat ovat kävelleet ristiin laiturilta tulevien matkustajien kanssa. Liukuportaat käännetään kulkemaan toisin päin keskiviikkona tai torstaina.


Länsiväylän liikenne

Länsiväylällä autoilevien määrä on hieman lisääntynyt viime vuoteen verrattuna. Henkilöautoja oli liikenteessä maanantaipäivän aikana Espoon Hanasaaren kohdalla yhteensä noin 61 200, mikä on noin 800 ajoneuvoa enemmän kuin viime vuoden vertailupäivänä, joka myös oli maanantai. Kokonaismuutos on hieman yli prosentin viime vuoteen verrattuna.

Keilalahden ja Lauttasaaren välissä sijaitseva Hanasaari on Länsiväylän ruuhkaisin kohta. Ajoneuvojen määrä lisääntyi sekä Espooseen että Helsinkiin kulkevilla kaistoilla.

Aamun ja päivän ruuhkahuipuissa oli myös pientä kasvua. Hanasaaren kohdalla kulki maanantaina aamulla ruuhkatunnin aikana kahdeksan ja yhdeksän välillä runsaat sata autoa enemmän kuin viime vuonna. Iltapäivällä neljän ja viiden välillä autoilijoiden määrä taas kasvoi runsaalla kolmellasadalla verrattuna viime vuoteen.

Metrolla ei siis näytä olevan merkittävää vaikutusta Länsiväylän liikenteeseen ainakaan vielä.

 

”Osa autoilijoista varmasti odottaa, että Länsiväylällä olisi nyt paremmin tilaa.”

Länsiväylän liikenne lisääntyy todennäköisesti joka tapauksessa, mutta HSL odottaa metron hillitsevän henkilöautoilua.

HSL:n arvion mukaan henkilöautoliikenne Länsiväylällä olisi kasvanut luontaisesti noin 3,5 prosentin verran viime vuodesta ilman länsimetroa. Taustalla on esimerkiksi Espoon väestönkasvu.

”Osa autoilijoista varmasti odottaa, että Länsiväylällä olisi nyt paremmin tilaa, ja he valitsevat sen takia tien”, HSL:n liikennetutkija Pekka Räty sanoo.

Raskaiden ajoneuvojen määrä romahti vuodessa alle puoleen aiemmasta bussiliikenteen muuttuessa. Maanantaina Länsiväylällä oli raskaita ajoneuvoja liikenteessä 2 100, viime vuonna niitä kulki samaan aikaan runsaat 4 600.

Ennen liityntälinjastoa Länsiväylää pitkin Kamppiin kulki lukuisia seutubusseja, jotka ovat nyt lopettaneet liikennöinnin.

Länsiväylän Helsingin-päädyn tyhjentyneillä bussikaistoilla ovat maanantaista saakka saaneet ajaa myös kuorma-autot, pakettiautot ja vähäpäästöiset henkilöautot.

Muutoksen taustalla on Uudenmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus. Sen tarkoituksena on tutkia bussikaistojen käyttämistä nyt, kun liikenne bussikaistoilla vähenee merkittävästi länsimetron liityntäliikenteen käynnistyttyä.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Yhdysvalloissa tapahtuu nyt jotain, mitä ei ole ennen nähty – Miksi Floridan kouluampuminen oli erilainen kuin muut?

    2. 2

      Tutkimus: Laihduttajan on turha tuijottaa hiilihydraatteja ja rasvoja – tai edes syyttää geenejä

    3. 3

      Saara Aallon kolmas kappale on täysiveristä euroviisua kaikessa törkeydessään – tosin UMK-voittaja lienee jo taputeltu

    4. 4

      Mikroilmeet paljastavat tunteitamme, vaikka yrittäisimme peittää ne – Toimittaja testasi niihin perustuvaa ”persoonallisuusanalyysia, jota ei voi huijata”

    5. 5

      Maailmanennätyksen tehnyttä 15-vuotiasta taitoluistelijaa itkettää, kun hän kertoo elämästään – Alina Zagitovasta on rakennettu olympiavoittajaa pikkutytöstä lähtien

    6. 6

      ”Ei hätää, hoidetaan tämä alta pois”, ajatteli Samuel raskauden selvittyä – puoliso sanoi ei, ja nyt Samuel hoitaa yksin lasta, jota hän ei halunnut

      Tilaajille
    7. 7

      Ugandassa kuolleen suomalaismiehen ruumiinavauksen tehnyt lääkäri HS:lle: Pistojäljet vatsassa ja reidessä kiinnittivät huomioni

    8. 8

      Lehdet: Venäläisten jalkapallohuligaanien tappelussa Bilbaossa kuoli paikallinen poliisi

    9. 9

      Panssarilasin alta löytyy Viron mahtavin aarre, jonka tarina on kuin jännitys­näytelmästä – Piilopaikan tiesi vain pari ihmistä, mutta tieto oli hävitä Siperian vankileireille

    10. 10

      The Guardian: Prinssi Harrylle ja Meghan Marklelle lähetettiin postitse valkoista jauhetta ja ”rasistinen viesti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ei hätää, hoidetaan tämä alta pois”, ajatteli Samuel raskauden selvittyä – puoliso sanoi ei, ja nyt Samuel hoitaa yksin lasta, jota hän ei halunnut

      Tilaajille
    2. 2

      Maailmanennätyksen tehnyttä 15-vuotiasta taitoluistelijaa itkettää, kun hän kertoo elämästään – Alina Zagitovasta on rakennettu olympiavoittajaa pikkutytöstä lähtien

    3. 3

      Yhdysvalloissa tapahtuu nyt jotain, mitä ei ole ennen nähty – Miksi Floridan kouluampuminen oli erilainen kuin muut?

    4. 4

      Trumpilta ehdotus kouluampumisten ehkäisemiseksi: Opettajille aseita

    5. 5

      Panssarilasin alta löytyy Viron mahtavin aarre, jonka tarina on kuin jännitys­näytelmästä – Piilopaikan tiesi vain pari ihmistä, mutta tieto oli hävitä Siperian vankileireille

    6. 6

      Maailman yksinäisin puu kaukana eteläisellä Tyynellämerellä kantaa jälkeä hetkestä, jolloin ihminen painoi kädenjälkensä koko planeettaan

    7. 7

      Lähes 30 vuotta Ylellä työskennellyt urheiluselostaja Tapio Suominen on saanut potkut

    8. 8

      Katajanokalle nousseen kerrostalon urakoitsijana suhmuroi outo yrittäjä – konkurssi jätti kymmeniä alihankkijoita puille paljaille

    9. 9

      Tutkimus: Laihduttajan on turha tuijottaa hiilihydraatteja ja rasvoja – tai edes syyttää geenejä

    10. 10

      ”I hear you”, luki Trumpin lunttilapussa, kun hän kuunteli Floridan joukkosurmasta selvinneitä opiskelijoita ja ehdotti opettajille aseita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ei hätää, hoidetaan tämä alta pois”, ajatteli Samuel raskauden selvittyä – puoliso sanoi ei, ja nyt Samuel hoitaa yksin lasta, jota hän ei halunnut

      Tilaajille
    2. 2

      Kuoleva kenkätehdas keksi vuonna 1989 nerokkaan idean – nyt niitä seisoo rivillinen jokaisen päiväkodin eteisessä

      Tilaajille
    3. 3

      Amerikkalaisen mielestä suomalainen on vauva

    4. 4

      Lähes 30 vuotta Ylellä työskennellyt urheiluselostaja Tapio Suominen on saanut potkut

    5. 5

      Maailmalla kohistaan nyt ”järisyttävältä” tuntuvasta uudesta orgasmista, mutta mikä ihme on kohdunkaula­orgasmi? Selvitimme

    6. 6

      Näiden sanojen runsas käyttö voi paljastaa puhujan masennuksen – Suomalais­asiantuntija vahvistaa: ”Kieli kertoo käyttäjästään asioita, joita hän ei itse tiedosta”

      Tilaajille
    7. 7

      Ilja Janitskin loi ja hylkäsi MV-lehden, ja nyt hän kääntää selkänsä sen kannattajille – ”Olen saanut tarpeekseni isänmaallisten skenestä, siitä pelleilystä”

      Tilaajille
    8. 8

      Naisleijonissa kuohuu, tähtihyökkääjältä Jatkoajassa suoraa puhetta: ”Meidän kisoja ei tule pilaamaan kukaan, ei oma valmentaja tai kukaan ulkopuolinen”

    9. 9

      Kuolinpesiä tyhjentävä Petteri Laine, 49, siivoaa työkseen asunnot puhtaaksi natsimenneisyydestä, salaisista eroottisten kirjojen kokoelmista ja ”mummotavarasta”

    10. 10

      Yhdysvaltojen pikaluistelijoiden kilpailuasut herättävät ihmetystä: ”Mikä tuo jättimäinen harmaa vaginaympyrä oikein on?”

    11. Näytä lisää