Kaupunki    |   Kolumni

Espoo sellaisena kuin sen tunsimme kuoli yhdessä yössä – Länsimetron tiedettiin pistävän elämän mullin mallin Helsingin länsinaapurissa, mutta ymmärrettiinkö sitä?

Monen espoolaisen päivittäiset matkat pidentyivät länsimetron vuoksi kestämättömälle tasolle. Sille pitää tehdä jotain, kirjoittaa HS:n kaupunkitoimittaja Lari Malmberg.

Espoon Latokaskessa asuva Hannele Merikoski kertoi päässeensä aiemmin töihin Kamppiin suoralla bussiyhteydellä parhaimmillaan alle 20 minuutissa (HS 10.1.). Nyt matkaan kuluu lähes tunti.


Muutos johtuu Länsimetrosta. Metron vuoksi lähes kaikki Etelä-Espoosta Helsinkiin kulkevat suorat bussiyhteydet lopetettiin. Nyt matkustajia syötetään asuinalueilta metroasemille liityntäbusseilla.

Merikoski ei ole tuskansa kanssa yksin. Liityntäliikenne on tuonut monen matkoihin lisää mutkia, odottelua ja vaihtoja kulkuvälineestä toiseen. Valtava määrä ihmisiä kuluttaa päivittäin matkustamiseen enemmän aikaa kuin ennen.

Tämä tiedettiin jo kauan, kauan sitten. Aiheesta kirjoitettiin Helsingin Sanomissakin esimerkiksi vuonna 2012. Silti espoolaispoliitikot äityivät heti muutoksen jälkeen vaatimaan vanhoja bussiyhteyksiä takaisin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kävikö siis niin, että savu nähtiin, mutta tulta ei osattu ennakoida?

Metron muutoksessa ei ole kyse vain liikenneratkaisusta. Espoon kaupunginjohtajan Jukka Mäkelän (kok) viime vuosien lempihokemiin kuuluu fraasi ”metro mahdollistaa”. Mäkelä tarkoittaa sitä, että metron varteen toivotaan syntyvän kasvua: työpaikkoja, palveluita ja koteja.

Samalla rikotaan kuitenkin myös palanen monen espoolaisen sielusta, tarkoituksellisesti tai tarkoittamatta.

Espoon väkiluku ei ole läheltäkään puolia Helsingin väkiluvusta, mutta sen pinta-ala on reilusti Helsinkiä suurempi. Espoossa on tiiviimpiäkin kerrostalokeskittymiä, mutta mielikuvien espoolaisuus on jossain ihan muualla: pientaloissa, luonnossa, tilassa.

Metro muuttaa Espoon brändiä lopullisesti. Brändi liukuu entistä kaupunkimaisemmaksi. Samalla metro yhdistää Espoon kiinteämmin osaksi Helsinkiä ja entistä yhtenäisempää pääkaupunkiseutua.

Niin kuin isoissa muutoksissa aina, vaikutukset koetaan sekä hyviksi että huonoiksi.

Kun metron mahdollisuudet on joskus vuosikymmenten päästä lunastettu, rakennuspäätös saattaa yleisen edun nimissä näyttää jopa nerokkaalta. Monella espoolaisella matka-ajatkin lyhenevät, koska yhä useampi käy Helsingin sijaan töissä metroradan varressa Espoossa. Ehkä yhä useampi helsinkiläinenkin tekee niin.

Tämä ei kuitenkaan poista nyky-espoolaisten ongelmia. Uusi järjestelmä ei näytä tuovan riittäviä vastauksia matkatarpeisiin. Tästä johtuen jotkut ovat jo alkaneet harkitsemaan auton ostamista.

Tällaiseen tilanteeseen kaupunkilaisten ajaminen ei ole kenenkään etu.

Espoon liikennejärjestelmän kerralla toteutettu muutos on valtava. On siis oletettavaa, että hienosäätöä tehdään vielä pitkään. Myös länsimetron jatkeen valmistuminen joskus tulevaisuudessa tuo metroasemia lähemmäs monia suuria asuinalueita.

Laajamittaiseen vanhojen suorien bussilinjojen palauttamiseen tuskin tulee kuitenkaan olemaan varaa. Nyt haetaan kompromissia.

Espoon ja Helsingin väliset bussiyhteydet ovat olleet ällistyttävän nopeita. Se, että Espoon kaltaisessa harvaan rakennetussa kaupungissa on voinut hypätä bussiin lähes kotiovelta ja matkustaa 20 minuutissa matkan Latokaskesta Kamppiin, on joukkoliikenteeltä melkoinen saavutus.

Nyt Espoon tilanne on samankaltainen kuin Itä-Helsingissä 1980-luvulla avautuneen metron jälkeen. Helsingin Sanomat raportoi lokakuussa vuonna 1982 maustepakkaaja Kerttu Vahteriston vaikeuksista.

Kontulalaisen Vahteriston työmatka oli pidentynyt 25 minuutista tuntiin. Syynä oli se, että kaupunki oli kertalaakista lakkauttanut suorat bussiyhteydet Itä-Helsingistä keskustaan, eikä Sörnäisten asema ollut vielä valmistunut.

Nykyään Vahteriston matka-aika olisi huomattavasti lyhyempi, eikä metron rakentamispäätöstäkään taideta enää juuri kritisoida. Toivottavasti niin käy myös espoolaisille.

Tältä tilanne näytti 3. päivä tammikuuta:

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Länsimetro
  • Lari Malmberg

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Amerikkalaisen mielestä suomalainen on vauva

    2. 2

      Valepoliiseja, asekauppaa ja kuolema – HS tutki, miten suomalainen liikemies ja entinen ministeri Suvi Lindén päätyivät Ugandaan ja mitä sen jälkeen tapahtui

      Tilaajille
    3. 3

      Toimitusjohtajamme käytös on pitänyt sisällään nimittelyä, haukkumista, aiheettomia syytöksiä ja raivokohtauksia – Hallitus ei katso tarpeelliseksi puuttua tilanteeseen

    4. 4

      Elintaso on Virossa nyt kuin Suomessa 1990-luvulla – näin keskiluokka elää Tallinnassa

    5. 5

      MV-lehden nousu ja uho – näin Ilja Janitskin loi ja hylkäsi lehden, jota hän nyt syyttää ”törkypaskaksi”

      Tilaajille
    6. 6

      Naisleijonissa kuohuu, tähtihyökkääjältä Jatkoajassa suoraa puhetta: ”Meidän kisoja ei tule pilaamaan kukaan, ei oma valmentaja tai kukaan ulkopuolinen”

    7. 7

      Wired: Sukellusvenemurhasta epäilty Peter Madsen oli kertonut täsmällisesti murhafantasioistaan seksikumppanilleen ennen tekoa

    8. 8

      On hyvin kummallista, että ylioppilaskokeet on tähän asti kirjoitettu kynällä paperille

    9. 9

      ”Mun unelmana on käydä Malediiveilla ennen kuin ne uppoaa” – HS vietti vuorokauden abien kanssa, jotka juovat ja tupakoivat vähemmän kuin yksikään aiempi sukupolvi

    10. 10

      Joensuulaisesta keskustanuoresta tuli rockin mystinen kulttilaulaja, jonka huumeet ja hulluus ajoivat kuolemaan – Jouni Mömmö oli liikaa myös Sielun veljille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Naisleijonissa kuohuu, tähtihyökkääjältä Jatkoajassa suoraa puhetta: ”Meidän kisoja ei tule pilaamaan kukaan, ei oma valmentaja tai kukaan ulkopuolinen”

    2. 2

      (Mies)taiteilijat ovat kohdelleet muita törkeästi yli kahdensadan vuoden ajan, ja saaneet kaiken anteeksi – mikä muuttui vuodessa?

      Tilaajille
    3. 3

      Kansaansa kiduttava hirmuvaltio hukkui hetkeksi kansainväliseen ihailuun ja kehuun: katsokaa Pohjois-Korean prinsessan pisamia ja kaunotarten armeijaa

    4. 4

      Olen typerys, jota uhkaa varattomuus

    5. 5

      Wired: Sukellusvenemurhasta epäilty Peter Madsen oli kertonut täsmällisesti murhafantasioistaan seksikumppanilleen ennen tekoa

    6. 6

      Joensuulaisesta keskustanuoresta tuli rockin mystinen kulttilaulaja, jonka huumeet ja hulluus ajoivat kuolemaan – Jouni Mömmö oli liikaa myös Sielun veljille

    7. 7

      Maailmalla kohistaan nyt ”järisyttävältä” tuntuvasta uudesta orgasmista, mutta mikä ihme on kohdunkaula­orgasmi? Selvitimme

    8. 8

      Pohjois-Korean cheerleaderien ei kannata harkitakaan kisojen aikana loikkaamista, sanoo vuonna 2006 loikannut entinen cheerleader

    9. 9

      Uusi rasismi vaihtoi rodun kulttuuriin

    10. 10

      Vähenevä kiinnostus lastenhankintaan näkyy myös adoptiohakemuksissa – hakijat ovat niin vanhoja, että eivät voi toivoa pientä lasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pystytkö tähän hyppyyn? Jos et, kannattaa huolestua – ”Kolmi­kymppisenä on viimeinen hetki ruveta kuntoilemaan”

      Tilaajille
    2. 2

      Viime keväänä Zakarie Ali oli töissä Sörnäisten Alepassa, kun lippispäinen mies teki kahvihyllyllä yllättävän ehdotuksen – nyt 19-vuotias suomalainen on maailman kysytyimpiä muotinäytösmalleja

      Tilaajille
    3. 3

      Ihmiset pitävät lämpimänä jopa viittä ”varasuhdetta” siltä varalta, että parisuhde päättyisi – koskee niin sinkkuja kuin varattuja

    4. 4

      Onko puolisosi taipuvainen syrjähyppyyn? Tutkijat löysivät tiedostamattomia tapoja, jotka paljastavat alttiuden pettämiseen

    5. 5

      Maailmalla kohistaan nyt ”järisyttävältä” tuntuvasta uudesta orgasmista, mutta mikä ihme on kohdunkaula­orgasmi? Selvitimme

    6. 6

      Pääsin neljässä viikossa bikinikuntoon – näillä tehokkailla ohjeilla

    7. 7

      ”Haluaisin suojella ihmisiä siltä, etteivät he itse mokaisi omia suhteitaan”, sanoo kokenut parisuhdekouluttaja, ja kertoo viisi olennaista rakastamisen taitoa

      Tilaajille
    8. 8

      Kilohinta neljä miljardia euroa – Suomen arvokkainta vientituotetta tehdään espoolaisen toimistotalon uumenissa

    9. 9

      Sissikoulutus on rankinta mitä armeija tarjoaa, mutta Jaakko Pessinen vain lihoi – miten selittyy mies, joka reuhtoo 45 vuotta metsässä ilman sairaspäiviä ja kaataa traktorin paljain käsin?

      Tilaajille
    10. 10

      Naisleijonissa kuohuu, tähtihyökkääjältä Jatkoajassa suoraa puhetta: ”Meidän kisoja ei tule pilaamaan kukaan, ei oma valmentaja tai kukaan ulkopuolinen”

    11. Näytä lisää