Kaupunki    |   Kommentti

Länsimetro osoittautui huomattavasti suositummaksi kuin odotettiin – asiaa selitetään ilmiöllä, jota kukaan ei tarkasti ymmärrä

Liikkumiseen liittyvät ongelmat pitää ottaa hyvin vakavasti. Ne vaikuttavat niin seudun tasa-arvoon kuin yritysten toimintamahdollisuuksiinkin, kirjoittaa Helsingin Sanomien kaupunkitoimittaja Lari Malmberg.

Kaksi minuuttia ja neljäkymmentä sekuntia.


Se on aika, jonka käytän kävelemiseen kotioveltani uutuuttaan hohtavalle Lauttasaaren metroasemalle. Ainakin, jos vähän harpon. Tiedän, koska otin aikaa.

Työpäiväni alkaa armollisesti yhdeksältä. Saavun asemalle vasta pahimman aamuruuhkan jälkeen, noin 8.50. Tavanomaisesti laiturilla odottelee muutama ihminen.

Kun metro tulee, saan valita istumapaikkani. Matka työpaikkani Sanomatalon vieressä sijaitsevalle rautatieasemalle kestää noin kuusi minuuttia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Länsimetro on mielestäni ihana. Kuulun niihin elämän ansiottomasti hellimiin kultapossuihin, joille tämäkin moneen kertaan hankaluuksiin ajautunut hanke kääntyi suureksi voitoksi.

Joukkoliikenteen suunnittelu on kuin hyvinvointivaltion suunnittelua. Siinä haetaan kompromissiratkaisua, joka olisi mahdollisimman hyvä kaikille. Niitä, jotka voittavat enemmän, syntyy väkisinkin. Mutta kukaan ei saisi hävitä kohtuuttomasti.

Viime päivinä on puhuttu paljon Länsimetron liityntäliikenteen ongelmista Espoossa. Metron vuoksi lähes kaikki Etelä-Espoosta Helsinkiin kulkevat suorat bussiyhteydet lopetettiin tammikuun alussa.

Nyt matkustajia syötetään asuinalueilta metroasemille liityntäbusseilla. Liityntäliikenne on tuonut monen matkoihin lisää mutkia, odottelua ja vaihtoja kulkuvälineestä toiseen. Valtava määrä ihmisiä kuluttaa päivittäin matkustamiseen enemmän aikaa kuin ennen. On puhuttu jopa matka-aikojen kaksinkertaistumisesta ja pahemmastakin.

Tilanne on erittäin ikävä ja se vaatii korjausta. Silti koko Länsimetroa ei kannata tuomita ongelmien vuoksi. Moni on ollut metroon myös äärimmäisen tyytyväinen. Tästä on jo olemassa alustavaa dataa.

 

Koko Länsimetroa ei kannata tuomita ongelmien vuoksi.

HSL:n etukäteisarvion mukaan uusilta metroasemilta tehtäisiin noin 60 000 nousua vuorokaudessa. Luku on mennyt murskaksi komeasti. Viime viikolla, tammikuun 3.–5. päivä, uusilta asemilta tehtiin vuorokautta kohden hieman alle 75 000 nousua. Se tarkoittaa, että länsimetrolla on 25 prosenttia enemmän käyttäjiä kuin oltiin ajateltu.

Luvun uskotaan nousevan vielä tästäkin, koska koululaiset ja monet työssä käyvät palasivat lomalta vasta tällä viikolla.

Länsimetro näkyy myös Espoon ja Helsingin välisen bussimatkustamisen vähentymisenä. Espoon ja Kirkkonummen seutubussit liikennöivät Länsimetrosta huolimatta vielä joulukuussa. Niiden matkustajamäärien mitattiin silloin pudoneen 20 prosentilla. Lauttasaaren sillalla bussien matkustajamäärä putosi marraskuussa tehdyn mittauksen mukaan puoleen.

Tarkempia lukuja ja analyysiä on luvassa ensi viikolla.

HSL selittää Länsimetron yllättävänkin suurta suosiota kahdella asialla. Toinen syy on se, että ennusteet eivät huomioi viime vuosien voimakkasta asuntorakentamista kokonaisuudessaan. Toinen on termi: ”raidetekijä”.

Yksinkertaistettuna raidetekijä tarkoittaa sitä, että raiteilla kulkeva joukkoliikennepalvelu imee tutkimusten mukaan kyytiinsä enemmän matkustajia kuin kumipyörillä kulkevat vaihtoehtoiset liikkumistavat. Tämä on todettu niin Helsingissä kuin muuallakin maailmassa.

HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila kertoo, että ilmiön syytä ei vielä tarkasti tiedetä. Sen epäillään kuitenkin liittyvän muun muassa raideliikenteen helppoon havaittavuuteen, pysyvyteen ja miellyttävyyteen. Myös raideliikenteen nopeus ja tiheät vuorovälit ovat vetovoimatekijöitä. Niiden vuoksi ihmiset ovat valmiita kävelemään pitkiäkin matkoja päästäkseen junan tai metron kyytiin.

 

Luku on mennyt murskaksi komeasti.

Osa raidetekijästä selittyy yleensä sillä, että muita liikennevälineitä käyttäneet ihmiset siirtyvät käyttämään raideliikennettä, kun sellaista tulee tarjolle omaan elinpiiriin. Mutta osa matkoista on kokonaan uusia. Sellaisia, joita ei muuten tehtäisi.

Länsimetron on ruuhka-aikoina havaittu olleen pahimmillaan jo hyvin täynnä. Tämä on ongelma, johon pitää kehittää ratkaisuja. Mutta asiaa voi katsoa myös toiselta kantilta. Metron ruuhka kertoo myös siitä, että ihmiset haluavat matkustaa sillä. Siirtyä paikasta toiseen.

Se ei ole pieni asia. Mahdollisuuksilla liikkua on vaikutusta niin seudun asukkaiden tasa-arvoon kuin yritysten toimintamahdollisuuksiinkin.

Näin ajatellen metro näyttää vaikeuksiensa lisäksi olevan myös juuri sellainen, jollaiseksi se haluttiinkin tehdä. Nyt kaupunkipoliitikkojen ja HSL:n on vain huolehdittava siitä, että myös pahiten muutosrytinässä kärsineet ihmisetkin pääsevät metron tuottaman hyvinvoinnin piiriin.

Juttua päivitetty 12. tammikuuta kello 16.23: Myös viime vuosien voimakkaan asuinrakentamisen uskotaan vaikuttavan metron yllätävänkin suuriin käyttäjämääriin.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Länsimetro
  • Espoo
  • Helsinki
  • Lari Malmberg

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Amerikkalaisen mielestä suomalainen on vauva

    2. 2

      Valepoliiseja, asekauppaa ja kuolema – HS tutki, miten suomalainen liikemies ja entinen ministeri Suvi Lindén päätyivät Ugandaan ja mitä sen jälkeen tapahtui

      Tilaajille
    3. 3

      Toimitusjohtajamme käytös on pitänyt sisällään nimittelyä, haukkumista, aiheettomia syytöksiä ja raivokohtauksia – Hallitus ei katso tarpeelliseksi puuttua tilanteeseen

    4. 4

      Elintaso on Virossa nyt kuin Suomessa 1990-luvulla – näin keskiluokka elää Tallinnassa

    5. 5

      MV-lehden nousu ja uho – näin Ilja Janitskin loi ja hylkäsi lehden, jota hän nyt syyttää ”törkypaskaksi”

      Tilaajille
    6. 6

      Wired: Sukellusvenemurhasta epäilty Peter Madsen oli kertonut täsmällisesti murhafantasioistaan seksikumppanilleen ennen tekoa

    7. 7

      Naisleijonissa kuohuu, tähtihyökkääjältä Jatkoajassa suoraa puhetta: ”Meidän kisoja ei tule pilaamaan kukaan, ei oma valmentaja tai kukaan ulkopuolinen”

    8. 8

      On hyvin kummallista, että ylioppilaskokeet on tähän asti kirjoitettu kynällä paperille

    9. 9

      ”Mun unelmana on käydä Malediiveilla ennen kuin ne uppoaa” – HS vietti vuorokauden abien kanssa, jotka juovat ja tupakoivat vähemmän kuin yksikään aiempi sukupolvi

    10. 10

      Päättynyt lähes 11 vuoden taantuma tarjoaa ainakin yhden opetuksen

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Naisleijonissa kuohuu, tähtihyökkääjältä Jatkoajassa suoraa puhetta: ”Meidän kisoja ei tule pilaamaan kukaan, ei oma valmentaja tai kukaan ulkopuolinen”

    2. 2

      (Mies)taiteilijat ovat kohdelleet muita törkeästi yli kahdensadan vuoden ajan, ja saaneet kaiken anteeksi – mikä muuttui vuodessa?

      Tilaajille
    3. 3

      Kansaansa kiduttava hirmuvaltio hukkui hetkeksi kansainväliseen ihailuun ja kehuun: katsokaa Pohjois-Korean prinsessan pisamia ja kaunotarten armeijaa

    4. 4

      Olen typerys, jota uhkaa varattomuus

    5. 5

      Wired: Sukellusvenemurhasta epäilty Peter Madsen oli kertonut täsmällisesti murhafantasioistaan seksikumppanilleen ennen tekoa

    6. 6

      Joensuulaisesta keskustanuoresta tuli rockin mystinen kulttilaulaja, jonka huumeet ja hulluus ajoivat kuolemaan – Jouni Mömmö oli liikaa myös Sielun veljille

    7. 7

      Maailmalla kohistaan nyt ”järisyttävältä” tuntuvasta uudesta orgasmista, mutta mikä ihme on kohdunkaula­orgasmi? Selvitimme

    8. 8

      Pohjois-Korean cheerleaderien ei kannata harkitakaan kisojen aikana loikkaamista, sanoo vuonna 2006 loikannut entinen cheerleader

    9. 9

      Uusi rasismi vaihtoi rodun kulttuuriin

    10. 10

      Vähenevä kiinnostus lastenhankintaan näkyy myös adoptiohakemuksissa – hakijat ovat niin vanhoja, että eivät voi toivoa pientä lasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pystytkö tähän hyppyyn? Jos et, kannattaa huolestua – ”Kolmi­kymppisenä on viimeinen hetki ruveta kuntoilemaan”

      Tilaajille
    2. 2

      Viime keväänä Zakarie Ali oli töissä Sörnäisten Alepassa, kun lippispäinen mies teki kahvihyllyllä yllättävän ehdotuksen – nyt 19-vuotias suomalainen on maailman kysytyimpiä muotinäytösmalleja

      Tilaajille
    3. 3

      Ihmiset pitävät lämpimänä jopa viittä ”varasuhdetta” siltä varalta, että parisuhde päättyisi – koskee niin sinkkuja kuin varattuja

    4. 4

      Onko puolisosi taipuvainen syrjähyppyyn? Tutkijat löysivät tiedostamattomia tapoja, jotka paljastavat alttiuden pettämiseen

    5. 5

      Maailmalla kohistaan nyt ”järisyttävältä” tuntuvasta uudesta orgasmista, mutta mikä ihme on kohdunkaula­orgasmi? Selvitimme

    6. 6

      Pääsin neljässä viikossa bikinikuntoon – näillä tehokkailla ohjeilla

    7. 7

      ”Haluaisin suojella ihmisiä siltä, etteivät he itse mokaisi omia suhteitaan”, sanoo kokenut parisuhdekouluttaja, ja kertoo viisi olennaista rakastamisen taitoa

      Tilaajille
    8. 8

      Kilohinta neljä miljardia euroa – Suomen arvokkainta vientituotetta tehdään espoolaisen toimistotalon uumenissa

    9. 9

      Sissikoulutus on rankinta mitä armeija tarjoaa, mutta Jaakko Pessinen vain lihoi – miten selittyy mies, joka reuhtoo 45 vuotta metsässä ilman sairaspäiviä ja kaataa traktorin paljain käsin?

      Tilaajille
    10. 10

      Naisleijonissa kuohuu, tähtihyökkääjältä Jatkoajassa suoraa puhetta: ”Meidän kisoja ei tule pilaamaan kukaan, ei oma valmentaja tai kukaan ulkopuolinen”

    11. Näytä lisää