Kaupunki    |   HS-analyysi

Espoolaiset saavat syyttää länsimetron sekasotkusta vain itseään: sitä saa, mistä maksaa

Espoolaispoliitikot pullistelevat matkustajien edessä, mutta ovat itse syypäitä siihen, etteivät ole antaneet HSL:lle riittävästi rahaa. Nyt varatulla rahalla saisi länsiväylälle kuusi suoraa bussia.

Metron liityntäliikenne Espoossa on saanut paikallispoliitikot pörhistelemään.


Vaaditaan takaisin suoria bussilinjoja Helsinkiin, vaaditaan parempaa liityntäliikennettä, enemmän bussivuoroja, enemmän metrovuoroja, kaikille istumapaikkaa metrossa, Tapiolan metrolinjojen ulottamista Matinkylään.

Se, mikä jää sanomatta on, että tällä on hintansa, eikä laskua maksa Helsingin seudun liikenne HSL, jolle espoolaispoliitikot vaatimuksiaan esittävät. HSL mitoittaa joukkoliikenteen sen mukaan, mitä kunnat suostuvat siitä maksamaan. Sillä ei ole mitään muita tuloja kuin kuntaosuudet ja lipputulot.

 

Se, mikä jää sanomatta on, että tällä on hintansa.

Espoo osasi ennakoida, ettei kaikki suju länsimetron myötä heti kuin tanssi. Siksi HSL:n käytössä on 1,5 miljoonaa euroa, jolla voidaan tehdä pikakorjauksia liityntäliikenteeseen. Kuten tehdäänkin: ensimmäiset vuoro- tai reittimuutokset tulevat voimaan jo ensi maanantaina. HSL on luvannut tiedottaa muutoksista loppuviikosta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

1,5 miljoonalla ei kuitenkaan palauteta suoria bussivuoroja Helsinkiin. Raha riittäisi vain noin kuuden bussin liikenteeseen, eikä mihinkään muuhun. Yhden linja-auton ajokulut ovat noin 200 000–300 000 euroa vuodessa.

Espoon nyt varaamalla rahalla Länsiväylää huristelisi siis kuusi bussia päivässä. Tosin niitä kuuttakaan bussia ei saataisi matkustajakäyttöön kuin 8–10 kuukauden kuluttua, koska linjat pitäisi ensin kilpailuttaa.

Toinen vaihtoehto on käyttää raha nykyisen liityntäliikenteen tiivistämiseen. Siinä 1,5 miljoonaa euroa riittää pitemmälle. Esimerkiksi yhdellä liityntälinjalla koululaiset kuormittavat iltapäivän vuoroja siihen malliin, että HSL:n on syytä aloittaa ruuhka-ajan liikenne nykyistä aikaisemmin. Se olisi yksi helppo korjausliike.

 

Espoon nyt varaamalla rahalla Länsiväylää huristelisi kuusi bussia päivässä.

HSL:n asema on jossain määrin epäkiitollinen. Sen liikennesuunnittelijat tekevät keskimäärin huolellista työtä ja pyrkivät suunnittelemaan tehokkaita joukkoliikenneyhteyksiä kaupunkilaisille. Suunnitelmat ovat ehdotuksia, joiden kohtalosta päättävät paikallispoliitikot. Usein käy niin, että poliitikot kiittelevät suunnitelmaa, mutta sanovat, etteivät kaupungin rahat riitä siihen.

Näin kävi esimerkiksi Vantaalla kehäradan liityntäliikenteen alkuvaiheessa. Uuden radan avautuessa liityntäliikenne paljastui riittämättömäksi, kun poliitikot ensin olivat karsineet varoja. Hätäratkaisuna velkainen Vantaa suostui maksamaan miljoona euroa lisää.

Tosin seuraavana vuonna Vantaa rahapulassaan otti saman miljoonan pois.

Espoon joukkoliikenteen toimivuudesta on lopulta vastuussa Espoo itse. Sitä saa, mistä maksaa.

HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila on elokuusta 2013 lähtien käynyt kolmesti selvittämässä Espoon päättäjille, mitä liityntäliikenne maksaa ja mitä Espoon varaamalla rahalla saadaan aikaiseksi.

Vasta kolmas suunnitteluversio hyväksyttiin.

On totta, että keskivertopäättäjän voi olla hankala hahmottaa paperilla bussien reittisuunnitelmia ja vuorovälejä. Mutta on turha väittää, ettei ymmärrä rahan ja palvelutason kytkentää.

Jos espoolainen poliitikko vaatii, että Espoon HSL:lle maksamaa rahaa kutistetaan kolmella miljoonalla, hänen on ymmärrettävä, että se on palvelusta pois.

Mitä siis kertoo tämä paikallispoliitikkojen pörhistely?

Espoolle on aina ollut ominaista se, että poliitikot hyvin herkästi haluavat sekä syödä omeletin että säästää kananmunat. Espoolaiset haluavat topakasti pitää kulut kurissa, mutta vaativat samanaikaisesti maksimaalisia palveluja.

 

Poliitikot hyvin herkästi haluavat sekä syödä omeletin että säästää kananmunat.

Vantaallakin halutaan säästää, koska rahaa ei kerta kaikkiaan ole. Mutta siellä päättäjät ovat sisäistäneet niukkuuden seuraamukset.

Yksi esimerkki espoolaisten ajatuksenjuoksusta on muutaman vuoden takaa. Kun joukkoliikenteen uudesta vyöhykemallista annettiin lausuntoja, Espoo vaati B-vyöhykkeen ulottamista Kehä III:lle ja samaan aikaan sitä, ettei uudistus saa kasvattaa sen menoja. Käytännössä kaikkien espoolaisten olisi pitänyt päästä matkustamaan halvalla joukkoliikenteelle, mutta se ei olisi saanut maksaa mitään.

B-vyöhykkeen ulottaminen koko Espoon alueelle olisi laskenut merkittävästi HSL:n lipputulokertymää, mutta Espoon mielestä jonkun muun piti maksaa lasku. Tämä ajatuskulku ei saanut kannatusta HSL:n hallituksessa.

Espoolainen ristiriita vaatimuksissa ja rahanjaossa voi tietysti johtua siitä, että poliitikot eivät ole tottuneet antamaan rahaa joukkoliikenteelle. Kokoomusvetoisessa kaupungissa joukkoliikenteen kakku on pidetty kurissa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Länsimetro
  • Espoo
  • Vantaa
  • Joukkoliikenne
  • Marja Salomaa

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Isä ja tytär asuvat salaa siirtola­puutarha­mökissä – ”Emme haittaa täällä kenenkään elämää”

    2. 2

      Ovatko pyöräilijät niin laiskoja, että heille pitää rakentaa 26 miljoonan euron tunneli? Poliitikoilla on useita syitä kannattaa kallista hanketta

    3. 3

      Brother Christmas on kuolevia lapsia auttava hyväntekeväisyyshahmo, josta paisui miljoonabisnes – HS selvitti sen rahankäytön epäselvyyksiä, jotka avaavat hyväntekeväisyyden ongelmia some-huomion aikakaudella

      Tilaajille
    4. 4

      Erossaolo lapsesta yksi painava syy – Aino-Kaisa Saarinen kertoi itkien, että hulppea ura on päättymässä: ”Olen saanut elää ihan ihmeellistä elämää”

    5. 5

      Sinisten Sampo Terho ehdottaa ansiosidonnaista turvaa kaikille työttömille – STTK:n Ralf Sund Demokraatti-lehdessä: ”Röyhkeää, törkeää ja pöljää”

    6. 6

      Näyttelijä halusi esitellä mekkoaan, mutta yleisö luuli, että hänet oli pakotettu palelemaan – Mikä Jennifer Lawrencen tapauksessa on feminismiä?

    7. 7

      ”Teitä hädänalaisia lapsettomia käytetään hyväksi, kun tarjotaan tällaista lasta”, sanoi lääkäri adoptioäiti Lee Lehdolle – Adoptioperheet jäävät yhä useammin yksin vaikeisiin tilanteisiin

    8. 8

      ”Jos vaatii kohtuullista palkkaa, voi työ jäädä saamatta” – Lapin työläiset kertovat työehtojen villistä lännestä, jossa työntekijän ei kannata sairastua

    9. 9

      Tuomarineuvoston puheenjohtaja Jussi Prykäri itävaltalaisen hiihtäjän harhautumisesta: ”Reitti oli tehty minun ohjeistukseni mukaan”

    10. 10

      ”Jäärännissä” Suomenlahdella kulkeneet alukset törmäsivät toisiinsa – toinen alus sai reiän keulaansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Isä ja tytär asuvat salaa siirtola­puutarha­mökissä – ”Emme haittaa täällä kenenkään elämää”

    2. 2

      Brother Christmas on kuolevia lapsia auttava hyväntekeväisyyshahmo, josta paisui miljoonabisnes – HS selvitti sen rahankäytön epäselvyyksiä, jotka avaavat hyväntekeväisyyden ongelmia some-huomion aikakaudella

      Tilaajille
    3. 3

      ”Teitä hädänalaisia lapsettomia käytetään hyväksi, kun tarjotaan tällaista lasta”, sanoi lääkäri adoptioäiti Lee Lehdolle – Adoptioperheet jäävät yhä useammin yksin vaikeisiin tilanteisiin

    4. 4

      Ennen Kampin keskus oli Helsingin merkittävin portti länteen – länsimetron takia kauppakeskus menettää nyt päivittäin tuhansia kävijöitä

    5. 5

      Kolme vuotta sitten yhdysvaltalainen Allison Burger googlasi maailman parasta maata asua – nyt hän asuu poikansa kanssa Tuusulassa

    6. 6

      ”Jos vaatii kohtuullista palkkaa, voi työ jäädä saamatta” – Lapin työläiset kertovat työehtojen villistä lännestä, jossa työntekijän ei kannata sairastua

    7. 7

      Näyttelijä halusi esitellä mekkoaan, mutta yleisö luuli, että hänet oli pakotettu palelemaan – Mikä Jennifer Lawrencen tapauksessa on feminismiä?

    8. 8

      Puistotyöntekijät luulivat nykytaideteosta roskaksi, nyt Helsinki kiistelee taiteilijan kanssa korvauksista – ”Esineiden yhteydessä ei ollut mitään kylttiä”

    9. 9

      Tuomarineuvoston puheenjohtaja Jussi Prykäri itävaltalaisen hiihtäjän harhautumisesta: ”Reitti oli tehty minun ohjeistukseni mukaan”

    10. 10

      Kulutamme itsemme kuoliaiksi, jyrisee ympäristö­professori Lassi Linnanen: Suomessa on vallalla harhainen mantra, joka syöksee koko planeetan perikatoon

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ei hätää, hoidetaan tämä alta pois”, ajatteli Samuel raskauden selvittyä – puoliso sanoi ei, ja nyt Samuel hoitaa yksin lasta, jota hän ei halunnut

      Tilaajille
    2. 2

      Kuoleva kenkätehdas keksi vuonna 1989 nerokkaan idean – nyt niitä seisoo rivillinen jokaisen päiväkodin eteisessä

      Tilaajille
    3. 3

      26-vuotias korkea­koulutettu paloi loppuun työssä, eikä stressi hellittänyt edes sairauslomalla – Tutkija: ”Olen huolissani siitä, millaiseen kulttuuriin nuori sukupolvemme on työelämässä opetettu”

      Tilaajille
    4. 4

      Isä ja tytär asuvat salaa siirtola­puutarha­mökissä – ”Emme haittaa täällä kenenkään elämää”

    5. 5

      Amerikkalaisen mielestä suomalainen on vauva

    6. 6

      Kolme vuotta sitten yhdysvaltalainen Allison Burger googlasi maailman parasta maata asua – nyt hän asuu poikansa kanssa Tuusulassa

    7. 7

      Brother Christmas on kuolevia lapsia auttava hyväntekeväisyyshahmo, josta paisui miljoonabisnes – HS selvitti sen rahankäytön epäselvyyksiä, jotka avaavat hyväntekeväisyyden ongelmia some-huomion aikakaudella

      Tilaajille
    8. 8

      Lähes 30 vuotta Ylellä työskennellyt urheiluselostaja Tapio Suominen on saanut potkut

    9. 9

      Näiden sanojen runsas käyttö voi paljastaa puhujan masennuksen – Suomalais­asiantuntija vahvistaa: ”Kieli kertoo käyttäjästään asioita, joita hän ei itse tiedosta”

      Tilaajille
    10. 10

      Ilja Janitskin loi ja hylkäsi MV-lehden, ja nyt hän kääntää selkänsä sen kannattajille – ”Olen saanut tarpeekseni isänmaallisten skenestä, siitä pelleilystä”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää