Kaupunki

Sähköbussien uhottiin valtaavan Helsingin, mutta toisin kävi – Kuudesta latausasemasta on avattu kolme eivätkä nekään toimi kunnolla

Kalusto kärsii lastentaudeista eikä latausasemia ole saatu toimimaan.

Helsingin seudun suuret haaveet päästöttömästä joukkoliikenteestä laahaavat aikataulustaan jäljessä. Kolmasosa seudun busseista pitäisi olla vuonna 2025 sähköbusseja, mutta juuri nyt tavoite näyttää kovin kaukaiselta.

Vastoinkäymisten lista on pitkä. Seudun kuudesta sähköbussien latausasemasta kolme ei ole edes avautunut ja kolme on toiminut ontuen. Keskeistä Rautatientorin latausasemaa ei vieläkään ole otettu käyttöön, vaikka sen rakennustyöt alkoivat yli vuosi sitten. Myös Hakaniemen ja Espoon Friisilän asemat odottavat käyttöönottoa.

Korjattavaa on ollut myös kotimaisissa Linkker-busseissa, joita Helsingin seudun liikenne (HSL) on vuokrannut liikennöitsijöiden käyttöön. Ajoittain on Linkkerin ohjaamo muistuttanut saunaa ja matkustamo pysynyt jäisenä. Moitteita on tullut muun muassa bussien jousituksesta.

Runsaan vuoden ajokokemukset Helsingin sisäisillä bussilinjoilla 23 ja 55 sekä Espoon sisäisellä linjalla 11 ovat turhauttaneet kaikkia asianosaisia. Edistystäkin on tapahtunut.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Bussien lämmityksen säätöongelmat on nyt taklattu. Ilmalämpöpumput hoitavat asian pikkupakkasella ja kun tulee kylmempää käytetään lisälämmitintä, joka ei syö sähköä”, sanoo valituksia kuunnellut HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen.

Linkkerin myyntijohtaja Tom Granvikin mukaan ohjelmistopäivitykset ovat auttaneet bussin toiminnallisuuden parantamisessa. Hän muistuttaa, että kyseessä on teknologinen kehityshanke. Kehitystyötä tukevat muun muassa Tekes ja työ- ja elinkeinoministeriö.

HSL on vuokrannut Linkkerin autot kolmen vuoden sopimuksella. Sen jälkeen HSL huutokauppaa autot pois.

Bussiyhtiö Helb on ajanut sähköbusseja linjalla 23 Ruskeasuolta Rautatientorille, Transdev linjaa 55 Koskelasta Rautatientorille sekä Espoon sisäistä linjaa 11 Tapiolasta Friisilään.

Helbin toimitusjohtaja Mika Seppänen arvioi, että erinäisten vikatilojen vuoksi yhtiö on pystynyt käyttämään kahta Linkker-bussia vain ajoittain. Hän pitää kuitenkin latausasemien ongelmia kaluston puutteita vakavampana.

”Kun asema menee kyykkyyn, emme edes saa tietoa, koska se tulee kuntoon. Teoriassa ne ovat HKL:n hoidossa, mutta ihan kuin niitä ei hoitaisi kukaan”, Seppänen kritisoi.


Ruskeasuon ja Koskelan latauspisteiden takkuillessa 23:lla ja 55:lla ei siten ole ollut minkäänlaisia latausmahdollisuuksia, koska niiden toisesta latausasemasta Rautatientorilla on muodostunut ikuisuusprojekti.

Rautatientorilla lähdettiin kunnianhimoisesti upottamaan tekniikka maan alle, mikä tarkoitti vanhan merenpohjan paaluttamista. Tämä vei aikaa.

Aikatauluviiveitä on kertynyt siitäkin, että HSL on hakenut markkinakokemusta latausjärjestelmien toimittajista Euroopassa. Tässä vaiheessa nämä ovat vielä uransa alkutaipaleella olevia yrityksiä, joilla ei välttämättä ole kokemusta Suomessa toimimisesta.

Granvik pitää usean tavarantoimittajan testaamista järkevänä, koska se varmistaa kilpailuttamisen onnistumista jatkossa. Helsingistä kuitenkin puuttuu taho, joka ottaisi vastuun latausjärjestelmien operoinnista. Eipä tällaisia operaattoreita ole muuallakaan.

”On hyvä, että HSL on asettanut riman korkealle, mutta se on yksi syy, miksi täällä nyt kipuillaan”, Granvik sanoo.

Kovista kokemuksista huolimatta myös liikennöitsijät kiittävät varauksettomasti HSL:n vetämää sähköbussihanketta. Helbin Mika Seppänen, Pohjolan Kaupunkiliikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko ja Åbergin linjan toimitusjohtaja Sampo Selin luonnehtivat sitä jopa tasa-arvoisuushankkeeksi.

”Jokainen voi kokeilla sähköbusseja, ja riski toimimattomista autoista tai vajavaisesta tekniikasta on HSL:llä”, Seppänen sanoo.

Åbergin linjan kaltaiselle perheyhtiölle uuden tekniikan kokeileminen olisi Selinin mukaan muuten täysin mahdotonta.


Sähköbussien markkinat ovat parin viime vuoden aikana kehittynyt huimaa vauhtia, ja nyt muillakin kuin kiinalaisilla, puolalaisilla ja hollantilaisella VDL:llä on omia täyssähköbusseja tuotannossaan.

Akkujen tehot ovat parantuneet siinä määrin, että suomalaisliikennöitsijöitä kiinnostaa pikaladattavien bussien sijasta yön yli ladattavat bussit. Näiden toimintasäde lasketaan sadoissa kilometreissä, ja yöllinen lataus antaa tarpeeksi virtaa kuljettaa matkustajia koko päivän.

Jos akut vielä kevenevät, auton energia ei kulu vain sen oman kuorman kuljettamiseen.

”Tarvitaanko silloin kallista latausinfraa? Eikö voida ladata autoja varikolla, vaikka siellä hetkellisesti energiantarve onkin suuri”, kysyy Heikki Alanko.

Pelkästään Rautatientorin latausaseman perustamiskustannuksiksi on ilmoitettu 2,6 miljoonaa euroa.

Yön yli ladattavien sähköbussien ja pikaladattavien bussien ansioista puhuttiin jo pari vuotta sitten, kun liikennöitsijä Transdev koordinoi eri valmistajien sähköbussien koeajoa Espoon sisäisellä linjalla 11 Tapiolasta Friisilään.

HSL päätyi kuitenkin liputtamaan pikaladattavien bussien puolesta. Tom Granvik pitää useiden bussien lataamista yhdellä kertaa riskioperaationa. Liikennöitsijä, jolla on 100 bussia, tarvitsee energiaa noin 400 kilowattituntia. Lataustehon pitäisi yöllä olla neljän megawatin luokkaa.

”Tarvittaisiin aika iso sähköliittymä! Jos vielä sattuu, että syöttöverkko olisi nurin, kaikki 100 bussia seisovat aamulla”, Granvik sanoo.

Hän pitää hajautettua latausjärjestelmää toimintavarmempana, joskin rakennuskustannuksiltaan kalliimpana vaihtoehtona.

Vaikka joukkoliikenteessä suurimmat intohimot kohdistuvat sähköbusseihin, myös vähäpäästöisten biopolttoaineiden kehitystyö jatkuu.

HSL:n tavoitteena on saavuttaa biodieselin käytössä 90 prosentin osuus ensi vuonna. Tällä hetkellä biodieselin osuus bussien polttoaineena on 30 prosentin luokkaa.

Myös Helsingin rakentamispalvelu Stara on siirtymässä omassa kalustossaan biopolttoaineisiin.

”Selvittäisiinkö välivaiheessa vähäpäästöisillä biopolttoaineilla ja siirryttäisiin sähköautoihin hieman myöhemmin”, Mika Seppänen miettii.

Alanko arvioi, että biopolttoaineet saadaan käyttöön olennaisesti sähköbusseja halvemmilla investoinneilla. Pohjolan Kaupunkiliikenteen kulutuksesta jo yli puolet eli kuusi miljoonaa litraa tapahtuu HSL:n alueella biopolttoaineilla.

”Jos tällä jatkuvien latausten mallilla mennään, tekniikan pitää olla pomminvarma.”

Fakta

Leppävaara ensin


 Helsingin seudun liikenne (HSL) on vuokrannut 12 Linkker-bussia eri liikennöitsijöille koulutus- ja kokeilukäyttöön.

 HSL:n tavoitteena oli alun perin kilpailuttaa tänä vuonna linjojen 14 ja 18 liikenne sähköisenä. Tästä on luovuttu.

 Ensimmäinen sähköbusseja edellyttävä tarjouskilpailu järjestettäneen Leppävaaran liityntäliikenteessä myöhemmin tänä vuonna.

 Liikennöinti alkaisi Leppävaarassa vuonna 2019, jolloin liikennöitsijöillä olisi aikaa hankkia kalustoa ja HSL:llä rakennuttaa latauspisteitä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Joukkoliikenne
  • Sähköautot
  • Helsinki
  • Espoo
  • Marja Salomaa

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Isä ja tytär asuvat salaa siirtola­puutarha­mökissä – ”Emme haittaa täällä kenenkään elämää”

    2. 2

      Siperian kylmyys saapuu – Ilmatieteen laitokselta harvinainen pakkasvaroitus alkuviikolle

    3. 3

      Brother Christmas on kuolevia lapsia auttava hyväntekeväisyyshahmo, josta paisui miljoonabisnes – HS selvitti sen rahankäytön epäselvyyksiä, jotka avaavat hyväntekeväisyyden ongelmia some-huomion aikakaudella

      Tilaajille
    4. 4

      Suomeen tuodaan autoja, joista saksalaiset haluavat eroon – Tekeekö käytetyn dieselauton ostaja virheen?

      Tilaajille
    5. 5

      Kuntourheilijoiden dopinginkäyttö on salattu maailma, josta ei kerrota aina edes puolisolle – Tullin mukaan aiempaa useampi käyttäjä on tavallinen treenaaja

    6. 6

      Keskuudessamme liikkuu lapsena järkytettyjä miehiä, jotka haastavat riitaa ja juovat liikaa – Miehiä on rohkaistava puhumaan seksuaalisesta häirinnästä ajoissa

    7. 7

      Näyttelijä halusi esitellä mekkoaan, mutta yleisö luuli, että hänet oli pakotettu palelemaan – Mikä Jennifer Lawrencen tapauksessa on feminismiä?

    8. 8

      ”Teitä hädänalaisia lapsettomia käytetään hyväksi, kun tarjotaan tällaista lasta”, sanoi lääkäri adoptioäiti Lee Lehdolle – Adoptioperheet jäävät yhä useammin yksin vaikeisiin tilanteisiin

    9. 9

      Tutkimus: Kiinan internetjättien tekoäly-yhteistyö on uusi uhka Euroopan yrityksille

    10. 10

      ”Suosittelen Teille kiirehtiä” – Hämmentävän moni uskoo Facebookissa leviävään tökeröön huijausviestiin, mutta mistä se johtuu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Isä ja tytär asuvat salaa siirtola­puutarha­mökissä – ”Emme haittaa täällä kenenkään elämää”

    2. 2

      Brother Christmas on kuolevia lapsia auttava hyväntekeväisyyshahmo, josta paisui miljoonabisnes – HS selvitti sen rahankäytön epäselvyyksiä, jotka avaavat hyväntekeväisyyden ongelmia some-huomion aikakaudella

      Tilaajille
    3. 3

      ”Teitä hädänalaisia lapsettomia käytetään hyväksi, kun tarjotaan tällaista lasta”, sanoi lääkäri adoptioäiti Lee Lehdolle – Adoptioperheet jäävät yhä useammin yksin vaikeisiin tilanteisiin

    4. 4

      Näyttelijä halusi esitellä mekkoaan, mutta yleisö luuli, että hänet oli pakotettu palelemaan – Mikä Jennifer Lawrencen tapauksessa on feminismiä?

    5. 5

      Siperian kylmyys saapuu – Ilmatieteen laitokselta harvinainen pakkasvaroitus alkuviikolle

    6. 6

      ”Jos vaatii kohtuullista palkkaa, voi työ jäädä saamatta” – Lapin työläiset kertovat työehtojen villistä lännestä, jossa työntekijän ei kannata sairastua

    7. 7

      Tuomarineuvoston puheenjohtaja Jussi Prykäri itävaltalaisen hiihtäjän harhautumisesta: ”Reitti oli tehty minun ohjeistukseni mukaan”

    8. 8

      Kolme vuotta sitten yhdysvaltalainen Allison Burger googlasi maailman parasta maata asua – nyt hän asuu poikansa kanssa Tuusulassa

    9. 9

      Ovatko pyöräilijät niin laiskoja, että heille pitää rakentaa 26 miljoonan euron tunneli? Poliitikoilla on useita syitä kannattaa kallista hanketta

    10. 10

      Bjørgen karkasi murskaavasti kultaan, Stadlober laski dramaattisesti harhaan toiselta sijalta – Pärmäkoski nousi hopealle: ”Järki pelasi vielä siinä vaiheessa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ei hätää, hoidetaan tämä alta pois”, ajatteli Samuel raskauden selvittyä – puoliso sanoi ei, ja nyt Samuel hoitaa yksin lasta, jota hän ei halunnut

      Tilaajille
    2. 2

      Isä ja tytär asuvat salaa siirtola­puutarha­mökissä – ”Emme haittaa täällä kenenkään elämää”

    3. 3

      Kuoleva kenkätehdas keksi vuonna 1989 nerokkaan idean – nyt niitä seisoo rivillinen jokaisen päiväkodin eteisessä

      Tilaajille
    4. 4

      26-vuotias korkea­koulutettu paloi loppuun työssä, eikä stressi hellittänyt edes sairauslomalla – Tutkija: ”Olen huolissani siitä, millaiseen kulttuuriin nuori sukupolvemme on työelämässä opetettu”

      Tilaajille
    5. 5

      Brother Christmas on kuolevia lapsia auttava hyväntekeväisyyshahmo, josta paisui miljoonabisnes – HS selvitti sen rahankäytön epäselvyyksiä, jotka avaavat hyväntekeväisyyden ongelmia some-huomion aikakaudella

      Tilaajille
    6. 6

      Kolme vuotta sitten yhdysvaltalainen Allison Burger googlasi maailman parasta maata asua – nyt hän asuu poikansa kanssa Tuusulassa

    7. 7

      Lähes 30 vuotta Ylellä työskennellyt urheiluselostaja Tapio Suominen on saanut potkut

    8. 8

      Näiden sanojen runsas käyttö voi paljastaa puhujan masennuksen – Suomalais­asiantuntija vahvistaa: ”Kieli kertoo käyttäjästään asioita, joita hän ei itse tiedosta”

      Tilaajille
    9. 9

      Kuolinpesiä tyhjentävä Petteri Laine, 49, siivoaa työkseen asunnot puhtaaksi natsimenneisyydestä, salaisista eroottisten kirjojen kokoelmista ja ”mummotavarasta”

    10. 10

      Viron kieli kuulostaa joskus hämäävän tutulta – kokeile HS:n kielivisassa, tunnistatko 25 sanan merkitykset

    11. Näytä lisää