Kaupunki

Ajokortin saamisesta tulee aiempaa vaikeampaa ja ”hylkäys­prosentit nousevat”

Ajokorttiuudistuksen pitäisi näillä näkymin tulla voimaan tulevana kesänä. ”Tutkinto vaikeutuu ja läpipääsyprosenteille tulee tapahtumaan luultavasti sama kuin Ruotsissa ja hylkäysprosentit nousevat”, arvioi helsinkiläinen autokoulukouluyrittäjä Jouko Kalliola.

Kuinka hyvin osaisit autokoulun teoriakokeen tänä päivänä? Menisikö läpi vai reputtaisitko? Kokeneenkin kuljettajan kannattaa välillä kerrata liikennesääntöjä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tilastoi kuljettajantutkintoja. Kysyimme viraston asiantuntijalta asiantuntija Marjo Immoselta, mihin teoriakokeissa useimmiten kompastutaan.

”B-luokan teoriakokeessa haastavimpia monivalintakysymyksiä tuntuvat olevan auton merkkivaloihin liittyvät kysymykset tai liikennemerkkien tarkoituksen ymmärtäminen. Myös fysiikan lakeihin liittyvät kysymykset ovat osoittautuneet hankaliksi, vaikka niissäkin kysytään hyvin perusasioita”, Immonen kertoo.

”Kuvallisten liikennetilannekysymysten puolella hankalimmiksi ovat osoittautuneet kysymykset, joissa kysytään väistämis- ja pysäköimissääntöjä.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Inssiajajien painajainen oli takavuosina Helsingissä Haagan liikenneympyrä, jossa autoja kiitää kolmella kaistalla. Vieläkö autokoululaiset pelkäävät isoa liikenneympyrää?

”Sitä enää vähemmän ajetaan, koska ajokokeet eivät lähde enää Haagasta kuten ne ennen vanhaan lähtivät”, kertoo Haagan autokoulun toimitusjohtaja ja liikenneopettaja Jouko Kalliola.

Nykyään tuossa Suomen ensimmäisessä liikenneympyrässä on myös liikennevalo-ohjaus.

”Haagan ympyrä on kortin omaavillekin vaikea paikka, ja siinä saisi joka päivä useamman kolarin, jos haluaisi”, Kalliola kertoo havainnoistaan.

Ajokokeet alkavat Vantaan Kaivokselasta, Helsingin Herttoniemestä tai Malmilta ja Espoon Suomenojalta.

”Kiihdytys- ja hidastuskaistat ovat semmoisia paikkoja, missä oppilaat tekevät helposti virheitä. Joko tullaan liian pienellä nopeudella siihen liikenteen sekaan ja muut joutuvat jarruttelemaan tai sitten tullaan hyvällä vauhdilla, mutta liian pieneen rakoon”, Kalliola kertoo.

Hänen kokemuksensa mukaan virheet ajokokeessa johtuvat suurimmaksi osaksi jännityksestä koetilanteessa.

”Ja nyt keväällä, kun kevyt liikenne lisääntyy, tahtoo vähän unohtua se pyöräilijän seuraaminen.”

Kalliolan johtaman autokoulun neljässä toimipisteessä Haagassa, Töölössä, Kampissa ja Maunulassa käy vuosittain 1 000–1 500 oppilasta. Pääsimme seuraamaan tämän autokoulun ajo-opetusta arkiaamuna ja lähdimme matkaan arkiaamun ruuhka-aikaan Töölössä.

Sille Männik, 31, aloitti liikenneopettaja Michael Grönholmin kanssa ajotunnin Sandelsinkadulta, ajoi Kamppiin ja Punavuoreen ja päätti harjoittelun Topeliuksenkadulle.

Männik oli tuolloin harjoitellut ajamista reilun 14 tunnin ajan. Tällä hetkellä ajoharjoittelun minimimäärä on lain mukaan 18 tuntia, mutta suunnitteilla oleva ajokorttiuudistus on vähentämässä pakollisten ajotuntien määrän kymmeneen.

”Se on liian vähän. Varsinkin nuorille”, Männik sanoo.


Myös liikenneopettajat arvioivat, että monille kymmenen ajotuntia on liian vähän.

”Ne, joilla on aiempaa pohjaa mopolla, mopoautolla, moottoripyörällä tai sitten autoilua ulkomailla tai kortitta ajettuna varmaan pärjäävät, mutta suurimmalle osalle kymmenen ajotuntia ei tule riittämään”, arvioi Kalliola.

Autokoulut ovat kritisoineet uudistusta, mutta Kalliolan mielestä siinä on paljon hyvääkin.

”Kun laki muuttuu, saamme enemmän vapauksia opetuksen järjestämiseen”, hän ajattelee.

Kun pakollisten teoriatuntien määrä vähenee, opetus siirtyy enemmän verkkoon.

”Nuorille verkko-opiskelu on tuttua ja helppoa, mutta toki jotkut voivat oppia paremmin opettajan luennoimana.”

Kalliolan mielestä esimerkiksi auton huoltaminen, katsastaminen ja vakuuttaminen ovat asioita, jotka sopivat oppituntien sijaan verkossa itseopiskeltaviksi.

Ajokorttiuudistuksen pitäisi näillä näkymin tulla voimaan tänä kesänä, heinäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien. Uudistuksen yksi tavoite on laskea kortin hintaa. Myös autokoulun eri vaiheista on tarkoitus luopua.

Uudistus tuo muutoksia kuljettajantutkinnon sisältöön, mutta sen perusrakenne eli teoriakoe ja ajokoe säilyy kuitenkin ennallaan.

”Tutkinto vaikeutuu ja läpipääsyprosenteille tulee tapahtumaan luultavasti sama kuin Ruotsissa ja hylkäysprosentit nousevat, eikä kokeista pääse enää ensimmäisellä kerralla läpi.”

Kun laki oli lausuntokierroksella, keskustelua herätti riskientunnistuskoulutuksen paikka.

”Onko sen oikea paikka ennen tutkintoa vai tutkinnon jälkeen, kun on jo vähän kokemusta liikenteestä”, pohtii Kalliola.

”Toisaalta nythän osa porukasta ei tee syventävää vaihetta ja kortittomia kuskeja on liikenteessä, kun kaikkia vaiheita ei ole suoritettu.”

Edellinen ajokortteihin liittyvä uudistus oli vuodenvaihteessa 2015–2016, kun ajokorttien myöntäminen siirtyi poliisilta Trafille. Tuolloin teoriakokeessa siirryttiin käyttämään valokuvien sijasta animoituja kuvia.

”Minusta ne eivät ihan vastaa todellisuutta, vaan vanhat suoraan liikenteestä otetut kuvat olivat parempia”, Kalliola sanoo.

Uusi laki vähentää byrokratiaa opetusluvasta, kun sen saaminen muuttuu lähes ilmoitusasiaksi. Tämän on tarkoitus lisätä vanhempien antamaa ajo-opetusta jälkikasvulleen.

Uusi laki tulee mahdollistamaan ajoharjoittelun jo 16 vuoden iässä, mutta B-kortin voi saada edelleen vasta täysi-ikäisenä.

Esimerkiksi harjoituspolkimet pitää yhä asentaa autoon, jolla ajo-opetusta annetaan, mutta autoa ei enää tarvitse lain voimaantulon jälkeen muutoskatsastaa. Poliisi valvoo polkimia liikennevalvonnan yhteydessä. Myöskään liikennesääntöjen teoriakoetta ei enää vaadita vanhemmalta, joka opettaa.

Vuonna 2017 B-ajokortin suorittaneita oli noin 60 000, joista viidesosa sai opetuksen opetusluvalla. Ruotsissa noin 90 prosenttia ajokortin hankkivista harjoittelee opetusluvalla yleensä oman vanhemman kanssa.

Jos ajokorttiuudistus siirtää ajo-opetusta vanhemmille, miten autokoulujen käy?

”Kaikkein eniten tämä tulee vaikuttamaan maakuntien pieniin autokouluihin. Opetusluvat näyttelevät suurta osaa maakunnissa, täällä pääkaupunkiseudulla muutos ei ole ehkä niin dramaattinen”, arvioi Kalliola.

Tämä johtuu osittain siitä, että mopokortin saaminen tulevaisuudessa edellyttäisi ajokoetta, mutta ei ajo-opetusta.

Se, että lakiesityksen mukaan opetusluvalla voisi opettaa myös perheen ulkopuolisia jäseniä, voi autokouluyrittäjien mukaan lisätä harmaata taloutta.

Helsingissä autokouluun tuleva ei useinkaan enää ole 18-vuotias, joka haluaa heti täysi-ikäistyttyään auton rattiin.

”Tällä on sama suuntaus kuin Tukholmassa. Kun julkinen liikenne on hyvä ja mummola on Käpylässä, niin korttia ei heti tarvitse”, kertoo Kalliola.

”Meidän tyypillisin oppilas alkaa olemaan ensimmäisen lapsen synnyttänyt tai toista lastaan odottava äiti, joka viimeistään silloin huomaa, että oma auto onkin aika kätevä tapa liikkua.”

Jutussa oli alun perin testi, joka on poistettu 25.5.2018 julkaisuoikeuden päättymisen takia.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autokoulu
  • Ajokortti
  • Liikenne

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Jos Sörnäisten Kurvissa eksyi kapakasta lähdettyään väärälle syrjäkujalle, saattoi päästä hengestään – rettelöivät teinihuligaanit pitivät Kallion seutua pelon vallassa 1900-luvun alussa

    2. 2

      Sinkkumiesten painajaiskaupungissa on vaikea löytää rakkautta – suomalaismies hengailee pakastealtaalla, koska Seattlessa nettitreffeillä korostuu vain raha

      Tilaajille
    3. 3

      Missourin veneonnettomuudessa kuolleista yhdeksän oli samasta perheestä – Turmasta selvinnyt nainen: ”Kapteeni sanoi, ettemme tarvitse pelastusliivejä”

    4. 4

      ”Varokaa, sieltä tulee pyöräilijä!” komensivat vanhemmat lapsiaan minua syyllistävään sävyyn – Miksei lapsia opasteta liikenteessä?

    5. 5

      Neil Hardwick on Suomi-viihteen kultasormi, joka piruillessaan teki sarjan ”jota ei kirjoiteta tai harjoitella ollenkaan”

    6. 6

      Muistoesineet katosivat 5-vuotiaana kuolleen Miron haudalta – ”Silmät kyyneltyivät niin, etten ensin edes nähnyt, oliko kaikki viety”, pojan äiti kertoo

    7. 7

      Osavuosilomakatsaus: Perheen talous kärähti kesäkvartaaleilla

    8. 8

      Avioliiton arvoa ei romuta samaa sukupuolta olevien puolisoiden rakkaus, vaan kommunikaation puute, arjen paineet ja itsekeskeisyys

    9. 9

      Päivi Anttikosken valinta Aamulehden päätoimittajaksi saattoi kariutua, koska toimitusjohtajalle ei kelvannut perheestään erillään asuva äiti – Alman Kai Telanne: ”Olen pahoillani, että hakijalle syntyi väärä käsitys”

    10. 10

      Supon kriisistä nostanut Ilkka Salmi panee nyt kuntoon koko Suomen poliisin johtamista – Aarniosta lähtenyt vyyhti käydään läpi ”tarkalla kammalla”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Päivi Anttikosken valinta Aamulehden päätoimittajaksi saattoi kariutua, koska toimitusjohtajalle ei kelvannut perheestään erillään asuva äiti – Alman Kai Telanne: ”Olen pahoillani, että hakijalle syntyi väärä käsitys”

    2. 2

      Rakastuin laitoksemme lehtoriin, mutta suhde päättyi rumasti – nyt hän pitää mykkäkoulua ja kielsi tulemasta luennoilleen

    3. 3

      This is Finland: After Trump and Putin leave, the president heads across the street for a drink

    4. 4

      Kattorakenteiden välissä tursunnut ja viikon kadoksissa ollut kuristajakäärme Olli karkasi taas Vantaalla – Omistaja: ”Voin taata, ettei tämä enää toistu”

    5. 5

      12-vuotiaana Kalle esitti netissä himokasta kotiäitiä – Verkossa tekaistulla identiteetillä esiintyminen on yleistä, ja sen avulla Kalle löysi itsensä

      Tilaajille
    6. 6

      James Bluntin keikka Porissa kiteyttää, kuinka vähän uudet ulkomaiset nimet kiinnostavat kotimaisilla festivaaleilla

    7. 7

      Kymmenen haavoittui veitsihyökkäyksessä Saksan Lyypekissä – epäillyllä oli isän mukaan mielenterveysongelmia

    8. 8

      Hittiräppärin uutuuskappale synnytti kesän kuumimman nettivillityksen – ja se oli hauska siihen asti, kunnes teinit alkoivat hyppiä ulos liikkuvista autoista

    9. 9

      80 päivän vertailu paljastaa, kuinka totaalisen erilaista kesää viime vuonna vietettiin – Onko tämä nyt ilmaston­muutoksen vaikutusta?

    10. 10

      New York Times: Trumpin asianajaja nauhoitti salaa keskustelun Playboy-mallin maksamisesta hiljaiseksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Republikaani­senaattori John McCain: Helsingin huippu­kokous oli hirvittävä virhe – lue HS:n seuranta Trumpin ja Putinin tapaamisen käänteistä

    2. 2

      This is Finland: After Trump and Putin leave, the president heads across the street for a drink

    3. 3

      Tällainen on Suomi: Kun Trump ja Putin olivat poistuneet, presidentti Niinistö lähti terassille kuin kuka tahansa

    4. 4

      Trump tuhosi Helsingin huippukokouksen yhdellä iskulla – amerikkalaiset tyrmistyivät Trumpin ”antautumisesta” Venäjän presidentille

    5. 5

      Suomen hipsterein paikka on pieni kylä Nokian hylkäämässä Salossa – ”Elämäntilanteeni on niin hyvä, ettei siitä melkein kehtaa puhua”

    6. 6

      Donald ja Melania Trumpin saattue saapui Kalastaja­torpalle suuren väkijoukon saattelemana – lue HS:n seuranta sunnuntain tapahtumista

    7. 7

      Jäämies Ötzi kuoli täysin vatsoin, mutta nykyihmistä hänen viimeinen ateriansa voi hirvittää

    8. 8

      ”Ostin kaksi kuumemittaria ja söin elohopeat niistä” – tutkija selvittää laittoman abortin teettäneiden naisten kohtaloita

      Tilaajille
    9. 9

      Trump teki etikettimokan ja saattoi kuningatar Elisabetin kiusalliseen tilanteeseen Britanniassa

    10. 10

      Näistä syistä Kalastajatorppa on ylivoimainen paikka Trumpin yöpaikaksi

    11. Näytä lisää
    Uusimmat