Kaupunki    |   HS-analyysi

Sipoonrantalaiset suuttuivat Hjallikselle, mutta todellisuudessa syrjäisen merenrantalähiön kohtaloon kiteytyy koko Helsingin seudun asuntopolitiikka

Ilman Helsingin itäisintä kaupunginosaa Sipoonranta jäi yksin ja ilman palveluita.

Kymmenen vuotta on ällistyttävän lyhyt aika, kun miettii, miten perustavanlaatuisesti maankäytön ja asumisen ideaalit ovat siinä ajassa muuttuneet.

Sipoonrannan kohtalo on tästä hyvä esimerkki, ja on syytä kerrata, miten nykytilaan on oikein tultu.

HS kertoi viime viikolla, miten hulppeasti markkinoitu alue on yhä keskeneräinen ja kuinka asukkaat hermostuivat hankkeen alullepanijan Harry Harkimon vakuutellessa asukastyytyväisyyttä. Ensimmäiset asukkaat muuttivat Sipoonrantaan seitsemän vuotta sitten.


Alkupaukku tapahtui vuonna 2006, kun Helsingin valtuusto päätti hakea elintilaa Lounais-Sipoosta. Elettiin Nurmijärvi-ilmiön kulta-aikaa ja lapsiperheet muuttivat kehyskuntiin väljien omakotitonttien perässä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Helsingissä haluttiin pitkä ja kapea rantakaistale, jossa kaupungilla oli jo melko paljon maanomistusta. Saatiin lyhyehkö ja leveä maakaistale ja tukuittain ongelmia.

Östersundomin kaappaus – kuten sipoolaiset sitä kutsuivat – poiki useita valituksia eri oikeusasteisiin.

Osakuntaliitoksen varmistuttua vuonna 2009 Harry Harkimo alkoi Suomen Diili-ohjelman toisella tuotantokaudella etsiä Sipoonrannan asuinalueelle myyntijohtajaa. Ohjelma oli käytännössä jättimäinen markkinointivideo, jolla vauhditettiin uusien asuntojen myyntiä Helsingin Östersundomin kupeessa.

Sillä kaikkihan tiesivät, että Helsinki rakentaisi yhtä määrätietoisesti ja vauhdikkaasti Östersundomin kaupungiksi kuin se oli operoinut liitoshankkeenkin. Yhdeksän vuotta myöhemmin Östersundomissa ei ole edes valmista yleiskaavaa.

Jo alkuvaiheessa oli selvää, että Sipoonranta nojautuisi Helsingin kaupunkikehityksen hedelmiin: kauppoihin, työpaikkoihin ja joukkoliikenteeseen. ”Kerman kuorintaa”, kuten vihreiden Osmo Soininvaara hanketta edelleen luonnehtii.

Kotikunta Sipoon lähimpään taajamaan Söderkullaan oli uusilla asukkailla pitempi matka, ja sen palvelut olivat rajalliset.

Itämetron itäisimmän aseman eli Sipoon Majvikin piti tuota pikaa olla aivan sipoonrantalaisten ulottuvilla. Vaikka tuskin kukaan kuvitteli heidän kulkevan muulla kuin omalla autolla. Metron piti taata rakentamisen tahti.

Mutta sitten talouslama lannisti asuntomarkkinat, Helsinki törmäsi Östersundomin suunnittelussa Natura-alueisiin, eivätkä nuoret kaupunkilaiset halunneet muuttaa kehyskuntiin enää entiseen malliin. Lopulta oltiin tilanteessa, jossa Sipoonrannan ensimmäiset kerrostalot seisoivat valmiina, vaikka mikään muu niiden ympärillä ei ollutkaan.

Tuuli humisee rakennusaikaisilla sorakentillä.


Sipoonrannan keskeneräisyys tuottaa aivan samanlaisia ongelmia, kuin 1960-70-lukujen lähiöiden keskeneräisyys niiden asukkaille. Jälkipolvet joutuvat käyttämään paljon aikaa, rahaa ja energiaa miettiessään, miten täydentää puuttellisia palveluita ja kytketään lähiö muuhun asutukseen.

Sipoon kunnan mahdollisuudet edistää Sipoonrannan valmistumista ovat pienet. Maankäyttösopimuksilla alueen kehitysvastuu on niitattu Sipoonranta oy:lle, jossa isoina omistajina ovat rakennusyhtiö Skanska ja vakuutusyhtiö Ilmarinen. Ne tarkkailevat markkinoita ja laskevat jatkorakentamisen kannattavuutta.

Julkisuudessa hanke elää yhä Harkimon nimissä, vaikka mies myi osakepottinsa Skanskalle jo vuonna 2010. Harkimo saakin maistaa näkyvän brändäyksen kääntöpuolta: myöhemmätkin vastoinkäymiset henkilöityvät häneen.

Merellinen lähiö 25 kilometrin päässä Helsingin keskustasta kuulostaisi yhä houkuttelevalta, jos tulevaisuudessa siintäisi nopea joukkoliikenneyhteys Helsingin asiointi- ja työpaikka-alueille. Mutta metro maksaa ainakin 700 miljoonaa euroa, ja sen matka-ajat ovat pitkiä.

Alustavasti on laskettu, että Majvikistä Helsingin päärautatieasemalle metrojuna kulkisi 30 minuutissa.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) osastonjohtaja Tero Anttila pitää metron tiheää asemaväliä hyvänä kaupunkiliikenteessä, mutta toistuvat pysähdykset hidastavat matkantekoa seutuliikenteessä.

”Yli 20 kilometrin matkoilla moni työmatkalainen alkaa jo kaivata lähijunaa, jonka asemat ovat metroa harvemmat”, sanoo Anttila.

Mahdollinen jatko Majvikista Söderkullan liepeille Sibbesborgiin ulottuu vielä kauemmaksi. Esiselvityksen perusteella Sibbesborgista metromatka Helsingin keskustaan kestäisi 40 minuuttia ja Itäkeskukseenkin 25 minuuttia.


Sipoonrannan keskeneräisyys ei ole samanlaista keskeneräisyyttä kuin esimerkiksi Jätkäsaaressa tai Kalasatamassa. Niiden asukaspioneerit purevat hammasta ja kestävät vuosien tilapäisjärjestelyitä, koska he tietävät, että alue tehdään valmiiksi.

Sipoonrantalaisilla tätä varmuutta ei ole.

Sipoolla on suunnitelmia ja maankäyttösopimuksia rakentamisesta kunnan eteläosissa, etenkin Söderkullan kupeessa. Gumbostrand Sipoonrannasta itään sekä Västerskog Porvoonväylän pohjoispuolella säilyttäisivät kylämäisen ilmeensä. Massby taas on leimallisesti hevosharrastajien aluetta.

Asutuksen tiivistämistä on luvassa etenkin Talman ja Nikkilän akselilla, jos kunnan monivuotinen toive junaliikenteestä Keravalle toteutuisi.


Oikaisu kello 9.15: Korjattu kuvatekstissä Helsingin Sipoonranta. Alue on Sipoota.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sipoo
  • Östersundom
  • Asuntomarkkinat
  • Harry Harkimo
  • Marja Salomaa

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Köyhien lasten hätä vie auttajaltakin yöunet – Ihmisiä alkoi pudota tukien ulkopuolelle, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon

    2. 2

      HS selvitti krp:n operaation kohteena olleen Airiston Helmen omistukset Turun saaristossa – grafiikka näyttää, kuinka yritys on ostanut lukuisia saaria tärkeältä laivaväylältä

    3. 3

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    4. 4

      Sydämen jäykistyminen aiheuttaa nuorten äkkikuolemia – lihakseen kasvava sidekudos voi tuottaa kohtalokkaan rytmihäiriön

      Tilaajille
    5. 5

      Nuoriso on pilalla, taas

    6. 6

      Yksi ihminen kuoli henkilöauton ja hevoskärryä vetäneen pakettiauton kolarissa Liperissä

    7. 7

      ”Tällä kertaa sattuu vain yksi kolari” – Pasilan työmaasumpussa yksikään liikkuja ei tunnu tietävän, missä pitäisi olla

    8. 8

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    9. 9

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    10. 10

      Kohudokumentaristi Michael Mooren presidentti Trumpia mätkivä uutuuselokuva ei innostanut yleisöä USA:ssa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    2. 2

      Trump väitti, että Yhdysvalloissa on maailman puhtain ilma – WHO:n mukaan oikea vastaus on Suomi

    3. 3

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    4. 4

      Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

      Tilaajille
    5. 5

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    6. 6

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    7. 7

      HS:n pilapiirtäjä Karlsson kommentoi eduskunnan äänestystä – ”Ei uskalla”

    8. 8

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    9. 9

      Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana 

      Tilaajille
    10. 10

      Kiihtelysvaaran 250-vuotias kirkko tuhoutui tulipalossa, poliisi epäilee rikosta – ”Menetys on valtava, vastaavaa emme saa tilalle”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    3. 3

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    4. 4

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    5. 5

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    6. 6

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    7. 7

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    8. 8

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää