Kaupunki

Lennokas suunnitelma: Suomenlinnaan voitaisiin tulevaisuudessa kulkea köysirataa pitkin – ”Huomiota herättävä, tutkimisen arvoinen idea”, innostuu Anni Sinnemäki

Ilmarata Senaatintorin, Kauppatorin ja laivojen yli Suomenlinnaan avaisi huimat näkymät.

Helsingin Aikatutkimusinstituutti täyttyy puheesta ja ideoista Kalevankadulla. Äänessä on kaupunkiaktiivi Teemu Lehto näköisekseen nimeämässään työhuoneessa.

Työhuoneen seinällä on Lapinlahden sairaalan pohjapiirustuksia. Lehto on jo vuosikymmenten ajan kunnostautunut ideoimalla vanhojen helsinkiläisten rakennusten uudelleen käyttöä. Eikä vain ideoimalla, vaan olemalla mukana myös toteuttamisessa.


Lehto on Lapinlahden tilajakamo -osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja. Tilajakamo pyrkii kehittämään kaupunkikulttuuria ja jakamaan tiloja jäseniensä käyttöön. Jäseniä on noin 250.

Viimeisimpiä toteutuneita hankkeita ovat muun muassa tilojen muuttaminen ja vuokraaminen työhuoneiksi Lapinlahden sairaalasta sekä Helsingin rakennusvalvonnan entisestä, purkutuomion saaneesta talosta Hakaniemessä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yksi ideoista lentää kuitenkin sananmukaisesti ylitse muiden: ilmarata Suomenlinnaan.

”Se olisi ekologinen, hiljainen ja turvallinen. Sieltä näkisi auringon nousun, ihmiset voisivat nähdä eri tavalla tämän maailman, työmatkalla ei oltaisi vain työmatkalla, liikkuminen voisi olla unelmamaista . . .” Lehto selostaa.

Toisin kuin ehkä voisi kuvitella, totiset virkamiehet ja poliitikot eivät ole nauraneet ideaa saman tien kuoliaaksi ja hautaan. Ajatus on esitelty Helsingin kaupungille noin vuosi sitten.

”Se on tutkimisen ja pohtimisen arvoinen idea. Ei kylläkään maailman helpoin toteutettava”, Helsingin kaupunkiympäristön toimialasta vastaava apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) sanoo.

Sinnemäki kertoo keskustelleensa Suomenlinnan köysiradasta Lehdon ja entisen vihreän kaupunginvaltuutetun ja nykyisen saunayrittäjän Kimmo Helistön kanssa. Helistö oli aktiivinen, kun köysirataa tutkittiin yhtenä vaihtoehtona Helsingin keskustan ja Kruunuvuorenrannan yhdistäville Kruunusilloille.

Idea Helsinginniemeltä Suomenlinnaan johtavasta köysiradasta on itse asiassa vanha. Suunnitelma radasta voitti jo vuonna 1971 Suomenlinnan asemakaavallisen aatekilpailun, jolla etsittiin ratkaisua muun muassa siihen, kuinka Suomenlinnan liikenne tulevaisuudessa hoidetaan.

Köysirata olisi kulkenut Kauppatorilta Iso-Mustasaareen Suomenlinnan kirkon kupeeseen. Lopulta rakennettiin kuitenkin tunneli Kaivopuiston ja Suomenlinnan Länsi-Mustan välille.


”Saatiin muun muassa ambulanssiyhteys toteutettua sitä kautta”, maankäyttöjohtaja Raimo K. Saarinen kaupunkiympäristön toimialalta muistaa.

Myös Saarisen mukaan Suomenlinnan köysirata on selvittämisen arvoinen asia. ”Teknisesti se olisi mahdollista”, hän sanoo.

”Se on vähän kuin ostaisi kaupasta uuden auton”, Teemu Lehto vertaa kuvatakseen ilmaradan toteuttamisen helppoutta.

Helpoin linjaus olisi Kaivopuistosta Särkän saaren kautta Länsi-Mustaan Suomenlinnassa. Toinen vaihtoehto olisi johtaa ilmarata Kauppatorilta Suomenlinnan väliaseman kautta Vallisaareen. Tai miksei Suurkirkon takaa niin, että matkaa tehtäisiin yli empirekeskustan.

Maailmalla köysiratoja on viljalti, myös muussa kuin hiihtokeskusten käytössä. Suomalaiset saattavat tuntea niistä parhaiten vaikkapa Manhattanin ja Roosevelt Islandin yhdistävän radan New Yorkissa tai Torre Saint Sebastianin ja Montjuic-kukkulan välisen radan Barcelonassa.

Köysirata Suomenlinnaan maksaisi Lehdon mukaan noin 40 miljoonaa euroa. Se on pienen sillan hinta.

”Yksivaijerinen halvin vaihtoehto, sellainen joka lähtisi puolen minuutin välein, kuljettaisi yli kolmetuhatta ihmistä tunnissa. Se on kymmenkertainen määrä lauttaan verrattuna”, Lehto sanoo.

Entä miksi ihmeessä Suomenlinnaan pitäisi saada lisää ihmisiä? Saaren kantokyky on viime vuosina ollut koetuksella, kun kävijöitä on ollut yli miljoona vuodessa? Lehdon mielestä vastaus sisältyy tavallaan jo kysymykseen. Juuri siksi, että kävijöitä on niin paljon, tarvitaan rata:

”Yli miljoona kävijää vuodessa tarkoittaa valtavia tavarakuljetuksia. Köysiradan häkit mahdollistavat myös tavarankuljetuksen”, Lehto sanoo.

”Varmaankin köysiradalla olisi aluksi jonkinlaisia Linnanmäki-käyttäjiä. Mutta turismin kasvu ei ole kiinni siitä, millä välineellä sinne mennään. Ne menee sinne joka tapauksessa. Köysirata olisi vain parempi tapa mennä ja tulla. Asukkaiden ei tarvitsisi katsoa koko ajan kelloa, ja he pääsisivät liikkumaan öiseenkin aikaan.”

Helsingin kaupungilla on jo jonkin aikaa ollut niin kutsuttu merellinen strategia. Se sisältää muun muassa pyrkimyksen lähisaariston avaamisesta yleisölle.

Apulaispormestari Anni Sinnemäki toteaa, ettei merellisten hankkeiden investointirahoja vielä juurikaan ole. Hengeltään ekologinen ja elämyksellinen köysirata saattaisi hänen mukaansa strategiaan toki istua.

”Mietimme, mitä hyötyjä köysiradasta olisi merellisen strategian näkökulmasta. Ainakin se olisi vetovoimainen, huomiota herättävä, ja sillä tavalla se olisi avuksi meidän saariston tunnetuksi tekemisessä”, Sinnemäki sanoo.

”Suomenlinnan kävijämääriä ei ole juuri tarpeen lisätä. Olenkin pohtinut, olisiko köysirata sellainen, että se ulottuisi Vallisaareen asti.”

Helsinki on jo muutaman vuoden ajan suunnitellut merellistä biennaalia. Ensimmäinen katselmus järjestetään vuonna 2020, ja sen teemana on meri. Tapahtuman pääpaikkoja ovat Vallisaari ja Kuninkaansaari Suomenlinnan vieressä. Tapahtuman järjestää Helsingin kaupungin taidemuseo (HAM).

Kävijätavoite on 300 000. Miten ihmeessä ihmiset saadaan kuljetettua Vallisaareen?

”Ehkä nämä asiat on yhdistettävissä. Vallisaaresta on puhuttu parhaana, mutta voisi se ulottua muuallekin saaristoon. Jos ensimmäisestä biennaalista tulee suosittu, ehkä toiseen tarvitaan jo köysirata”, Sinnemäki naurahtaa.

”Yksi näkökulma on, että kun köysirata kulkee korkealla, ja kun ajatellaan saaristoa, Suomenlinnaa, empirekeskustaa . . . matka Senaatintorin, Kauppatorin ja laivojen yli Suomenlinnaan avaisi huimat näkymät toisella tavalla kuin veneestä.”

Myös maankäyttöjohtaja Raimo K. Saarinen viittaa Helsingin merelliseen strategiaan.

”Köysirata olisi elämys itsessään. Laivaväylien takia sen täytyisi kulkea aika korkealla. Se mahdollistaisi Helsingin, Kauppatorin, laivojen ja merellisen Helsingin näkemisen yläviistosta.”

Fakta

Maailman köysiratoja


 Roosevelt Island–Manhattan (New York, Yhdysvallat)

 Portlandin rata (Yhdysvallat)

 Telluriden rata (Yhdysvallat)

 Maokong-köysirata (Taipei, Taiwan)

 Singaporen köysirata

 Sotšin köysirata (Venäjä)

 Barcelonan köysirata (Espanja)

 Emirates Air Line (Lontoo, Englanti)

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Jäämies Ötzi kuoli täysin vatsoin, mutta nykyihmistä hänen viimeinen ateriansa voi hirvittää

    2. 2

      Sana ”moi” riitti lopettamaan huumeidenkäyttäjien häiriköinnin Töölön kirjastossa – ”Jos ihminen nähdään vain järjestyshäiriönä, käytös on sen mukaista”

    3. 3

      Trump pyörtää puheitaan Helsingin-kokouksen jälkeen: Venäjä sekaantui Yhdysvaltojen vaaleihin

    4. 4

      Taas pukkaa hikeä, mutta miksi hikoilen enemmän kuin vierustoveri? Ihotautilääkäri vastaa 12 kysymykseen hikoilusta ja miten sitä voi vähentää

      Tilaajille
    5. 5

      Täysin kokeellinen hoito tuotti yllättävän tuloksen: ihosyöpä hävisi kokonaan 97-vuotiaalta naiselta

    6. 6

      Lastaan pelastaessa hukkunut äiti oli veden alla yli 40 minuuttia vilkkaalla uimarannalla Vantaalla – Uima­valvojille on järjestetty kriisiapua

    7. 7

      Suomalaisille lähetetty viestejä, joissa kiristäjät väittävät uhriensa katsoneen nettipornoa – viestintä­virasto neuvoo peittämään tietokoneen kameran

    8. 8

      Jupiterilta löytyi 12 uutta kuuta ja niistä yksi on hyvin outo

    9. 9

      ”Ostin kaksi kuumemittaria ja söin elohopeat niistä” – tutkija selvittää laittoman abortin teettäneiden naisten kohtaloita

      Tilaajille
    10. 10

      Yli 300 päivää ostamatta mitään turhaa – Heidi Juvonen haluaa elää ekologisesti ja siksi hän pesee hiuksensa pelkällä vedellä ja korvaa talouspaperin vaaterievuilla

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jäämies Ötzi kuoli täysin vatsoin, mutta nykyihmistä hänen viimeinen ateriansa voi hirvittää

    2. 2

      36-vuotias nainen sai pelastettua hukuksissa olleen lapsen Vantaalla, mutta hukkui itse – pelastuslaitoksen mukaan hukkunut oli lapsen äiti

    3. 3

      Trump pyörtää puheitaan Helsingin-kokouksen jälkeen: Venäjä sekaantui Yhdysvaltojen vaaleihin

    4. 4

      Trumpin Euroopan-vierailu oli lopulta nöyryytys, josta jää jälki maailmanhistoriaan

    5. 5

      Kesän lämpöennätys nousi 33,3 asteeseen, Lapissa on yhtä lämmintä kuin Roomassa – Kuvakooste näyttää, kuinka Helsingissä hikoiltiin

    6. 6

      USA:ssa nousi poliittinen myrsky Trumpin puheista – ”Yksi Yhdysvaltain presidentin häpeällisimmistä esiintymisistä”

    7. 7

      ”Propralia, Seroxatia, Arcoxia, Esomeprazolia” –Tällaisen lääke­cocktailin voimin huippukokki Henri Alén paiski töitä vuosia ja kertoo nyt, miten pääsi pillereistä eroon

    8. 8

      Trump tuhosi Helsingin huippukokouksen yhdellä iskulla – amerikkalaiset tyrmistyivät Trumpin ”antautumisesta” Venäjän presidentille

    9. 9

      Ensin kipu, sitten lamauttava väsymys ja lopulta koiran ulkoiluttaminenkin muuttui ylivoimaisen vaikeaksi – Nykyinen elintapamme uuvuttaa monet

    10. 10

      12 kuvaa, jotka tiivistävät Helsingin historiallisen päivän parrasvaloissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Republikaani­senaattori John McCain: Helsingin huippu­kokous oli hirvittävä virhe – lue HS:n seuranta Trumpin ja Putinin tapaamisen käänteistä

    2. 2

      Trump tuhosi Helsingin huippukokouksen yhdellä iskulla – amerikkalaiset tyrmistyivät Trumpin ”antautumisesta” Venäjän presidentille

    3. 3

      Donald ja Melania Trumpin saattue saapui Kalastaja­torpalle suuren väkijoukon saattelemana – lue HS:n seuranta sunnuntain tapahtumista

    4. 4

      Suomen hipsterein paikka on pieni kylä Nokian hylkäämässä Salossa – ”Elämäntilanteeni on niin hyvä, ettei siitä melkein kehtaa puhua”

    5. 5

      Los Angeles Timesin toimittaja tuli Helsinkiin raportoimaan huippukokouksesta, mutta rakastuikin julkiseen liikenteeseen – ”Suomi on voittanut minut puolelleen”

    6. 6

      Suomalais­sukeltaja Mikko Paasi oli thaimaalaisessa luolassa viimeisten joukossa ja joutui pakenemaan nousevaa vettä viime hetkellä – nyt hän kertoo HS:lle tapahtumien dramaattiset vaiheet

    7. 7

      Trump teki etikettimokan ja saattoi kuningatar Elisabetin kiusalliseen tilanteeseen Britanniassa

    8. 8

      Espoolaisilta 13-vuotiailta löytyi huume­seulassa jopa viittä eri ainetta – Eräs poika yritti sekavassa tilassa kaupata rauhoittavia lääkkeitä lastensuojelun työntekijällekin

    9. 9

      Näistä syistä Kalastajatorppa on ylivoimainen paikka Trumpin yöpaikaksi

    10. 10

      Jäämies Ötzi kuoli täysin vatsoin, mutta nykyihmistä hänen viimeinen ateriansa voi hirvittää

    11. Näytä lisää