Kaupunki

Lennokas suunnitelma: Suomenlinnaan voitaisiin tulevaisuudessa kulkea köysirataa pitkin – ”Huomiota herättävä, tutkimisen arvoinen idea”, innostuu Anni Sinnemäki

Ilmarata Senaatintorin, Kauppatorin ja laivojen yli Suomenlinnaan avaisi huimat näkymät.

Helsingin Aikatutkimusinstituutti täyttyy puheesta ja ideoista Kalevankadulla. Äänessä on kaupunkiaktiivi Teemu Lehto näköisekseen nimeämässään työhuoneessa.

Työhuoneen seinällä on Lapinlahden sairaalan pohjapiirustuksia. Lehto on jo vuosikymmenten ajan kunnostautunut ideoimalla vanhojen helsinkiläisten rakennusten uudelleen käyttöä. Eikä vain ideoimalla, vaan olemalla mukana myös toteuttamisessa.


Lehto on Lapinlahden tilajakamo -osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja. Tilajakamo pyrkii kehittämään kaupunkikulttuuria ja jakamaan tiloja jäseniensä käyttöön. Jäseniä on noin 250.

Viimeisimpiä toteutuneita hankkeita ovat muun muassa tilojen muuttaminen ja vuokraaminen työhuoneiksi Lapinlahden sairaalasta sekä Helsingin rakennusvalvonnan entisestä, purkutuomion saaneesta talosta Hakaniemessä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yksi ideoista lentää kuitenkin sananmukaisesti ylitse muiden: ilmarata Suomenlinnaan.

”Se olisi ekologinen, hiljainen ja turvallinen. Sieltä näkisi auringon nousun, ihmiset voisivat nähdä eri tavalla tämän maailman, työmatkalla ei oltaisi vain työmatkalla, liikkuminen voisi olla unelmamaista . . .” Lehto selostaa.

Toisin kuin ehkä voisi kuvitella, totiset virkamiehet ja poliitikot eivät ole nauraneet ideaa saman tien kuoliaaksi ja hautaan. Ajatus on esitelty Helsingin kaupungille noin vuosi sitten.

”Se on tutkimisen ja pohtimisen arvoinen idea. Ei kylläkään maailman helpoin toteutettava”, Helsingin kaupunkiympäristön toimialasta vastaava apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) sanoo.

Sinnemäki kertoo keskustelleensa Suomenlinnan köysiradasta Lehdon ja entisen vihreän kaupunginvaltuutetun ja nykyisen saunayrittäjän Kimmo Helistön kanssa. Helistö oli aktiivinen, kun köysirataa tutkittiin yhtenä vaihtoehtona Helsingin keskustan ja Kruunuvuorenrannan yhdistäville Kruunusilloille.

Idea Helsinginniemeltä Suomenlinnaan johtavasta köysiradasta on itse asiassa vanha. Suunnitelma radasta voitti jo vuonna 1971 Suomenlinnan asemakaavallisen aatekilpailun, jolla etsittiin ratkaisua muun muassa siihen, kuinka Suomenlinnan liikenne tulevaisuudessa hoidetaan.

Köysirata olisi kulkenut Kauppatorilta Iso-Mustasaareen Suomenlinnan kirkon kupeeseen. Lopulta rakennettiin kuitenkin tunneli Kaivopuiston ja Suomenlinnan Länsi-Mustan välille.


”Saatiin muun muassa ambulanssiyhteys toteutettua sitä kautta”, maankäyttöjohtaja Raimo K. Saarinen kaupunkiympäristön toimialalta muistaa.

Myös Saarisen mukaan Suomenlinnan köysirata on selvittämisen arvoinen asia. ”Teknisesti se olisi mahdollista”, hän sanoo.

”Se on vähän kuin ostaisi kaupasta uuden auton”, Teemu Lehto vertaa kuvatakseen ilmaradan toteuttamisen helppoutta.

Helpoin linjaus olisi Kaivopuistosta Särkän saaren kautta Länsi-Mustaan Suomenlinnassa. Toinen vaihtoehto olisi johtaa ilmarata Kauppatorilta Suomenlinnan väliaseman kautta Vallisaareen. Tai miksei Suurkirkon takaa niin, että matkaa tehtäisiin yli empirekeskustan.

Maailmalla köysiratoja on viljalti, myös muussa kuin hiihtokeskusten käytössä. Suomalaiset saattavat tuntea niistä parhaiten vaikkapa Manhattanin ja Roosevelt Islandin yhdistävän radan New Yorkissa tai Torre Saint Sebastianin ja Montjuic-kukkulan välisen radan Barcelonassa.

Köysirata Suomenlinnaan maksaisi Lehdon mukaan noin 40 miljoonaa euroa. Se on pienen sillan hinta.

”Yksivaijerinen halvin vaihtoehto, sellainen joka lähtisi puolen minuutin välein, kuljettaisi yli kolmetuhatta ihmistä tunnissa. Se on kymmenkertainen määrä lauttaan verrattuna”, Lehto sanoo.

Entä miksi ihmeessä Suomenlinnaan pitäisi saada lisää ihmisiä? Saaren kantokyky on viime vuosina ollut koetuksella, kun kävijöitä on ollut yli miljoona vuodessa? Lehdon mielestä vastaus sisältyy tavallaan jo kysymykseen. Juuri siksi, että kävijöitä on niin paljon, tarvitaan rata:

”Yli miljoona kävijää vuodessa tarkoittaa valtavia tavarakuljetuksia. Köysiradan häkit mahdollistavat myös tavarankuljetuksen”, Lehto sanoo.

”Varmaankin köysiradalla olisi aluksi jonkinlaisia Linnanmäki-käyttäjiä. Mutta turismin kasvu ei ole kiinni siitä, millä välineellä sinne mennään. Ne menee sinne joka tapauksessa. Köysirata olisi vain parempi tapa mennä ja tulla. Asukkaiden ei tarvitsisi katsoa koko ajan kelloa, ja he pääsisivät liikkumaan öiseenkin aikaan.”

Helsingin kaupungilla on jo jonkin aikaa ollut niin kutsuttu merellinen strategia. Se sisältää muun muassa pyrkimyksen lähisaariston avaamisesta yleisölle.

Apulaispormestari Anni Sinnemäki toteaa, ettei merellisten hankkeiden investointirahoja vielä juurikaan ole. Hengeltään ekologinen ja elämyksellinen köysirata saattaisi hänen mukaansa strategiaan toki istua.

”Mietimme, mitä hyötyjä köysiradasta olisi merellisen strategian näkökulmasta. Ainakin se olisi vetovoimainen, huomiota herättävä, ja sillä tavalla se olisi avuksi meidän saariston tunnetuksi tekemisessä”, Sinnemäki sanoo.

”Suomenlinnan kävijämääriä ei ole juuri tarpeen lisätä. Olenkin pohtinut, olisiko köysirata sellainen, että se ulottuisi Vallisaareen asti.”

Helsinki on jo muutaman vuoden ajan suunnitellut merellistä biennaalia. Ensimmäinen katselmus järjestetään vuonna 2020, ja sen teemana on meri. Tapahtuman pääpaikkoja ovat Vallisaari ja Kuninkaansaari Suomenlinnan vieressä. Tapahtuman järjestää Helsingin kaupungin taidemuseo (HAM).

Kävijätavoite on 300 000. Miten ihmeessä ihmiset saadaan kuljetettua Vallisaareen?

”Ehkä nämä asiat on yhdistettävissä. Vallisaaresta on puhuttu parhaana, mutta voisi se ulottua muuallekin saaristoon. Jos ensimmäisestä biennaalista tulee suosittu, ehkä toiseen tarvitaan jo köysirata”, Sinnemäki naurahtaa.

”Yksi näkökulma on, että kun köysirata kulkee korkealla, ja kun ajatellaan saaristoa, Suomenlinnaa, empirekeskustaa . . . matka Senaatintorin, Kauppatorin ja laivojen yli Suomenlinnaan avaisi huimat näkymät toisella tavalla kuin veneestä.”

Myös maankäyttöjohtaja Raimo K. Saarinen viittaa Helsingin merelliseen strategiaan.

”Köysirata olisi elämys itsessään. Laivaväylien takia sen täytyisi kulkea aika korkealla. Se mahdollistaisi Helsingin, Kauppatorin, laivojen ja merellisen Helsingin näkemisen yläviistosta.”

Fakta

Maailman köysiratoja


 Roosevelt Island–Manhattan (New York, Yhdysvallat)

 Portlandin rata (Yhdysvallat)

 Telluriden rata (Yhdysvallat)

 Maokong-köysirata (Taipei, Taiwan)

 Singaporen köysirata

 Sotšin köysirata (Venäjä)

 Barcelonan köysirata (Espanja)

 Emirates Air Line (Lontoo, Englanti)

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Trump väitti, että Yhdysvalloissa on maailman puhtain ilma – WHO:n mukaan oikea vastaus on Suomi

    2. 2

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    3. 3

      HS:n pilapiirtäjä Karlsson kommentoi eduskunnan äänestystä – ”Ei uskalla”

    4. 4

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    5. 5

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläiskytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustusvoimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    6. 6

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    7. 7

      Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana 

      Tilaajille
    8. 8

      Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

      Tilaajille
    9. 9

      Amerikkalaiset eivät osaa lopettaa vihaamista

    10. 10

      Kiihtelysvaaran 250-vuotias kirkko tuhoutui tulipalossa täysin, poliisi epäilee rikosta – ”Korvaamaton ja järkyttävä juttu, ihmiset ovat todella surkeina nyt”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläiskytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustusvoimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    2. 2

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    3. 3

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    4. 4

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    5. 5

      Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

      Tilaajille
    6. 6

      HS Paraisilla: Poliisi tutki vanhoja sotilasveneitä Airiston Helmi Oy -yrityksen laiturissa

    7. 7

      Luksusautoja myydään verkossa muutamalla tonnilla – Mutta onko käytetty Jaguar S-Type hyvä ostos?

    8. 8

      Nykylasten normaali on jotain, mitä me nelikymppiset emme edes olisi voineet nähdä

    9. 9

      HS:n pilapiirtäjä Karlsson kommentoi eduskunnan äänestystä – ”Ei uskalla”

    10. 10

      Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana 

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläiskytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustusvoimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    11. Näytä lisää