Kaupunki

Ensin jätkäsaarelaiset menettivät 8-ratikan, nyt sitä korvaavat bussit ovat jatkuvissa vaikeuksissa – ”Vaikka laittaisimme sinne kuinka paljon autoja, ne seisovat ruuhkassa”

Matkustajia on jätetty pysäkkien ulkopuolelle ja bussien vuorovälit ovat venähtäneet. Helsingin bussiliikenteen mukaan vuoroja ei ei ole jäänyt ajamatta, mutta ruuhkaisella reitillä saattaa seistä useampi linjan auto.

Raitiovaunu kahdeksan on ollut keväästä alkaen pois käytöstä Mechelininkadun perusparannuksen takia ja ratikkaa on korvannut bussi 8X.

Korvaava bussilinja 8X kulkee Oopperan ja Jätkäsaaren väliä.

Jätkäsaaressa asuvan Tarja Heijan mukaan raitiovaunua korvaavassa bussiliikenteessä on kesän aikana ollut runsaasti ongelmia.

”Siellä on bussinkuljettajia, jotka eivät jätä pysäkille, vaan ne pysähtyvät minne huvittaa”, Heija kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hän on itse ollut kyydissä, kun kuljettaja on ollut jättämässä matkustajia keskelle Crusellinsiltaa ajokaistalle.

”Pysäkki on heti sillan jälkeen, ja sanoin kuljettajalle, että eihän keskelle liikennettä voi pysähtyä, sillä takaahan tulee autoja, jotka eivät osaa odottaa, että jostain bussista tulee keskelle liikennettä ihmisiä.”

Heija on nähnyt myös bussi 8X:n ajavan pysäkkien ohi ja jopa punaisia päin.

Helsingin seudun liikenne on saanut paljon palautetta poikkeuslinjasta 8X, kertoo ryhmäpäällikkö, joukkoliikennesuunnittelija Johanna Wallin HSL:stä.

”Meille tulee käsiteltäväksi suunnittelua koskevia asioita kuten aikataulun pitävyyttä. Kuljettajan toimintaan liittyvät palautteet välitetään palautejärjestelmästä liikennöitsijälle vastattavaksi”, kertoo Wallin.

Bussin 8X liikennöinnistä vastaa HelB eli Helsingin bussiliikenne.

”Meidän palautejärjestelmä [HSL] on ihan oikea kanava laittaa palautetta ja matkustajan ei tarvitse tietää mikä operaattori ajaa mitäkin linjaa, me ohjaamme palautteen sitten oikealle liikennöitsijälle”, Wallin sanoo.

Joukkoliikennesuunnittelijoille on tullut paljon palautetta aikataulujen pitämättömyydestä.

”Se johtuu ihan tästä työmaasta ja siitä, että se työmaa elää. Se on ollut vähän eri kohdissa eri aikaan. Meillä ei ole ollut etukäteen riittävästi tietoa, että miten se työmaa tulee vaikuttamaan liikenteeseen. Työmaa on aiheuttanut siellä huomattavasti pahempia ruuhkia, mihin olimme aikataulusuunnitteluvaiheessa varautuneet”, Wallin kertoo.

8X ei ole ainoa, mihin työmaa on vaikuttanut, ja myös esimerkiksi bussilinjalla 24 on ollut myöhästymisiä.

Wallinin tiedossa ei ole 8X:n punaisia päin ajamisia tai matkustajien jättämisestä muualle kuin pysäkille.

”Sellaista ei pitäisi olla. Matkustajia ei saa jättää muualle kuin pysäkille. Ainoastaan, jos on jokin vaaratilanne – bussi tulessa tai vastaavaa – ja jos pitää evakuoida, mutta normaalitilanteessa niin ei voi toimia”, Wallin toteaa.

”Turvallisuus edellä ennen kaikkea ajetaan. Jos jäädään aikataulusta jälkeen niin sitten jäädään, eikä mitään punaisia päin ajamista sen kustannuksella saa tapahtua tietenkään.”


Linja-autonkuljettaja voi ohittaa pysäkin pysähtymättä, jos matkustaja ei näytä siellä pysähtymismerkkiä.

”Tämä on nyt ehkä pikkaisen hankala asia näissä ratikkaa korvaavissa busseissa. Bussin ja ratikan pysäkillä pysähtymiskäytännöt poikkeavat toisistaan. Bussioperaattorin kuljettajilla on bussimaailmasta tutut käytännöt ja he voivat odottaa pysähtymismerkinnän näyttämistä. Tässä olisi meillä selvästi ohjeistuksen tarkentamisen paikka.”

Lisäksi poikkeuslinjalla pysäkkien sijainneissa on raitiovaunun pysäkkeihin verrattuna pieniä muutoksia, eikä korvaava bussi työmaajärjestelyjen takia pysähdy ihan kaikkien raitiovaunupysäkkien läheisyydessä.

Usein Jätkäsaaren päätepysäkkiä käyttävän Heijan mukaan useita vuoroja on jäänyt kokonaan ajamatta.

”Kun tämä on päätepysäkki, niin poiskaan täältä ei pääse, jos bussia ei tule.”

Vuorovälin pitäisi olla noin 10–12 minuuttia, mutta se on Heijan mukaan venähtänyt välillä jopa kolmeen varttiin.

”Saamamme palautteen perusteella olettaisin, että jotkut vuorot ovat voineet olla niin paljon myöhässä, että ne ovat sitten näyttäytyneet matkustajille väliin jäävinä vuoroina eli vuorovälin ylittäviä myöhästymisiä on tapahtunut”, Wallin sanoo.

Hän korostaa, että HSL seuraa kokonaan ajamattomia lähtöjä.

”Me seuraamme ajamattomia lähtöjä ja niiden perusteella liikennöitsijöille määräytyy kannusteita. Ajamattomien lähtöjen seuranta perustuu tällä hetkellä liikennöitsijöiden omaan ilmoittamiseen. Ilmoituksia tarkistetaan esimerkiksi asiakaspalautteen perusteella.”

 

”Vaikka me laittaisimme sinne kuinka paljon autoja, ne seisovat siellä ruuhkassa, eivätkä pääse mihinkään.”

Tuotantopäällikkö Timo Vähäkoski Helsingin bussiliikenteestä tietää, että poikkeusreitillä kuljettaja on joskus jättänyt matkustajia muuallekin kuin pysäkille.

”Ongelmana on se, jos katsotaan Töölöstä eteenpäin, että sehän on yhtä työmaata koko alue ja kuljettajat on joissakin tilanteissa varmaan jättänyt vähän pysäkistä sivuun, jos pysäkille ei ole voinut turvallisesti ajaa. Siellä on työmaa-aitoja, on väliaikaisia liikennemerkkejä ja muita mitkä estävät, että auto ei välttämättä pääse pysäkin luo, kun siellä on ihan valtavat työmaat”, sanoo Vähäkoski.

”Mechelininkadulla useita autoja saattaa seistä paikallaan, eivätkä ne pääse mihinkään. Kyydissä olevat ihmiset saattavat pyytää, että kuljettaja jättäisi vaan jossain pois ja tämmöisessä tilanteessa kuljettaja yleensä myös toteuttaa asiakkaiden toiveita ja päästää pysäkkien välissä pois, kun liikenne ei vedä.”

Vähäkoski myöntää, että 8X-linjan autot ovat olleet reilusti myöhässä.

”Se on ihan fakta, että virallinen vuoroväli pitäisi olla noin kymmenen minuuttia ja meillä on ollut autot yli puolta tuntia myöhässä. Se johtuu siitä, että Mechelininkatu on kuristettu yksikaistaiseksi ja reitillä on ihan valtavat työmaat ja vaikka tie olisi tyhjä niin siellä ei voisi ajaa normaalisti, vaan autoilla pitää ajaa sellaista kävelyvauhtia paikoitellen muuten autot menevät rikki.”

Vähäkosken mukaan kyse ei ole ajamattomista vuoroista, vaan siitä, että ruuhkasta ei pääse mihinkään ja useampi linjan linja-auto saattaa seistä ruuhkassa.

”Yksi asia, mikä tekee myös todella paljon haittaa on se, että reitin lähellä on Länsisatama ja sieltä tulee keskimäärin kahden tunnin välein Tallinnan laivoja, mitkä purkavat kymmeniä rekkoja. Ne käyttävät ihan niitä samoja katuja kuin 8X. Vaikka me laittaisimme sinne kuinka paljon autoja, ne seisovat siellä ruuhkassa, eivätkä pääse mihinkään”, Vähäkoski sanoo.

”Me ajamme sen mukaan mitä HSL on suunnitellut ja meiltä tilannut. Tämä olisi aikataulusuunnittelussa pitänyt ottaa huomioon.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    2. 2

      Tutkijoille selvisi vihdoin, miksi talidomidi tuhosi tuhansien lapsien elämän

    3. 3

      Suolistomikrobeja uhkaa sukupuutto jos jatkamme syömistä nykyiseen tapaan – Tuhojen korjaaminen saattaa vaatia järeitä toimenpiteitä

    4. 4

      Tänään aukeaa Helsingin uusin ostosjättiläinen – HS esittelee Kalasataman kauppakeskuksen liikkeineen

    5. 5

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    6. 6

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    7. 7

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Lainaneuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata. Menikö digitalisaatio liian pitkälle?

    8. 8

      Uutistoimisto Reuters: Britannian May ei hyväksy uutta kansanäänestystä brexitistä – Britit ja EU-puoli ottivat yhteen Salzburgin huippukokouksessa

    9. 9

      VR odotti junaliikenteen palaavan normaaliksi torstaiaamuun mennessä – Ilta oli poikkeuksellista kaaosta henkilövahingon, sähkövian ja tuntien myöhästymisten vuoksi

    10. 10

      Itseään venäläisenä pitänyt Sergei löysikin juurensa Liettuasta – Dna-testien suosio Venäjällä kasvaa, sillä moni ei tunne sukuhistoriaansa mummoaan pidemmälle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    2. 2

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    3. 3

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    4. 4

      Toimitusjohtajan epäillään ampuneen naisen oven läpi Lohjan Sammatissa – useat ihmiset hakeneet miehelle lähestymiskiellon, taustalla väkivaltaa ja uhkailua

    5. 5

      Tutkijoille selvisi vihdoin, miksi talidomidi tuhosi tuhansien lapsien elämän

    6. 6

      VR odotti junaliikenteen palaavan normaaliksi torstaiaamuun mennessä – Ilta oli poikkeuksellista kaaosta henkilövahingon, sähkövian ja tuntien myöhästymisten vuoksi

    7. 7

      Vihreiden kannatus laski edelleen – perus­suomalaisille saman verran nousua

    8. 8

      Espoo myöntää: Opetusjohtaja ei suostunut irtisanomaan Saunalahden rehtoria – Potkut antoi lopulta alempi virkamies

    9. 9

      Mailin tornitalo kutistui kilometriseksi, ja nyt aavikolla seisoo onneton ranka – Näin Saudi-Arabian suuret unelmat murenevat

      Tilaajille
    10. 10

      Mikä ihme saa amerikkalaiset luulemaan, että he säästyvät hirmu­myrskyjen tuhoilta? Vastauksia on ainakin kolme

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Mies havahtui hetkeksi hereille vesipuisto Serenassa, mutta jatkoi juhlintaa vielä viikon ympäri Etelä-Suomea – Lopulta mies tajusi rahoittaneensa 10–15 hengen elostelua 12 000 eurolla

    4. 4

      Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä

      Tilaajille
    5. 5

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    11. Näytä lisää