Kaupunki

Auto ja raitiovaunu kolaroivat Helsingissä 300 kertaa vuodessa, kustannukset satojatuhansia euroja – Kartta näyttää, missä yhteentörmäyksiä sattuu eniten

Autot ja raitiovaunut kolaroivat säännöllisesti Helsingin keskusta-alueella.

Raitiovaunut ja henkilöautot kolaroivat säännöllisesti raitiovaunureittien varrella. Kaikkiaan yhteentörmäyksiä sattuu noin 300 kertaa vuodessa, HKL:n vaurioselvittäjä Jarmo Laine kertoo.

Toisinaan kyse voi olla inhimillisestä erehdyksestä, välillä henkilöauto on parkkeerattu huolimattomasti raitiovaunureitille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Laineen mukaan noin 60 prosenttia kolareista on autoa kuljettaneen osapuolen aiheuttamia. Loput 40 prosenttia kolareista on puolestaan raitiovaunua ajaneen kuljettajan aiheuttamia.

”Vaikka syyllisyys olisi kumman tahansa osapuolen, niin oma tekeminen kannattaa ottaa huomioon”, Laine sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Usein kolaritilanteet johtuvat väärin pysäköidyistä autoista. Auto on saatettu jättää liian lähelle kiskoja, jolloin raitiovaunu ei pääse ohittamaan autoa. Joskus tilanteesta voi aiheutua kolhuja tai esimerkiksi auton sivupeili voi vahingoittua. Silloinkin kolarin katsotaan raitiovaununkuljettajan aiheuttamaksi.

“Tällaisessa tilanteessa auto seisoo paikallaan, joten se, kumpi liikkuu ja osuu, on myös vastuussa”, Laine sanoo.

Eniten kolareita tapahtuu vilkkaasti liikennöidyillä ja kapeilla kaduilla. Erityinen kolarisuma löytyy esimerkiksi Länsiterminaalin kääntöpaikalta, jonne raitiovaunulinja 6, 6T sekä 7 kulkevat. Myös Meilahden sairaala-alueen läheisyydessä on sattunut alkuvuoden aikana runsaasti kolareita. Reittiä kulkee raitiovaunulinja 4.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tyypillisesti kolareita sattuu, jos raitiovaunureitin varrelle perustetaan työmaa, joka vaikuttaa liikenteeseen. Tästä syystä myös kolarisumien paikat vaihtelevat jatkuvasti.

”Kaupunki elää koko ajan. Yks kaksi johonkin kadunkulmaan saattaa tulla työmaa, jonka vaikutuksesta alkaa sattua ja tapahtua. Välillä on kiire pysyä perässä.”, Laine kuvailee.

Laineen mukaan muuttuvissa työmailla ei aina osata ottaa huomioon, että raitiovaunu tarvitsisi hieman enemmän tilaa kulkeakseen. Silloin autojen ja raitiovaunujen tiet saattavat risteytyä liiankin lähekkäin.

Etenkin uudet Artic-malliset raitiovaunut ovat viisi senttiä leveämpiä kummaltakin puolelta kuin vanhemmat raitiovaunut, minkä takia ne tarvitsisivat hieman enemmän tilaa kulkeakseen muun liikenteen seassa.


Laine käsittelee työssään kolareista aiheutuneiden kulujen selvittämistä. Toisinaan korjauskustannukset voivat nousta hyvinkin korkeiksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Erityisesti Artic-raitiovaunut ovat herkempiä kolhuille, sillä niiden pintamateriaali on erilaista kuin esimerkiksi 1970-luvulla valmistuneiden raitiovaunujen metallikuori.

”Korjauskustannukset lähtevät sadoista euroista, mutta pahimmillaan korjauskustannukset voivat olla kymmeniä tuhansia euroja”, Laine kertoo.

Kustannuksiin vaikuttavat varaosien hinnat, työt sekä seisontapäivät, jolloin raitiovaunu ei ole liikenteessä. Toisinaan seisontapäiviä voi kertyä jopa toistakymmentä, jos korjausvarikolla on ruuhkaa, Laine kertoo.

”Arvokkaimmat seisontapäivät ovat uusissa Artic-vaunuissa. Yhden seisontapäivän hinta on 537 euroa. Jos korjaaminen kestää vaikka 20 seisontapäivää, nousevat kustannukset jo siinä vaiheessa kymppitonnin luokkaan”, Laine sanoo.

Seisontapäivien lukumäärään vaikuttaa vaurion vakavuuden lisäksi myös varaosien saatavuus sekä korjausten määrä. Raitiovaunuja korjataan Vallilan varikolla, missä on rajalliset kapasiteetit työhön, Laine sanoo.

”Korjauksessa voi olla ruuhkaa tai kolarisumat voivat tulla yllätyksenä. Toisinaan voi olla hiljaisia hetkiä ja yks kaks useampia raitiovaunuja jonossa. Se voi tuottaa seisomista”, Laine sanoo.

Laine kertoo laskuttaneensa alkuvuoden aikana yhteenajoista aiheutuneita kustannuksia noin 400 000 euron edestä. Koko vuoden kustannukset nousevat noin 600 000 euroon, Laine sanoo. Mukana ovat sekä autoilijoiden että raitiovaunujen aiheuttamat kolarikustannukset.

Näin ollen HKL:n maksettavaksi jää noin 40 prosenttia kuluista. Noin 60 prosenttia laskusta lähtee vakuutusyhtiöiden maksettavaksi, Laine kertoo.

Näistä yhteentörmäyksistä koituvat kulut korvataan autolijan omasta liikennevakuutuksesta.

”Sitä varten liikennevakuutusjärjestelmä on olemassa, että se suojaa yllättäviltä vahingoilta”, Osuuspankin henkilö- ja ajoneuvo-osaston tuotejohtaja Mikko Pöyhönen sanoo.

Raitiovaunujen ja autojen kolarit ovat vähentyneet vuosien aikana.

”Vielä 1990-luvun huippuvuosina raitovaunut ja autot kolistelivat yli 500 kertaa vuodessa”, Laine sanoo.

Nykyään vuosittain tapahtuu noin 300 kolaria.

Pöyhönen muistuttaa määrä on olevan marginaalinen muihin liikenneonnettomuuksiin nähden. Jokainen auton ja raitiovaunun yhteentörmäys on yksittäistapaus, joista koituvat kulutkin katsotaan tapauskohtaisesti, Pöyhönen sanoo.

”Onnettomuustilanne tutkitaan: selvitetään tahallisuus, tuottamuksellisuus ja huolimattomuus. Mistä syistä onnettomuus on tapahtunut ja kenen vika se on”, Pöyhönen kuvailee.

Tieliikennelain mukaan raitiovaunuille on annettava esteetön kulku, Pöyhönen sanoo.

Olipa väistövelvollisuus kenellä tahansa, kehottaa Pöyhönen käyttämään liikenteessä maalaisjärkeä - monia kymmeniä tonneja painavan raitiovaunun kanssa ei kannata kilpailla tilasta tai etuajo-oikeudesta.

”Autoilijan on aina hyvä antaa raitiovaunulle tilaa. Ehdoin tahoin ei kannata pitää kiinni oikeuksistaan. Valppaus ja tilanneherkkyys liikenteessä on olennaista”, Pöyhönen sanoo.

Oikaisu 28.8. kello 9:59: Toisin kuin jutussa aiemmin mainittiin, raitiovaunuille on annettava esteetön kulku tieliikennelain, ei liikennevakuutuslain perusteella.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Helsinki
  • raitiovaunu
  • Auto
  • Liikennevakuutus
  • Pauliina Jokinen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Pilvenpiirtäjät mullistavat Pasilan ja koko Helsingin – HS:n erikoisartikkelin videot näyttävät, kuinka peruuttamattomasti kaupungin siluetti muuttuu

    2. 2

      Heitä oli 900 ja ”valkeana yönä” he kuolivat yhdessä – Kun lahkojohtaja Jim Jones 40 vuotta sitten julisti, että on aika, ensimmäisenä myrkky juotettiin 300 lapselle

      Tilaajille
    3. 3

      Emme yksinkertaisesti uskalla hankkia toista lasta – työelämä on liian vaativaa

    4. 4

      Entinen ”kiinnostava kirjailija” Antti Nylén ehdottaa Suomeen taiteilijapalkkaa, ja yksi ratkaisu olisi ottaa varat poliiseilta – ”Nyt on taiteilijoiden vuoro!”

    5. 5

      Tämä kahdesta äänestä muodostuva testi paljastaa, voitko oppia laulamaan paremmin – huonoon laulutaitoon on neljä syytä

      Tilaajille
    6. 6

      Valtion pokeripeli ongelmien kaivoksella saattaa kääntyä voitoksi – HS seurasi Sotkamossa, miten toiveet Terrafamen muuttumisesta rahasammoksi kasvavat

    7. 7

      Etelä-Koreasta saapunut megatähti töksäytti ensi­töikseen kysymyksen, jolla osui heti suomalaisen pikku­kaupungin pahimpaan kipu­pisteeseen

    8. 8

      Suomessa pysyy järjissään marraskuussa – Kaukomatkailu ei auta kestämään kaamosta, sillä sen vaikutus on päinvastainen

    9. 9

      Maailma, jonka pimeällä puolella sataa metallia – Tällaisia ovat avaruuden karmivimmat planeetat

      Tilaajille
    10. 10

      Julkaisematon luonnospaperi paljastaa: Laaja sotilaallinen radiotaajuuksien häirintä lamauttaisi Suomen lentoliikenteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Etelä-Koreasta saapunut megatähti töksäytti ensi­töikseen kysymyksen, jolla osui heti suomalaisen pikku­kaupungin pahimpaan kipu­pisteeseen

    2. 2

      Pilvenpiirtäjät mullistavat Pasilan ja koko Helsingin – HS:n erikoisartikkelin videot näyttävät, kuinka peruuttamattomasti kaupungin siluetti muuttuu

    3. 3

      Siivooja pyyhki samalla rätillä vessan­pönttöä ja juoma­laseja – Hitiksi noussut video luksush­otelleista pöyristyttää Kiinassa

    4. 4

      ”Renessanssipalatsi” rapistui pöyristyttävään kuntoon keskellä Helsinkiä – Omistajalla ei ole varaa 1800-luvulla rakennetun arvotalon korjauksiin

    5. 5

      Emme yksinkertaisesti uskalla hankkia toista lasta – työelämä on liian vaativaa

    6. 6

      Heitä oli 900 ja ”valkeana yönä” he kuolivat yhdessä – Kun lahkojohtaja Jim Jones 40 vuotta sitten julisti, että on aika, ensimmäisenä myrkky juotettiin 300 lapselle

      Tilaajille
    7. 7

      Kaksoset oli jo annettu Katja Korhosen rinnalle, kun hoitaja nappasi pojan ja vei pois – Pian äiti silitti heiveröistä selkää ja toivoi, että lapsi saisi elää

      Tilaajille
    8. 8

      Uni oli pelottava, ja siinä kuusivuotias Patrick Tiainen rakasti poikaa – Tiainen nousi karismaattisen seurakunnan johtoon, uskoi Jumalan eheyttävän hänet ja myönsi lopulta, että uni oli totta

      Tilaajille
    9. 9

      Entinen kuntapoliitikko Saido Mohamed nosti ulkomailla asuneen siskonsa lapsilisiä vuosien ajan – Törkeästä rahanpesusta yli vuoden ehdollinen tuomio

    10. 10

      14-vuotias halusi kysyä tuomareilta, miksi hänet oli viety lastenkotiin – Oikeus hylkäsi toiveen, lapsi valitti asiasta ja voitti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    2. 2

      Helsingin surkein taloyhtiö oli pahassa jamassa ja jopa vaarallinen – juuri valmistunut peruskorjaus maksoi 2 800 euroa neliöltä

    3. 3

      Siivooja Aino-Maija Leinonen näki keskiluokkaiset kodit ja päätti elää toisin – ”Kaikkien lempiväri on valkoinen ja kaikilla on samat esineet”

      Tilaajille
    4. 4

      Ilta-Sanomat: Näyttelijä Aku Hirviniemi sai syytteen kahdesta seksuaalisesta ahdistelusta

    5. 5

      Syvällä Lapin erämaassa kulkee natsi-Saksan viimeinen puolustuslinja, ja nyt sieltä löytyi salaperäinen vankileiri

      Tilaajille
    6. 6

      Ihmisten ja hiirten aivoista löytyi suolisto­bakteereita – ”Tämä on tajunnan­räjäyttävää”, kommentoi neuro­tieteilijä

    7. 7

      ”Täällä tulee törmäys sitten” – 130-metrinen norjalainen sotalaiva törmäsi säiliöalukseen monista varoituksista huolimatta, käy ilmi lauantaina julkaistulta äänitteeltä

    8. 8

      Mies loi ”bändilleen” tyhjästä fani­kunnan, levy-yhtiön sekä uutis­sivuston ja buukkasi niiden avulla kiertueen ilman yleisöä – nyt hän selittää tekoaan Twitterissä

    9. 9

      Muutaman kympin Aalto-maljakosta väärennetään sahaamalla satojen eurojen klassikko – Näin ostajia jymäytetään väärennetyllä Suomi-designilla ja näin vältät huijarien ansat

      Tilaajille
    10. 10

      Harvardin tutkijoiden mukaan tähtienvälinen komeetta saattoi olla muukalaisten lähettämä luotain – ”Se näyttää hyvin erikoiselta”

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Jukka Tarkasta kehkeytyy äksy sättijä, kun hän tuoreessa kirjassaan patistaa presidentti Niinistöä johtamaan Suomen Natoon
    3. Helsingin kaupunginorkesteri on noussut uudelle tasolle – se soittaa aiempaa enemmän uudempaa ja aivan uutta musiikkia
    4. Lauri Kilpiön uusi ooppera avasi vahvasti pimeyttä vastustavan festivaalin Siuntiossa
    5. Tunti sitten
    6. Poliisia paennut autoilija törmäsi Hausjärvellä ensin autoon, sitten traktoriin ja lopulta hänet löydettiin dronen avulla
    7. Valtion pokeripeli ongelmien kaivoksella saattaa kääntyä voitoksi – HS seurasi Sotkamossa, miten toiveet Terrafamen muuttumisesta rahasammoksi kasvavat
    8. Pekka Haavisto käytti linjapuheessaan sanaparia ”lapsiystävällinen Suomi” seitsemän kertaa ja piikitteli Sdp:tä synnytystalkoista
    9. Entinen ”kiinnostava kirjailija” Antti Nylén ehdottaa Suomeen taiteilijapalkkaa, ja yksi ratkaisu olisi ottaa varat poliiseilta – ”Nyt on taiteilijoiden vuoro!”
    10. Profaani kohtaa sakraalin fanikirkossa Sisilian koillisnurkassa, jonne Coppolan Kummisetä on jättänyt pysyvän jäljen
    11. 2 tuntia sitten
    12. Julkaisematon luonnospaperi paljastaa: Laaja sotilaallinen radiotaajuuksien häirintä lamauttaisi Suomen lentoliikenteen
    13. Auto suistui kevyen liikenteen väylälle Vähässäkyrössä – jalankulkija kuoli
    14. Näytä lisää