Kaupunki

Auto ja raitiovaunu kolaroivat Helsingissä 300 kertaa vuodessa, kustannukset satojatuhansia euroja – Kartta näyttää, missä yhteentörmäyksiä sattuu eniten

Autot ja raitiovaunut kolaroivat säännöllisesti Helsingin keskusta-alueella.

Raitiovaunut ja henkilöautot kolaroivat säännöllisesti raitiovaunureittien varrella. Kaikkiaan yhteentörmäyksiä sattuu noin 300 kertaa vuodessa, HKL:n vaurioselvittäjä Jarmo Laine kertoo.

Toisinaan kyse voi olla inhimillisestä erehdyksestä, välillä henkilöauto on parkkeerattu huolimattomasti raitiovaunureitille.

Laineen mukaan noin 60 prosenttia kolareista on autoa kuljettaneen osapuolen aiheuttamia. Loput 40 prosenttia kolareista on puolestaan raitiovaunua ajaneen kuljettajan aiheuttamia.

”Vaikka syyllisyys olisi kumman tahansa osapuolen, niin oma tekeminen kannattaa ottaa huomioon”, Laine sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Usein kolaritilanteet johtuvat väärin pysäköidyistä autoista. Auto on saatettu jättää liian lähelle kiskoja, jolloin raitiovaunu ei pääse ohittamaan autoa. Joskus tilanteesta voi aiheutua kolhuja tai esimerkiksi auton sivupeili voi vahingoittua. Silloinkin kolarin katsotaan raitiovaununkuljettajan aiheuttamaksi.

“Tällaisessa tilanteessa auto seisoo paikallaan, joten se, kumpi liikkuu ja osuu, on myös vastuussa”, Laine sanoo.

Eniten kolareita tapahtuu vilkkaasti liikennöidyillä ja kapeilla kaduilla. Erityinen kolarisuma löytyy esimerkiksi Länsiterminaalin kääntöpaikalta, jonne raitiovaunulinja 6, 6T sekä 7 kulkevat. Myös Meilahden sairaala-alueen läheisyydessä on sattunut alkuvuoden aikana runsaasti kolareita. Reittiä kulkee raitiovaunulinja 4.

Tyypillisesti kolareita sattuu, jos raitiovaunureitin varrelle perustetaan työmaa, joka vaikuttaa liikenteeseen. Tästä syystä myös kolarisumien paikat vaihtelevat jatkuvasti.

”Kaupunki elää koko ajan. Yks kaksi johonkin kadunkulmaan saattaa tulla työmaa, jonka vaikutuksesta alkaa sattua ja tapahtua. Välillä on kiire pysyä perässä.”, Laine kuvailee.

Laineen mukaan muuttuvissa työmailla ei aina osata ottaa huomioon, että raitiovaunu tarvitsisi hieman enemmän tilaa kulkeakseen. Silloin autojen ja raitiovaunujen tiet saattavat risteytyä liiankin lähekkäin.

Etenkin uudet Artic-malliset raitiovaunut ovat viisi senttiä leveämpiä kummaltakin puolelta kuin vanhemmat raitiovaunut, minkä takia ne tarvitsisivat hieman enemmän tilaa kulkeakseen muun liikenteen seassa.


Laine käsittelee työssään kolareista aiheutuneiden kulujen selvittämistä. Toisinaan korjauskustannukset voivat nousta hyvinkin korkeiksi.

Erityisesti Artic-raitiovaunut ovat herkempiä kolhuille, sillä niiden pintamateriaali on erilaista kuin esimerkiksi 1970-luvulla valmistuneiden raitiovaunujen metallikuori.

”Korjauskustannukset lähtevät sadoista euroista, mutta pahimmillaan korjauskustannukset voivat olla kymmeniä tuhansia euroja”, Laine kertoo.

Kustannuksiin vaikuttavat varaosien hinnat, työt sekä seisontapäivät, jolloin raitiovaunu ei ole liikenteessä. Toisinaan seisontapäiviä voi kertyä jopa toistakymmentä, jos korjausvarikolla on ruuhkaa, Laine kertoo.

”Arvokkaimmat seisontapäivät ovat uusissa Artic-vaunuissa. Yhden seisontapäivän hinta on 537 euroa. Jos korjaaminen kestää vaikka 20 seisontapäivää, nousevat kustannukset jo siinä vaiheessa kymppitonnin luokkaan”, Laine sanoo.

Seisontapäivien lukumäärään vaikuttaa vaurion vakavuuden lisäksi myös varaosien saatavuus sekä korjausten määrä. Raitiovaunuja korjataan Vallilan varikolla, missä on rajalliset kapasiteetit työhön, Laine sanoo.

”Korjauksessa voi olla ruuhkaa tai kolarisumat voivat tulla yllätyksenä. Toisinaan voi olla hiljaisia hetkiä ja yks kaks useampia raitiovaunuja jonossa. Se voi tuottaa seisomista”, Laine sanoo.

Laine kertoo laskuttaneensa alkuvuoden aikana yhteenajoista aiheutuneita kustannuksia noin 400 000 euron edestä. Koko vuoden kustannukset nousevat noin 600 000 euroon, Laine sanoo. Mukana ovat sekä autoilijoiden että raitiovaunujen aiheuttamat kolarikustannukset.

Näin ollen HKL:n maksettavaksi jää noin 40 prosenttia kuluista. Noin 60 prosenttia laskusta lähtee vakuutusyhtiöiden maksettavaksi, Laine kertoo.

Näistä yhteentörmäyksistä koituvat kulut korvataan autolijan omasta liikennevakuutuksesta.

”Sitä varten liikennevakuutusjärjestelmä on olemassa, että se suojaa yllättäviltä vahingoilta”, Osuuspankin henkilö- ja ajoneuvo-osaston tuotejohtaja Mikko Pöyhönen sanoo.

Raitiovaunujen ja autojen kolarit ovat vähentyneet vuosien aikana.

”Vielä 1990-luvun huippuvuosina raitovaunut ja autot kolistelivat yli 500 kertaa vuodessa”, Laine sanoo.

Nykyään vuosittain tapahtuu noin 300 kolaria.

Pöyhönen muistuttaa määrä on olevan marginaalinen muihin liikenneonnettomuuksiin nähden. Jokainen auton ja raitiovaunun yhteentörmäys on yksittäistapaus, joista koituvat kulutkin katsotaan tapauskohtaisesti, Pöyhönen sanoo.

”Onnettomuustilanne tutkitaan: selvitetään tahallisuus, tuottamuksellisuus ja huolimattomuus. Mistä syistä onnettomuus on tapahtunut ja kenen vika se on”, Pöyhönen kuvailee.

Tieliikennelain mukaan raitiovaunuille on annettava esteetön kulku, Pöyhönen sanoo.

Olipa väistövelvollisuus kenellä tahansa, kehottaa Pöyhönen käyttämään liikenteessä maalaisjärkeä - monia kymmeniä tonneja painavan raitiovaunun kanssa ei kannata kilpailla tilasta tai etuajo-oikeudesta.

”Autoilijan on aina hyvä antaa raitiovaunulle tilaa. Ehdoin tahoin ei kannata pitää kiinni oikeuksistaan. Valppaus ja tilanneherkkyys liikenteessä on olennaista”, Pöyhönen sanoo.

Oikaisu 28.8. kello 9:59: Toisin kuin jutussa aiemmin mainittiin, raitiovaunuille on annettava esteetön kulku tieliikennelain, ei liikennevakuutuslain perusteella.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Helsinki
  • raitiovaunu
  • Auto
  • Liikennevakuutus
  • Pauliina Jokinen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Harvinainen geneettinen ”lottovoitto” venytti Shawn Bradleyn 229-senttiseksi – sen pidemmäksi ei terve ihminen juuri kasva

    2. 2

      Työttömät kitkevät kasveja ja kantavat polttopuita metsässä – HS kävi selvittämässä, onko Tampereen ylistetty kokeilu todella ihmelääke työttömyyteen

      Tilaajille
    3. 3

      Amerikkalaisnäyttelijä nosti täysin puskista suomalaissarja Sorjosen tämän hetken parhaimmistoon – tuntemattomat näyttelijät mahtavia, ”visuaalinen näyttävyys tyrmäävä”

    4. 4

      Erkki Tuomioja paljastaa päiväkirjassaan, miten suurta tuskaa ministeripestin vastaanottaminen Paavo Lipposen hallituksessa tuotti hänelle

    5. 5

      Uhkaako ulkomainen maanomistus Suomen turvallisuutta? Sotilasasiantuntijan mukaan keskustelussa olisi syytä painaa jarrua

    6. 6

      Eduskunnan surkea näytelmä ei ole ollut kunniaksi parlamentarismille

    7. 7

      Venelaitureita ilman veneen kiinnityspaikkoja, helikopterin laskeutumisalustoja ja kallis rakennustyyli – video ja kuvat näyttävät Turun saariston poliisioperaation kohteet

    8. 8

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    9. 9

      Nautin siitä, että saan kävellä autotiellä ja huutaa – oikeus siihen on ensiarvoisen tärkeää

    10. 10

      Euroopan pelätyimpiin kuuluva metsätuholainen leviää Suomeen, eikä sitä pysäytä edes pakkanen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    2. 2

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    3. 3

      Amerikkalaisnäyttelijä nosti täysin puskista suomalaissarja Sorjosen tämän hetken parhaimmistoon – tuntemattomat näyttelijät mahtavia, ”visuaalinen näyttävyys tyrmäävä”

    4. 4

      Sydämen jäykistyminen aiheuttaa nuorten äkkikuolemia – lihakseen kasvava sidekudos voi tuottaa kohtalokkaan rytmihäiriön

      Tilaajille
    5. 5

      HS selvitti krp:n operaation kohteena olleen Airiston Helmen omistukset Turun saaristossa – grafiikka näyttää, kuinka yritys on ostanut lukuisia saaria tärkeältä laivaväylältä

    6. 6

      Näinkin voi käydä: Täysiä kaahaava ”sukkahousupyöräilijä” ja kaksi koiranulkoiluttajaa kohtasivat kevyen liikenteen väylällä Espoossa – Sitten kaikki alkoivat kiitellä toisiaan vuolaasti

    7. 7

      Mitä saa perustellusti kysyä työhaastattelussa ja mitä ei? Asiantuntijat kertovat myös, miten oudon kysymyksen voi väistää

    8. 8

      Vastaako sinunkin lapsesi, että äiti siivoaa, kun pyydät häntä raivaamaan lelut huoneestaan? Opettele temppu, jonka avulla lapsi alkaakin siivota itse

    9. 9

      Krp:n rikostarkastaja Turun talousrikostutkinnasta HS:lle: Muovipusseihin sullottu puoli miljoonaa käteistä tukee rahanpesuepäilyä – Rikoksesta epäillään nyt kahta yritystä

    10. 10

      23-vuotias nainen tapettiin Kannelmäessä – Yksi mies otettu kiinni, toista etsitään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    6. 6

      Sotilaslähde HS:lle: Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailussa – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    7. 7

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää