Kaupunki

Espoon kokoomus ideoi ratkaisuehdotuksen metron kyytiin kauempaa tuleville kaupunkilaisille: taksi

HSL:n tuoreimman asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan joukkoliikenteeseen pettyneitä on erityisesti Espoossa. Espoolaisista vastaajista vain 43,7 prosentilla ei ollut valitettavaa metrosta.

Espoon kokoomuksessa kaavaillaan kimppataksit mahdollistavan uuden alustan kehittämistä ratkaisuksi länsimetron liityntäliikenteen ongelmiin.

”Meidän pitäisi olla innovatiivisia. Uusi taksilaki voisi mahdollistaa nopean ja joustavan kännykkäpohjaisen järjestelmän tai sovelluksen, jolla liityntäkyytejä voitaisiin koordinoida reaaliaikaisesti ja joustavalla hinnoittelulla”, sanoo Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok).

Idea on, että osa liityntämatkoista hoidettaisiin pienemmillä autoilla räätälöidymmin. Ihmisiä ajettaisiin metroasemilla liityntäbussien lisäksi yksityisten yrittäjien takseilla ja pikkubusseilla.

Suunnitelmissa ei ole puhtaasti markkinalähtöinen ratkaisu, vaan ajatus on, että kaupunki tai HSL loisi edellytykset kimppataksikyydeille. Pitäisi esimerkiksi kerätä dataa, jonka perusteella tiedettäisiin, mitkä olisivat ne asemat, joissa tarvitaan kyytejä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Eivät taksiyrittäjät ole mitään pahantekijöitä, vaan heidät voitaisiin valjastaa palvelemaan liityntäliikennettä. Samalla taksiyrittäjät saisivat lisää asiakkaita”, Markkula sanoo.

Markkulan toiveena on, että uudenlainen järjestelmä saataisiin liikkeelle mahdollisimman pian.

”Tällaista taksiyrittäjät ovat varmasti pohtineet, mutta järjestelmä saataisiin luotua nopeammin, jos julkinen toimija lähtisi sitä koordinoimaan”, Markkula sanoo.

Esityksen taustalla on Markkulan mukaan ainakin osaksi HSL:n jähmeys liityntäliikenteen ongelmien ratkaisemisessa.

”Olemme yrittäneet luoda reagointiherkkyyttä, että liikenteessä havaitut ongelmat ratkaistaisiin nopeasti, mutta HSL ei ole halunnut nähdä tätä tilannetta”, Markkula sanoo.

”Kyse ei ole vain ihmisistä ja heidän liikkumismahdollisuuksistaan, vaan myös joukkoliikenteen imagosta.”

Markkulan mukaan joustaviin kimppatakseihin ja -minibusseihin nojaavaa, bussiliikennettä täydentävää mallia on ehdotettu HSL:lle, mutta siellä ei olla tartuttu ehdotukseen.

”Olemme toivoneet jo pitkään, että HSL lähtisi tällaista kehittämään, mutta kyllä me tätä voidaan lähteä itsekin katsomaan ja kehittämään”, hän sanoo.

Espoon konsernijaoston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd) vahvistaa, että Markkulan esittämä taksikimppakyyteihin perustuva, HSL:n tuottamaa liityntäliikennettä täydentävä malli on ollut esillä HSL:n kanssa käydyissä keskusteluissa.

”Liityntäliikenteen ongelmia koskevien neuvotteluiden tiimellyksessä on heitelty kaikenlaisia ideoita, mutta mitään kirjauksia tai konsernijaoston tai hallituksen päätöksiä asiasta ei ole”, Guzenina sanoo.

Myös demarit haluavat muiden puolueiden tavoin kiivaasti ratkaista liityntäliikenteen ongelmat, ja Guzenina sanoo toivovansa joustavia ja ketteriä ratkaisuja. Oman HSL:lle rinnakkaisen järjestelmän luomista hän kuitenkin pitää ongelmallisena.

”Jos osa espoolaisista joukkoliikenteen käyttäjistä siirtyy käyttämään erillistä järjestelmää, se vie asiakkaita HSL:ltä. Asiakasmäärän vähentäminen taas kallistaa jäljelle jäävien lipunhintoja”, Guzenina sanoo.

Ratkaisuja liityntäliikenteen ongelmiin kaivataan kipeästi, sillä Helsingin seudun liikenteen (HSL) asiakastyytyväisyys on notkahtanut pahasti sen jälkeen, kun länsimetro ja sen liityntälinjat aloittivat liikennöintinsä.

HSL:n tammi–toukokuussa 2018 tehdyn tuoreimman asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan pääkaupunkiseutulaiset ovat selvästi aiempaa tyytymättömämpiä etenkin metroliikenteeseen. Vuosi sitten syksyllä 90,6 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä metroliikenteeseen. Keväällä tyytyväisten osuus oli laskenut 75,4 prosenttiin.

Erityisesti joukkoliikenteeseen pettyneitä oli kyselyn mukaan Espoossa. Siellä HSL:n palveluihin tyytyväisten määrä laski keväällä syksyn 87,4 prosentista 65,8 prosenttiin. Espoolaisista vastaajista vain 43,7 prosentilla ei ollut valitettavaa metrosta.

Kyselyn tulokset julkaistiin loppuviikosta kaikessa hiljaisuudessa HSL:n verkkoalustalla. Ensimmäisenä kyselyn tuloksista uutisoi Iltalehti.

HSL:n liikennetutkimusryhmän päällikkö Marko Vihervuori kertoo, että länsimetroon liittyvistä tutkimuksista tiedotetaan laajemmin HSL:n hallituksen kokouksen jälkeen 11. syyskuuta.

Asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksia annettiin Vihervuoren mukaan ulos jo ennakkoon HSL:n hallituksen iltakoulun jälkeen, koska sen tulokset herättivät niin suurta kiinnostusta.

”Pudotus on raju, ja se vastaa muuta kautta saatua palautetta”, Vihervuori sanoo.

”Otamme palautteen vastaan ja katsomme, mitä voimme vielä tehdä. Joitakin toimenpiteitä on jo muun kerätyn tiedon perusteella tehty.”

Espoon konsernijaosto käsittelee maanantaina kokouksessaan joukkoliikenneasioita. Jaosto antaa lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2019–2021.

Lausuntoluonnoksessa vaaditaan, että HSL seuraa vuonna 2019 seuraa tiiviisti Espoon bussilinjastoon syksyn 2018 aikana toteutettavien linjasto- ja aikataulumuutosten vaikutuksia ja varautuu edelleen kehittämään metron liityntäliikennettä ja hienosäätämään Espoon joukkoliikenteen palveluja tarpeen vaatiessa.

Luonnoksessa todetaan myös, että Espoon kaupunki pitää tärkeänä liikkumispalvelujen uusien toimintamallien testaamista Espoossa ja Helsingin seudulla.

”HSL:llä tulee olla jatkossakin aktiivinen rooli MaaS-palvelujen kehittämisessä sekä julkisten ja yksityisten operaattorien tuottamien liikkumispalvelujen yhdistämisessä, mahdollistaen saumattomia ovelta-ovelle-matkaketjuja”, lausuntoluonnoksessa lukee.

Korjaus 25.8. kello 23.29: Jutussa kerrottiin aiemmin, ettei asiakastyytyväisyyskyselystä olisi tiedotettu normaaliin tapaan. Korjattu tieto, että tutkimuksesta on tarkoitus tiedottaa sen jälkeen, kun HSL:n hallitus on käsitellyt tuloksia 11. syyskuuta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Espoo
  • Länsimetro
  • Marjaana Varmavuori

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Superautojen kauppa käy Suomessa kuumempana kuin koskaan – ”Nykyään kallis auto on osa lifestyleä siinä missä kallis laukkukin”

    2. 2

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    3. 3

      Eppu Normaalin Pantse Syrjää syytetään vaimonsa rajuista pahoinpitelyistä – Syrjä kiistää syytteet

    4. 4

      Perjantaina on paljon pelissä – Miksi äänestys Soinin luottamuksesta on monessa puolueessa hankala?

    5. 5

      ”Jokainen oppilas saa kirjan kerran yölainaan” – Helsinki säästää, ja alakoululaisten vanhempia on hätistetty ostamaan itse lapsilleen kirjoja

      Tilaajille
    6. 6

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    7. 7

      ”Helvetin noutopöytä” koitui miljoonien kohtaloksi – Nälkä on ase, ja siksi nälänhätiä luodaan ja niillä tapetaan kymmeniä miljoonia ihmisiä

      Tilaajille
    8. 8

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    9. 9

      Päiväkoti vai kotihoito? Syyllisyys kalvaa pienten lasten vanhempia, kertoo tuore tutkimus

    10. 10

      Aftonbladet: Oppilas vangittiin Ruotsissa epäiltynä opettajan raiskauksesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    2. 2

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    3. 3

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    4. 4

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    5. 5

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata

    6. 6

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    7. 7

      Kokoomuksen ja keskustan ryhmät vakuuttavat luottamusta Soinille – Jaana Pelkonen aikoo olla paikalla äänestyksessä, mutta ei lupaa tukeaan: ”Minullakin on omatunto”

    8. 8

      Arki-ilta raitiovaunussa kääntyi tappeluksi: Ohjaaja Jari Halonen löi humalaista koiranomistajaa nyrkillä naamaan ja sai siitä tuomion

    9. 9

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    10. 10

      Vuoden vastenmielisin elokuva on tässä – Peppermint on järjetön ja tavattoman väkivaltainen, mutta pahinta siinä on asenne

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    4. 4

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    5. 5

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää