Kaupunki

Mechelininkadun ruuhkasumppu repii Helsingissä liikkuvien hermoja: Jonot Espoosta Mannerheimintielle – Miten tämä voi kestää näin kauan?

Vanhan kadun alta paljastui louhittavaa kalliota ja huonokuntoisia putkia yllättävissä paikoissa.

Töölön Mechelininkadusta on tullut ruuhkasumppu, joka repii Helsingissä liikkuvien hermoja. Ruuhka-aikaan liikennevaloista pääsee pari autoa kerrallaan, ja jonot seisovat pahimmillaan Espoosta Mannerheimintielle.

Raitiovaunut eivät kulje, eivätkä kulje niitä korvaavat bussitkaan – koska ne juuttuvat ruuhkaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Remontti on kestänyt jo puolitoista vuotta ja loppu häämöttää joulukuussa.

Kaupunkilaiset ovat syystäkin raivoissaan.

Miten remontti voi kestää niin kauan? Miksei tehdä tehdä kahta vuoroa? Miksi piti avata koko urakka-alue kerralla? Miksi kaikki putket pitää uusia kerralla?

Elokuisena aamuna Helsingin kaupungin infrayksikön päällikkö Erkki Nurmi ja urakoitsijan eli Staran tuotantopäällikkö Eila Hägg näyttävät ihmeteltävän tyyniltä, vaikka samaa palautetta tulee heille joka tuutista ja joka ikinen päivä.

”Ammatinvalintakysymys. Palautteesta huolimatta täällä painetaan töitä joka päivä, jotta päästään marraskuun lopulla maaliin”, sanoo Nurmi.

Tärkeä etappi saavutetaan lauantaina, kun raitiolinja 8 palaa liikenteeseen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mechelininkadun perusparannus on jopa Helsingin oloissa poikkeuksellisen vaikea suoritus. Sitä suunniteltiin ja urakasta yritettiin tehdä päätöksiä pari vaalikautta. Valitukset viivästyttivät alkua.

Ennen urakan aloitusta tammikuussa vuonna 2017 silloinen rakennusvirasto lähetti tiedotteen, joka muistutti tuomiopäivän epistolaa. Tiedotteessa kerrottiin, että urakka Leppäsuonkadun ja Nordenskiöldin aukion välillä kestää kaksi vuotta ja haitta kadulla kulkijoille on maksimaalinen.

”Jos suinkin mahdollista, autoilijoiden kannattaa käyttää mitä tahansa toista reittiä”, rakennusvirasto tiedotti.

On kulunut puolitoista vuotta, ja urakka on osoittautunut vieläkin vaikeammaksi kuin mitä ammattilaiset osasivat odottaa.


Kuten aina kantakaupungin vanhoilla kaduilla vain asvalttia avaamalla nähdään, mitä maan alla oikeasti piilee. Vanhoina aikoina ei ole dokumentoitu kallion määrää tai putkien ja kaapeleiden korkotasoja nykysuunnittelun vaatimalla tavalla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Se tiedetään, että yleensä kaukolämpöjohdot kulkevat pinnassa. Mutta niiden alla kiemurtelevat ties missä järjestyksessä vesi-, viemäri- ja kaasujohdot sekä sähkö- ja telekaapelit omissa kanaaleissaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mechelininkadun vanhimmat putkitukset on rakennettu 1930-luvulla. Silloin miehet louhivat käsipelillä juuri niin leveän kanaalin kuin vesiputki tarvitsi. Senttiäkään enempää ei tehty.

Niinpä nykyrakentajia odotti Mechelininkadulla iloinen louhintayllätys. Heinäkuun loppuun mennessä kanaalilouhintaa oli tehty 6 021 kuutiota, kun lähtöoletus oli 4 000 kuutiota. Ja louhinnat jatkuvat edelleen.

Länsimetron louhintamääriin verrattuna kahden tonnin heitto ei kuulosta kummoiselta. Mutta nämä louhinnat on tehty suurimmaksi osaksi hitaalla tavalla poraamalla ja hydraalikiilauksella, koska kaivannoissa kulkevien kaapeleiden ja putkien pitää olla toiminnassa koko työmaan ajan.

Räjäytyksiä on pystytty tekemään vain muutamassa väljemmässä paikassa kuten juuri nyt Arkadiankadun risteyksessä.

”Saimme ohjata Arkadiankadun autoliikenteen Sammonkadun kautta”, Hägg sanoo.

Risteyksessä olemassaolevia jäteviemäreitä tyhjennetään ohipumppauksella samaan aikaan, kun uudelle jäteviemärille louhitaan tilaa maan alle. Koko urakka-ajan on pidetty huolta siitä, että juomavesi säilyy hygieenisenä ja vanhat viemäriyhteydet toimivat.

”Voitte kuvitella, mitä ihmiset sanoisivat, jos me ilmoittaisimme, että sitten seuraavaan kolmeen kuukauteen ei vessaa vedetä”, Nurmi sanoo.


Jotain mielikuvaa putkiasennusten laajuudesta saa siitä, että pelkästään uutta jätevesiputkea on asennettu 1,4 kilometriä.

Yhdessä risteyksessä on voinut olla puolentoista vuoden aikana 23 eri liikennejärjestelyä johtosiirtojen vuoksi. Kartta esimerkiksi Nordenskiöldin aukion lukemattomista johtosiirroista muistuttaa modernia maalausta.

Mechelininkatu on tyyppiesimerkki vanhan kaupunkirakenteen ongelmista. Aivan samanlaisiin ongelmiin törmättiin 1990-luvulla Aleksanterinkadun isossa remontissa ja silloin, kun raitiolinjaa rakennettiin Aleksis Kiven kadulla 2000-luvun alussa.

Asiantuntijat tietävät, että samat vaikeudet odottavat ensi keväänä Hämeentiellä, kun siellä alkaa mittava peruskorjaus sekä pyöräkaistojen rakentaminen runsaan kilometrin pituisella katuosuudella.

Katuremontit jatkuvat myös Töölössä Caloniuksenkadulla ja osan matkaa Runeberginkatua. Parhaillaan kaupunki miettii tälle urakalle uudentyyppistä toteutusmallia, missä urakoitsija otettaisiin mukaan jo hyvissä ajoin ennen kuin lapio isketään maahan.

Yhteistoimintaurakassa kaupunki on tehnyt suunnitelmat ja kilpailuttanut hankkeen, mutta urakoitsijan kanssa säädetään toteutusta ja käytännön järjestelyjä niin tarkasti kuin vain pystytään. Tavoitteena on, että urakka sujuisivat mahdollisimman sutjakkaasti.

Entä nämä kansalaisten ehdotukset urakoiden nopeuttamiseksi? Eikö töitä voitaisi tehdä kahdessa vuorossa?

”Ympäristölainsäädäntö määrittää, ettei kello 18 jälkeen voi tehdä kivi- tai louhintatöitä. Kaikki mitä tässä tehdään aiheuttaa melua”, Nurmi sanoo.

Stara on voinut liikenteellisesti hankalissa paikoissa tehdä ympäristöviranomaisten luvalla töitä kahtena iltana viikossa. Mutta näistäkin vuoroista on Eila Häggin mukaan valitettu.

Entä pitkän urakkaosuuden paloittelu?

”Jos Mechelininkadun urakka olisi laitettu kahtia, haitta kadulla kulkijoille olisi ollut ainakin se neljä vuotta”, vastaa Nurmi.

Mutta onko pakko yrittää korjata kaikki kerralla? Eikö esimerkiksi Helen voisi korjata kaukolämpöputkia erikseen ja Helsingin seudun ympäristö (HSY) vesijohtoverkkoa omaan tahtiinsa?

”Itse asiassa Helen korjasi kaukolämpöputkia juuri ennen kuin urakka kadulla alkoi. Nyt ne uusitut putkilinjat ovat kaikkien muiden päällä eikä niihin voi koskea”, hymähtää Nurmi.

HSY on lisännyt Mechelininkadun kulkijoiden tuskaa avaamalla yhteisurakan eteläpuolella oman työmaansa, jonka avulla parannetaan Ruoholahden vesihuoltoa. Porkkalankadun sillan alapuolella sijaitseva kaivanto on aiheuttanut mittavia ruuhkia.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kirkon päättäjä vaatii oikeudessa Lehtisaaren asukkaille kovempia vuokrankorotuksia – ”So what”, hän kuittaa asukkaiden vaikeudet

    2. 2

      Heitä oli 900 ja ”valkeana yönä” he kuolivat yhdessä – Kun lahkojohtaja Jim Jones 40 vuotta sitten julisti, että on aika, ensimmäisenä myrkky juotettiin 300 lapselle

      Tilaajille
    3. 3

      Lauttasaarelainen taloyhtiö tiristi energialaskusta löysät pois vaihtamalla suihkupäät – Näin säästät energiaa helposti

    4. 4

      Pilvenpiirtäjät mullistavat Pasilan ja koko Helsingin – HS:n erikoisartikkelin videot näyttävät, kuinka peruuttamattomasti kaupungin siluetti muuttuu

    5. 5

      Kuivuus paljasti veden alle jääneen kylän Britanniassa

    6. 6

      Kalifornian maastopalossa kadonneiden määrä nousi yli tuhanteen – Paikan päällä vieraillut presidentti Trump: ”Tämä on surullista”

    7. 7

      Katso ensi yönä taivaalle: siellä voi näkyä jopa kymmenen tähdenlentoa tunnissa

    8. 8

      Nämä perusasiat ymmärtämällä muutut mukavammaksi ihmiseksi

      Tilaajille
    9. 9

      Tämä kahdesta äänestä muodostuva testi paljastaa, voitko oppia laulamaan paremmin – huonoon laulutaitoon on neljä syytä

      Tilaajille
    10. 10

      Ravitsemusterapeutti kauhistui urheilijoiden alhaisista rasvaprosenteista – ”Silloin mennään omaa biologiaa vastaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pilvenpiirtäjät mullistavat Pasilan ja koko Helsingin – HS:n erikoisartikkelin videot näyttävät, kuinka peruuttamattomasti kaupungin siluetti muuttuu

    2. 2

      Heitä oli 900 ja ”valkeana yönä” he kuolivat yhdessä – Kun lahkojohtaja Jim Jones 40 vuotta sitten julisti, että on aika, ensimmäisenä myrkky juotettiin 300 lapselle

      Tilaajille
    3. 3

      Kirkon päättäjä vaatii oikeudessa Lehtisaaren asukkaille kovempia vuokrankorotuksia – ”So what”, hän kuittaa asukkaiden vaikeudet

    4. 4

      Emme yksinkertaisesti uskalla hankkia toista lasta – työelämä on liian vaativaa

    5. 5

      Kuivuus paljasti veden alle jääneen kylän Britanniassa

    6. 6

      Tämä kahdesta äänestä muodostuva testi paljastaa, voitko oppia laulamaan paremmin – huonoon laulutaitoon on neljä syytä

      Tilaajille
    7. 7

      Etelä-Koreasta saapunut megatähti töksäytti ensi­töikseen kysymyksen, jolla osui heti suomalaisen pikku­kaupungin pahimpaan kipu­pisteeseen

    8. 8

      Vuosi sitten kadonnut argentiinalainen sukellusvene löytyi 900 metrin syvyydestä – laivaston mukaan alus painui kasaan yli 40 ihmistä sisällään

    9. 9

      Maailma, jonka pimeällä puolella sataa metallia – Tällaisia ovat avaruuden karmivimmat planeetat

      Tilaajille
    10. 10

      Suomessa pysyy järjissään marraskuussa – Kaukomatkailu ei auta kestämään kaamosta, sillä sen vaikutus on päinvastainen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    2. 2

      Helsingin surkein taloyhtiö oli pahassa jamassa ja jopa vaarallinen – juuri valmistunut peruskorjaus maksoi 2 800 euroa neliöltä

    3. 3

      Ilta-Sanomat: Näyttelijä Aku Hirviniemi sai syytteen kahdesta seksuaalisesta ahdistelusta

    4. 4

      Syvällä Lapin erämaassa kulkee natsi-Saksan viimeinen puolustuslinja, ja nyt sieltä löytyi salaperäinen vankileiri

      Tilaajille
    5. 5

      Ihmisten ja hiirten aivoista löytyi suolisto­bakteereita – ”Tämä on tajunnan­räjäyttävää”, kommentoi neuro­tieteilijä

    6. 6

      Muutaman kympin Aalto-maljakosta väärennetään sahaamalla satojen eurojen klassikko – Näin ostajia jymäytetään väärennetyllä Suomi-designilla ja näin vältät huijarien ansat

      Tilaajille
    7. 7

      Mies loi ”bändilleen” tyhjästä fani­kunnan, levy-yhtiön sekä uutis­sivuston ja buukkasi niiden avulla kiertueen ilman yleisöä – nyt hän selittää tekoaan Twitterissä

    8. 8

      ”Täällä tulee törmäys sitten” – 130-metrinen norjalainen sotalaiva törmäsi säiliöalukseen monista varoituksista huolimatta, käy ilmi lauantaina julkaistulta äänitteeltä

    9. 9

      Harvardin tutkijoiden mukaan tähtienvälinen komeetta saattoi olla muukalaisten lähettämä luotain – ”Se näyttää hyvin erikoiselta”

    10. 10

      Kimi Räikkösen pelisilmä ei pettänyt taaskaan – hillitön Instagram-päivitys: ”Olen biletuulella”

    11. Näytä lisää