Kaupunki

Espoo joutui pakkorakoon ja aikoo vuokrata Metro-areenan jopa kahdeksi vuodeksi – ”Joko ostat jäävuorot tai koko hallin”

Espoon liikunta- ja nuorisopalveluiden johtaja Martti Merra selittää vuokraussuunnitelmia Espoon huonolla jäätilanteella.

Espoon kaupunki on joutunut hankalaan pakkorakoon taloutensa kanssa kamppailevan Espoon Metro-areenan kanssa.

”Joko ostat jäävuorot tai koko hallin”, kiteyttää Espoon liikuntapaikkapäällikkö ja kaupunginvaltuutettu Markku Sistonen (sd) tilanteen.

Kaupunki päätti toukokuun lopussa vuokrata kaikki hallin kuluvan syksyn jäävuorot. Liikunta- ja nuorisopalvelujen johtajan Martti Merran mukaan tavoitteena on, että vuokrausta jatkettaisiin vuoteen 2020 asti, jolloin Matinkylään valmistuu uusi kolmen kaukalon halli.

Areenan syksyn vuokra maksaa Espoolle ilman arvonlisäveroa enintään 450 000 euroa. Mikäli kaupunki päätyy vuokraamaan hallin myös koko ensi vuodeksi, se maksaa 990 000 euroa ilman veroja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yksi keskeinen syy vuokrauspäätökseen ja -suunnitelmiin on Merran mukaan Espoon huono jäätilanne. Koska kaksi kaupungin omaa hallia, Matinkylä ja Laaksolahti ovat poissa pelistä, Espoon jääurheiluseuroissa kärsitään pahasta jääpulasta.

Myös Sistonen pitää tärkeänä, että kaupunki ostaa jäävuoroja ja tarjoaa niitä seuroille markkinahintaa edullisemmin. Nyt seurat ovat vuokranneet jäitä lähikunnista tai kalliilla hinnoilla yksityisiltä, mikä on nostanut harrastamisen hinnan kohtuuttomaksi.


”Niissä lajeissa, joiden harjoittelussa käytetään tekonurmia tai koulujen liikuntasaleja, voi harrastaa paljon halvemmalla”, Sistonen toteaa.

Merra kuitenkin myöntää, että kaupunki on joutunut myös pohtimaan Metro-areenan kohtaloa Espoo Bluesin konkurssin jälkeen.

”Aikanaan laskettiin, että hallissa pitäisi järjestää noin sata tapahtumaa vuodessa, jotta investointi maksaisi itsensä takaisin. Nyt kun ei ole SM-liigaa, on vaikea järjestää riittävästi tapahtumia”, Merra sanoo.

”Elävä Metro-areena on kaupungin kannalta parempi kuin pimeänä tyhjillään seisova halli.”

Kaupunki tarvitsee myös paikan, jossa järjestää isompia tapahtumia. Hallissa on viime vuosina järjestetty muun muassa Emma Gaala, Finlandia Trophy ja espoolaisten itsenäisyyspäiväjuhla.

”Vaihtelevasti on ollut seurojen tapahtumia eli esimerkiksi voimistelukisoja, taitoluistelunäytöksiä, salibandya ja jopa lentopallomaaottelu”, Merra luettelee.

Tästä syksystä alkaen hallissa pelataan myös Suomen koripallomaajoukkueen maaotteluita. Lisäksi Suomen koripalloliiton toimisto sijaitsee tätä nykyä hallissa.

Metro-areenan pääomistaja liikemies Jussi Salonoja on yrittänyt myydä hallia. Asia oli esillä julkisuudessa vuoden 2017 lopulla. Myös kaupunki on pohtinut areenan ostamista.

”Kaikkea on pohdittu, kun Blues kaatui. Jos sellainen tilanne tulee eteen, ainoa realistinen hallin haltuunottaja olisi Espoon kaupunki”, Merra muotoilee.

”Jos halli ajautuisi meidän käsiin, maksaisimme tuplat siihen nähden, mitä hallin vuosivuokra on.”

Vuosivuokra hallille olisi siis enintään 990 000 euroa. Neuvotteluratkaisu sisältää myös Espoo Metro-areena-nimen, josta kaupunki on aiemman sopimuksen mukaisesti maksanut 250 000 euroa vuodessa.

”Yhden kesäkuukauden halli olisi poissa käytöstä. Se on huomioitu summassa. Käytännössä maksettujen vuokrien määrät tulevat olemaan pienempiä, sillä vuokrasta hyvitetään kuukausittain hallin muiden tapahtumien vuoksi käyttämättä jäävät jäävuorot”, Merra selittää.

Arvio on Merran mukaan, että koko vuoden vuokrakulut olisivat noin 700 000 euroa.

”Jos ostaisimme hallin, se pyörisi ehkä 1,5 miljoonalla eurolla per vuosi”, Merra sanoo.

”Olisi kuitenkin eri juttu, jos halli olisi meidän taseessamme. Nyt riskit ovat yksityisellä.”

Kaupunki joutuisi myös siirtämään henkilökuntaansa halliin ja hankkimaan toimijan muiden kuin urheilutapahtumien pyörittämiseen. Rahaa kuluisi myös korjauksiin, sillä 20 vuotta vanhaan halliin ei ole tehty mitään peruskorjauksia.

Päätöksen syksyn vuorojen vuokraamisesta teki Merra itse toukokuun lopussa. Päätösasiakirjassa lukee, että päätös Metro-areenan jatkovuokraamisesta 1. tammikuuta 2019 eteenpäin tehdään erikseen 30. kesäkuuta 2018 mennessä.

Päätöksessä kerrotaan lisäksi, että vuoden 2019 alusta talousarvioraha siirtyy kaupunginhallituksen alta liikunta- ja nuorisolautakunnan määrärahoihin.

Kirjaus on kummallinen, koska valtuusto ei ole käsitellyt vielä edes vuoden 2019 budjettikehystä. Kesäkuussa tehty viranhaltijapäätös hallin vuokraamisesta olisi merkinnyt joko miljoonan lisäystä liikunta- ja nuorisolautakunnan määrärahoihin – tai vastaavia leikkauksia muihin liikunta- ja nuorisopalveluihin.

Päätöksen olisi voinut toimivaltuuksiensa perusteella tehdä joko sivistystoimen johtaja Aulis Pitkälä tai kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä. Mäkelän sihteeri Stina Astala vastaa sähköpostitse, että jatkopäätöstä vuoden 2019 osalta ei ole vielä tehty, koska rahoituksesta ei ole varmuutta.

Merra sanoo, että kirjaus jatkopäätöksen tekemisestä kesäkuun aikana on päätynyt hänen allekirjoittamaansa päätöspöytäkirjaan vahingossa.

”En kiinnittänyt siihen huomiota, kun allekirjoitin päätöksen”, Merra sanoo.

”Kirjaus on varmaan jäänyt tekstiin, kun neuvotteluissa oli puhuttu, että olisi hyvä ratkaista asia ennen kesälomia. Jääkiekkokausi on kuitenkin syyskuusta–huhtikuuhun, ja ilman jatkosopimusta seurat joutuvat olemaan epävarmoja jäävuorojen jatkosta.”

Neuvotteluosapuolille eli kaupungille ja Metro-areenalle oli kuitenkin Merran mukaan selvää, ettei päätös vuokrasopimuksen jatkosta ole mahdollinen ennen valtuuston syksyistä budjettipäätöstä.

Päätöspöytäkirjan mukaan Espoon liikuntapalvelut on jo nyt ostanut Metro-areenalta käyttövuoroja vuosittain noin 200 000–250 000 euron arvosta.

Lisäksi areenalla on järjestetty espoolaisia yleisö- ja henkilöstötapahtumia siten, että kokonaismenot vuodessa ovat olleet Espoolle yhteensä 400 000–500 000 euroa.

Espoo ostaa jäävuoroja myös Metro-areenan vieressä sijaitsevasta harjoitushallista. Vuokrakustannukset vuodessa ovat noin 950 000 euroa.

Päiväsaikaan Espoon ostamia jäävuoroja on jäänyt harjoitushallista käyttämättä, ja samoin tulee Merran mukaan väistämättä käymään myös Metro-areenan kohdalla.

”Kun ostetaan kaikki jäät, ei ole mahdollista, että ne olisivat aina käytössä. Hallissa tulee olemaan tyhjiä tunteja”, Merra sanoo.

Espoo maksaa areenan vuoroista markkinahintaa. Jäävuoron arkihinta Metro-areenalla kello 7–16 on 160 euroa tunnilta ja arvonlisävero päälle. Iltaisin kello 16–23 ja viikonloppuisin kello 7–23 hinta on 280 euroa.

Verrattuna esimerkiksi Jääkenttäsäätiön pyörittämiin Helsingin halleihin, Helsingin, Konalan, Hernesaaren, Paloheinän, Malmin, Salmisaaren ja Vuosaaren jäähalleihin, Metro-areenan jäähinnat ovat kalliita.

Helsingin jäähallin talous- ja hallintojohtajan Marja Helojärven mukaan hallien jäätuntien hinnat vaihtelevat 125–160 euroon, junioreille hinnat ovat vielä jonkin verran edullisempia.

Merra pitää Metro-areenan hintoja kohtuullisina.

”Jäätunnin hinta lähtee investoinnin hinnasta. Investoinnin näkökulmasta on kalliimpia ja halvempia halleja, ja se vaikuttaa jään hintaan”, Merra sanoo.

HS uutisoi aiemmin, ettei Metro-areenan jäähinnalla saa käyttöönsä kuin jään, vaihtoaition ja pukuhuoneet. Vielä pari päivää sitten näytti siltä, ettei edes junioripeleissä olisi saanut käyttää hallin katsomoita. Lopulta kaupunki, halliyhtiö ja jäävuoroja käyttävät seurat kuitenkin pääsivät sopuun katsomoiden käytöstä pelien aikana.

HS ei tavoittanut Metro-areenan Salonojaa kommentoimaan hallin tilannetta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Espoo
  • Jääkiekko
  • Taitoluistelu
  • Marjaana Varmavuori

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    2. 2

      Superautojen kauppa käy Suomessa kuumempana kuin koskaan – ”Nykyään kallis auto on osa lifestyleä siinä missä kallis laukkukin”

    3. 3

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    4. 4

      ”Helvetin noutopöytä” koitui miljoonien kohtaloksi – Nälkä on ase, ja siksi nälänhätiä luodaan ja niillä tapetaan kymmeniä miljoonia ihmisiä

      Tilaajille
    5. 5

      ”Jokainen oppilas saa kirjan kerran yölainaan” – Helsinki säästää, ja alakoululaisten vanhempia on hätistetty ostamaan itse lapsilleen kirjoja

      Tilaajille
    6. 6

      MT: Berner aikoi yksityistää postinjakelun – Sipilä tuki, eduskuntaryhmä vastusti

    7. 7

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      Eppu Normaalin Pantse Syrjää syytetään vaimonsa rajuista pahoinpitelyistä – Syrjä kiistää syytteet

    10. 10

      Perjantaina on paljon pelissä – Miksi äänestys Soinin luottamuksesta on monessa puolueessa hankala?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    2. 2

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    3. 3

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    4. 4

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    5. 5

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    6. 6

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata

    7. 7

      Kokoomuksen ja keskustan ryhmät vakuuttavat luottamusta Soinille – Jaana Pelkonen aikoo olla paikalla äänestyksessä, mutta ei lupaa tukeaan: ”Minullakin on omatunto”

    8. 8

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    9. 9

      Arki-ilta raitiovaunussa kääntyi tappeluksi: Ohjaaja Jari Halonen löi humalaista koiranomistajaa nyrkillä naamaan ja sai siitä tuomion

    10. 10

      Vuoden vastenmielisin elokuva on tässä – Peppermint on järjetön ja tavattoman väkivaltainen, mutta pahinta siinä on asenne

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    4. 4

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    5. 5

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää