Kaupunki

Töölön liikenne meni sekaisin kahdeksi vuodeksi – Jan Vapaavuori lupaa, että Helsinki hakee ammattiapua tietöiden nopeuttamiseen

Helsinki aloittaa Aalto-yliopiston kanssa kaksivuotisen tutkimushankkeen. Tavoitteena ovat nopeammat ja häiriöttömämmät katutyöt.

Helsinki hakee uusia keinoja isojen ja raskaiden katu-urakoiden tehostamiseen tutkimusyhteistyöllä.

Pormestari Jan Vapaavuori (kok) on neuvotellut Aalto-yliopiston kanssa vähintään kaksivuotisesta tutkimusprojektista, jonka kunnianhimoisena tavoitteena on lyhentää urakoiden kestoa, lieventää ympäristölle koituvia haittoja, koordinoida yhteistyötä ja parantaa viestintää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Ei tässä kukaan keksi yksittäistä viisasten kiveä. Sen sijaan olen päätynyt siihen, että katutyöt on otettava kokonaisvaltaisen kehittämisprosessin kohteeksi”, Vapaavuori luonnehtii hanketta.

Kansalaisten hermoja ovat raastaneet etenkin Mechelininkadun mittava peruskorjaus, mutta myös Tukholmankadun ja Nordenskiöldinkadun pitkäkestoiset isot urakat. Ensi vuonna on alkamassa Hämeentien remontti ja raitiolinjan rakentaminen Telakkakadulle.

Kipakkaa kansalaispalautetta on satanut kaupungintalolle. Siitä oman osansa on saanut Vapaavuorikin, jota kansalaiset ovat pysäytelleet kadulla.


Jotta nykytilaan saadaan iso parannus, katu-urakoita on Vapaavuoren mukaan katsottava systeemisesti eli järjestelmän näkökulmasta. Se on vaikeaa ja vaatii sekä aikaa, monien tahojen yhteistyötä että osaamista, josta Aallolla on kokemusta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vapaavuorella ei ole mitään harhakäsityksiä tehtävän vaikeudesta eikä hän usko helppoihin resepteihin, joita sosiaalisessa mediassa tarjoillaan. Jos maanalaisen infran peruskorjaukseen olisi olemassa joku taikatemppu, se olisi jo löydetty.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kaupungin oma organisaatio on tehnyt koko ajan kehitystyötä, mutta pienet askeleet eivät ratkaise kokonaisongelmaa.

”Asiaa ei helpota se, että katutöiden määrä jatkossa lisääntyy, ei vähene. Sitä suuremmalla syyllä niitä on opittava tekemään paremmin”, Vapaavuori sanoo.


Hämeentien alkavan peruskorjauksen lisäksi suunnittelupöydällä on jo Mäkelänkadun remontti, ja vuoroaan odottavat muun muassa Runeberginkatu ja Topeliuksenkatu. Kaikki neljää voi luonnehtia Helsingin valtasuoniksi.

Helsingin viemäreistä osa on yli satavuotiaita, ja verkoston vanhimmat osat on rakennettu 1870-luvulla. Vapaavuoren mukaan kantakaupunki on tullut peruskorjausikään.

Helsinki myös kasvaa koko ajan. Uusille asuinalueille tarvitaan kunnallistekniikkaa, joka on yhdistettävä vanhaan verkkoon. Käytännössä esimerkiksi vanhaa viemäri- ja vesijohtoverkkoa pitää suurentaa isompaa asukasmäärää varten.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lisäksi kaupunki modernisoituu: laajakaistayhteyksiä kaivataan lisää. Joukkoliikenteen ja pyöräilyn kehittämisohjelmatkin edellyttävät katujen avaamista.

”Haasteita lisää, että emme aina tiedä, mitä katujen alla on, joskus jopa neljän metrin syvyydessä.”

Lähes kaikilla urakoitsijoilla on käytössään jonkinlaiset tutkatyökalut, mutta niistä ei ole ratkaisevaa hyötyä, kun maan alla joka tapauksessa on paljon putkia.

Tuskaa lisää toimijoiden valtava määrä. Samalla kuopalla voi olla yhtä aikaa kymmenenkin toimijaa, kun Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL), Helen, Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) ja teleoperaattorit palkkaavat urakoitsijoita ja nämä palkkaavat aliurakoitsijoita ja niin edelleen.


Pilkottujen urakkaketjujen ja lukuisten alihankkijoitten yhteensovittaminen aiheuttaa johtamisessa valtavia haasteita. Yhdenkin alihankkijan viivästys levittää ongelmat koko ketjuun.

”Kaupungilla on varmasti omaa osaamattomuutta ja palveluhenkisyyden puutetta, mutta alalla on myös esimerkiksi markkinatalouden logiikasta aiheutuvaa osaoptimointia. Muutos vaatii määrätietoista johtamista ja osaamista. Siksi olen tosi iloinen Aallon hankkeesta”, Vapaavuori sanoo.”

Miten Aalto-yliopisto sitten voi auttaa? Vapaavuori näkee, että Helsinki tarvitsee ulkopuolista muutosagenttia, joka on riittävän uskottava ja neutraali ja jolla on osaamista prosessien kehittämisessä.

Helsingin katutyöt -hankkeessa kartoitetaan nykytilannetta ja kootaan yhteen kansainvälisiä käytäntöjä. Ensimmäisen tutkimusvaiheen kustannukset ovat Helsingille 400 000 euroa.

Tähtäimessä on uusi toimintamalli, jota pilotoidaan ensin parissa kohteessa.

Professori Olli Seppänen Aallon rakennustekniikan laitokselta uskoo, että Helsinki voi projektin kautta saada itselleen jopa kilpailukykyisen vientituotteen.

”Katutöiden järjestelyt ovat globaali ongelma. Kun tutkimushankkeessa yhdistetään soveltuvin osin sitä, mitä on opittu talonrakennuspuolelta, voi syntyä jotain uutta”, Seppänen sanoo.

Talonrakennukseen Aallon tutkijat ovat soveltaneet prosessijohtamisen lean-menetelmää, jossa organisaation tulee pystyä ratkaisemaan useita ongelmia oikeissa paikoissa saavuttaakseen ketterämmän tilan.

”Olemme hyvin innostuneita tästä projektista, koska yhteistyö talonrakennushankkeissa on parantanut olennaisesti rakentamisen tuottavuutta ja lyhentänyt urakoiden kestoa”, Seppänen listaa.

Hän pitää katutöiden sujuvoittamista yhteiskunnallisesti äärimmäisen tärkeänä tehtävänä. Jos haitta-aikaa saadaan lyhennettyä, se helpottaa kansalaisten arkea. Toisaalta urakoiden kokonaiskustannukset todennäköisesti pienenevät.

”Onko mahdollista kenties satsata suunnitteluvaiheeseen enemmän, jotta saadaan haittoja pienennettyä”, Seppänen miettii.


Tutkijat ovat jo päässeet tutustumaan Mechelininkadun urakkaan ja saaneet luettavakseen kaiken siihen liittyvän kirjallisen materiaalin.

Aallon rinnalla kaupungin oma organisaatio eli kaupunkiympäristön toimiala aloittaa Vapaavuoren mukaan sisäisen lean-prosessin. Kaupungin sisäinen prosessi ja Aallon tutkimushanke linkitetään toisiinsa.

Kaupunkiympäristö on toki jo pitkin syksyä käynyt vuoropuhelua markkinatoimijoiden kanssa Hämeentien urakkakilpailun valmistelussa. Tarjouskierros on parhaillaan menossa, ja joulun alusviikolla selviää, millaisia ratkaisuja urakoitsijat ehdottavat. Yhdellä edistykselliselläkään tarjouskilpailulla ei välttämättä ratkoja kokonaisuuden ongelmaa.

Tammikuussa kaupungin kokonaisprojektista järjestetään iso tiedotustilaisuus, johon kutsutaan alan toimijoita ja urakoitsijoita paikalle. Luvassa on mahdollisesti myös erilaisia workshop-tapahtumia.

”Pysyvä parannus on mahdollista vain, jos saadaan kaikki sitoutumaan siihen”, Vapaavuori uskoo.

Helsinki myöntää jo nyt vuosittain noin 3 000 kaivulupaa. Kun lupahakemus tulee, kaupungilla ei ole nykylainsäädännössä kovin kummoisia keinoja aikatauluttaa yritysten hankkeita tai asettaa niille ehtoja. Maksutkin ovat Vapaavuoren mukaan kovin maltillisia.

Esimerkiksi Tukholmassa kantakaupungissa katu-urakat kuulutetaan, jolloin kyseisestä kadusta kiinnostuneet operaattorit voivat ajoittaa omat urakkansa samaan kaivamiseen. Sen jälkeen katu rauhoitetaan kolmeksi vuodeksi.

Suomessa lainsäädäntö ei anna tällaiseen mahdollisuuksia.


Asukkaiden näkökulmasta isot katutyöt aiheuttavat jatkuvaa hermostuneisuutta ja mielipahaa. Vapaavuori laskee ne yhdeksi isoimmista imagohaitoista Helsingissä.

”Jos ja kun halutaan teettää katutöitä nopeammin, pitää hyväksyä myös se, että tällä voi olla myös epätoivottuja vaikutuksia. Uudet toimintamallit saattavat lisätä melua sellaiseen vuorokaudenaikaan, mihin ei ole totuttu, tai edellyttää puistojen ja parkkipaikkojen käyttöä työmaa-alueina.”

Kadun sulkeminen kokonaan urakan ajaksi voi olla joillakin katuosuuksilla realistinen vaihtoehto. Mechelininkadulla tämä ei olisi onnistunut, eivätkä Hämeentien ja Mäkelänkadun kaltaiset joukkoliikennekadut siihen sovellu.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Helsinki
  • Liikenne
  • Jan Vapaavuori
  • Marja Salomaa

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Seppo ”Sedu” Koskinen ja Jethro Rostedt ajoivat ravintolayhtiönsä konkurssiin verosyistä

    2. 2

      Punaisten hiusten syy selvisi

    3. 3

      Kiina hiipii pohjoiseen, ja poromies Jussa Seurujärveä hirvittää – HS:n erikoisartikkeli kertoo, miten Aasian jätti hivuttaa valtaansa Suomeen ja mitä sen loputon raaka-ainenälkä meille tarkoittaa

      Tilaajille
    4. 4

      Pako jatkunut jo kolme kuukautta: Autoilija kävi yliajamansa naisen luona ja jätti tämän suojatielle kuolemaan Tikkurilassa

    5. 5

      Oulun seksuaalirikoksista epäilty vapautettiin vahingossa Saksassa – miehestä annettu kansainvälinen etsintäkuulutus

    6. 6

      Äiti etsii hyväntekijää: 11-vuotiaan tytön lahjaostokset pelastuivat Espoon Sellossa

    7. 7

      Tutkijat selvittivät, miten Venäjä loi ”propagandan ekosysteemin” vaikuttaakseen amerikkalaisiin äänestäjiin – Facebook ei olekaan trolli­tehtaalle tärkein väline

    8. 8

      Pohjolan Liikenne luopuu kokonaan kaukoliikenteen pikavuoroista – kymmeniä uhkaavat potkut, yli 50 päivittäistä bussivuoroa perutaan

    9. 9

      Miksi 47 uutta hävittäjää ei riitä Suomelle? Taustalla ilmasodan parvitaktiikka

    10. 10

      Himohamstraus alkaa vaivihkaa ja se on kuin huume, sanoo asiantuntija – Näin saat itsesi tai läheisesi luopumaan turhista tavaroista

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kiina hiipii pohjoiseen, ja poromies Jussa Seurujärveä hirvittää – HS:n erikoisartikkeli kertoo, miten Aasian jätti hivuttaa valtaansa Suomeen ja mitä sen loputon raaka-ainenälkä meille tarkoittaa

      Tilaajille
    2. 2

      Äiti etsii hyväntekijää: 11-vuotiaan tytön lahjaostokset pelastuivat Espoon Sellossa

    3. 3

      Yksi tiedostamaton viestimme muuttaa keskustelu­kumppanin vähäpuheiseksi ja kertoo, olemmeko oikeita ihmisiä

    4. 4

      Keskellä helsinkiläistä pientaloaluetta rapistuu kymmenen vuotta sitten palanut talo – omistajaa eivät ole tavoittaneet edes Espanjan viranomaiset

    5. 5

      Poikkeuksellinen poliisi­tiedote: Itä-Uudenmaan poliisi nappasi kauppa­keskus Jumbosta keski-ikäisen tillin­haistelijan

    6. 6

      Tutkimus: Luomuviljely kuormittaa ilmastoa enemmän kuin tavallinen viljely

    7. 7

      Oulun seksuaalirikoksista epäilty vapautettiin vahingossa Saksassa – miehestä annettu kansainvälinen etsintäkuulutus

    8. 8

      Pako jatkunut jo kolme kuukautta: Autoilija kävi yliajamansa naisen luona ja jätti tämän suojatielle kuolemaan Tikkurilassa

    9. 9

      Onko kynttilöiden poltto jopa yhtä haitallista kuin passiivinen tupakointi? Selvitimme

    10. 10

      Tanskalainen ja norjalainen nainen löytyivät kuolleena syrjäisestä vuoristosta Marokossa – yksi epäilty pidätetty

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lääkäri Antti Heikkilän uutuus­kirja vilisee virheitä – HS pyysi asian­tuntijoita arvioimaan tekstin: ”Tällaiset väitteet voivat johtaa kuoleman­tapauksiin”, professori sanoo

      Tilaajille
    2. 2

      Suurta osaa naisista koskevaa terveysongelmaa ei ole tutkittu, vaikka se haittaa elämänlaatua merkittävästi – Professori: ”Pidetty liian banaalina ongelmana”

    3. 3

      Kansallisbaletin Tuhkimon ylipainoiseksi puettu hahmo loukkasi Ani Kellomäkeä niin, että hän lähti esityksestä pois: ”En halunnut osallistua yhteiseen kiusaamishetkeen”

    4. 4

      Kun 35-vuotias nainen haluaa lapsen, mutta ei kelpuuta mukavaa miestä, naisen täytyy olla sekaisin

    5. 5

      Kiina hiipii pohjoiseen, ja poromies Jussa Seurujärveä hirvittää – HS:n erikoisartikkeli kertoo, miten Aasian jätti hivuttaa valtaansa Suomeen ja mitä sen loputon raaka-ainenälkä meille tarkoittaa

      Tilaajille
    6. 6

      Laura Huhtasaari kirjoitteli blogiinsa väitteitä islamista, sai kirjoituskiellon, samalla perussuomalaisnaiset kampanjoivat suut teipattuna – tästä kaikessa on kyse

    7. 7

      Tältä näyttävät joulun uudet herkut – kokeile suosikkiasi tämän vuoden joulupöydässä, ja muista myös rakkaat klassikkoreseptit

    8. 8

      Merten roskapyörteiden kunnian­himoinen puhdistus­operaatio vastatuulessa – teinin keksinnöstä löytyi kohtalokas vika

    9. 9

      Kokenut maailman­matkaaja vinkkaa kymmenen ainut­laatuista matka­elämystä – mukana myös suomalainen, unohdettu helmi

    10. 10

      Pekka Haaviston lausunto perus­suomalaisista oli viisautta, jota vihreät eivät kestä kuulla

    11. Näytä lisää