Kaupunki

Miljardien rautatietunneli Pasilasta lentoaseman ali Keravalle ottaa askeleen eteenpäin – Helsinki, Vantaa ja Tampere ovat perustamassa yhtiön hanketta varten

Tunnelirata toisi vaihdottoman yhteyden lentoasemalle sekä etelästä että pohjoisesta.

Ainakin Helsinki, Vantaa ja Tampere ovat HS:n tietojen mukaan perustamassa yhteisen yhtiön niin kutsutun Lentoradan valmistelua varten.

Suunnitteluvaiheen hankeyhtiöstä voi olla hyötyä eduskuntavaalien jälkeisessä tilanteessa, kun lukuisat eri väylähankkeet kilpailevat valtion rahoitusosuudesta.

Lentorata on kaksiraiteinen sähköistetty kaukojunien rata, joka yhdistäisi Helsinki-Vantaan lentoaseman pääradan kaukojunaliikenteeseen. Se nopeuttaisi matkaa Helsingin keskustasta sekä pääradalta lentoasemalle noin vartilla.


Eniten rata vaikuttaisi muun maan yhteyksiin lentokentälle.

”Meillä on vireillä monia hankkeita, ja kaikki ovat kalliita. Jossain vaiheessa valtiovallan on laitettava ne järjestykseen. Käsityksemme on, että suurimmat hyödyt tulevat ensivaiheessa Helsingin ja Tampereen välisen yhteyden parantamisesta ”, kommentoi Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok).

Vapaavuoren mukaan pääradan parantamiseen liittyvä niin kutsuttu Suomi-ratahanke on kokonaisuudessaan tarpeellinen.

Kaupunkien tavoitteena on vauhdittaa Lentoradan suunnittelua, jotta se olisi sopivassa valmiudessa EU:n seuraavaa rahanjakoa varten vuonna 2021. Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd) korostaa, että yhtiömuoto, jos siihen päädytään, on vain väline, ja ensisijaisena tavoitteena on suunnittelun aloittaminen.

”Me tarvitsemme nopean junayhteyden Helsinkiin, ja tunnelirata on osa sitä. Mutta tarvitsemme myös lisäraiteita pääradalle Riihimäen pohjoispuolelle”, Lyly sanoo.

Pasilasta Keravan Kytömaalle kulkeva maanalainen Lentorata maksaisi Väyläviraston päivitetyn kustannusarvion mukaan noin 2,4 miljardia euroa.

Kaupungit ovat pyytäneet hankeyhtiöön mukaan myös valtiota, mutta liikenneministeriön ylijohtaja Sabina Lindströmin mukaan keskustelut ovat olleet vasta alustavia.

Jos valtio lähtisi hankeyhtiöön mukaan, päätöksen tekisi maan seuraava hallitus.

Helsingin ja Tampereen pormestarit sekä Finnairin ja VR Groupin toimitusjohtajat julkaisivat tammikuun alussa tiedotteen, jossa he nostivat Lentoradan maan liikennejärjestelmän kannalta kriittiseksi investoinniksi.

VR:n toimitusjohtaja Rolf Janssonin mukaan matkustajamäärät Helsingin ja Tampereen välillä ovat parissa vuodessa kasvaneet 21 prosentilla. Janssonin mielestä kriittisintä olisi lisätä kapasiteettia nimenomaan Helsingin ja Tampereen välille, jossa on eniten matkustusta ja kysyntää.

Uudenmaan liitto vertaili viime syksynä Lentoradan ja pääradan lisäraiteiden vaikutuksia ja totesi, että pääradan lisäraiteet tulisivat halvemmiksi. Niiden hinta olisi noin neljännes maanalaisen Lentoradan hinnasta eli noin 635 miljoonaa euroa.

Lentoradan vaikutukset talouteen työpaikkoina ja euromääräisesti mitattuna olisivat selvityksen mukaan kuitenkin olennaisesti suuremmat kuin lisäraiteiden vaikutukset. Pääradan varsi on jo nyt varsin tiiviisti rakennettu, ja lisärakentamista tapahtuu koko ajan.

Lentorata muuttaisi kehityksen painopistettä siten, että lentoaseman eteläpuolinen Aviapolis kehittyisi kaupunkimaisemmaksi. Finavia on ottanut Lentoradan maanalaisen varauksen huomioon nykyisissä laajennushankkeissaan lentoasemalla.

Helsingin seudun joukkoliikenteen uusimmissa suunnitelmissa Lentorata on luokiteltu nopean kaupunkiliikenteen yhteydeksi. Samaan ryhmään kuuluvat myös Espoon kaupunkiradan jatko sekä tunnin juna Turkuun.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi pitää erinomaisena sitä, että ratahankkeita vauhditetaan eri tavoin myös kaupunkien hankeyhtiön avulla.

”Jotta Lentorata olisi toimiva, se edellyttää lisäkapasiteettia kaikkein ruuhkaisimmalle osuudelle Pasilan aseman ja päärautatieaseman välissä. Ratkaisu tähän on Pisara”, Rihtniemi sanoo.


Pisararata on noin 1,3 miljardin euron arvoinen lähiliikenteen junarata Helsingin kantakaupungin alla. Pisararadan yleissuunnitelma, ympäristövaikutusten arviointi ja asemakaava on hyväksytty jo vuosia sitten, mutta valtion rahoitusosuudelle ei ole ollut enemmistön kannatusta eduskunnassa.

Pasilan aseman mittavat rakennushankkeet täyttävät Pasilan pohjoispuolisen ratapihan niin, etteivät kaukojunat enää edes pystyisi kääntymään siellä.

Pasilaan päättyvää matkustajaliikennettä ei ole Helsingin seudulla pidetty järkevänä ratkaisuna tilanteessa, jossa suuri osa matkustajista pyrkii Helsingin keskustaan.

Lukuisat eri ratahankkeet kilpailevat parhaillaan huomiosta, jotta ne saisivat hyvän jalansijan tulevissa hallitusneuvotteluissa. Niistä Turun ja Espoon hellimä nopea junayhteys, tunnin juna, on saanut miljoonia euroja suunnittelurahaa nykyiseltä hallitukselta.

Jos Lentorata kiilaa ratahankkeiden kärkeen, Espoon haaveet nopeasta yhteydestä länteen voivat hautautua moniksi vuosiksi.

Oikaisu kello 8.45: Korjattu virke, jonka mukaan Turun tunnin juna olisi saanut miljoona euroa suunnittelurahaa hallitukselta. Hanke on saanut useita miljoonia euroa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsinki vai Tšernobyl? Testaa, kuinka hyvin erotat Suomen pää­kaupungin ydin­tuhoalueesta

    2. 2

      HS:n erikoisartikkeli vie Kiinan uiguuri­alueelle, missä historian käsittämättömin kontrolli­koneisto aivo­pesee ihmisiä ja ahdistelee toimittajaa joka askeleella

      Tilaajille
    3. 3

      Tuhat matkustajaa evakuoidaan risteily­alukselta Norjan rannikolla – ainakin yhdeksän ihmistä loukkaantunut, kolme vakavasti

    4. 4

      Kylmän sodan legendaariset B-52-pommikoneet ovat kiertäneet viikon Itämerellä – Yhdysvalloilla on käynnissä poikkeuksellisen suuri voimannäyttö

    5. 5

      Neljä vuotta KonMari-villityksen jälkeen: ”Överiksi meni”, sanoo yksi – mutta osalla elämä muuttui pysyvästi paremmaksi

      Tilaajille
    6. 6

      Pelastuslaitos: Helsinginkadulle tulvinut vesi on mahdollisesti kaivertanut onkaloita, joista voi aiheutua lisävahinkoa

    7. 7

      Pienten lasten äiti Saara Lehmuskoski haluaa matkustaa yksin, ja se on nyt nouseva trendi: Mitä se kertoo ajastamme?

    8. 8

      Hanoi Rocksin rumpalin Razzlen kuolema näytetään Netflixin uudessa Mötley Crüe -elokuvassa – sekä se kuinka törkeästi rokkarit kohtelivat naisia

    9. 9

      Laura Lindstedt kirjoitti hyperseksuaalisen naisen tarinan ja nyt hän kertoo, miksi

      Tilaajille
    10. 10

      Helsinkiin on tulossa viisi uutta muistokiveä Gestapolle luovutettujen juutalaisten muistoksi – ”Hänet haettiin suoraan hotellihuoneesta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS:n erikoisartikkeli vie Kiinan uiguuri­alueelle, missä historian käsittämättömin kontrolli­koneisto aivo­pesee ihmisiä ja ahdistelee toimittajaa joka askeleella

      Tilaajille
    2. 2

      Neljä vuotta KonMari-villityksen jälkeen: ”Överiksi meni”, sanoo yksi – mutta osalla elämä muuttui pysyvästi paremmaksi

      Tilaajille
    3. 3

      Helsinki vai Tšernobyl? Testaa, kuinka hyvin erotat Suomen pää­kaupungin ydin­tuhoalueesta

    4. 4

      Pelastuslaitos: Helsinginkadulle tulvinut vesi on mahdollisesti kaivertanut onkaloita, joista voi aiheutua lisävahinkoa

    5. 5

      Liki 200-vuotias huvila rapistui hylättynä vuosia keskellä vanhinta Helsinkiä, pelastus koitti yllättävältä taholta

    6. 6

      Hanoi Rocksin rumpalin Razzlen kuolema näytetään Netflixin uudessa Mötley Crüe -elokuvassa – sekä se kuinka törkeästi rokkarit kohtelivat naisia

    7. 7

      Tuhat matkustajaa evakuoidaan risteily­alukselta Norjan rannikolla – ainakin yhdeksän ihmistä loukkaantunut, kolme vakavasti

    8. 8

      Kylmän sodan legendaariset B-52-pommikoneet ovat kiertäneet viikon Itämerellä – Yhdysvalloilla on käynnissä poikkeuksellisen suuri voimannäyttö

    9. 9

      Laura Lindstedt kirjoitti hyperseksuaalisen naisen tarinan ja nyt hän kertoo, miksi

      Tilaajille
    10. 10

      Pienten lasten äiti Saara Lehmuskoski haluaa matkustaa yksin, ja se on nyt nouseva trendi: Mitä se kertoo ajastamme?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS:n erikoisartikkeli vie Kiinan uiguuri­alueelle, missä historian käsittämättömin kontrolli­koneisto aivo­pesee ihmisiä ja ahdistelee toimittajaa joka askeleella

      Tilaajille
    2. 2

      Lars Kihlström halusi uskoa hyvää isästä, mutta lopulta hän itki – Suomalaisen SS-miehen päiväkirjasta löytyi lause, joka kyseenalaistaa historian­kirjoituksen

      Tilaajille
    3. 3

      Keskellä suomalaista metsää on pieni mökki, josta aukeaa näkymä ihmis­kunnan kohtaloon – Tässä on hiili­nielu, mutta onko siitä planeetan pelastajaksi?

      Tilaajille
    4. 4

      Missä on nainen, joka hyppäsi takaisin autoonsa ja hylkäsi pyöräilijän kuolemaan suojatielle? Vantaan poliisilta on loppumassa keinot poikkeuksellisen yliajotragedian selvittämisessä

      Tilaajille
    5. 5

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    6. 6

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    7. 7

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    8. 8

      Jussi Halla-aho ei ole muuttunut, mutta hän on oivaltanut jotain

    9. 9

      Trumpin entinen YK-lähettiläs sohaisi mehiläis­pesään arvostellessaan Suomen terveyden­huoltoa: ”Tiedätkö edes missä Suomi on?”

    10. 10

      ”Suurin osa ihmisistä ei tajua, mistä siinä puhutaan” – Satumaa-tango täyttää 20 vuotta ja nyt Maija Vilkkumaa kertoo, miksi biisi saattoi sanoittaa perussuomalaisten nousun

      Tilaajille
    11. Näytä lisää