Kaupunki

Tutkija: Monet miehet ajavat autolla tunteakseen itsensä miehiksi

Busseja, junia ja raitiovaunuja käyttävät Helsingissä erityisen paljon työikäiset 18–54-vuotiaat naiset. Mistä se johtuu?

Keravan asemalla aamuhämärässä Helsingin-junaa odottava Seija Pöllänen on naisena enemmistössä. Hän sanoo tiedostavansa tilanteen.

Pöllänen, 66, on käyttänyt julkisia neljäkymmentä vuotta, eikä hänellä ole ajokorttia. Pölläsen miehelle ykkösvaihtoehto liikkumiseen on auto.

”Mieheni on mukavuudenhaluinen. Mieluiten hän lähtee kotoa paikasta a paikkaan b.”


Asemalaiturin näkymässä ei ole kyse sattumasta. Liikenne- ja viestintäviraston valtakunnallisen henkilöliikenne­tutkimuksen mukaan Helsingin seudulla joukkoliikennematkoista 62 prosenttia on naisten tekemiä. Prosenttiluku vastaa likimain koko maan tasoa.

Junaa odotteleva Tuija Muukkonen ei liikkumisen sukupuolittuneisuutta puolestaan ole havainnut. ”En osaa sanoa tuohon. Suurin osa meillä käy autolla töissä, oli miehiä tai naisia”, Muukkonen sanoo.


Ajokortista huolimatta asemahallissa istuva Jonna Merta, 34, taittaa työmatkan Haarajoelta Saviolle junalla. Se kuuluu puolisoiden keskinäiseen sopimukseen. Yhteinen auto on työpäivinä miehen käytössä.


”En pidä ajamisesta. Mies käy paljon työmatkoilla. Miehellä on pidemmät työmatkat, ja minulla työ on niin lähellä. Hänellä on semmoinen mielipide julkisiin, että ovat syvältä. Myöhästelevät ja muuta. Myötäilen ja annan olla,” Merta kertoo.

Merta sanoo pitävänsä junamatkoista. ”Pystyn nollaamaan työpäivän. Ei haittaa, että ne ovat myöhässä”, hän toteaa.


Entä miehet? Aseman kahviossa ystävänsä kanssa heijastintakissa istuva kolmekymppinen Toni Koljonen on tullut junalla Jokelasta aikomuksenaan jatkaa työpaikalleen Sipooseen bussilla. Koljonen käyttää julkisia lähes päivittäin työmatkoihin, autoa hänellä ei ole.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Miesten naisia vähäisemmälle julkisen liikenteen käytölle hän ei löydä yhtä syytä.

”Olisiko se joku maskuliininen juttu? Ehkä helpompaa mennä suoraan omasta pihasta, minne on menossa”, hän miettii. Koljosen mukaan eräs syy hänen kohdallaan julkisten käyttöön on helppous. ”Ei tarvitse kikkailla auton kanssa. Vähän halvempaa.”

Helsingin seudun liikenteen (HSL) liikennetutkijan Matleena Lindeqvistin mukaan vertailu asukkaiden jakaumaan on olennainen, jotta nähdään ovatko 18–54-vuotiaat naiset oikeasti yliedustettuna joukkoliikenteessä.

Joukkoliikennematkoja tekevät Helsingissä erityisen paljon työikäiset, 18–54-vuotiaat naiset. Ikäryhmän osuus joukkoliikenteen käyttäjistä on 41 prosenttia, mikä on selvästi suurempi kuin sen osuus väestöstä. 18-54-vuotiailla miehillä vastaava osuus on 27 prosenttia.


Helsingin seudulla nuoremmat eli 18–34-vuotiaat miehet ovat melko aktiivisia joukkoliikennekäyttäjiä, mutta sitä vanhemmissa ikäluokissa miesten osuus joukkoliikenteessä jää selvästi ikäluokan väestöosuutta pienemmäksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Henkilöauton omistuksella ja muiden kulkutapojen käytöllä on henkilöliikennetutkimuksen mukaan yhteys. Mitä useampi auto taloudessa on, sitä vähemmän liikutaan jalan ja pyörällä sekä joukkoliikenteellä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Sukupuolten välillä on selvä ero ajokortin ja auton omistuksessa sekä auton käytössä. On mielenkiintoista nähdä, kaventuvatko erot jatkossa ja jatkavatko nuoret miehet aktiivista joukkoliikenteen käyttöä myöhemmissä elämänvaiheissaan”, toteaa Lindeqvist.

Koko maassa 85 prosentilla miehistä on auto lähes aina käytössään, kun naisilla vastaava osuus 71 prosenttia. Miehet omistavat autoja huomattavasti enemmän kuin naiset kaikissa ikäryhmissä. Esimerkiksi tuhat 45–54-vuotiasta miestä omistaa lähes 900 henkilöautoa, käy ilmi Liikenteen turvallisuusviraston (vuoden 2019 alusta Liikenne- ja viestintävirasto) ja Tilastokeskuksen kokoamista tiedoista.


Reetta Salminen, 35, nousee R-junaan, joka lähtee Keravalta kello 7.23. Salminen tekee matkan neljästi viikossa, vaihtaa Pasilassa junaa ja jatkaa Huopalahteen, josta hän kävelee työpaikalleen Munkkivuoreen. Kävelyä tulee päivittäin seitsemän kilometriä.

Salminen kertoo harkinnan jälkeen päättäneensä olla hankkimatta autoa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Se olisi kallis. Toisekseen aika, jonka säästän, olisi ollut pois siitä ajasta, jonka nyt pyöräilen tai kävelen, joten liikunta olisi vähentynyt.”

Salmisten taloudessa on yksi auto, joka on miehen työsuhdeauto. Reetta Salminen ei sillä aja. ”Hän itse menee sillä töihin.”

Salminen sanoo keskustelleensa lähipiirissään miesten asenteista julkista liikennettä kohtaan.

”Joissain tapauksissa kyse on siitä, että miehet eivät halua käyttää julkisia. He kokevat sen hankalaksi, ehkä alentavaksi.”

Liikkumisessa on muitakin sukupuolittuneita piirteitä. Miehet tekevät lukumääräisesti vähemmän mutta pidempiä matkoja, matkustavat usein yksin ja ruuhka-aikoina. Euroopan tasa-arvoinstituutin mukaan naiset tekevät useammin osa-aikatyötä ja matkustavat lukumääräisesti useampia ja lyhyempiä matkoja kuin miehet, usein ruuhkahuippujen ulkopuolella.

Pohjoismaisen ministerineuvoston tietokannan mukaan 70 prosenttia niistä, joilla ei ole ajokorttia, ovat naisia. Tietokannan mukaan pitkä työmatka on yhteydessä paitsi auton käyttöön, myös asemaan työmarkkinoilla: mitä korkeampi asema, sitä pidemmät työmatkat. Henkilöliikenne­tutkimuksen mukaan keskimäärin kaikkein pisimmälle kotimaassa matkustavat 35–54-vuotiaat miehet.


Tähän tarttuu myös Matthias Strifler, 34, joka matkustaa päivittäin junalla Tikkurilasta Helsinkiin töihin. Hän on yllättynyt, että julkisten käyttäjien enemmistö on naisia. ”Jos miehillä on pidemmät työmatkat, se voi osittain selittää.”

Sosiaali- ja terveysministeriön tasa-arvoyksikön erityisasiantuntijan Annamari Asikaisen tiedossa ei ole aloitteita liikenteen tasa-arvon edistämiseksi Suomessa.

”Sukupuolten välisiä eroja liikennekäyttäytymisessä ja syitä niiden takana kannattaakin tarkastella, jotta voidaan tehdä fiksuja politiikkatoimia eikä vahingossa syrjitä ketään,” Asikainen sanoo.

Mutta tarkoittaako liikenteen tasa-arvo, että naiset pyrkivät kohti miesten liikkumistyyliä eli alkavat ajaa enemmän autolla?

Chalmersin teknillisessä korkeakoulussa Göteborgissa kaupunkiliikenteen sukupuolittuneisuuden historiaa tutkivan Tiina Männistö-Funkin mukaan ilmastokysymykset ovat myös tasa-arvokysymyksiä. Tavoiteltavaa ei ilmaston kannalta ole, että naiset alkaisivat miesten tavoin suosia yksityisautoilua, vaan miesten tulisi kiinnittää huomiota naisille tyypillisiin liikkumisen muotoihin sekä tukea ja suosia niitä.

”Liikennesuunnittelussa ja myös kestävästä liikkumisesta puhuttaessa sukupuoli on yleensä häivytetty, vaikka sen sosiaalinen merkitys liikkumistapojen valinnassa on suuri.”

Se, että naiset käyttävät enemmän joukkoliikennettä, ei Männistö-Funkin mukaan johdu ensisijaisesti siitä, että naiset ovat miehiä ympäristötietoisempia, vaikka keskimäärin naiset ottavat ympäristöasiat vakavammin. Sen sijaan liikkumistapojen sukupuolittuneisuus liittyy muihin sosiaalisiin kysymyksiin naisten ja miesten työnjaosta.

”Naiset hoitavat suuremman osan kotitalouteen liittyvistä töistä. Se heijastuu liikkumismalleihin.”

Keski-ikäisten ja vanhempien miehien julkista liikennettä kohtaan osoittaman karsastuksen Männistö-Funk näkee liittyvän kulttuurisiin ihanteisiin mieheydestä.

”Voi olla, että miehet kokevat nolona, jos pitää mennä yksin bussilla. Eivät tietenkään kaikki. Auto liittyy vahvasti miehenä olemiseen. Sitähän ruvetaan heti tyrkyttämään, kun pojaksi oletettu vauva syntyy”, Männistö-Funk sanoo.

Julkiseen liikenteeseen liittyy kävely, koska esimerkiksi bussilla harvoin pääsee suoraan haluamaansa paikkaan. Myös kävely on Männistö-Funkin mukaan sukupuolittunutta. Hän laski tuhansista Turun kaduilta otetuista valokuvista naisten ja miesten suhteellisia osuuksia eri vuosikymmeninä. Tutkimusten tuloksia Männistö-Funk julkaisi viime vuonna ilmestyneessä artikkelissaan Kävelevien naisten kaupunki.

”Huomasin, että naiset ovat kävelleet paljon enemmän kuin miehet. Sitä ei ole otettu millään tavalla huomioon missään”, Männistö-Funk sanoo.

Kävelyn historiasta tutkijan mukaan on vähän tilastoitua tietoa, vaikka se on yleisin liikkumisen muoto ja lähes kaikille mahdollinen. Männistö-Funkin mukaan hajautettuja kaupunkirakenteita suunniteltaessa ei ole aina huomioitu erilaisia liikkumistarpeita tai niitä ryhmiä, joille käveleminen, julkinen liikenne tai pyöräily olisi ensisijainen vaihtoehto eli naisia, lapsia, vanhuksia tai pienituloisia.

Juoksukin voi olla tapa taittaa työmatka. Pasilan asemalta Laaksoon työpaikalleen bussilla 69 matkustava nelikymppinen Senja Pylkäs ei halua taittaa matkaa Espoon Kuurinniitystä töihin henkilöautolla. Autoa käytetään iltapäivisin esimerkiksi lasten kyyditsemiseen.

”Mies menee juosten tai pyörällä töihin, meillä auto saattaa olla kotona arkena. Sitä ei välttämättä kumpikaan käytä.”


Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      IS: Antti Rinne menetti sairauden vuoksi liikuntakykynsä – artikkelin yhteydessä ollut lääkärintodistus herätti ihmetystä

    2. 2

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    3. 3

      Oikeustieteilijät kehuvat perustuslakivaliokunnan sote-lausuntoa ja ihmettelevät hallituksen jääräpäisyyttä

    4. 4

      ”Pesulla käyn milloin missäkin” – Riitta-Liisa Tauriainen muutti syvimpään Lappiin, ja 12 neliön koti on oikeasti peräkärry

      Tilaajille
    5. 5

      Vuosikymmenien kiista Chagosin paratiisisaarista ratkeamassa: Toimiko Britannia väärin, kun se vei saaret Mauritiukselta ja pakkosiirsi asukkaat USA:n tukikohdan tieltä?

    6. 6

      Politiikan kulisseissa on käyty jo pitkään näkymätöntä taistelua: Valinta tunnin junan ja Lentoradan välillä määrää Suomen kasvun suunnan vuosikymmeniksi

    7. 7

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    8. 8

      Iivo Niskanen on arvokisoissa ääripäitten mies – yksi asia kävi selväksi uuden epäonnen keskellä

    9. 9

      Venäläiset hävittivät kaiken eteensä tulevan nykyisen Vantaan alueella 300 vuotta sitten – Keskeltä liikenteen melua löytyy kuitenkin vielä 1700-luvun aarre

    10. 10

      ”Luulin sitä vitsiksi” – Tanska alkaa eristää karkotuspäätöksen saaneita ulkomaalaisia viruskokeisiin erikoistuneelle pikkusaarelle

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    2. 2

      ”Pakko olla ylpeä, jos pystyy tuhoamaan kymmeneksi vuodeksi kokonaisen musiikkityylin” – Näin suomiräpistä tuli ensimmäisen kerran hittimusiikkia, kunnes kaikki alkoivat vihata sitä

      Tilaajille
    3. 3

      ”Pesulla käyn milloin missäkin” – Riitta-Liisa Tauriainen muutti syvimpään Lappiin, ja 12 neliön koti on oikeasti peräkärry

      Tilaajille
    4. 4

      IS: Antti Rinne menetti sairauden vuoksi liikuntakykynsä – artikkelin yhteydessä ollut lääkärintodistus herätti ihmetystä

    5. 5

      ”Luulin sitä vitsiksi” – Tanska alkaa eristää karkotuspäätöksen saaneita ulkomaalaisia viruskokeisiin erikoistuneelle pikkusaarelle

      Tilaajille
    6. 6

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    7. 7

      Venäläiset hävittivät kaiken eteensä tulevan nykyisen Vantaan alueella 300 vuotta sitten – Keskeltä liikenteen melua löytyy kuitenkin vielä 1700-luvun aarre

    8. 8

      Saako syöpäpotilasta hieroa? Osa hierojista ei halua tehdä sitä – ja siinä on myös riskinsä

    9. 9

      Uusi pettämätön matkakonsepti säästää rahaa, aikaa ja luontoa

    10. 10

      Sipilän lausunnot Bernerin siirtymisestä ruotsalaispankin hallitukseen ihmetyttävät: ”Berner sanoi, että Sipilä on tiennyt ehdokkuudesta alusta asti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Pakko olla ylpeä, jos pystyy tuhoamaan kymmeneksi vuodeksi kokonaisen musiikkityylin” – Näin suomiräpistä tuli ensimmäisen kerran hittimusiikkia, kunnes kaikki alkoivat vihata sitä

      Tilaajille
    2. 2

      Miksi puoliso pettää? Psykoterapeutti Annikki Kaikkonen tutki uskottomuutta ja löysi kaksi toistuvaa tarinaa

      Tilaajille
    3. 3

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    4. 4

      Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

      Tilaajille
    5. 5

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    6. 6

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    7. 7

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    8. 8

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    9. 9

      Oman työhakemuksen perään kannattaa soittaa vain yhdestä syystä – kolme rekrytoinnin ammattilaista kertoo, miten onnistut työnhaussa

    10. 10

      Elina Mäkinen, 25, on poikkeusyksilö, joka pysyy hengissä jäisessä vedessä lähes puoli tuntia – ”Antureiden mukaan minun pitäisi olla kuollut”

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Iivo Niskasen suksi lipsahti kohtalokkaasti norjalaisen juottomiehen jalkoihin – ”Olisi ollut varmasti yksi uran parhaista päivistä”
    3. Harry Kane palasi pitkältä sairauslomalta, mutta Tottenham kärsi yllätystappion Burnleylle – valmentaja Mauricio Pochettino raivosi tuomarille
    4. MM-paikasta pelaava Susijengi pääsi Permiin perjantaina ja matkatavarat lauantaina – ”Onneksi oli treenivälineet käsimatkatavaroissa”
    5. Vuosikymmenien kiista Chagosin paratiisisaarista ratkeamassa: Toimiko Britannia väärin, kun se vei saaret Mauritiukselta ja pakkosiirsi asukkaat USA:n tukikohdan tieltä?
    6. IS: Antti Rinne menetti sairauden vuoksi liikuntakykynsä – artikkelin yhteydessä ollut lääkärintodistus herätti ihmetystä
    7. Laskettelija loukkaantui vakavasti Häkärinteillä Hankasalmella
    8. Tiede tarjoaa valoisan tulevaisuuden: Syöpä pysäytetään, lihaa saadaan ilman tappamista ja hiilidioksidi otetaan hyötykäyttöön Tilaajille
    9. Diego Simeone pyysi anteeksi erikoista haarovälituuletustaan Mestarien liigan ottelussa
    10. 40 vuotta sitten feministit julistivat ryhmäseksistä ja muistuttivat sukkahousujen kätevyydestä – nämä ovat ainoat asiat erona nykyaikaan, sillä naisia vastaan hyökätään edelleen
    11. Tunti sitten
    12. Iivo Niskanen on arvokisoissa ääripäitten mies – yksi asia kävi selväksi uuden epäonnen keskellä
    13. Näytä lisää