Kaupunki

Yli 2 300 suomalaista vastasi HS:n peltipoliisi­kyselyyn: Jaetuin tunnetila on raivo, ja jostain syystä se kohdistuu yhteen mieheen

HS:n peltipoliisikysely keräsi suuren määrän vastauksia. Vastauksista huokui inho peltipoliiseja ja niiden sijoittelua kohtaan. ”Meille on ihan sama, kuinka monta euroa sieltä tulee”, vastaa poliisi rahastussyytöksiin.

Suomalainen vihaa harvaa asiaa yhtä paljon kuin peltipoliisia eli liikenteenvalvontakameraa. Tämä selviää peltipoliiseja koskevasta HS:n kyselystä. Kyselyyn tuli lähes 2 300 vastausta.

Vastaajista kahdeksan kymmenestä oli miehiä, tarkemmin sanottuna vihaisia miehiä. Ylivoimainen enemmistö vastaajista koki, että peltipoliisit on sijoiteltu tarkoituksenhakuisesti, jotta niiden avulla saisi kerättyä mahdollisimman paljon rahaa.

”Peltipoliisien lisääminen on täysin väärä suunta, ja tapa, jolla ne on sijoiteltu, on raivostuttava. Ylipäätään ylinopeudesta on tehty suurempi ongelma kuin se on.”

”Rahan keräämistä autoilijoilta.”

”Pelkästään raivoa ja auktoriteettivihaa aiheuttavaa rahastusta.”

Poiminnat ovat tunneilmaisultaan lievemmästä päästä. Kyselyyn tuli paljon kirosanojen ryydittämiä kommentteja.

Valtaosa HS:n kyselyyn vastanneista oli saanut peltipoliisin vuoksi vähintään yhden sakon tai huomautuksen.

Huomautuksen saa, jos nopeus ylittää sallitun rajan 3–6 kilometrillä tunnissa. Rikesakko seuraa 7–20 kilometrin ylinopeudesta. Päiväsakolla rangaistaan, jos nopeus ylittää sallitun vähintään 21 kilometrillä tunnissa.

Viime vuonna peltipoliisin kameroiden välähdyksen nähneistä 47 prosenttia selvisi huomautuksella, 51 prosenttia sai maksettavakseen rikesakon ja 2 prosentille tuli päiväsakko.

Monien raivo kohdistuu suoraan Poliisin liikenne­turvallisuus­keskuksen johtajaan Dennis Pastersteiniin.

”Dennis Pasterstein on pelkkä poliisikoulun käynyt verovirkailija, joka osaa loistavasti tarkoituksella olla ymmärtämättä faktapohjaista insinöörianalyysiä liikenteestä vain koska se sopii hänen työhönsä, eikä hän puheissaan kunnioita edes oikeuden päätöksiä.”

Kohde on sikäli ymmärrettävä, että Pasterstein on ollut peltipoliiseista julkisuudessa enemmän kuin kukaan toinen poliisi. Täysin maaliin arvostelu ei kuitenkaan osu, sillä peltipoliisien paikan päättää viime kädessä Helsingin kaupungin tai ely-keskuksen kaltainen tienpitäjä.

”Toki poliisin näkemyksellä on asiaan vaikutusta”, Pasterstein sanoo.


HS kävi perjantaisena iltapäivänä haastattelemassa ihmisiä Käpylän ja Pukinmäen huoltoasemilla. Vierailu paljasti kaksi asiaa: kameroita kohtaan tunnettu inho ei näy ainoastaan nettimaailmassa, eikä tolppaviha ole vain miesten juttu.

”Vihaan niitä tolppia”, sanoo esimerkiksi Eija Valta, joka ajaa työmatkallaan päivittäin Tuusulan ja Helsingin väliä.

Hän kertoo menettäneensä vähäksi aikaa ajo-oikeutensa kameravalvonnan vuoksi.

”Kyseessä oli vain pieni nopeuden ylitys, mutta kun se sattui kolme kertaa vuoden aikana, kortti lähti. Ymmärrän, että sakkoja tulee, jos kaahaa, mutta näissä ei ollut kyse siitä.”

Käpylässä kahvitaukoa viettävä taksinkuljettaja Leena Solastie ymmärtää, että nopeuksia valvotaan. Hänen mielestään tolppia on silti liian tiheässä ja osin kummallisissa paikoissa. Taajama olisi valvonnalle parempi paikka kuin suora tie, Solastie sanoo.

”Ihmiset jarruttelevat ja kiihdyttelevät miten sattuu juuri näiden tolppien vuoksi. Jollain jarruttelijalla voi olla jono perässä, ja siinä tulee sitten helposti peräänajoja.”

Pukinmäen Shellillä lastenvaunujen renkaita täyttänyt Toni Ertolahti uskoo automaattisen liikenteenvalvonnan vähentävän liikenneturvallisuutta.

”Ne saavat aikaan jojoliikennettä. Tolpan jälkeen kiihdytetään, kunnes huomataan seuraava tolppa, jolloin taas jarrutetaan. Kameroiden välillä nopeuksia ei noudateta.”


Jatkossa viime hetken jarrutus ennen peltipoliisia ei enää säästä välähdykseltä ja sakoilta, sillä uudet kamerat käräyttävät ylinopeudesta jopa 150 metrin päästä.

HS kertoi viime viikolla, että poliisi alkaa asentaa ”superkameroita” Nelostien ja Kuutostien kameratolppiin jo ensi kuussa.



Poliisi keräsi valtiolle automaattivalvonnan avulla viime vuonna lähes 60 miljoonaa euroa. Määrä on kasvanut tuntuvasti, sillä kymmenen vuotta sitten tolpat toivat valtion kassaan hieman yli 20 miljoonaa euroa.

Poliisilla ei ole tolpille euroihin sidottua tuottotavoitetta. Liikenneturvallisuuskeskuksen tavoitteena oli esimerkiksi viime vuonna käsitellä 600 000 peltipoliisien havaitsemaa rikkomusta. Tavoite ylitettiin noin 7 000 tapauksella. Määrässä ovat mukana sekä huomautukset että sakot.

”Jotkut henkilöt haluavat sinnikkäästi pitää yllä sellaista käsitystä, että olisimme jonkinlainen veronkantoyksikkö”, Pasterstein sanoo.

”Meidän työmme on parantaa liikenneturvallisuutta. Meille on ihan sama, kuinka monta euroa sieltä tulee.”

Pasterstein myöntää, että tolppia pidetään tietoisesti siellä, mistä sakkoja tulee. Esimerkiksi nopeusrajoitusten muuttumiskohdan lähellä on tolppia siksi, että autoilijat todella vähentäisivät nopeuttaan.

”Jos nopeusrajoitus laskee, siihen on jokin syy. Tolpan tarkoitus on, että pudonnutta nopeusrajoitusta todella aletaan noudattaa.”

Viime vuonna Suomen kameratolpat ottivat eniten kuvia 6. kesäkuuta. Silloin ne jakoivat yhteensä yli 1 400 sakkoa tai huomautusta.



Puolet sakoista ja huomautuksista jaettiin Kehä I:llä Malmin kohdalla. Siellä sijaitseva tolppa jakoi aamuviiden ja -kuuden välisenä aikana 88 sakkoa tai huomautusta. Tolpassa ollut kamera kuvasi vilkkaimpana tuntina autoilijoita keskimäärin 40 sekunnin välein. Kohdassa oli tietyömaan takia tilapäinen 60 kilometrin tuntinopeusrajoitus.

Eniten sakkoja ja huomautuksia jaettiin vuonna 2018 Espoon Lommilan liepeillä sijaitsevasta tolpasta. Nimellä Kehä III Lommila L tunnettu peltipoliisi jakoi viime vuonna lähes 12000 sakkoa ja huomautusta. Se on melkein kaksinkertainen määrä Suomen toiseksi eniten sakkoja jakaneeseen tolppaan verrattuna.



Kehä I on sekä Suomen vilkkaimpiin kuuluva tie että Suomen tiheimmin valvottu tieyhteys.

Noin 24 kilometrin mittaisella tiellä on yhteensä 42 tolppaa. Tolpat on sijoiteltu usein molempiin ajosuuntiin, joten tolppia on kaikkiaan runsaan kilometrin välein.

Valvonnan tiheys näkyi myös HS:n kyselyyn tulleissa vastauksissa.

”Kehä I:n ja III:n kamerat ovat puhtaita rahastusautomaatteja. Niiden todellisesta turvallisuutta parantavasta vaikutuksesta ei ole mitään näyttöä.”

”Peltipoliisien sijoittelu heikentää usein ajoturvallisuutta. Esimerkiksi Kehä ykkösellä tulee paljon äkkijarrutuksia, vaikka autoilija ajaisi nopeusrajoituksen mukaan.”

Pasterstein puolustaa kehäteiden tiheää valvontaa liikennevaikutuksilla.

”Jos kehätiellä tapahtuu vaikka vain peltivaurioon johtava onnettomuus, sen vaikutus liikenteeseen voi heijastua ruuhkina helposti kilometrien päähän ja myös muille teille”, hän sanoo.

”Tolppia on tiheästi siksi, etteivät kuljettajat lähtisi kiihdyttelemään tolppien väleissä.”

Jutussa on käytetty ainoastaan niiden vastaajien kommentteja, joiden yhteystiedot ovat toimituksen tiedossa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Sinullahan on lapsi” – Kiinan Xinjiangiin on pystytetty käsittämätön kontrolli­koneisto, ja kuulustelu­kopissa HS:n kirjeen­vaihtaja kohtasi totalitarismin koko voiman

      Tilaajille
    2. 2

      Neljä vuotta KonMari-villityksen jälkeen: ”Överiksi meni”, sanoo yksi – mutta osalla elämä muuttui pysyvästi paremmaksi

      Tilaajille
    3. 3

      Liki 200-vuotias huvila rapistui hylättynä vuosia keskellä vanhinta Helsinkiä, pelastus koitti yllättävältä taholta

    4. 4

      Kurdien SDF-joukot: Isisin ”kalifaatti” on nujerrettu lopullisesti

    5. 5

      Mikko Kautto vahtii suomalaisten eläke­miljardeja ja tietää, mikä suku­polvi on eläkkeiden suhteen voitolla

    6. 6

      Laura Lindstedt kirjoitti hyperseksuaalisen naisen tarinan ja nyt hän kertoo, miksi

      Tilaajille
    7. 7

      Tätä on perjantai-ilta Suomen keskeisimmällä taksitolpalla: Autojen ylitarjontaa, kuljettajien luotettavuuden arviointia naaman perusteella ja ”Helsinkiä tuntevan kuskin” etsintää

    8. 8

      Oliko erikoissyyttäjä Robert Muellerin pommi sittenkin suutari?

    9. 9

      Trumpin entinen YK-lähettiläs sohaisi mehiläis­pesään arvostellessaan Suomen terveyden­huoltoa: ”Tiedätkö edes missä Suomi on?”

    10. 10

      Tommi Korpela ja Jani Volanen kävivät ruotsin­laivalla Joakim ”Jocke” Hackmanin juttusilla, ja muutamaa vuotta myöhemmin syntyi suosikki­sarja M/S Romantic

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Trumpin entinen YK-lähettiläs sohaisi mehiläis­pesään arvostellessaan Suomen terveyden­huoltoa: ”Tiedätkö edes missä Suomi on?”

    2. 2

      Keskellä suomalaista metsää on pieni mökki, josta aukeaa näkymä ihmis­kunnan kohtaloon – Tässä on hiili­nielu, mutta onko siitä planeetan pelastajaksi?

      Tilaajille
    3. 3

      125-metrinen tornitalo nousi Tukholman keskustan porteille onnettomaan aikaan, ja nyt asuntojen hinnoille nauravat niiden rakentajatkin

      Tilaajille
    4. 4

      Kun mikään ei riitä ja kaikki on aina kesken – Lapsuudessa opittu luonteenpiirre voi tuhota parisuhteen, näin siitä selviää

      Tilaajille
    5. 5

      ”Sinullahan on lapsi” – Kiinan Xinjiangiin on pystytetty käsittämätön kontrolli­koneisto, ja kuulustelu­kopissa HS:n kirjeen­vaihtaja kohtasi totalitarismin koko voiman

      Tilaajille
    6. 6

      Trump muutti yhdellä twiitillä Yhdysvaltain linjaa, suututti arabi­maat ja ajoi Turkin mukaan Lähi-idän ”uuden kriisin partaalle”

    7. 7

      Iäkäs mies aiheutti kotonaan ryöstäjälle sairaalahoitoa vaativat vammat Hartolassa

    8. 8

      Maavoimat aikoo perustaa valmiuspataljoonia yllätyshyökkäyksen varalle

    9. 9

      Nokia ei yleensä koskaan kommentoi huhuja, mutta perjantaina yhtiö joutui sen tekemään osakkeen voimakkaan halpenemisen takia

    10. 10

      Kylätien varressa nököttävä pieni ostoskeskus kukoistaa vastoin kaikkia todennäköisyyksiä Espoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lars Kihlström halusi uskoa hyvää isästä, mutta lopulta hän itki – Suomalaisen SS-miehen päiväkirjasta löytyi lause, joka kyseenalaistaa historian­kirjoituksen

      Tilaajille
    2. 2

      Missä on nainen, joka hyppäsi takaisin autoonsa ja hylkäsi pyöräilijän kuolemaan suojatielle? Vantaan poliisilta on loppumassa keinot poikkeuksellisen yliajotragedian selvittämisessä

      Tilaajille
    3. 3

      Keskellä suomalaista metsää on pieni mökki, josta aukeaa näkymä ihmis­kunnan kohtaloon – Tässä on hiili­nielu, mutta onko siitä planeetan pelastajaksi?

      Tilaajille
    4. 4

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    5. 5

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    6. 6

      Jussi Halla-aho ei ole muuttunut, mutta hän on oivaltanut jotain

    7. 7

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    8. 8

      Trumpin entinen YK-lähettiläs sohaisi mehiläis­pesään arvostellessaan Suomen terveyden­huoltoa: ”Tiedätkö edes missä Suomi on?”

    9. 9

      ”Suurin osa ihmisistä ei tajua, mistä siinä puhutaan” – Satumaa-tango täyttää 20 vuotta ja nyt Maija Vilkkumaa kertoo, miksi biisi saattoi sanoittaa perussuomalaisten nousun

      Tilaajille
    10. 10

      Helsingin seudun kouluissa leviää nyt villitys, joka saa lapset liikkumaan jopa kilometrejä tunnin aikana

    11. Näytä lisää