Kaupunki

Helsingin hammaslääkäreiltä on mennyt hukkaan valtavasti työaikaa, koska ajanvaraus on ollut rikki jo yli vuoden

Tiedon toimittaman järjestelmän ongelmat jatkuvat edelleen, vaikka käyttöönotosta on kolmetoista kuukautta.

Helsingin hammashoidon keskitetty ajanvaraus on ollut sekaisin yli vuoden.

Ajan varaamisessa tarvittava Lifecare-potilastietojärjestelmä toimii edelleen niin tahmeasti, että ihmiset eivät pääse puhelimella läpi tai joutuvat soittelemaan lukuisia kertoja.

Helsinki laskee hävinneensä Tiedon rakentaman Lifecaren ongelmien vuoksi hammaslääkärien työaikaa arviolta yhden keskikokoisen hammashoitolan verran. Niinpä ajanvaraukseen lopulta selvinneelle voidaan sanoa, että kiireettömiä aikoja ei ole. Odotusaika on venynyt takaisin kolmeen kuukauteen.

 

”Emme ole pystyneet palvelemaan kaupunkilaisia niin kuin pitäisi.”

Kaupunki on värvännyt lisää väkeä, avannut chattipalvelun neuvontaan ja ajanvaraukseen sekä muistuttanut ihmisiä, että ajan voi varata myös tulemalla paikalle hammashoitolaan.

Tietojärjestelmää yritetään jälleen kerran korjata uudella versiolla, jota aletaan testata ensi viikolla. Jos se toimii, hidastelu loppuu myöhemmin keväällä. Ruuhkan purkaminen vie kauemmin.

Sosiaali- ja terveyspalveluista vastaava apulaispormestari Sanna Vesikansa (vihr) ei ole enää kovin luottavainen.

”Tämä on kestänyt jo niin pitkään. Emme ole pystyneet palvelemaan kaupunkilaisia niin kuin pitäisi. Tämä myös kuormittaa suuresti henkilökuntaamme.”

Vesikansa kertoo Helsingin keskittyneen eniten siihen, että järjestelmä saataisiin toimivaksi. Virheitä onkin korjattu, mutta ei vieläkään kaikkia.

”Samalla mietimme, mitä me olemme valmiita maksamaan tietojärjestelmästä, joka toimii näin huonosti.”

Ajanvaraus meni sekaisin helmikuussa 2018. Potilastieto­järjestelmää vaihdettiin, koska Helsingillä alkoi tulla lain asettama takaraja vastaan siinä, että hammashoidonkin puolelle piti järjestää yhteys valtakunnallisiin Kanta-palveluihin.

Etukäteen testeissä huomattiin pikkuvikoja. Suuret ongelmat alkoivat heti käyttöönoton jälkeen, kun järjestelmä ei pystynytkään käsittelemään Helsingin kokoisen kaupungin tietomäärää nikottelematta.

Sittemmin Lifecare on aiheuttanut laajoja ongelmia muuallakin, esimerkiksi Päijät-Hämeessä ja tässä kuussa Hämeenlinnassa.

Kiireelliset tapaukset Helsingin hammashoidossa on pystytty hoitamaan normaalisti. Tammikuussa tehty iso päivitys lopetti yhden ongelman eli järjestelmän kaatuilun.

Toinen keskeinen ongelma on yhä olemassa: hitaus.

Puhelimeen vastanneilta hoitajilta on palanut tavallista enemmän aikaa yksittäisiin puheluihin. Tämän vuoksi ajanvarausnumero on usein jo aamupäivästä ollut niin tukossa, että teknisesti erillään toimiva takaisinsoitto­palvelu on jouduttu kytkemään pois käytännössä joka päivä kesken päivän.

 

”Tämä on todella valitettavaa.”

Hammaslääkäreiltä meni suunnilleen yhden potilaskäynnin verran aikaa hukkaan joka päivä ennen tammikuussa tehtyjä korjauksia. Aiempien potilastietojen katsominen on vienyt niin paljon enemmän minuutteja.

”Tämä on todella valitettavaa. Hammashoidon kysyntä on myös kasvanut, mutta emme ole pystyneet tarjoamaan tarpeeksi kiireettömiä aikoja”, sanoo vs. johtajahammaslääkäri Sinikka Varsio.

Lifecaren ensi viikolla testattavaksi tulevassa versiossa pyritään puuttumaan vanhojen potilaskertomusten aukeamisen hitauteen ja muuttamaan tietojen kirjaamista yksinkertaisemmaksi. Korjaus on luvattu myös siihen, että ajanvarausjärjestelmä menee säännöllisesti jumiin oltuaan auki seitsemän tuntia yhtäjaksoisesti.

Varsio sanoo olevansa toiveikas. Hän uskoo, että ongelman ratkeaminen on näköpiirissä.

 

Nyt harkitaan, että ajan voisi varata sähköisesti ensiapuun.

Kaupunki on alkuvuodesta avannut puhelinpalvelun vaihtoehdoksi chatin, jossa voi kysyä neuvoa ja jonka kautta voi myös saada ajan. Puhelinruuhkaa helpottamaan on palkattu lisää ammattilaisia sekä keskitettyyn ajanvaraukseen että hammashoitoloihin. Keskitetty ajanvaraus työskentelee uusissa tiloissa, joskin tällä hetkellä liian ahtaasti.

Sähköisessä ajanvarauksessa aikuinen pystyy Helsingissä yleensä vain siirtämään tai perumaan ajan. Nyt harkitaan, että myös ensimmäisen ajan voisi varata sitä kautta kiireellisissä tapauksissa ja lasten ajanvarauksia sen avulla laajennettaisiin.

Jos Lifecaren uusi versio osoittautuu testeissä hyväksi, se saadaan käyttöön myöhemmin keväällä. Tämä ei heti tarkoita, että aikoja pystyttäisiin tarjoamaan samaan tahtiin kuin ennen ongelmia.

”Olemme lisänneet ostopalveluja sopimusten maksimimäärään”, Varsio kertoo. Toisaalta ostopalvelujen tarjoajavat käyttävät samaa potilastietojärjestelmää etäyhteyden välityksellä.

 

”Tulemalla paikan päälle saa aina asiansa hoidettua.”

Kaupunki pyrkii myös entistä aktiivisemmin ohjaamaan ihmisiä palvelusetelin käyttäjiksi. Osa ihmisistä on kokenut palvelusetelin hankkimisen vaikeaksi ja jäykäksi.

Sähköisen palvelusetelijärjestelmän toimittaja Digi on ilmoittanut, että sen nykyistä järjestelmää ei enää kehitetä. Niinpä Helsinki, Hus ja Vantaa ovat järjestämässä yhdessä uutta kilpailutusta.

Sitä odotellessa: mikä on paras neuvo maaliskuussa 2019, jos helsinkiläinen haluaa päästä hammaslääkäriin?

”Kannattaa muistaa, että tulemalla paikan päälle saa ainakin aina asiansa hoidettua”, apulaispormestari Vesikansa sanoo.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Romanimiehiä ei päästetty ravintolaan Helsingissä – Tapahtumat tallentuivat videolle

    2. 2

      ”Epämiellyttäviä tapauksia on ollut” – Kristina, 22, myy nettiseksiä suomalaistenkin suosimalla sivustolla

      Tilaajille
    3. 3

      Jaksoarvio: Game of Thronesin toinen jakso tarjosi todella suuren paljastuksen ja hienoja tunteellisia hetkiä

    4. 4

      Seitsemänlapsinen perhe oli matkalla kotiin, kun vastaan kaahasi auto moottori­tien väärää kaistaa – ”Jos olisin lähtenyt ohittamaan, olisi tullut suoraan nokkakolari”

    5. 5

      Iran uhkasi taas tukkia ”öljykaupan valtimon”, Hormuzin­salmen sulkeminen vaarantaisi maailman­rauhan ja -talouden

    6. 6

      Suomen velkasuhde painui alle 60 prosentin, Kreikan ja Italian velkataakat kasvoivat suuremmiksi kuin koskaan aiemmin

    7. 7

      Sdp:n johto ei langeta seuraamuksia Hussein al-Taeelle: ”Pidämme hyvänä sitä, että hän pyysi anteeksi”

    8. 8

      Intia varoitti Sri Lankan tiedustelua terroriuhasta vain tunteja ennen sunnuntain iskuja

    9. 9

      ”Yksinkertaisesti tyrmäävä valokuva” – kongolaisen puiston vartija otti selfien, jonka taustalle ilmestyi kaksi gorillaa

    10. 10

      Verottaja ajaa kansalaisia tekemään vero­ilmoitukset verkossa – muista nämä vinkit, niin saat satojen eurojen hyödyn

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Epämiellyttäviä tapauksia on ollut” – Kristina, 22, myy nettiseksiä suomalaistenkin suosimalla sivustolla

      Tilaajille
    2. 2

      ”Olen onnellinen Jussin puolesta” – Rock­maailman hylkäämä Kari Peitsamo puhuu ihailemastaan Jussi Halla-ahosta, näyttää uuden kotinsa, ja kaiken sanottuaan puhkeaa itkuun

      Tilaajille
    3. 3

      Verottaja ajaa kansalaisia tekemään vero­ilmoitukset verkossa – muista nämä vinkit, niin saat satojen eurojen hyödyn

      Tilaajille
    4. 4

      Romanimiehiä ei päästetty ravintolaan Helsingissä – Tapahtumat tallentuivat videolle

    5. 5

      ”He ovat tulleet tänne katteettomien lupausten perusteella” – Suomi houkuttelee tutkijoita ja maksaa heidän koulutuksestaan miljoonia, muttei osaa pitää heistä kiinni

    6. 6

      Erottaisitko synteettisen timantin oikeasta? Eivät erota kultakauppiaatkaan, ja näin se mullistaa timanttikauppaa

    7. 7

      Kaikkien aikojen kovakuntoisin Miss Suomi: äärimmäisen raskas treeni voi pelastaa Lotta Näkyvän hengen

      Tilaajille
    8. 8

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    9. 9

      Miten on mahdollista, että kunnallinen hammashoito panee luukut kiinni jo kello 14.30?

    10. 10

      Jaksoarvio: Game of Thronesin toinen jakso tarjosi todella suuren paljastuksen ja hienoja tunteellisia hetkiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    2. 2

      Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten

    3. 3

      Lähetykseen kätketty gps-paikannin paljasti järjestelmällisen varastelun Postin logistiikka­keskuksessa – saaliin arvo lähes 60 000 euroa

    4. 4

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    5. 5

      Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä – Nämä terveysfaktat jokaisen on syytä tietää oliiviöljystä

    6. 6

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    7. 7

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    8. 8

      Notre Dame jälleenrakennetaan viidessä vuodessa, lupaa presidentti Macron

    9. 9

      Analyysi: Putous kerää nyt televisiossa historiallisen vähän katsojia, eikä se ole mikään ihme – ohjelmaa vaivaa sama ilmiö kuin koko suomalaista tv-viihdettä

    10. 10

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    11. Näytä lisää