Kaupunki

Helsingin seudun joukkoliikenteen lippujärjestelmä mullistuu ennen vappua: tällaisia ovat uudet vyöhykkeet ja hinnat

Pitkään valmisteltu vyöhykeuudistus merkitsee liikkumisen merkittävää halpenemista osassa Espoota ja Vantaata.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) lippu-uudistus tulee voimaan lauantaina huhtikuun 27. päivänä kello 4.30.

Pääsiäisen jälkeisellä viikolla juuri ennen vappua kuntarajat menettävät merkityksensä joukkoliikenteessä. Tuolloin siirrytään vyöhykemalliin, jossa matkan hinta määrittyy likimain sen etäisyydellä Helsingin keskustasta.

”Tämä on isoin uudistus sitten vuoden 1986, jolloin seutulippu otettiin käyttöön”, sanoi HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi tiedotustilaisuudessa keskiviikkona.

Vyöhykkeet on nimetty kirjaimilla A, B, C ja D.

Lähes 100 miljoonan euron hintaista lippu- ja vyöhykejärjestelmän uudistusta on valmisteltu pitkään, ja vyöhykkeet otetaan käyttöön melkein neljä vuotta myöhässä.

Uudistuksessa osa matkustajista voittaa, osalla matkakustannukset säilyvät entisellään ja osa häviää. Eniten voittajia on B-vyöhykkeellä, jonka asukkaista monelle riittää nykyistä lippua yli 40 prosenttia halvempi AB- tai BC-lippu.

Esimerkiksi aikuisten 30 päivän kausilippu Espoon Leppävaarasta Helsingin Pitäjänmäkeen maksaa uudistuksen jälkeen 59,70 euroa, kun se maksaa nyt 107,50 euroa. Aivan samanlainen alennus tulee niille, jotka matkaavat Vantaan Myyrmäen ja Helsingin keskustan väliä.

Nykyisille seutulippujen käyttäjille, jotka käyttävät jatkossa kolmen vyöhykkeen ABC-lippua, kuukausikulut kallistuvat euron. Helsingin Östersundomin asukkaille korotus on suurempi, koska he siirtyvät Helsingin sisäisestä lipusta ABC-lippuun.

Tarkempi taulukko lippujen hinnoista on tämän jutun lopussa.

Mitä muuta uudistus merkitsee? HS selvitti vastaukset seitsemään keskeiseen kysymykseen.

1. Mistä tietää, mille vyöhykkeille tarvitsen lipun?

HSL:n Reittiopas-verkkopalvelu ja -mobiilisovellus kertovat matkalla tarvittavista lipuista. Ne kertovat, mille vyöhykkeille matka asettuu.

Uusi vyöhykkeiden Reittiopas kertoo jo nyt, mitä lippua tarvitaan eri matkoilla. Karttanäkymästä ilmenevät lähtöpaikan ja määränpään sijoittuminen eri vyöhykkeillä sekä eri matkareittien ylittämät vyöhykkeet.

HSL painattaa jakeluun 70 000 kappaletta uusia paperisia linjakarttoja, joihin on merkitty vyöhykerajat. Koska alue on laaja, se on jaettu paperikartoissa kolmeen osaan: Helsinki, Espoo–Kauniainen ja Vantaa–Kerava.

Karttoja jaetaan palvelupisteissä. Pysäkeillä ja asemilla vyöhyketieto näkyy pysäkkikilvissä ja julisteissa.


Eri kulkuvälineissä matkakortinlukija tietää, millä vyöhykkeellä ollaan sisään tultaessa ja mitä lippuja matkustaja voi ostaa kyseiseltä vyöhykkeeltä.

Voit myös käyttää HS:n laskuria, joka kertoo, miten juuri sinun käy uudistuksessa: millaisen lipun tarvitset ja maksatko siitä enemmän vai vähemmän kuin ennen.


2. Miksi ei voi ostaa vain yhden vyöhykkeen lippua?

Tämä kysymys on askarruttanut etenkin niitä raitioliikenteen matkustajia, jotka ovat tottuneet ostamaan kertalipun satunnaisiin matkoihinsa. Erillinen raitiovaunulippu poistuu uudistuksen yhteydessä, koska pikaraitiolinjojen vuoksi raitiolinjojen reitit ovat lähivuosina laajenemassa A-vyöhykkeen ulkopuolelle.

A-vyöhyke on HSL:n arvion mukaan maantieteellisesti liian suppea matkustusalueeksi. Siksi se on yhdistetty B:n kanssa.

Jos A-vyöhykkeelle myytäisiin lippuja erikseen, lipun pitäisi olla liki samanhintainen kuin AB-lippu, jotta lipputuloja kertyisi riittävästi. A-vyöhykkeellä on seudun ylivoimaisesti paras joukkoliikenteen tarjonta, minkä vuoksi sen ylläpito on seudun kalleinta.

HSL:n joukkoliikenteen rahoituksesta puolet tulee lipputuloista ja puolet jäsenkuntien verovaroista. Kuntien kanssa on sovittu, ettei niiden rahoitusosuutta kasvateta, joten lipputuloja pitää kertyä riittävästi, jottei jouduta karsimaan palvelutasosta.

3. Miksi on päädytty juuri näihin vyöhykerajoihin?

Vyöhykerajojen määrittelyssä on otettu huomioon kuntien peruspalvelujen sijainti, merkittävät liikenneväylät, vesistöt, metsäalueet ja peltoaukeat.

Vyöhykerajojen sijaintiin ovat vaikuttaneet myös joukkoliikenneverkosto, kuten metrolinjan valmistuminen Matinkylään, Vantaan kehärata sekä runko- ja poikittaislinjoja koskevat suunnitelmat.

4. Voidaanko vyöhykerajoja vielä muuttaa?

Sekä espoolaiset että vantaalaiset ja Helsingissä östersundomilaiset ovat kipuilleet vyöhykerajojen kanssa. Yksi jos toinenkin matkustaja haluaisi päästä matkoistaan halvemmalla.

Espoossa on vaadittu koko kaupunkia B-vyöhykkeelle. Vantaalla taas on kritisoitu muun muassa sitä, että keskeiset taajamat Myyrmäki ja Tikkurila ovat eri vyöhykkeillä.

HSL:n hallitus löi lukkoon vyöhykerajat liki seitsemän vuotta sitten, vuoden 2012 kesäkuussa. Päätös syntyi perinpohjaisen valmistelun ja jäsenkuntien lausuntojen perusteella. Toisaalta HSL on katsonut, ettei lipputulokertymä saa pienentyä nykyisestä, koska jäsenkunnat eivät halua maksaa isompia kuntaosuuksia.

Rajat ovat syntyneet kompromissina, eikä poliitikoilla ole ollut halua muuttaa jotain yksittäistä kohtaa, koska se avaisi keskustelun lukuisista muutoksista.

Ajatus on, että vyöhykkeiden toimivuutta tarkastellaan, kun järjestelmä on ollut käytössä muutaman vuoden.

5. Miksi lipun hinta ei perustu suoraan matkan pituuteen?

HSL selvitti eri maiden kokemuksia siitä, että ajoneuvoissa on laitteet sisään- ja ulosleimauksia varten.

Johtopäätös oli, että tällaista check in, check out -järjestelmää on hankala toteuttaa Helsingin seudulla. Monissa kulkuvälineissä, kuten lähijunissa, metrossa, raitiovaunuissa ja runkolinjojen busseissa, on käytössä avoin rahastusjärjestelmä, jossa ei tarvitse leimata kausilippua ja voimassa olevaa arvolippua.

Sisään- ja ulosleimaus hidastaisi joukkoliikennettä, koska ainakin arvolippu pitäisi leimata myös kyydistä poistuttaessa.

Täysin matkan pituuteen perustuva järjestelmä olisi myös tullut kalliiksi.

6. Miksi vyöhykeuudistus tehdään?

HSL perustelee uudistusta ihmisten matkustustarpeen muutoksilla. Helsingin seudun väkiluku kasvaa koko ajan, ja kaupunkirakenne tiivistyy.

Helsingin seutu on jo pitkään ollut yhtenäinen työssäkäyntialue, jossa liikutaan kuntarajoista riippumatta. Monissa paikoissa lähin kauppakeskus, kirjasto tai uimahalli voi olla juuri kuntarajan toisella puolella. Kunnat myös kehittävät palveluitaan niin, että niitä voi käyttää yli kuntarajojen.

Nykyiset lippualueet noudattavat kuntarajoja, ja lyhyet kuntarajan ylittävät matkat ovat matkan pituuteen nähden kalliita. Toinen ongelma on, että samalla lipulla voi tehdä hyvin eripituisia matkoja: idässä voi matkustaa Helsingin sisäisellä lipulla aina Sipoon rajalle saakka, mutta lännessä seutulippuraja tulee vastaan jo Hanasaaressa.

Uudistus selkeyttää lippuvalikoimaa. Nykyiset liput ja niiden matkustusalueet ovat olleet matkustajille vaikeasti hahmotettavia. Hankalaa on ollut etenkin seutulipun sekä lähiseutu 2:n ja lähiseutu 3:n erottaminen.

Helsingin keskustasta vyöhykkeittäin piirtyvät, kirjaimilla ABCD nimetyt vyöhykkeet ja liput ovat toivon mukaan helpommin ymmärrettävissä.

7. Mitä tapahtuu voimassa oleville lipuille?

Jos kausilipun voimassaoloaika jatkuu muutoksen yli, lippu muuttuu automaattisesti uusilla vyöhykkeillä kelpaavaksi.

Muutos tapahtuu siten, että Helsingin sisäinen kausi muuttuu AB-vyöhykkeiden kaudeksi ja Espoon ja Vantaan sisäinen kausi muuttuu BC-vyöhykkeiden kaudeksi.

Seutulippulaisten nykyinen kausilippu vaihtuu ABC-vyöhykkeiden kausilipuksi.

Käytännössä kaupunkien sisäisten kausilippujen matkustajat saavat aiempaa laajemman matkustusalueen käyttöönsä vanhalla hinnalla.

Poikkeuksenä on Östersundom, jonka asukkaat ovat voineet tähän mennessä matkustaa Helsingin sisäisellä kausilipulla. Östersundom on ainoa Helsingin alue C-vyöhykkeellä, eli automaattisesti tapahtuva muutos AB-lipuksi ei palvele heitä.

Östersundomilaiset tarvitsevat jatkossa ABC-lipun matkustaessaan Helsingin keskustaan.

Jos uusi kausilippu ei vastaa tarvetta, sen voi vaihtaa palvelupisteessä matkakortille kahden kuukauden ajan ilman käsittelymaksua.

Jos kausilippu vaihdetaan edullisempaan kauteen, hintojen erotus ladataan palvelupisteessä arvoksi matkakortille.

Mobiilisovelluksen kausilippu voidaan hyvittää HSL:n omissa palvelupisteissä Rautatientorilla, Itäkeskuksessa ja Pasilassa. Vanha kausilippu perutaan ja maksettu kausi siirretään kokonaan sovellukseen liitetylle maksukortille. Maksu peritään vain käytetyistä päivistä.

Kysymys- ja vastausaineisto on koottu Helsingin seudun liikenteen asiakaspalvelun avulla.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsinki vartioi tyhjää puutaloa yötä päivää Kumpulassa – Operaation hinta jopa 60 000 euroa kuukaudessa, arvioi turvallisuusalan yritys

    2. 2

      Kartta näyttää, miltä Helsingin alueilta sijoittajat himoitsevat asuntoja

    3. 3

      Nuohous vapautuu ja markkinoille on jo tulossa yritys, joka viranomaisten mukaan kaupittelee remontteja lainvastaisesti

    4. 4

      Helsingin eteläiseen kärkeen suunnitellaan koteja yli 7 000 ihmiselle – Tie pois vie tuskaisen ruuhkasumpun kautta

    5. 5

      Kun lapsi raivoaa, vanhemman tehtävä ei ole ratkaista asiaa – on tärkeämmän oppitunnin aika

      Tilaajille
    6. 6

      Jatkuva hyvä päivä saattaa olla merkki toksisesta positiivisuudesta

    7. 7

      Lapsen raiskauksesta tuomittu selvisi ehdollisella tuomiolla, koska vankila olisi haitannut miehen ”sosiaalista selviytymistä”

      Tilaajille
    8. 8

      Yksi katse muistuttaa toivon heittäneestä lama-Suomesta – Iltalypsyn karjakko kertoo, miten syntyi armoton satiiriohjelma, jota ei enää voisi tehdä

      Tilaajille
    9. 9

      Roskiin hukkuva Moskova vie jätteensä satojen kilo­metrien päähän: ”Vaikka olen itse ollut miliisinä, yllätyin, millaista korruptiota tässä on”

      Tilaajille
    10. 10

      Tutkijat: Maapallon lähin naapuriplaneetta onkin Merkurius

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    2. 2

      En pystynyt keskittymään, ja kaikki ylimääräinen aika oli maailmasta kadonnut. Löysin tähän syypään luikertelemasta sänkyni takaa.

    3. 3

      Kartta näyttää, miten ylivoimaisesti yksi automerkki on valloittanut Helsingin seudun

      Tilaajille
    4. 4

      Sairaaloiden Apotti-tietojärjestelmä on satoja miljoonia maksanut susi, jota ei olisi pitänyt päästää edes testikäyttöön

    5. 5

      Maailman ehkä harvinaisin muumimuki tulee myyntiin huhtikuussa huutokaupassa Turengissa

    6. 6

      Harvinainen möhkäkala ajautui rantaan Australiassa, jopa tuhat­kiloiseksi kasvavaa eläintä luultiin ensin laivan hylyksi

    7. 7

      Helsinkiläis­naisen patjan alta löytyi testamentti, joka käynnisti sotkuisen riidan: Korkein oikeus jätti rahoja vaatineet hyvän­tekeväisyys­järjestöt nuolemaan näppejään

    8. 8

      Legendaarinen Roudasta rospuuttoon -sketsi ei olisi syntynyt ilman Petteri Summasen omaa tragediaa: ”Lapsuuteni oli turvallinen ja ihana, ja yhtäkkiä se loppui”

      Tilaajille
    9. 9

      Tutkijat: Maapallon lähin naapuriplaneetta onkin Merkurius

    10. 10

      20 vuotta sitten The Matrix muutti tapaamme katsoa elokuvaa – Nyt feminismiä vihaava äärioikeisto käyttää sitä hyväkseen tavalla, jota tekijät eivät koskaan olisi uskoneet mahdolliseksi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lars Kihlström halusi uskoa hyvää isästä, mutta lopulta hän itki – Suomalaisen SS-miehen päiväkirjasta löytyi lause, joka kyseenalaistaa historian­kirjoituksen

      Tilaajille
    2. 2

      Kuvilleni saa nauraa, sanoo Iiu Susiraja, mutta hiljenee kun katselee lukioaikaista valokuvaa itsestään

    3. 3

      Uuden-Seelannin terrori-iskusta epäilty sai murhasyytteen, ainakin 50 ihmistä kuollut

    4. 4

      Kun Siskonpedistä tuttu Niina Lahtinen vei yksivuotiaansa päiväkotiin, vanhempainiltaan kutsuttiin psykologi paikalle: ”Vastuu ja syyllistäminen lankeavat lähinnä naisille”

      Tilaajille
    5. 5

      Missä on nainen, joka hyppäsi takaisin autoonsa ja hylkäsi pyöräilijän kuolemaan suojatielle? Vantaan poliisilta on loppumassa keinot poikkeuksellisen yliajotragedian selvittämisessä

      Tilaajille
    6. 6

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    7. 7

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    8. 8

      Jussi Halla-aho ei ole muuttunut, mutta hän on oivaltanut jotain

    9. 9

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    10. 10

      ”Suurin osa ihmisistä ei tajua, mistä siinä puhutaan” – Satumaa-tango täyttää 20 vuotta ja nyt Maija Vilkkumaa kertoo, miksi biisi saattoi sanoittaa perussuomalaisten nousun

      Tilaajille
    11. Näytä lisää