Kaupunki

Tätä on perjantai-ilta Suomen keskeisimmällä taksitolpalla: Autojen ylitarjontaa, kuljettajien luotettavuuden arviointia naaman perusteella ja ”Helsinkiä tuntevan kuskin” etsintää

Taksiala vapautui viime heinäkuussa, ja totuteltavaa riittää yhä sekä asiakkailla että taksinkuljettajilla.

Perjantai-iltana Suomen keskeisimmällä taksitolpalla Helsingin Asema-aukiolla käy kuhina. Siis pelkkä taksiautojen kuhina, sillä kyydin tarvitsijoita ei ole yhdeksän aikaan nimeksikään.

Yli parikymmentä taksia kiertyy melko pienellä alueellaan yhä tiiviimpään sykkyrään. Niiden kuljettajat odottavat, että yöelämä sylkee paikalle ihmisiä, joilla on edessään seuraava etappi tai jo maalisuora.

Tähän aikaan kuitenkin vain harvan tarvitsee tulla asiakkaaksi taksitolpalle. Nyt kilistellään vielä alkuillan maljoja ilman syytä siirtymisiin. Toisaalla jännitetään ensitreffeillä, ja monissa kodeissa luetaan iltasatua lapsille.

Taksi Helsinki -tilausvälitysyhtiön alaisuudessa ajava kuljettaja Timo Keinänen saa poltella rauhassa tupakkaa Asema-aukiolla. Tupruttelua häiritsee ainoastaan se, että välillä Mercedes-Benziä pitää siirtää hieman eteenpäin. Kerälle kiertynyt taksieliö on rauhaton ja saa uusia osia kehoonsa, kun aukiolle valuu lisää mittariautoja.

”Vapautus oli minun mielestäni ihan väärä liike. Luotettavuus ja turvallisuus kärsivät”, Keinänen sanoo.

 

”Ajan mittarin mukaisesti, kun en halua alkaa omaa palkkaani leikata.”

Taksiala mullistui viime heinäkuussa, kun lainmuutos vapautti hinnoittelun ja lopetti taksilupien sääntelyn. Markkinatalouden hyödyt ovat Keinäsen ja monien hänen kollegoidensa mielestä loistaneet poissaolollaan.

Kilpailun lisääntymisestä eivät Tilastokeskuksen selvityksen mukaan kiitä asiakkaiden lompakotkaan. Käytännössä hintojen nousu on tapahtunut Uudellamaalla, jossa taksimatkat ovat kallistuneet viime kesäkuusta 14 prosenttia. Muualla hinnat ovat olleet vakaat.

Lisää aiheesta: Taksimatkojen hinnat nousivat uudistuksen jälkeen selvästi Uudellamaalla

Tinkimisyrityksiä esiintyy, kertoo Keinänen.

”Annan hinta-arvion, jos asiakas sellaista kysyy. Sitten mainitsen aina, että mittari on päällä.”

Alennusta ei tipu.

”Ajan mittarin mukaisesti, kun en halua alkaa omaa palkkaani leikata. Se on tosiaan palkasta pois, jos halvemmalla ajaa”, Keinänen toteaa.


Aiemmin tiukasti säännellyn alan muuttuminen sellaiseksi, että lähes kuka tahansa voi halutessaan hankkia itselleen taksiluvan ja alkaa tehdä elantoa kyytejä myymällä, ei Keinästä miellytä. Kun taksilupien määrällä ei ole enää portinvartijaa, on alalle kehkeytynyt hänen mukaansa villi meininki.

Kritisoijien mukaan esimerkiksi reittejä ei siis osata eikä rehellisyyttä kunnioiteta. Autoja kerääntyy ruuhkaksi asti Asema-aukion kaltaisille huippuapajille, koska taksi voi nykyisin jäädä odottamaan asiakkaita muuallekin kuin omalle asemapaikalleen.

”Kaikista eniten harmittaa se, että kun on vuorossa, niin asiakkaat aina valittavat siitä, mitä on tapahtunut”, Keinänen sanoo.

Palautteen siis ottaa vastaan muun muassa Keinänen, vaikka taksialan myllerryksestä päättivät poliitikot.

 

Kaksi keski-ikäistä, juhlatuulella olevaa naista kurkkii taksien ikkunoista sisään ja etsii ”Helsinkiä tuntevaa kuskia”.

Asiakkaat puolestaan pääsevät tai joutuvat tekemään nykyisin aiempaa enemmän valintoja taksitolpalla. Kun enää ei tarvitse hypätä jonon ensimmäiseen autoon, voi asiakas viitseliäisyytensä asteesta riippuen järjestää vaikka kilpailutuksen kyydin hinnasta.

Viikonlopun humussa tarkka taloudenpito ja järkipäätökset saattavat tosin jäädä herkästi sivuseikoiksi. Jonkinlaista, enemmän tai vähemmän asiallista, valikointia on kuitenkin havaittavissa myös maaliskuisena perjantai-iltana Asema-aukiolla.

Kaksi keski-ikäistä naista ei ole kilpailuttamassa hintaa, vaan heillä on etsinnässä ”Helsinkiä tunteva kuski”. Se tarkoittaa kaksikon mielestä lähtökohtaisesti vaaleaihoista, kantasuomalaista kuljettajaa.

Hilpeissä tunnelmissa kohti karaokebaari Pataässää suunnistavat naiset eivät suostu kertomaan nimiään ja perustelevat kuskivalikointiaan sillä, että niin toimien he uskovat pääsevänsä määränpäähän ilman kartanlukijana toimimista.

Toissa kesänä kohua herätti pääkaupunkiseudulla liikennöinyt taksi, jonka ikkunaan kuljettaja oli teipannut ”Onneksi on suomalainen taksikuski!” -iskulauseen. Taksi Helsinki tuomitsi tuolloin jyrkästi syrjinnän ja määräsi alaisuudessaan toimineen taksiyrittäjän poistamaan tarran välittömästi.

Lisää aiheesta: ”Onneksi on suomalainen taksikuski!” – vantaalaisen taksiyrittäjän ikkunateippaus hermostutti kyytejä välittävän Taksi Helsingin

Kärsimättömästi kiemurteleva ja odottava taksikäärme saa luokseen harvakseltaan muitakin ihmisiä, jotka haluavat hypätä sen sisuksiin.

Lomareissulla Helsingissä oleva vaasalaisnaisten porukka silmäilee keltalamppujen sykkyrää silmät ymmyrkäisinä.

”Olemme hämmentynein mielin. Tarjontaa on todella paljon”, Johanna Virtanen sanoo.

 

”Pitäisikö hintaa kysyä ensin?”

Lainmuutos ei ole ystävysten mukaan aiheuttanut mullistuksia Vaasan taksitarjontaan. Helsingissä vieraillessaan naiset pohtivat ensimmäistä kertaa, millä perusteilla taksi pitäisi lisääntyneen valinnanvapauden aikana valita.

”Pitäisikö hintaa kysyä ensin?” Virpi Saranpää pohtii.

Pienen tuumailun jälkeen naiset päättävät kuitenkin hypätä vanhaan tyyliin taksijonon ensimmäiseen autoon. Kuljettajan paikalta nousee mies, joka esittäytyy Yusuf Adam Mohamediksi. Hän kertoo olleensa aiemmin opiskelija ja ajaneensa viimeiset kolme kuukautta yrittäjänä taksia.

Lehtikuvaan nuori taksiyrittäjä ei halua.


Löytyypä alkuillan harvalukuisesta taksitolppaväestä myös ihminen, jolle taksilla liikkuminen Helsingissä on erittäin tuttua.

”Vakituinen taksinkäyttäjä”, Eva Kyyhkynen kuvailee itseään.

Katajanokalla asuva Kyyhkynen kertoo olevansa hyvin perillä siitä, mitkä ovat järkeviä hintoja hänen tarvitsemistaan kyydeistä. Ainakaan mahdolliset räikeät huijausyritykset eivät siis menisi hänen mukaansa läpi, eikä toisaalta yksikään taksinkuljettaja ole edes pyrkinyt vedättämään häntä.

Kyyhkynen itse ei puolestaan yritä tinkiä.

”Ehkä olen sen verran vanhanaikainen, että annan sen hinnan, mitä pyydetään.”

 

”Aina katson ensin, kuka on kuljettaja.”

Kyyhkynen valikoi Asema-aukiolla tapansa mukaan Taksi Helsingin auton.

”Se on se, mihin luotan”, hän perustelee.

Jonkinlaista karsintaa Kyyhkynen tekee myös puhtaasti niin sanotun pärstäkertoimen perusteella.

”Aina katson ensin, kuka on kuljettaja.”

Rutinoituneena taksimatkustajana Kyyhkynen uskoo pystyvänsä arvioimaan taksinkuljettajan luotettavuutta ulkonäön perusteella. Sen, missä kulkee raja luotettavan ja epäluotettavan habituksen välillä, tietänee tarkemmin vain hän itse.

Sopiva auto löytyy tällä kertaa taksirykelmän keskeltä. Sykkyrä lyhenee samalla palasen verran, joskin vain hetkeksi.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tanskalaislehti: Tanskan rikkaimman miehen neljästä lapsesta kolme kuoli Sri Lankan pommi-iskussa – iskusta epäillään paikallista NTJ-islamistiryhmää

    2. 2

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    3. 3

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    4. 4

      Uusi tutkimus pani suomalais­professorit järjestykseen julkaisujensa perusteella: Katso listat seitsemän alan kärki­nimistä

    5. 5

      Unelmien keikka päättyi kauhutarinaan – Vuonna 2008 HS:n toimittaja ja valokuvaaja nousivat helikopteriin nähdäkseen Suomen, mutta matkan päässä odotti yllätys

      Tilaajille
    6. 6

      Vaikeuksista vaikeuksiin kompastelleen Redin johtoon palkattiin farkku­kauppias Lahdesta ja yhtäkkiä kauppakeskus tunnetaan muustakin kuin sokkeloisuudestaan

    7. 7

      Pohjanmaalla sijaitsee vyöhyke, jolla suhtaudutaan nihkeästi ilmastotoimiin – Kartta näyttää oman äänestysalueesi tilanteen

    8. 8

      Kaikkien aikojen kovakuntoisin Miss Suomi: äärimmäisen raskas treeni voi pelastaa Lotta Näkyvän hengen

      Tilaajille
    9. 9

      Suomalaisilla ja virolaisilla yrittäjillä on eroa kuin yöllä ja päivällä

    10. 10

      Veera Papinoja koki Balilla matkailijan kauhunhetken: Mitä tehdä, kun äkillinen sairaus estää lentämisen?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    2. 2

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    3. 3

      Vaikeuksista vaikeuksiin kompastelleen Redin johtoon palkattiin farkku­kauppias Lahdesta ja yhtäkkiä kauppakeskus tunnetaan muustakin kuin sokkeloisuudestaan

    4. 4

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    5. 5

      Pekka Sauri aloitti Twitterissä ”ränttäämisen” ja katso: Jussi Halla-aho avasi edes hieman, mitä mieltä hän on vanhoista kirjoituksistaan

    6. 6

      Kaikkien aikojen kovakuntoisin Miss Suomi: äärimmäisen raskas treeni voi pelastaa Lotta Näkyvän hengen

      Tilaajille
    7. 7

      Unelmien keikka päättyi kauhutarinaan – Vuonna 2008 HS:n toimittaja ja valokuvaaja nousivat helikopteriin nähdäkseen Suomen, mutta matkan päässä odotti yllätys

      Tilaajille
    8. 8

      Uusi tutkimus pani suomalais­professorit järjestykseen julkaisujensa perusteella: Katso listat seitsemän alan kärki­nimistä

    9. 9

      Sri Lankan iskuista pidätetty 13 ihmistä, räjähdysten sarjassa kuolleiden määrä jo 290 – tämä iskuista tiedetään

    10. 10

      Dieselin­katkuinen tahra: Saksan auto­teollisuus menetti maineensa, ja nyt sen on keksittävä auto uudestaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Notre Dame jälleenrakennetaan viidessä vuodessa, lupaa presidentti Macron

    2. 2

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    3. 3

      Ääniensä näköinen Suomi on kirjava ja pohjasta paksu – HS:n erikoisartikkeli piirtää vaalituloksen kartalle

    4. 4

      Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten

    5. 5

      Jussi Halla-ahon mukaan perussuomalaiset on nyt ”normaali osa järjestelmää”, mutta nämä vaalilähetyksessä nähdyt käsimerkit osoittavat muuta

    6. 6

      Lähetykseen kätketty gps-paikannin paljasti järjestelmällisen varastelun Postin logistiikka­keskuksessa – saaliin arvo lähes 60 000 euroa

    7. 7

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    8. 8

      Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä – Nämä terveysfaktat jokaisen on syytä tietää oliiviöljystä

    9. 9

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    10. 10

      Analyysi: Putous kerää nyt televisiossa historiallisen vähän katsojia, eikä se ole mikään ihme – ohjelmaa vaivaa sama ilmiö kuin koko suomalaista tv-viihdettä

    11. Näytä lisää