Kaupunki

Jokeri-ratikan hinta karkasi – Espoo etsii säästöjä, harkitsee pysäkeistä ja katoksista luopumista

Espoon kaupunginhallitus pohtii maanantaina Raide-Jokerin kasvaneita rakennuskustannuksia.

Espoon kaupunginhallitus pohtii maanantaina keinoja, joilla Raide-Jokerin kohonneet rakennuskustannukset saataisiin vielä pienentymään. Kaupunginhallitus jätti asian kertaalleen pöydälle.

”Kyllä meillä tässä on ainekset koossa viedä valtuustoon”, arveli kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok) viikonloppuna.

Raide-Jokeri on Espoon ja Helsingin yhteishanke. Noin 25 kilometriä pitkän, Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen yhdistävän pikaraitiolinjan hintalappu oli alun perin 275 miljoonaa euroa, josta Espoon kaupungin osuus oli noin 67 miljoonaa euroa.

Hinta kuitenkin nousi 386 miljoonaan euroon, josta Espoon osuus olisi 92,5 miljoonaa euroa. Helsingin osuus nousi noin 190 miljoonasta eurosta 268 miljoonaan euroon. Valtio hyvittää kustannuksista kaupungeille lähes 90 miljoonaa euroa niiden osuuksien suhteessa.

Raide-Jokerin rakentamisen kokonaiskustannusten nousu lähes 100 miljoonalla eurolla pani poliitikot sekä Helsingissä että Espoossa nieleskelemään vihaisina. Helsinki kuitenkin jo nielaisi uuden hintalapun valtuuston päätöksellä, ilman Espoon kuuntelemista, mistä Espoossa ei oikein tykätty.

”Ehkä yksi suuri tekijä on pettymys, että Helsinki ei halunnut neuvotella kokonaisuudesta. Helsinki päätti jo kustannusten noususta omalta osaltaan. Se on meille, että ota tai jätä!” Markkula sanoi.

Espoo olisi siis halunnut neuvotella Helsingin kanssa vielä kokonaisuudesta eli siitä, että kustannusten karsimista haravoitaisiin koko matkalta Helsingissä ja Espoossa. Helsinki kuitenkin päätti kuitata osuutensa, ja nyt Espoossa on väläytelty kokonaiskustannuksiin nähden vähäisiä ja vähän hupaisiakin kulujen puristuskohtia.

”Helsinki sanoi epävirallisesti, että tehkää mitä haluatte. Helsinki tekee osuutensa, ja jos [Espoon] valtuusto tämän hylkää, me teemme Raide-Jokerin rajalle asti”, Markkula sanoi.

”On esitetty, että pysäytettäisiin rata Otaniemeen sen sijaan että se jatkuisi Keilaniemeen. Se on kuolleena syntynyt ajatus. Keilaniemi on vahva työpaikka-alue. Aika vaikea ajatus, että sanottaisiin siellä työskenteleville, että menkää yksi pysäkinväli metrolla ja jatkakaa sitten Raide-Jokerilla. Emme sille ajatukselle lämpene ollenkaan.”

Kilometrin lyhentämisestä kertyisi Espoon teknisen toimen laskelmien mukaan noin 15 miljoonan euron säästö kokonaiskustannuksissa. Se sentään on paljon rahaa, ainakin verrattuna muihin asiasta heiteltyihin ehdotuksiin.

Raide-Jokerin varteen on suunniteltu 34:ää pysäkkiparia. Pysäkeistä tai pysäkkien katoksista tinkimällä voitaisiin säästää noin 300 000 euroa. Pari miljoonaa säästyisi, kun rata-alueella käytettäisiin kalliimman pintamateriaalin sijasta sepeliä.

Tämän hintaluokan ”säästöt” palauttavat mieleen länsimetron asemien pituuksista karsimisen Espoon puolella. Junat lyhenivät, matkustajaruuhkat lisääntyivät, ja rahallinen säästö oli kokonaiskustannuksiin nähden vähäinen.

”Helsinki on valinnut tien, että tehdään hyvää kerralla, mikä on aivan perusteltua. Espoossa on esitetty sellaistakin, että tehtäisiin nyt välttämätön ja jätetään loput toteutettavaksi 10 tai 15 vuoden päähän, mutta siitä tulee kyllä kallista”, Markku Markkula sanoi.



Säästöjen luettelemisen ohella ja sijaan Espoon tekninen toimi on muistuttanut päättäjiä siitä, ettei Raide-Jokeri ole ainoastaan menoerä vaan se myös tuo ja on tuonut rahaa Espooseen. Radan vaikutus Espoon maankäytön tuloihin on jo ollut positiivinen.

”Mehän olemme jo kaavoittaneet maankäyttöämme siten, että se nojaa Raide-Jokeriin. Perkkaan ja Vermon väliselle alueelle rakennettavat 5 000 uutta asuntoa näyttäisivät menevän kaupaksi todella nopeasti. Se on viime ajat ollut yhtä rakennustyömaata, mikä osoittaa, että asuntojen myynnillä menee hyvin”, Markkula sanoi.

Raide-Jokeri on osa Helsingin seudun kaupunkien ja kuntien yhteistä maankäytön, liikenteen ja asumisen suunnitelmaa (mal). Se on keskeinen osa joukkoliikenteen varaan rakentuvaa Helsingin seutua ja mal-sopimusta, joka on jo hyväksytty yksimielisesti muun muassa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) hallituksessa.

Ei puheenjohtaja Markku Markkula sepeliäkään tyrmäisi. Kalliimman ratapohjan materiaalin korvikkeena se saattaa tulla kysymykseen paikka paikoin.

”Siellä on jokunen kohta, joissa on makuasia, kummalla materiaalilla tehdään. Yritetään katsoa, jos jonkin miljoonan pois saisi. Ne ovat arvokkaita euroja, kun meillä on näitä koulujakin ja muita.”

Fakta

Ensimmäinen pikaraitiotie


 Raide-Jokeri olisi toteutuessaan ensimmäinen Helsinkiin suunnitelluista pikaraitioteistä.

 Raide-Jokeri ulottuu Espoon Keilaniemestä Helsingin Itäkeskukseen. Se korvaa nykyisen runkobussilinjan 550.

 Pituus on noin 25 km, josta noin 9 km Espoossa ja 16 km Helsingissä.

 Linja on kaksiraiteinen ja rata on sijoitettu pääosin omalle ajouralle.

 Rakentamisen oli määrä alkaa kesäkuussa 2019. Kustannusnousun vaatimat päätökset Espoossa ja Helsingissä saattavat myöhästyttää rakentamisen aloittamista.

 Liikennöinti on mahdollista aloittaa aikaisintaan kesäkuussa 2024.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Pekka Sauri aloitti Twitterissä ”ränttäämisen” ja katso: Jussi Halla-aho avasi edes hieman, mitä mieltä hän on vanhoista kirjoituksistaan

    2. 2

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    3. 3

      Parikymppinen kaahari ajoi yli 250:tä kilometriä tunnissa satasen alueella Vantaalla – ”Eihän mikä tahansa auto kulje noin kovaa”

    4. 4

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    5. 5

      Poliisi ottanut seitsemän ihmistä kiinni epäiltynä Sri Lankan iskuista, kahdeksan räjähdyksen sarjassa jo yli 200 kuollutta – tämä iskuista tiedetään

    6. 6

      HS-analyysi: Vatsaa vihlovat dokumentit Josefin Nilssonista ja Michael Jacksonista osoittavat, miten helposti asioista vaietaan

    7. 7

      Miehen junan eteen Pasilassa työntänyt vangittu

    8. 8

      Dieselin­katkuinen tahra: Saksan auto­teollisuus menetti maineensa, ja nyt sen on keksittävä auto uudestaan

      Tilaajille
    9. 9

      ”Luojan kiitos, en ole Suomessa”, Erica Fugate ajatteli ja lähti lapsensa kanssa yhdys­valtalaisen vanki­karkurin matkaan – lopulta hän myi miehen tarinan Hollywoodiin

      Tilaajille
    10. 10

      Leuanveto on monelle naiselle mahdottoman tuntuinen haaste – toimittaja harjoitteli täsmä­ohjeilla kuukauden, näin kävi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    2. 2

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    3. 3

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    4. 4

      Dieselin­katkuinen tahra: Saksan auto­teollisuus menetti maineensa, ja nyt sen on keksittävä auto uudestaan

      Tilaajille
    5. 5

      ”Luojan kiitos, en ole Suomessa”, Erica Fugate ajatteli ja lähti lapsensa kanssa yhdys­valtalaisen vanki­karkurin matkaan – lopulta hän myi miehen tarinan Hollywoodiin

      Tilaajille
    6. 6

      Poliisi ottanut seitsemän ihmistä kiinni epäiltynä Sri Lankan iskuista, kahdeksan räjähdyksen sarjassa jo yli 200 kuollutta – tämä iskuista tiedetään

    7. 7

      ”Hävettävän suuri” BMW vie suomalaisen kirurgin tallinnalaiselle klinikalle: sote ja verot ajavat suomalaisia lääkäreitä muualle töihin

    8. 8

      Vesku Loirin elämä täyttää koko ensi syksyn – Olli Lindholmin kuolema ei ollut vielä mitään

    9. 9

      Saaristoon, Mathildedaliin vai Kristiinan­kaupunkiin? Katso kymmenen vinkkiä, mihin kannattaa matkustaa Suomessa

    10. 10

      HS selvitti vaikeasti aukeavan Fingerpori-sarja­kuvan merkitystä piirtäjä Pertti Jarlalta, nyt Jarla kommentoi selitystään toisessa sarja­kuvassaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Notre Dame jälleenrakennetaan viidessä vuodessa, lupaa presidentti Macron

    2. 2

      Ääniensä näköinen Suomi on kirjava ja pohjasta paksu – HS:n erikoisartikkeli piirtää vaalituloksen kartalle

    3. 3

      Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten

    4. 4

      Vaalitulos ratkesi äärimmäisen niukasti: Sdp suurin, vaali­päivän äänivyöry toi perus­suomalaiset lähes tasoihin – lue HS:n analyysit tuloksesta

    5. 5

      Jussi Halla-ahon mukaan perussuomalaiset on nyt ”normaali osa järjestelmää”, mutta nämä vaalilähetyksessä nähdyt käsimerkit osoittavat muuta

    6. 6

      Lähetykseen kätketty gps-paikannin paljasti järjestelmällisen varastelun Postin logistiikka­keskuksessa – saaliin arvo lähes 60 000 euroa

    7. 7

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    8. 8

      Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä – Nämä terveysfaktat jokaisen on syytä tietää oliiviöljystä

    9. 9

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    10. 10

      Maiju Järvisen 7-vuotias poika eristettiin luokassa muista sermeillä – Tänä keväänä hän on viimein pystynyt kertomaan, miltä opetus­suunnitelman painottama ”inkluusio” oikeasti tuntuu

      Tilaajille
    11. Näytä lisää