Kaupunki

Lentoradan rakentaminen nousi hallitusneuvotteluissa ajankohtaiseksi, mutta voidaanko se toteuttaa ilman 1,8 miljardin arvoista Pisararataa?

Säätytalon hallitusneuvotteluissa joudutaan ensi viikolla panemaan ratahankkeita järjestykseen.

Hallitusneuvotteluista Säätytalolla on tihkunut tietoa siitä, että Antti Rinteen (sd) johtamalla viiden puolueen kokoonpanolla on intoa käynnistää useita raidehankkeita.

Näitä ovat HS:n tietojen mukaan ainakin Turun tunnin juna, pääradan parannushanke Suomi-rata sekä mahdollisesti Porvoon kautta Kouvolaan kaavailtu Itärata.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tunnin juna Turkuun maksaisi noin kaksi miljardia euroa, Tampereelle kulkeva Suomi-rata 5,5 miljardia euroa ja Itärata 1,7 miljardia euroa.

Suomi-rataan sisältyy Helsingin, Vantaan ja Tampereen kaupunkien hellimä Lentorata, joka kulkisi Keravan Kytömaalta Helsinki-Vantaan lentoaseman alitse Pasilaan.

Säätytalossa yksi ajankohtainen kysymys juuri nyt on, voidaanko Lentorataa yrittää tehdä ilman 1,8 miljardin euron arvoista ja maakuntien vieroksumaa Pisararataa.

Lentorata oli nosteessa viime keväänä, kun kaupungit pyrkivät perustamaan sitä varten hankeyhtiötä. Aloite jäi hyllylle edellisen hallituksen kaaduttua.

Hankeyhtiön kaatuminen harmitti muiden muassa pormestari Jan Vapaavuorta (kok). Hän kommentoi, että yleisesti kannatetun hankeyhtiön kaatuminen oli pettymys.

Pisararadan ideana on siirtää lähiliikennettä maan alle ja vapauttaa päärautatieasemalta tilaa lisääntyvälle kaukojunille. Tähän mennessä tätä laituritilan vapauttamista on pidetty välttämättömänä, jotta kaukoliikennettä voitaisiin kasvattaa merkittävästi.

Pari viikkoa sitten liikenne- ja viestintäministeriössä valmistunut selvitys Pisara + näyttäisi vastaavan, että Lentoradalla voitaisiin ainakin aloittaa liikenne ilman Pisaraa.

Nämä kaksi miljardiluokan hanketta kytkeytyvät toisiinsa siten, että Lentoradan on määrä tarjota nopea vaihdoton raideyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle eri puolilta Suomea.

Jos lentoaseman alle ei haluta tai ei katsota järkeväksi louhia kääntöraidetta, Lentoradan junille pitäisi löytää eteläinen pääteasema.

Pasilaan ei enää Triplan valmistumisen jälkeen kääntömahdollisuutta jää, joten uudet nopeat junat pitäisi sovitella päärautatieasemalle yhdessä lisääntyvän kaupunkiliikenteen ja Turun tunnin junien kanssa.

Selvityksessä Pisararadasta on lähdetty siitä, että Espoon lähijunaliikenteen iso satsaus eli kaupunkiradan jatko Leppävaarasta Kauklahteen on tehty ennen kuin Pisararataa aletaan tehdä. Kaupunkiradan lisäraiteet takaavat sen, että junat voivat liikkua lähes metromaisella tiheydellä ja hitaat lähijunat voidaan erottaa kaukoliikenteestä omille raiteilleen.

Yksikön päällikkö Timo Kievari liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, että selvitys osoitti myös uuden junavarikon tarpeellisuuden rantaradalla. Rantaradan lisäksi toinen uusi varikko tarvitaan kehäradalle Lapinkylään.

Varikoille ei pääse ilman lisäraiteiden rakentamista, ja siksi rantaradan varikko on järkevää tehdä Espoon kaupunkiradan yhteydessä.

Sivuvarikot tarvitaan tasaamaan ja varmistamaan liikennettä, kun Pisararata on käytössä.

Uusimmassa Pisara-selvityksessä on myös väläytetty mahdollisuutta laajentaa ratapihaa Kaisaniemen puistoon siten, että itäisimmille raiteille voisi kulkea pääradan junaliikenne ja päärautatieaseman keskiraiteille uuden Lentojunan liikenne. Ilman Linnunlaulun kallioiden louhimista laajennuksella saataisiin vain lisälaitureita, ei lisäraiteita.

Linnunlaulun kallioiden tai Kaisaniemen puiston nävertäminen ovat kuitenkin Helsingissä poliittisesti herkkiä aiheita.

Päärautatieasemalta lähtee nyt ruuhka-aikaan kymmenen kaukoliikenteen junaa tunnissa. Jonkin verran kaukojunia voidaan lisätä jo ratapihalle tehtyjen parannusten avulla, mutta raja tulee vastaan, jos lähdöt halutaan tuplata 20:een.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) laatimassa tuoreesta Helsinki–Pasila-selvityksestä ilmenee, että kaukojunien määrä voidaan nykytoimilla nostaa päärautatieaseman ja Pasilan välillä ehkä 12 lähtöön tunnissa. Vasta Lentoradan, Pisararadan ja pääradan lisäraiteiden valmistumisen jälkeen lähtöjen määrää voidaan kasvattaa merkittävästi.

Kun maakunnissa haaveillaan monista uusista junavuoroista eri rataosuuksilla, paine Helsingin ratapihan alueella kasvaa.

Pasilaan valmistuu ensi kesänä lisäraide, joka antaa mahdollisuuden kasvattaa Espoon kaupunkijunaliikennettä ja varmistaa liikenteen sujuvuutta häiriötilanteissa.

Mutta nykyisen kaukojunaliikenteen jakaminen kahtia Lentoradan ja pääradan kesken näyttää melko vähäpätöiseltä harjoitukselta, jos pääradalle ei saada lisäkapasiteettia.

Uusia junavuoroja kaipaavat sekä Tampereen, Seinäjoen että Vaasan seudut, Jyväskylästä ja Oulusta puhumattakaan. Keravan Kytömaalta pohjoiseen päin tarvitaan lisää raiteita. Neliraiteinen osuus ulottuu tässä vaiheessa vain Keravalle.

Lisäraiteita on jo tehty vähitellen Keravan pohjoispuolella, mutta Väylävirasto suunnittelee parhaillaan niiden yhdistämistä, jolloin Kytömaan ja Jokelan välillä olisi 20 kilometrin mittainen lisäraide.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsingin poliisi tutkii salakatselua – tunnistatko tämän naisten wc:n?

    2. 2

      Mitä seuraisi, jos koko Suomesta katkeaisi sähköt? Asiantuntijat kertovat

    3. 3

      Sielun veljien yli 30 vuotta vanhasta hitistä kiertää urbaanilegenda, jota on vaikea uskoa todeksi – kysyimme Ismo Alangolta, pitääkö tarina paikkansa

      Tilaajille
    4. 4

      ”Neljän liikkeen sääntö” auttaa treenaamaan vatsalihaksia tehokkaasti – Personal trainer laati ohjelman, joka vaikuttaa koko keskivartaloon

      Tilaajille
    5. 5

      Halla-aho: Populistiset liikkeet tuoneet Eurooppaan pitkä­kestoisen muutoksen, ”johon kannattaisi henkisesti valmistautua” – HS seurasi Kultaranta-keskustelua

    6. 6

      Media pääsi Kalasataman 134-metrisen tornin huipulle

    7. 7

      Kirjailija Juha Kauppinen eli kaksi vuotta ilman Facebookia, ja näin se muutti hänen elämänsä

    8. 8

      Seurasaaren kupeessa on nähtävyys, josta edes moni helsinkiläinen ei ole kuullut

    9. 9

      Finanssi­valvonta tuomitsi 110 miljoonan euron sakon lisäerän pörssi­yhtiön pääomistajalle

    10. 10

      Yöaikaan riehunut nuorukainen hajotti lähes 40 auton sivupeilejä Helsingin Herttoniemen­rannassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Onko toivo jo mennyt? HS:n erikoisartikkeli vie Amazoniaan, missä maailman keuhkot yskivät uhkaavasti

      Tilaajille
    2. 2

      Tyhjenevä saksalais­kaupunki houkuttelee uusia asukkaita ilmaisella asumisella: Suomalainen pariskunta tarttui tarjoukseen

      Tilaajille
    3. 3

      Sunnuntain sähkökatko jätti 48 miljoonaa ihmistä sähköttä Argentiinassa ja Uruguayssa, vian syy on yhä epäselvä

    4. 4

      Ompelivatko Isis-naiset pommiliivejä vai ovatko he itse uhreja? Tutkijat ja leirille jumiin jääneiden naisten omaiset vastaavat

    5. 5

      ”Tässä ovat hommat loppumassa”, sanoi entinen työministeri Jari Lindström te-toimiston virkailijalle ja ilmoittautui työttömäksi

      Tilaajille
    6. 6

      Poliisi: Vantaan väki­vallan­teon uhri valikoitui sattumalta, epäilty löi rollaattorilla liikkunutta miestä useita kertoja miekalla

    7. 7

      Näin Tšernobylin radioaktiivinen laskeuma näkyy nykyään Suomessa – joillakin alueilla mittauksia tehdään edelleen

      Tilaajille
    8. 8

      Lapio heilui, kun Aarre Heino täytti lastensa toiveen 38 vuotta sitten: Mökki­pihaan ilmestyi uima-allas, jossa vietetään yhä ”etelän­lomaa”

    9. 9

      Europarlamentaarikko Silvia Modig ilmoitti Facebookissa menneensä naimisiin

    10. 10

      Miksi Suomessa laitetaan oreganoa pizzaan? Italiassa sitä ei näy pöytämausteena

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Omakotitalo rakennettiin keskelle jalkakäytävää Oulunkylässä

    2. 2

      Mummotunnelissa pariudutaan perinteisellä tyylillä

      Tilaajille
    3. 3

      1950-luvulla keksittiin poltto­moottori, joka olisi voinut leikata suuren osan autojen päästöistä, mutta sitä ei koskaan otettu laajasti käyttöön

      Tilaajille
    4. 4

      Nike sijoitti urheilumuoti­kauppaansa realistisen näköisen nais­malli­nuken, ja vihan, ilkeilyn ja kommentoinnin määrä kasvoi käsittämättömäksi

    5. 5

      Psykologi Pertti Hakkarainen on kohdannut satoja raiskaajia ja sanoo, että monilla on heistä väärä käsitys – Siksi uhri ei voi tunnistaa tekijää etukäteen

      Tilaajille
    6. 6

      JVG:n jättihitti näkyy yhä somepäivityksissä, vaikka sen sanoitus on vuosien ajan ymmärretty väärin – VilleGalle paljastaa salaisuuden Häissä-kappaleen menestyksen taustalta

      Tilaajille
    7. 7

      Ennennäkemätön romahdus yhdessä Suomen parhaista lukioista: 35 opiskelupaikkaa täyttämättä, sisään jopa 7,0:n keskiarvolla

    8. 8

      Onko toivo jo mennyt? HS:n erikoisartikkeli vie Amazoniaan, missä maailman keuhkot yskivät uhkaavasti

      Tilaajille
    9. 9

      MTV:n entinen päällikkö joutuu käräjille epäiltynä seksikumppaneiden salakuvaamisesta

    10. 10

      Suomi laittaa tupakoitsijat ahtaalle: Kymmenen euron aski ja interventioita lääkäri­käynnillä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää