Kaupunki

Espoo saattaa saada hallitusneuvotteluissa jättipotin: Pitkään unelmoitu kaupunkirata olisi kuin metro

HS:n tietojen mukaan uusi hallitus saattaa rahoittaa nopeasti toteutettavia väylähankkeita.

Kaupunkiradan jatke Leppävaarasta Kauklahteen on ollut viime päivinä painavasti hallitusneuvottelijoiden puntaroitavana.

”Kuokka saadaan nopeasti maahan, jos rahoitusta tulee”, arvioi joukkoliikenteen osastonjohtaja Tero Anttila Helsingin seudun liikenteestä (HSL).

HS:n tietojen mukaan uusi hallitus saattaa rahoittaa nopeasti toteutettavia väylähankkeita. Pohdinnassa hallitusneuvotteluissa on ollut muun muassa Espoon kaupunkiradan ja Keravalta Hämeenlinnaan vievän uuden radan rahoitus.

Tämä tarkoittaisi kahden lisäraiteen rakentamista nykyisten raiteiden viereen Leppävaaran ja Kauklahden välille.

”Jos on, kuten julkisessa sanassa on ollut, että nämä ratahankkeet ovat hyvin korkealla prioriteetilla, niin kyllä kaupunkiradan jatke on ensimmäinen tai vähintäänkin yksi ensimmäisistä hankkeista, mikä pitäisi tehdä”, sanoo Anttila.

Anttilan mukaan kaupunkiradan jatke on tärkeä, koska sillä on kytkentä Pisararataan. Helsingin keskustan ali on suunniteltu Pisararataa, koska Helsingin ratapihan ennakoidaan käyvän liian ahtaaksi junaliikenteen määrän kasvaessa.

Määrä saattaa kasvaa tulevien raideinvestointien vuoksi. HS kertoi viime viikolla, että Helsingistä Tampereelle, Turkuun ja itään kulkevat nopeat junaradat ovat saamassa hallitusneuvotteluissa rahoitusta hankkeiden yleissuunnittelua varten.

Pisararata olisi pääosin tunnelissa kulkeva pisaran muotoinen rata, joka alkaisi Pasilasta ja kiertäisi Töölön, keskustan ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan.

Pisararataa uskotaan tarvittavan viimeistään siinä vaiheessa, kun pääradalle tulee lisäliikennettä.

”Kaupunkiradan merkitys Pisararadalle on olennainen ja olen käyttänyt sellaista vertausta, että ennen kuin voi rakentaa talon, pitää rakentaa perustukset. Pisararadan tapauksessa näitä perustuksia ovat Espoon kaupunkirata ja uudet lähijunavarikot.”

Väylävirasto selvittää parhaillaan Espoossa ja Kirkkonummella sopivia sijaintipaikkoja lähijunavarikoille.

”Varikot tarvitaan, jotta junia voidaan syöttää liikenteeseen niin, että ne pääsevät järkevästi tulevalle Pisararadalle, eivätkä ole tukkimassa jo ennestään ahdasta Helsingin ratapihaa.”

Anttila perustelee kaupunkiradan jatkeen rakentamisen käynnistämistä myös sillä, että rantarata on jo todella tukkoinen.

Leppävaaran länsipuolella on vain kolme raidetta ja osuus on altis häiriöille.

”Palvelutaso puolen tunnin ja parhaimmillaankin 20 minuutin välein ei vastaa kaupunkimaista lähijunaliikennettä. Rantaradan palvelutaso on meidän kolmesta radasta – päärata, rantarata, kehärata – kaikkein huonoin ja on kyse Suomen toiseksi suurimmasta kaupungista.”

HSL:n tavoitteena on päästä kaupunkiradoilla kaikkialla 10 minuutin ”metromaisin” vuoroväleihin.

”Silloin ihmiset eivät katso aikataulua, vaan tulevat vain asemille. Tämä kaupunkiratataso puuttuu Leppävaaran länsipuolelta ja sitä palvelua me tavoittelemme Kauklahteen saakka.”

Kaupunkiradan jatkeella on myös pääkaupunkiseutua laajempi ulottuvuus, Anttila huomauttaa.

”Tämä kytkeytyy myös Turun tunnin junaan, sillä sehän erkanisi rantaradasta Espoon ja Kauklahden asemien välistä Lohjalle ja Salon kautta edelleen Turkuun. Ilman tätä perustusta, sitä tunnin junaa ei ole järkevää rakentaa, koska kaikki junat eivät mahtuisi raiteille vaan joutuisivat aika hitaasti matelemaan Helsingin päässä.”

Myös Espoon kasvun kannalta on tärkeää, lähteekö valtio mukaan rahoittamaan kaupunkiradan jatketta.

”Tämän toteuttamista on koko 2000-luku odotettu. Olisi hienoa, jos se nyt saataisiin liikkeelle”, muotoilee Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Mäkelän mukaan kaupunkiradan jatkeella olisi ympäristöönsä samantapainen vaikutus kuin mitä Leppävaarassa on nähty.

”Kun Leppävaaraan saatiin kaupunkirata, niin sen kaupunkikeskuksesta on kehittynyt asumis-, asiointi-, työpaikka- ja opiskelukeskus hyvillä lähipalveluilla, liikenneyhteyksillä, harrastusmahdollisuuksilla ja lähiluonnolla. Tarvitsemme samantyyppisen kehityksen Espoon keskuksessa”, Mäkelä sanoo.

Ajankohta olisi Mäkelän mielestä ”erinomaisen sopiva”.

”Meillä on menossa Espoon keskuksen virastokeskuksen uudistus, kunhan vaan saisimme luvat kaupungintalon purkamiselle.”

Mäkelä muistuttaa kaupungin kasvusuunnitelmista myös Keran alueella.

”Kun Keran seisakkeen ympäriltä logistiikkakeskus poistuu, niin raiteisiin tukeutuvalle asuinalueelle on tarkoitus on rakentaa kodit 20 000 asukkaalle.”

Kaupunkiradan jatkeella olisi jopa Länsimetron kaltaista vaikutusta Espoon kaupunkikuvaan.

”Tavallaan kyllä. Sen jälkeen meidän viisi kaupunkikeskustaa, joilla on tarkoitus vastata kaupungistumiseen ja kasvun haasteisiin, ovat kaikki kaupunkimaisten raiteiden äärellä”, Mäkelä sanoo.

Länsimetron myötä esimerkiksi Tapiolassa on rakennettu voimakkaasti.

”Tapiola oli jo lähes sammaloitunut ja viimeisetkin palvelut olivat sieltä lähdössä, niin metron myötävaikutuksella saamme Tapiolan peruskorjattua ja uudistettua”, Mäkelä sanoo ja arvioi samaa tulevan tapahtumaan tulevan kaupunkiradan varrella.

Kaupunkiradan jatkeen suunniteltujen lisäraiteiden pituus on noin 15 kilometriä. Lisäraiteiden rakentaminen kestäisi noin kolmesta viiteen vuotta toteutuspäätöksestä. Käyttöönotto on mahdollista toteuttaa vaiheittain. Työssä on tarkoitus uudistaa myös asemia ja kehittää kevyen liikenteen yhteyksiä ja liityntäpysäköintiä.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsingin edustalla on saari, jossa aika on pysähtynyt vuoteen 1952: ”Emme seuraa trendejä”

    2. 2

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    3. 3

      Maapallo lähestyy ”ilmasto­apartheidia”, varoittaa YK:n asian­tuntija

    4. 4

      Poliisi selvittää tapausta, jossa mies etsii You­tubeen ladatulla videolla seuraa Suvi­seuroille ala­ikäisistä tytöistä

    5. 5

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta ja päätyi putkaan: Poliisi kadotti lomakkeen ja vapautui vastuusta

    6. 6

      Britney Spears oli yhtä aikaa paheellinen ja neitseellinen – 20 vuotta sitten synnytetty tähti ei ole koskaan ollut vapaa ja nyt hänen vointinsa huolestuttaa monia

      Tilaajille
    7. 7

      Viisi opiskelupaikan Oulun yliopistossa jo saanutta hakijaa menetti paikkansa väärin tallennettujen tietojen takia

    8. 8

      Tankojuoppous on yksi Suomen omituisimmista rikoksista, ja poliisi­tarkastajakin myöntää pykälän olevan ”hölmösti rakennettu”

    9. 9

      Pahasta työuupumuksesta toipuminen voi viedä vuosia, mutta sen voi ehkäistä, jos tunnistaa oireet ajoissa

    10. 10

      Iran sanoo luopuvansa uusista ydinsopimuksen sitoumuksistaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    2. 2

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta ja päätyi putkaan: Poliisi kadotti lomakkeen ja vapautui vastuusta

    3. 3

      Britney Spears oli yhtä aikaa paheellinen ja neitseellinen – 20 vuotta sitten synnytetty tähti ei ole koskaan ollut vapaa ja nyt hänen vointinsa huolestuttaa monia

      Tilaajille
    4. 4

      Helsingin edustalla on saari, jossa aika on pysähtynyt vuoteen 1952: ”Emme seuraa trendejä”

    5. 5

      Sodanaikainen pommi räjähti Saksassa ja jätti jälkeensä ison kraatterin pellolle

    6. 6

      Aamupuuro on luultua huonompi aamupala

      Tilaajille
    7. 7

      Yhdysvaltain superrikkaat julkaisivat avoimen kirjeen presidenttiehdokkaille: ”Verottakaa meitä enemmän”

    8. 8

      Sähköpotkulaudalla kolaroineita potilaita leikataan viikoittain Töölössä: Vammat kohdistuvat useimmiten päähän

    9. 9

      ”Naisten Viagra” tulee Yhdysvaltain markkinoille

    10. 10

      Tämän talon ei pitänyt koskaan valmistua – Veturinkuljettaja Rave veisti viimeisen linnansa kiviä myöten itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

    2. 2

      Särkynyt mieli pyrki raivoisasti eteenpäin, mutta lopulta se törmäsi seinään – Touko Aalto kertoo hetkestä, johon elämä ja ura pysähtyivät

      Tilaajille
    3. 3

      Yhdestä vahinko­vilautuksesta räjähti musiikki-ilmiö, joka hakee vertaistaan – Näin nousi ja hiipui artisti nimeltä Kikka

      Tilaajille
    4. 4

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    5. 5

      Aamupuuro on luultua huonompi aamupala

      Tilaajille
    6. 6

      Väestöliitto jakoi ihmiset kahteen tyyppiin sen mukaan, kuinka he käyttäytyvät parisuhteessa – Testaa, kumpaan ryhmään kuulut

    7. 7

      Asuntolainat, palkat, säästöt, sijoitukset: Nolla­korkojen maailmasta on tulossa uusi normaali, ja se jakaa meidät voittajiin ja häviäjiin

      Tilaajille
    8. 8

      75 vuotta sitten puna-armeija hioi huippuunsa strategian, jolla Venäjä on järkyttänyt maailmaa kerta toisensa jälkeen

    9. 9

      Maailman parhaaksi valittua suomalaista tv-sarjaa on pidetty kommunistien propagandana ja suuruudenhulluuden huipentumana

      Tilaajille
    10. 10

      Helsingin koillisella laidalla asuu ryhmä miehiä, jotka ovat omistaneet elämänsä siniselle jumalalle

    11. Näytä lisää