Kaupunki

Tallinna tuohtui Eckerö Linen aikeista tuoda uusi laiva kaupungin keskustaan: ”Matkustaja-alukset ovat tervetulleita, rekkavirtaa emme tahdo”

Myös Tallink uhkaa tuoda omat rekkalaivansa takaisin keskustaan. Kaupunki väläyttää mahdollisuutta määrätä painorajoitukset kaduilleen.

Tallinna

Eckerö Line tuo kesäkuussa Suomen ja Viron väliseen liikenteeseen uuden rahti- ja automatkustajalaivan, Finbo Cargon. Helsingissä laivayhtiö ilmoittaa lievittävänsä keskusta-alueen ruuhkia, kun se aloittaa liikennöinnin Vuosaaren satamassa Jätkäsaaren sijaan.

Tallinnassa tilanne on päinvastainen: laivayhtiön mukaan ainoa vaihtoehto on keskusta-alueen Vanhasatama, Vanasadam. Tallinnan kaupunki on kauhistunut.

”Emme halua keskikaupungille niin intensiivistä rekkavirtaa”, sanoo kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tiit Terik.

Terik on laskenut, että jos Finbo Cargon autokansi olisi joka lähdöllä täynnä rekkoja, se merkitsisi kahdeksan kilometriä rekkoja joka päivä Tallinnan keskustassa.

”Jos sellainen määrä rekkoja alkaisi kulkea Olympia-terminaalin kautta, tuskin se ilahduttaisi helsinkiläisiä ja jäisi huomiotta”, sanoo Terik.

Vaikka Eckerö Linen mukaan yhtiöllä ei ole ollut valinnan vaihtoehtoa Tallinnassa, Tallinnan sataman johtaja Valdo Kalm vakuuttaa, että Muugan satama kaupungin ulkopuolella pystyisi vastaanottamaan uuden Finbo Cargon kesäkuussa.

”Se on pääsuunnitelma”, sanoo Kalm.

Tallinnan vastahangasta kertoivat Suomessa ensimmäisenä Kauppalehti ja Aamulehti.

Vanasadam on suomalaisille matkustajille tuttu alue lyhyen kävelymatkan päässä vanhastakaupungista ja ydinkeskustasta. Eckerö Linen, Viking Linen ja Tallinkin matkustajalautat saapuvat sinne.

Kaksi vuotta sitten Tallinkin rahtialus Sea Wind siirtyi Vanasadamasta Muugaan säästääkseen Tallinnan keskustaa raskaalta liikenteeltä. Rekkojen määrä keskusta-alueella vähenikin 40 000:lla vuodessa.

Nyt Tallink vaatii Tallinnan satamalta kilpailijoiden yhdenvertaista kohtelemista, tai Sea Wind palaa Vanhaansatamaan. Tällöin yhtiö pystyisi keskittämään henkilökunnan ja sataman palvelut yhteen paikkaan.

”Se merkitsisi Tallinnan keskustaan 12 kilometriä rekkoja päivässä, 120 000 rekkaa vuodessa”, murehtii Terik.

Tallinnan liikenne on jo nyt ruuhkainen. Matkustajalaivan saapuessa Tallinnaan keskustan liikennevirtaan sekoittuu myös kymmeniä rekkoja.

Yksi henkilöautonkuljettaja nousee risteyksessä ratista kadulle ja karjuu mopoilijalle. Rekat matelevat satamasta kävelyvauhtia. Kaksi kerrallaan ne ylittävät risteyksen vanhankaupungin reunamilla.


”Tunti kuluu Tallinnasta ulosajoon, ja loppumatkaan toinen tunti (vajaa 90 kilometriä Haapsalun satamaan). Tallinnan liikennejärjestely on huonompi kuin Helsingin”, sanoo satamassa laivaa odottava kuorma-auton kuljettaja Peeter Vesingi.

Vesingi kuljettaa elektroniikan osia Hiidenmaalta Hyvinkäälle.   

Tallinnalaisen Helen Saarniitin työmatka kulkee pyöräillen saman risteyksen kautta kuin Vanasadamaan saapuvien rekkojen.

”Tallinna on autokeskeinen kaupunki“, Saarniit sanoo.


Kaupunki on esimerkiksi pysäyttänyt suunnitelman rakentaa ydinkeskustaan kävelijöitä ja pyöräilijöitä suosivan pääkadun.

Kaupungin ratkaisu ruuhkiin on uuden Reidi-tien rakentaminen Vanasadaman D-terminaalista rantaa ja Kadriorgin puiston reunaa pitkin. Tien pitäisi kaupungin mukaan helpottaa ruuhkia ja sataman rekkojen liikkumista pois keskustasta.

Kaupunki on ollut kovan kritiikin kohteena Kadriorgin puistoa ja rantaa muuttavan Reidi-tien vuoksi.

 

”Tallinna voi ruuvata liikennemerkin, jolla määrittää painorajoitukset kulkuneuvoille.”

”Laivayhtiö puolustaa liike-etuaan ja yrittää ansaita rahtikuljetuksista. Meidän tehtävämme on puolustaa kaupunkilaisten etua”, sanoo kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Terik.

”Matkustaja-alukset ovat tervetulleita, rekkavirtaa emme tahdo.”

Matka Vuosaaresta Muugaan olisi kuusi merimailia lyhyempi, Terik huomauttaa.

Kaupunki ei voi kieltää rahtialuksia Vanasadamasta, mutta nyt se väläyttää kovia keinoja.

”Tallinna voi ruuvata liikennemerkin, jolla määrittää painorajoitukset kulkuneuvoille. Periaatteessa se on mahdollista. Se olisi äärimmäinen askel, emmekä tahdo sitä”, sanoo Terik.

Eckerö Linen arvostelu Tallinnan keskustan liikenteen ruuhkauttamisesta on ollut kohtuutonta toimitusjohtaja Taru Kerosen mielestä.

”Meidän markkinaosuutemme on 20 prosenttia, eli 80 prosenttia kaikista autoista on jonkin muun yhtiön tuomia”, sanoo Keronen.



Toistaiseksi laivayhtiöllä ei Kerosen mukaan yksinkertaisesti ole mahdollisuutta valita satamien välillä Tallinnassa.

”Tällä hetkellä on yksi toimiva vaihtoehto”, sanoo Keronen.


Kaupallisia esteitä ei Kerosen mukaan olisi uuden aluksen liikennöinnin aloittamiselle keskustasataman sijaan Muugassa.

Toistaiseksi esteet liittyvät hänen mukaansa tekniikkaan ja turvallisuuteen, sekä aluksen palvelutoimintoihin Muugassa.

Yhtiö selvittää Tallinnan sataman kanssa mahdollisuuta aloittaa uuden aluksen liikennöinti Muugan satamassa.

”Emme ole jääräpäisiä”, sanoo Keronen.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ampumistapaus Helsingin keskustassa, silminnäkijän mukaan ensihoito auttaa maassa makaavaa ihmistä

    2. 2

      45 vuoden taistelunkaan jälkeen rehevöitymistä ei ole saatu kuriin – ja nyt Itämerta kohtaa jo seuraava uhka

      Tilaajille
    3. 3

      Sotien jälkeen lähes kadonnut herhiläinen valtaa Suomesta uusia alueita: ”Se on iso ja letkeä kaveri”

    4. 4

      Tutkimus: Keskimääräistä fiksummat ostavat muita useammin tietyntyyppisiä autoja

    5. 5

      Helsinkiläistä poliisia epäillään törkeästä dopingrikoksesta fitnessmalli Sofia Belórfiin kytkeytyvässä huumetutkinnassa

    6. 6

      Asiantuntijoiden mukaan Hussein al-Taeen kaunisteltu Linkedin-profiili ei ole poikkeus, monet vääristelevät netissä tietoja koulutuksestaan

    7. 7

      Ed Sheeran aiheuttaa Malmille kymmenien­tuhansien ihmisten kansainvaelluksen

    8. 8

      Yksi treenikerta viikossa voi riittää kehittymiseen – Asiantuntija neuvoo erikoistekniikan, joka tehostaa salitreenin tuloksia

      Tilaajille
    9. 9

      Kaupunginvaltuutettu Abdirahim Hussein väittää Twitterissä kaikkia perussuomalaisia ja heidän kannattajiaan rasisteiksi

    10. 10

      Kirjeenvaihtajan kommentti: Boris Johnson on Britannian uusi pääministeri, ja nyt maata uhkaa entistä kovempi brexit-ralli

    11. Näytä lisää
    1. 1

      45 vuoden taistelunkaan jälkeen rehevöitymistä ei ole saatu kuriin – ja nyt Itämerta kohtaa jo seuraava uhka

      Tilaajille
    2. 2

      Helsinkiläismies entisöi 1970-luvun maastoauton ja myy sitä nyt liki sadallatuhannella eurolla

    3. 3

      Kaupunginvaltuutettu Abdirahim Hussein väittää Twitterissä kaikkia perussuomalaisia ja heidän kannattajiaan rasisteiksi

    4. 4

      Sotien jälkeen lähes kadonnut herhiläinen valtaa Suomesta uusia alueita: ”Se on iso ja letkeä kaveri”

    5. 5

      Matalatehoinen liikunta on hyväksi – listasimme 10 väitettä aineenvaihdunnasta ja keinot, joilla nopeutat sitä oikeasti

      Tilaajille
    6. 6

      Kuluttajien himoitsemasta ihmepulverista tuli hirveä pula

    7. 7

      Kansanedustaja Hussein al-Taee palasi sairauslomalta ja joutui heti uudelleen myrskyn silmään – IL ja Yle: al-Taee ilmoitti koulutuksestaan vääriä tietoja

    8. 8

      Helle voi oikeuttaa vuokranalennukseen

    9. 9

      Yksi treenikerta viikossa voi riittää kehittymiseen – Asiantuntija neuvoo erikoistekniikan, joka tehostaa salitreenin tuloksia

      Tilaajille
    10. 10

      Vastavalmistuneen kerrostalon seinään repesi halkeama Espoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    2. 2

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    3. 3

      Katsastaja hylkäsi vantaalaismiehen auton ”katkenneiden takajousien” takia, vaikka jouset olivat täysin ehjät

    4. 4

      VR vaihtoi kesäkuussa siivousyhtiötä, nyt likaiset junat ihmetyttävät niin matkustajia kuin henkilökuntaakin

    5. 5

      Töölöläinen Liisa Eskelinen etsii Facebookissa kumppania pitkän kriteerilistan avulla: lapseton, äänestänyt kaikissa vaaleissa ja prioriteettina yhteinen aika

    6. 6

      Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

    7. 7

      Tarja Myllyrinne asuu ensimmäisessä kerroksessa yhdellä Helsingin meluisimmista kaduista: Tällainen on hänen kotinsa

      Tilaajille
    8. 8

      Matalatehoinen liikunta on hyväksi – listasimme 10 väitettä aineenvaihdunnasta ja keinot, joilla nopeutat sitä oikeasti

      Tilaajille
    9. 9

      Venäläinen toimittaja löysi Putinin tyttären ja paljasti Skripalin epäillyt myrkyttäjät – Nyt hän esittää hurjia väitteitä ”Putinin kokista” ja kertoo erikoisesta kaksossynnytyksestä

    10. 10

      Parisuhde loppui Halla-ahon vuoksi, liian vihreitä sukulaisia ja sisällissota aina vain – Näin politiikka riitauttaa suomalaisia

    11. Näytä lisää