MAINOS:

Kesätarjous! HS Digi 5,95€/kk vain tänään. Tilaa nyt! Aikaa tehdä tilaus:

Kaupunki

Puolen kilometrin tunneli aiheuttaa hämmennystä Espoossa: ”Ihmiset eivät uskalla ajaa sinne”

Lähes puoli kilometriä pitkä tunneli vie Kehä I:n liikenteen maan alle Espoon Keilaniemessä. Uudistus muovaa alueesta aiempaa elävämmän.

Uusi, lähes puolikilometrinen autotunneli oli keskiviikkona ensimmäistä kertaa tosikäytössä aamuruuhkan aikaan Kehä I:llä Espoon Keilaniemessä.

Liikennepäivystäjä Vesa Natunen Helsingin tieliikennekeskuksesta kertoo, että tunnelin tekniikka on toiminut hyvin, eikä muitakaan ongelmia ole toistaiseksi ilmennyt.

Eräänlaisena ongelmana voi tosin pitää sitä, että tunneliin olisi voinut ajaa aamulla toteutunutta enemmänkin ajoneuvoja.

”Hyvin on soljunut, mutta tässä kahdeksan jälkeen olemme huomanneet, että ihmiset eivät uskalla ajaa sinne tunneliin. Jonotetaan Länsiväylältä Otaniemen suuntaan, ja ihmiset ajavat vanhasta tottumuksesta kiertotietä pitkin, vaikka tunneli olisi täysin tyhjänä”, Natunen kertoo.

Osa työmatkalaisista siis kiersi tunnelin ikään kuin se olisi vielä keskeneräinen.

”Selkeästi ihmiset ajavat väärästä tottumuksesta Keilaniemen katuverkkoon, vaikka siinä on uusi tunneli vieressä”, Natunen sanoo.

Mikään ei Natusen mukaan estä tunneliin ajoa. Liikennevirtaa ohjaavat muun muassa täysin normaalit kaistaopasteet, ja tunnelin valotaulujen nuolet palavat vihreinä.

Natusen mukaan on tyypillistä, että ihmisten tottuminen uusiin liikennejärjestelyihin ottaa oman aikansa. Kehä I:n liikennettä alettiin ohjata tunneliin tiistai-iltana.

”Monesti on tämä, että kun tulee uutta, niin ensimmäinen kerta ajetaan kuitenkin vanhan mukaan.”


Uusi tunneli on 460 metriä pitkä. Tunnelin käyttöönoton jälkeen Kehä I kulkee Keilaniemessä maan alla, ja väliaikainen tunnelin vieressä kulkenut ajoyhteys puretaan.

Itäpäässä tunneli haarautuu Leppävaaran ja Kuusisaaren suuntaan.

Kehä I:ltä Leppävaaran suunnasta Kuusisaareen ja Keilaniemeen reitti kulkee jatkossakin Otasolmun kiertoliittymän kautta. Länsiväylältä Keilaniemeen pääsee puolestaan edelleen tunnelin eteläpuolella erkanevaa ramppia pitkin.

Keilaniemestä ei muutoksen jälkeen pääse enää poispäin tunnelin eteläpäästä, vaan on kierrettävä Otasolmun kautta ja ajettava tunnelin läpi Kehä I:stä länteen Länsiväylälle tai itään Leppävaaran suuntaan.

Uusi reitti Otaniemeen kulkee Länsiväylältä tunnelin läpi Kuusisaaren suuntaan. Leppävaarasta tultaessa Otaniemeen pääsee Tapiolantien ja Kehän ylittävän uuden sillan kautta tai vaihtoehtoisesti Otasolmun kautta.

Tunnelin lävitse ajaa Espoon kaupungin arvion mukaan noin 35 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Uudet liikennejärjestelyt eivät vaikuta bussilinjoihin.


Betonista valetun tunnelin rakentaminen alkoi vuonna 2016. Keilaniemen alue on ollut vuosia suoranainen rakennustyömaiden sokkelo, koska Kehä I:n länsipään tunnelihankkeen lisäksi samoilla kulmilla on rakennettu metroasemaa.

Ennen uutta tunnelia Kehä I erotti Keilaniemen, Tapiolan ja Otaniemen toisistaan. Keilaniemi on aiemmin profiloitunut toimistoalueeksi, mutta tunnelin ansiosta sinne tulee puistoaluetta ja myöhemmin runsaasti asuntojakin.

Erittäin vilkasliikenteisen Kehä I:n kätkeminen maan alle antaa tilaa asumiselle ja muulle kaupunkikäytölle, joka sisältää muun muassa vehreäksi suunnitellun puistokannen tunnelin päällä.


Espoon kaupungin päätavoitteena on muuttaa Keilaniemen alueen luonnetta tunnelin avulla aiempaa tiiviimmäksi ja elävämmäksi kaupunkiympäristöksi, jossa on entistä paremmat yhteydet sekä asukkaille että ihmisille, jotka matkaavat työpaikoille ja Aalto-yliopistoon.

Puistokannelle suunnitellut kevyen liikenteen väylät tuovat esimerkiksi Tapiolan Itärannasta uudet yhteydet Keilaniemen metroasemalle, Keilalahden rantaraiteille ja näillä näkymin vuonna 2024 valmistuvan Raide-Jokerin Espoon-puoleiselle päätepysäkille.

Vaikka tunneli on nyt avautunut liikenteelle, jatkuvat muun muassa puiston rakentaminen ja muut maisemointityöt vuoden loppuun asti.

Espoon kaupunki on maksanut tunnelin rakentamisen kokonaisuudessaan. Projektin kokonaishinta on Espoon kaupungin rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankareen mukaan noin 100 miljoonaa euroa.

Fakta

Kehä I:n tunneli Keilaniemessä


 Betonimäärällä mitattuna yksi Suomen suurimmista betonitunneleista.

 Noin 70 000 kuutiometrin betonimäärä jäänee kuitenkin esimerkiksi Pasilaan parhaillaan rakennettavaa Tripla-keskuksen betonimäärää pienemmäksi.

 Urakan aikana louhittiin noin 310 000 kuutiometriä kalliota.

 Maankaivua tehtiin 300 000 kuutiometrin verran.

 Kolme ajokaistaa suuntaansa. Ajoradan reunoille on jätetty varoalueet, joihin pystyy pysäyttämään vioittuneen ajoneuvon.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Perussuomalaisten nuorten avustus perutaan

    2. 2

      Tutkijat nostavat neljä murhasyytettä malesialais­koneen pudottamisesta – suora lähetys jatkuu

    3. 3

      Tuoreet tiedot HSL:n vyöhyke­uudistuksesta julki: Myyrmäen ja Leppävaaran suosio kasvoi, kahden bussilinjan suosio räjähti

    4. 4

      Lappi-sarjan kuvaukset jäivät kesken, verottaja hakee tuotantoyhtiötä konkurssiin: ”Miten tuollaiseen sotkuun on mahdollista päästä”, sanoo päätähti

    5. 5

      Ruotsalaisfirma valmisti auton, jonka huippunopeus on 480 kilometriä tunnissa, ja sillä saa ajaa tavallisen liikenteen seassa

    6. 6

      Mies tuomittiin seitsemän vuoden vankeuteen viidestä raiskauksesta, raiskauksen yrityksestä ja 55 muusta rikoksesta

    7. 7

      Päivi Räsänen arvosteli kirkon Pride-yhteis­työtä, arkki­piispa vastaa Räsäselle: ”Kirkko on kaikkia varten”

    8. 8

      Miksi yksi tienaa toista enemmän? Tutkimusten mukaan tulo­erot selittyvät suurelta osin geeneillä, eikä lasta voi kasvattaa menestyjäksi

      Tilaajille
    9. 9

      Mies kutsui alaikäisiä tyttöjä ostarilta kotiinsa Espoossa ja käytti heitä seksuaalisesti hyväkseen

    10. 10

      Duunariperheen tytöstä tuli professori, joka puolustaa työläisiä – Suomessa on paljon sairaaksi tekevää työtä, sanoo Anne Kouvonen

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

    2. 2

      Väestöliitto jakoi ihmiset kahteen tyyppiin sen mukaan, kuinka he käyttäytyvät parisuhteessa – Testaa, kumpaan ryhmään kuulut

    3. 3

      Konkurssiin menneen Kone­pajan Brunon omistajat haukkuvat Bruce Oreckin toiminnan

    4. 4

      Poliisit tutkivat tunteja kuolleen vauvan tapausta New Yorkissa, ensi­hoitajat totesivat lapsen jo kuolleeksi – vasta oikeus­lääkäri tajusi, että kyseessä oli nukke

    5. 5

      Miksi yksi tienaa toista enemmän? Tutkimusten mukaan tulo­erot selittyvät suurelta osin geeneillä, eikä lasta voi kasvattaa menestyjäksi

      Tilaajille
    6. 6

      Kun Riku Rantala halusi lahjoittaa Suomelle muovi­pussillisen rahaa, valtio keksi ohjeistaa kansalaisia lahjoituksista – Poliisihallitukselle tämä ei käynyt

    7. 7

      Suomalaisten keskipalkka kahdeksanneksi korkein Euroopassa, listaus näyttää 32:n maan palkkaerot

    8. 8

      Maailman parhaaksi valittua suomalaista tv-sarjaa on pidetty kommunistien propagandana ja suuruudenhulluuden huipentumana

      Tilaajille
    9. 9

      Kaikille tästä ei tule valon kesä: Ole itsellesi armollinen juuri nyt

    10. 10

      ”Kukkaisekonomi” Mari Männistö nousee Helsingin kulttuurijohtajaksi – vasemmistoliiton ja perussuomalaisten edustajat vastustivat päätöstä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

    2. 2

      Mummotunnelissa pariudutaan perinteisellä tyylillä

      Tilaajille
    3. 3

      JVG:n jättihitti näkyy yhä somepäivityksissä, vaikka sen sanoitus on vuosien ajan ymmärretty väärin – VilleGalle paljastaa salaisuuden Häissä-kappaleen menestyksen taustalta

      Tilaajille
    4. 4

      Psykologi Pertti Hakkarainen on kohdannut satoja raiskaajia ja sanoo, että monilla on heistä väärä käsitys – Siksi uhri ei voi tunnistaa tekijää etukäteen

      Tilaajille
    5. 5

      1950-luvulla keksittiin poltto­moottori, joka olisi voinut leikata suuren osan autojen päästöistä, mutta sitä ei koskaan otettu laajasti käyttöön

      Tilaajille
    6. 6

      Nike sijoitti urheilumuoti­kauppaansa realistisen näköisen nais­malli­nuken, ja vihan, ilkeilyn ja kommentoinnin määrä kasvoi käsittämättömäksi

    7. 7

      Ennennäkemätön romahdus yhdessä Suomen parhaista lukioista: 35 opiskelupaikkaa täyttämättä, sisään jopa 7,0:n keskiarvolla

    8. 8

      Onko toivo jo mennyt? HS:n erikoisartikkeli vie Amazoniaan, missä maailman keuhkot yskivät uhkaavasti

      Tilaajille
    9. 9

      MTV:n entinen päällikkö joutuu käräjille epäiltynä seksikumppaneiden salakuvaamisesta

    10. 10

      Tyhjenevä saksalais­kaupunki houkuttelee uusia asukkaita ilmaisella asumisella: Suomalainen pariskunta tarttui tarjoukseen

      Tilaajille
    11. Näytä lisää