Kaupunki

Tuleeko Helsingin seudulle ruuhkamaksut? Hallitus on antamassa luvan, näin vastaavat kaupungit

Tiemaksut mainitaan myös Helsingin seudun omissa liikennesuunnitelmissa. Päättäjien mielestä maksujen toteutuskelpoisuus riippuu kuitenkin mallista.

Hallitus haluaisi antaa Helsingin seudulle luvan ruuhkamaksujen keräämiseen, mutta pääkaupunkiseudulla ajatukseen suhtaudutaan varauksella.

Vielä laki ei salli tienkäyttömaksujen keräämistä, mutta hallitusohjelmassa asiaan luvataan muutos. Jatkossa kaupunkiseudut voisivat veloittaa autoilusta ruuhka-aikoina.

Tarkoituksena on leikata liikenteesta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä ja kehittää joukkoliikennettä.

Tavoitteet ovat sinänsä linjassa Helsingin seudun omien suunnitelmien kanssa. Tiemaksuja ehdotetaan myös Helsingin seudun 14 kunnan ja Helsingin seudun liikenteen (HSL) maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevassa mal-suunnitelmassa.

Pääkaupunkiseudun päättäjiltä maksut eivät kuitenkaan saa varauksetonta kannatusta. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla odotetaan sähköautoja.

Liikenteen päästöt muodostavat noin viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.

Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2045 mennessä liikenteen pitäisi olla päästötöntä.

HSL:n vuonna 2016 tekemän selvityksen mukaan tiemaksut ovat keskeinen keino tavoitteeseen pääsemiseksi. Välttämättömiä tiemaksut eivät kuitenkaan ole, sanovat pääkaupunkiseudun päättäjät.

”Yleinen näkemys on, että lyhyellä aikajänteellä jonkinlaisia tienkäyttömaksuja tarvitaan, jotta ilmastotavoitteisiin päästään. Hieman pidemmällä aikajänteellä niitä tuskin tarvitaan”, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) sanoo.

”Maailma menee koko ajan eteenpäin. Liikenteen sähköistyminen tulee varmasti hoitamaan ison osan näistä ongelmista jollakin aikavälillä.”

Myös Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilän (sd) mukaan sähköautoiluun siirtyminen on tehokkaimpia keinoja liikennepäästöjen vähentämiseen.

Hänen mukaansa tiemaksuilla olla nopea vaikutus, mutta pidempiaikaisen vaikutuksen saavuttamiseksi on tärkeää uudistaa autokantaa ja kehittää joukkoliikennettä.

Samoin ajattelee Espoon liikennesuunnittelupäällikkö Markku Antinoja.

”Uskon, ettei liikennepäästöjen leikkaaminen välttämättä vaadi tiemaksuja. Lähtökohta on, että siirrytään sähköautoihin, jotka eivät liikkuessaan tuota päästöjä”, Antinoja sanoo.

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä (kok) ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok) eivät vastanneet HS:n haastattelupyyntöön.

Hallitus on luvannut ohjelmassaan tukea sähköautoiluun siirtymistä. Autokannan muuttaminen vähäpäästöiseksi on tärkeä päästöjenvähennyskeino myös HSL:n ja Helsingin seudun mal-suunnitelmassa.

Antinojan mukaan ruuhkamaksuilla on kuitenkin merkitystä ruuhkien hillitsemisen kannalta.

HSL:n tiemaksuselvityksen mukaan paine pääkaupunkiseudun liikenneverkossa kasvaa, sillä ennusteen mukaan alueella on vuonna 2050 jopa 2 miljoonaa asukasta.

”Autot vievät tilaa, eli aiheuttavat ruuhkia. Niitä näillä maksuilla voidaan ehdottomasti helpottaa”, Antinoja sanoo.

Tiemaksujen toteutuskelpoisuus riippuu mallista, päättäjät korostavat.

Jan Vapaavuoren mukaan asiaan pitää suhtautua ”rauhallisesti, järkevästi ja pragmaattisesti”. Hän painottaa, että tiemaksuissa on kysymys käytännöllisestä, ei ideologisesta asiasta.

”Pitää katsoa, löytyykö malleja, joilla aidosti saavutetaan yhteiskunnallisia hyötyjä ilman, että ne vanhanaikaisella tavalla rajoittavat ihmisten elämää.”

Sitä, miten tiemaksut tulisi toteuttaa, Vapaavuori ei rupea sanomaan.

”Sen pitää olla malli, joka nauttii legitimiteettiä ja luottamusta. Tämä on asioita, jotka vaativat laajempaa pohdintaa. Asiaa ei edistä se, että joku rupeaisi päsmäröimään omalla mallilla.”

Esimerkiksi Espoossa on vastustettu niin sanottua porttimallia, joka on käytössä myös Tukholmassa, Göteborgissa ja Oslossa. Porttimallissa tiemaksut perustuisivat eri vyöhykkeisiin ja esimerkiksi rekisterikilven tunnistukseen vyöhykerajoilla, eli porteilla.

HSL päätyi esittämään mallia omassa selvityksessään vuonna 2016.



Teknologia on kuitenkin kehittynyt selvityksen valmistumisen jälkeen, ja HSL:n osastonjohtaja Sini Puntasen mukaan vaihtoehtoja tulee selvittää uudestaan.

”Meidän on tarkoitus suunnitella ja arvioida, hakea malli joka täyttää päästövähennys- ja sujuvuustavoitteet. Sinänsä ei ole olemassa valmista ehdotusta, vaan se työ on vasta alkamassa.”

Olisi järjestelmä millainen hyvänsä, se ei edellyttäisi pysähdyksiä, vaan tunnistaisi autot automaattisesti.

Espoon liikennesuunnittelu­päällikkö Antinoja uskoo, että teknisistä ratkaisuista syntyy vielä taisteluja. Hän itse kannattaa kilometriperusteista mallia.

HSL:n selvityksen mukaan tiemaksut paitsi pienentäisivät liikennepäästöjä, myös vähentäisivät ruuhkia, edistäisivät liikennejärjestelmän kehittämistä ja lisäisivät liikenteen ennakoitavuutta. Ne kallistaisivat autoilua keskimäärin 700–1000 euroa vuodessa.

Maksut kurittaisivat etenkin kehyskuntien asukkaita, jotka ajavat pitkät työmatkat yksityisautolla. Kalleimmaksi autoilu kävisi kirkkonummelaisille, nurmijärveläisille ja sipoolaisille.

Hannu Penttilän mukaan Vantaan huolenaiheena on, miten maksut toteutetaan sosiaalisesti oikeudenmukaisesti.

Helsingin seudun ja HSL:n mal-suunnitelmassa todetaan, että tiemaksujen hyötyjä ja haittoja eri alueille ja tienkäyttäjäryhmille on arvioitava eri näkökulmista niin, ettei maksuista aiheudu tienkäyttäjille kohtuutonta haittaa.

Tiemaksuilla on tarkoitus rahoittaa julkisen liikenteen investointeja, jotta joukkoliikenteestä tulisi houkutteleva vaihtoehto myös nykyisille autoilijoille.

Tosin vielä on epäselvää, päätyvätkö maksuilla kerätyt rahat valtiolle vai kunnille.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsingin seudun päivystykset ovat kriisissä: Potilaiden määrä kasvaa uhkaavasti, eikä lääkäreitä saa enää edes rahalla

    2. 2

      Elämästä voi mennä kymmenen vuotta usvassa, kun ei enää muista, miltä tuntuu olla virkeä

      Tilaajille
    3. 3

      Ensimmäinen minuutti liikuntasuorituksen jälkeen antaa tärkeää tietoa omasta terveydestä

      Tilaajille
    4. 4

      Tulli takavarikoinut erotiikkaliikkeiden poppers-aineita 600 000 euron arvosta

    5. 5

      Trumpin rasistiseksi syytetyn kirjoittelun kohteeksi joutuneet naiset: Presidentti ajaa ”valkoisten nationalistien agendaa”

    6. 6

      Finnair oli jättää yksin matkustavan nuoren ulos koneesta ylivarauksen takia – Lentoyhtiö kertoo, miten ylivaraustilanteet ratkaistaan

    7. 7

      Viime kesänä Töölössä tapahtuneen epäillyn pahoinpitelyn selvittämisessä käyttöön poikkeukselliset keinot, poliisi julkaisi uhrin kuvaamaa materiaalia

    8. 8

      Enoa syytetään 7-vuotiaan sukulaispoikansa murhaamisesta jouluaattona Arabianrannassa, asian käsittely alkaa Helsingin käräjäoikeudessa

    9. 9

      Synkkä puhelu sai päivystäjän itkemään kesken hätäpuhelun: Saana Välimaa kertoo vaativasta mutta kiittämättömästä työstä luolassa Uudellamaalla

      Tilaajille
    10. 10

      Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia, hoitoihin on silti jopa vuosien jono

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Synkkä puhelu sai päivystäjän itkemään kesken hätäpuhelun: Saana Välimaa kertoo vaativasta mutta kiittämättömästä työstä luolassa Uudellamaalla

      Tilaajille
    2. 2

      Finnair oli jättää yksin matkustavan nuoren ulos koneesta ylivarauksen takia – Lentoyhtiö kertoo, miten ylivaraustilanteet ratkaistaan

    3. 3

      Koulun uusi julkisivu valmistui: nyt vantaalaiset keräävät adressia, jotta teos maalattaisiin piiloon

    4. 4

      Pyöräilijät lähtivät livohkaan, kun maalissa odotti moottoritarkastus: ”He hyppäsivät nopeasti pakettiautoon”

    5. 5

      Uuden James Bond -elokuvan agentti 007 on nainen – Myös termi ”Bond-tyttö” jätettiin historiaan

    6. 6

      Viime kesänä Töölössä tapahtuneen epäillyn pahoinpitelyn selvittämisessä käyttöön poikkeukselliset keinot, poliisi julkaisi uhrin kuvaamaa materiaalia

    7. 7

      Suomen lapsikato on ennustettuakin rajumpaa: ”Kysymys on siitä, riittääkö lapsia kaikkiin päiväkoteihin”

      Tilaajille
    8. 8

      Trump joutui ankarien rasismi­syytösten kohteeksi: kehotti kongressi­edustajia menemään ”takaisin sinne mistä tulivat”

    9. 9

      Šakki huijauskohun keskellä: suurmestari jäi kiinni vilpistä ja lopetti uransa heti

    10. 10

      Ergonomisesti muotoillut terveyssandaalit ja varvassandaalit eivät ole fiksu valinta jaloille, sanoo fysioterapeutti

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsingin vanhin yhtäjaksoisesti toiminut ravintola meni konkurssiin ja rapistuu nyt pystyyn Helsingin keskustassa

    2. 2

      Parisuhde etenee kolmessa vaiheessa ja yhdessä niistä on suurin riski erota – ongelmia voi ehkäistä, kun tekee muutaman asian ajoissa

      Tilaajille
    3. 3

      Tunteiden välttely voi johtaa elämään, jota ei halua elää – Psykologi Arto Pietikäisellä on siihen ratkaisu, jota moni ei halua kuulla

      Tilaajille
    4. 4

      Synkkä puhelu sai päivystäjän itkemään kesken hätäpuhelun: Saana Välimaa kertoo vaativasta mutta kiittämättömästä työstä luolassa Uudellamaalla

      Tilaajille
    5. 5

      Töölönlahdelle rakennettiin kymmenen jalkapallokentän kokoinen puisto, jossa ei viihdy oikein kukaan

    6. 6

      Keskellä kaunista merenrantatonttia rapistuu autioitunut hotelli: ”Upea alue on seisonut pitkään tyhjillään”

    7. 7

      Kotona ei ole vessaa eikä jääkaappia – Tiina Malinen muutti itse rakentamaansa minivaunuun vuonna 2016 ja on pärjännyt vähemmällä kuin luuli    

    8. 8

      Tässä yksinkertainen ohje, jonka avulla jokainen voi laihtua pysyvästi 5–10 kiloa

    9. 9

      Finnair oli jättää yksin matkustavan nuoren ulos koneesta ylivarauksen takia – Lentoyhtiö kertoo, miten ylivaraustilanteet ratkaistaan

    10. 10

      Valehteliko poliisi? Pyöräilijä otti kuvan poliisiautosta ja päätyi putkaan Helsingissä, poliisi muutti kertomustaan oikeudessa

    11. Näytä lisää