Kaupunki

Helsingin ydinkeskustassa on harvojen tuntema asunto, jossa on kestitty satoja ulkomaisia sosiaalisen median tähtiä

Helsinki haluaa lisää turisteja, mutta ensin sen pitää hurmata heidät. Se on tehtävä, jonka sosiaalisen median ammattilaiset voivat tehdä. Viime vuosina Helsinki on ujuttautunut heidän suosioonsa isolla rahalla.

Talon ulko-ovessa lukee Aallonkoti Hotel Apartments.

”Apua, pitääkö meidän siivota”, Yhdysvalloista kotoisin oleva Jessica Wright huudahtaa, kun käymme sisään.

Asunto näyttää kotoisan sotkuiselta. Kaksi matkalaukkua on auki lattialla ja eteisessä kengät ovat levällään.

Sisustus on skandinaavisen vaaleaa ja pelkistettyä. On Artekin huonekaluja, Lapuan Kankureiden tekstiilejä ja Marimekon pientavaroita. Aivan kuin kenen tahansa suomalaisen kotona.

Parvekkeelta avautuu näkymä Musiikkitalolle ja Kansallismuseon tornille. Täällä kelpaisi asua.

Alvar Aallon kadulle Töölönlahden rannalle rakennetuissa kerrostaloissa sijaitsee asunto, johon Helsinki Marketing yhdessä pääkumppaneidensa kanssa majoittaa sosiaalisen median vaikuttajia, freelancetoimittajia ja podcastin tekijöitä ympäri maailmaa.


Sadat vaikuttajat Japanista, Kiinasta, Yhdysvalloista, Venäjältä ja muualta maailmalta ovat vierailleet residenssissä viimeisen neljän vuoden aikana. Residenssin tavoite on lisätä Helsingin tunnettavuutta ja houkuttelevuutta matkailijoille, opiskelijoille, tänne töihin tuleville ja yrityksille. Helsinki halutaan saada sosiaalisen median puheenaiheeksi.

Lisäksi Helsinki haluttaisiin tehdä kiinnostavaksi ympärivuotisesti.

Konseptin idea on tämä: Helsinki Marketing haluaa tarjota vaikuttajille mahdollisuuden kokea Helsinki omalla tavallaan, ilman tuputettuja sisältöjä tai kiirettä.

Käytännössä Helsinki Marketing pääkumppaniensa kanssa tarjoaa vaikuttajille lennot, asunnon neljäksi tai seitsemäksi päiväksi, joukkoliikenteen matkakortit, polkupyörät sekä tuotelahjoja ja lahjakortteja ravintoloihin, elämyksiin ja museoihin. Vaikuttajille ei makseta rahallista korvausta.

Vaikuttajat tulevat todennäköisesti julkaisemaan kauniita kuvia ja blogitekstejä Helsingistä sosiaalisen median kanavissa, kuten Instagram-tileillään ja blogeissaan. Kuvia näkevät ihmiset, joita Helsinki Marketingin saattaisi muuten olla haastavaa tavoittaa.

”Ajatus oli, että emme järjestäisi ohjelmaa vaikuttajille, vaan he saisivat itse päättää, mitä tekevät”, kertoo Helsinki Marketingin projektipäällikkö Elisabeth Rundlöf.

Heinäkuun ensimmäisellä viikolla Helsinkiin ovat lentäneet yhdysvaltalaiset Michelle Rene ja Jessica Wright.

Rene ja Wright ovat juuri näitä Helsinki Marketingin toivomia somevaikuttajia, jotka tekevät sisältöä eri kanaviin.


”Olin Helsingissä ensimmäistä kertaa talvella 2016. Kiersin kaupungilla, vierailin museoissa, kävin kahviloissa ja saunoin. Postaukset Helsingistä olivat tosi luettuja ja yleisöni oli innoissaan”, kertoo Wright.

Wrightin @bontraveler-nimisellä Instagram-tilillä on 84,1 tuhatta seuraajaa. Renen @livelikeitsthewknd-tiliä seuraa 71,6 tuhatta ihmistä. Molemmilla on suositut matkablogit.

Tällä kertaa Wright halusi palata Helsinkiin tekemään kesäjuttuja. Ainakin Kansallismuseo, kahvilat ja arkkitehtuuri kiinnostavat tällä vierailulla.

”Helsingissä värit kiinnittävät huomiota. Etsin varsinkin pinkkiä ja keltaista”, hän kertoo.

Michelle Reneä kiinnostaa erityisesti design, muoti ja hyvä ruoka.

”Suunnittelen etukäteen, mitä haluan tehdä ja nähdä. Tutkin hakukoneiden hakutuloksia ja etsin, mikä missäkin paikassa ihmisiä kiinnostaa”, hän kertoo.


Vuonna 2018 My Helsinki Residencessä kävi kaikkiaan 105 vierasta, jotka tuottivat eri sosiaalisen median kanaviin sekä digimedioihin kaikkiaan 1 113 artikkelia, kuvaa tai twiittiä.

Vieraiden joukossa oli vaikuttajia sekä freelancetoimittajia. Arvioitu tavoittavuus oli digitaalisen uutismedian osalta 38 154 164 ihmistä. Yli 38 miljoonaa ihmistä siis kuuli Helsingistä residenssin asukkaiden kautta.

Se on valtava määrä.

Haasteena on tietysti tavoittaa ne oikeat ihmiset. Nyt Helsinki Marketing pyrkii tavoittamaan yleisöä kaupungeista, joista on suorat lennot Helsinkiin.

”Los Angelesista on avattu juuri suora lento Helsinkiin. Ei ole sattumaa, että Los Angelesista tuleva Michelle on juuri nyt täällä”, Rundlöf sanoo.

”Aiemmin on ehkä mielletty, että Suomi on kaukana. Mutta oikeastaan tämä on kaiken keskellä”, Rundlöf jatkaa.


Sekä Wright että Rene ovat matkustaneet ympäri maailmaa, olleet mukana erilaisissa vaikuttajaohjelmissa ja vierailleet erilaisissa majoituksissa, mutta Helsingin residenssi on heistä erityinen.

”Yleensä, kun vierailee jossain, aikataulu on hyvin tiukka. Täällä on vapautta. Voi itse luoda parasta mahdollista sisältöä juuri niiden asioiden ympäriltä, jotka itseä kiinnostavat”, Rene sanoo.

Juuri vapaus ja aikatauluttomuus ovat Helsingin residenssin valttikortteja. Lisäksi monet kokevat, että konsepti tukee juuri heidän tarpeitaan.

”En ole nähnyt mitään vastaavaa järjestelyä maailmalla. Aina kun käyn pitämässä koulutuksia tai puhumassa konferensseissa, viittaan Helsingin residenssiin. Tämä on todella hyvin organisoitu”, Wright kertoo.

Vaarana tietysti on, että vaikuttajat julkaisevatkin jotain negatiivista tai ehkäpä vielä kauheampaa: eivät mitään.

”Helsinki on rohkea kaupunki, täällä voidaan kokeilla ja testata. Tähän asti kaikki ovat julkaisseet jotain”, sanoo Rundlöf.

Vaikuttajilta ei vaadita tietynlaista sisältöä, mutta heitä pyydetään liittämään #myhelsinkiresidence -aihetunniste julkaisuihinsa.


Töölönlahden asunnon jääkaappi on täytetty paikallisilla ruuilla, kuten juustoilla ja jogurtilla. Vaatekaapista löytyy kaksi Makian paksua talvitakkia kylmiä päiviä varten ja alhaalla odottavat Pelagon pyörät. Suomalaiset yritykset ovat saaneet tarjota tuotteitaan residenssiin vaikuttajien käytettäväksi. Sopeutuminen Helsinkiin on haluttu tehdä mahdollisimman helpoksi.

”Joku vierailija sanoi, että Helsinki on kuin vanha sohva. Sillä hän tarkoitti, että Helsinki on niin mukava ja tutun oloinen”, Rundlöf kertoo.

Kylpyhuoneesta löytyy pesukone.

”Matkailuteemaisia blogeja tekevät vaikuttajat matkustavat koko ajan, joten he arvostavat pesukonetta”, Rundlöf kertoo.

Kerrallaan 35 neliön yksiöön mahtuu kaksi asukasta. Usein somevaikuttajat haluavatkin matkustaa kaksin, jotta toinen voi kuvata samalla, kun toinen esiintyy kuvissa.

”Nyt meidän residenssissä on matkailuun keskittynyt kaksikko. Priden aikaan meillä Pridesta kiinnostuneet vieraat. Jotkut tulevat muodin tai ruuan perässä. Tämä on tällaista ihmisten ja tapahtumien yhdistämistä, että mitä Helsingissä tapahtuu milläkin viikolla”, Elisabeth Rundlöf sanoo.

Monet haluavat käydä samalla reissulla Tallinnassa. Myös Michelle Rene ja Jessica Wright ovat menossa päiväretkelle Viroon.

Visit Tallinn on yksi My Helsinki Residencen kumppaneista, sillä Helsingin kaupunki kannustaa Helsingin ja Tallinnan yhteystyötä. Muita yhteistyökumppaneita ovat Finnair, Aallonkoti Hotel Apartments, Tallink Silja, Visit Finland ja Finavia.

Asukkaat residenssiin valitaan netin kautta jätettävän hakemuksen kautta tai sitten pääkumppanit voivat ehdottaa vieraita.

Varauskalenteri on täynnä joulukuulle asti ja monet haluavat palata Helsinkiin uudestaan.

”Tällä residenssiohjelmalla on 100 000 euron vuosibudjetti. Se on neljä prosenttia koko Helsinki Marketingin operatiivisesta markkinointibudjetista. Tämä on onnistunut konsepti, kun mietitään panosbudjettia”, Helsinki Marketingin viestintäjohtaja Vappu Mänty kertoo.

Helsinki Marketing on Helsingin kaupungin omistama kaupunkimarkkinointiyhtiö. Se vastaa Helsingin operatiivisesta kaupunkimarkkinoinnista ja yritysyhteistyöstä.

Helsinki Marketingin pääkohderyhmiä ovat helsinkiläiset, kansainväliset matkailijat, päättäjät ja osaajat.


Monien matkailijoiden mielikuvissa Suomi on yhtä kuin luonto.

”Edellisellä kerralla kun kävin Helsingissä, halusin kokea luontoa. Silloin syötin poroja Nuuksiossa [poropuistossa] ja kävin Suomenlinnassa”, Jessica Wright kertoo.

Elisabeth Rundlöfin mukaan luontokokemus voi olla vaikka pyöräilyä tai saunomista.

”Ja sitten kaikki haluavat kokea kävelemisen meren jäällä”, hän kertoo.

Sosiaalisen median vaikuttajat miettivät usein vierailukohteensa ja aktiviteettinsa sen mukaan, mikä voisi olla kuvauksellista.

”Esimerkiksi Nuuksiosta voi saada dronella hienoja kuvia koskemattomasta luonnosta”, Rundlöf sanoo.

Mitä Wright ja Rene tiesivät Helsingistä ja Suomesta etukäteen?

”Aiheet, jotka ovat nyt tapetilla Yhdysvalloissa, kuten koulutus ja terveydenhuolto, on hoidettu hyvin Suomessa. Sitä pitää ihailla”, Wright sanoo.

Ja on jotain muutakin, josta sana on kiirinyt meren taakse.

”Ole kuullut, että Suomi on maailman onnellisin maa. Suomalaisten pitäisi olla ylpeitä siitä”, Rene sanoo.

Oikaisu klo 14.00: Jessica Wrightin Instagram-tilin nimi on bontraveler eikä bontravel, niin kuin jutussa alun perin väitettiin.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Parisuhde loppui Halla-ahon vuoksi, liian vihreitä sukulaisia ja sisällissota aina vain – Näin politiikka riitauttaa suomalaisia

    2. 2

      Rosa Meriläistä nöyryytettiin kansanedustajana julkisesti, ja niitä traumoja hän työstää vielä 15 vuoden jälkeen: ”Yritin kestää sen kaiken yksin”

      Tilaajille
    3. 3

      Ihosyöpäluomi on usein ”melko mitättömän näköinen”, kertoo ihotautilääkäri

    4. 4

      Työvoimapula on syrjäseutujen vitsaus, Lieksassa ongelma haluttaisiin ratkaista lisäämällä työperäistä maahanmuuttoa

    5. 5

      Maire Aaltonen odotti lasta, kun hän joutui natsien keskitysleirille – Nälän, tautien ja julmuuksien keskellä hän synnytti tyttären

      Tilaajille
    6. 6

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    7. 7

      Ensimmäistä kertaa Suomessa esiintynyt Christina Aguilera loihti Poriin spektaakkelin – Lady Marmaladen esittäjä on yhä aikamme tärkeimpiä popmuusikoita ja feministejä

    8. 8

      Weekend-festivaali siirtyi Hietaniemestä Suvilahteen, mutta riita viime vuonna tuhotusta hautausmaan kivi­muurista jatkuu yhä

    9. 9

      Sähkökaappien sotkeminen oli jatkuva ongelma Vantaalla, kunnes kaappeihin ilmestyi kiinalaisten rakastama Matti

    10. 10

      Helsingissä on alettu järjestää juhlia, joissa ahdistelu on harvinaisen selvästi kielletty: Järjestäjien mukaan tavallisissa yökerhoissa ei välttämättä ole ”turvallista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Stora Enson toimitusjohtaja varoittaa: ”Jokin Kiinan luvuissa ei täsmää”

    2. 2

      Parisuhde loppui Halla-ahon vuoksi, liian vihreitä sukulaisia ja sisällissota aina vain – Näin politiikka riitauttaa suomalaisia

    3. 3

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    4. 4

      Rosa Meriläistä nöyryytettiin kansanedustajana julkisesti, ja niitä traumoja hän työstää vielä 15 vuoden jälkeen: ”Yritin kestää sen kaiken yksin”

      Tilaajille
    5. 5

      Sähkökaappien sotkeminen oli jatkuva ongelma Vantaalla, kunnes kaappeihin ilmestyi kiinalaisten rakastama Matti

    6. 6

      Käräjäoikeus määräsi fitnessmalli Sofia Belórfin vangittavaksi epäiltynä tuottamuksellisesta rahanpesusta

    7. 7

      Oodin vessojen ovista näkee läpi, henkilökunta kannustaa kuvaamaan siluettivideoita

    8. 8

      Kilpailukykysopimuksen odottamaton lasku: Valtio kustantaa yrityksille pysyvän satojen miljoonien eurojen maksualen

    9. 9

      Faceapp-sovelluksen vanhuusfiltteri on taas kaikkien kasvoilla – sen yksityisyyden­suojassa ei ole kuitenkaan mitään poikkeavaa, venäläisyydestä huolimatta

    10. 10

      Maire Aaltonen odotti lasta, kun hän joutui natsien keskitysleirille – Nälän, tautien ja julmuuksien keskellä hän synnytti tyttären

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    2. 2

      Synkkä puhelu sai päivystäjän itkemään kesken hätäpuhelun: Saana Välimaa kertoo vaativasta mutta kiittämättömästä työstä luolassa Uudellamaalla

      Tilaajille
    3. 3

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    4. 4

      VR vaihtoi kesäkuussa siivousyhtiötä, nyt likaiset junat ihmetyttävät niin matkustajia kuin henkilökuntaakin

    5. 5

      Töölöläinen Liisa Eskelinen etsii Facebookissa kumppania pitkän kriteerilistan avulla: lapseton, äänestänyt kaikissa vaaleissa ja prioriteettina yhteinen aika

    6. 6

      Kotona ei ole vessaa eikä jääkaappia – Tiina Malinen muutti itse rakentamaansa minivaunuun vuonna 2016 ja on pärjännyt vähemmällä kuin luuli    

    7. 7

      Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

    8. 8

      Tässä yksinkertainen ohje, jonka avulla jokainen voi laihtua pysyvästi 5–10 kiloa

    9. 9

      Finnair oli jättää yksin matkustavan nuoren ulos koneesta ylivarauksen takia – Lentoyhtiö kertoo, miten ylivaraustilanteet ratkaistaan

    10. 10

      Tarja Myllyrinne asuu ensimmäisessä kerroksessa yhdellä Helsingin meluisimmista kaduista: Tällainen on hänen kotinsa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää