Kaupunki

HKL halutaan yhtiöittää: Espoota ja Vantaata suunnitelma ei miellytä

Raide-Jokerin liikennöitsijää ei vielä ole valittu eikä päätöksiä liikenteen kilpailuttamisesta ole tehty.

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) muuttaminen yhtiöksi on jälleen valmistelussa seudullisten pikaraitiotiehankkeiden vuoksi.

Espoossa ja Vantaalla hanke ei herätä varauksetonta kiinnostusta, vaikka yhtiömalli antaisi naapurikunnille mahdollisuuden osallistua HKL:n toimintaan.

Helsingissä yhtiöittämisasia oli kaupungin johtoryhmän käsittelyssä maanantaina, ja se siirtyy seuraavaksi poliittiseen keskusteluun. Hallintomuotoa selvittänyt Helsingin kaupunginkanslian ja HKL:n yhteinen työryhmä on päätynyt suosittamaan HKL:n yhtiöittämistä yhtenä kokonaisuutena.

Uusin yhtiöittämisvalmistelu liittyy raitioliikenneverkon laajenemiseen Helsingin naapurikuntien puolelle.

Raide-Jokeri Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen valmistunee vuonna 2024, Vantaan pikaraitiotie mahdollisesti 2020-luvun lopulla.

On vielä ratkaisematta, kuka vastaa näiden uusien raitioyhteyksien varikoista, kalustosta sekä liikenteen operoinnista.

Liikenteen tilaaja Helsingin seudun liikenne (HSL) on parhaillaan kilpailuttamassa seudun lähijunaliikennettä. Junakalusto on kuntien yhteisesti omistaman kalustoyhtiön omistuksessa.

Helsingistä Espooseen kulkevan Raide-Jokerin kalusto on hankittu HKL:n omistukseen, jolloin liikenteen kilpailuttamistilanteessa se voisi toimia kalustoyhtiönä.

Espoolaisia HKL-vetoinen ratkaisu ei miellytä. Espoon kärkipoliitikko, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok) suhtautuu tähän vaihtoehtoon erittäin kriittisesti.

Hän korostaa, ettei asiaa oli millään tavoin käsitelty Espoon poliittisissa elimissä tai neuvoteltu ryhmien kesken.

Markkulan kritiikin taustalla on länsimetroon liittyvä vääntö Matinkylän kääntöraiteen tarpeellisuudesta. HKL on pitänyt kääntöraidetta tärkeänä liikenteen sujuvan operoinnin kannalta. Espoo taas on katsonut, että raiteen rakentaminen tässä vaiheessa viivästyttäisi metron jatkeen avautumista jopa parilla vuodella.

Espoolaisten harmiksi Matinkylän kääntöraide on listattu Helsingin seudun kuntien tavoitteisiin, kun ne neuvottelevat syksyllä hallituksen kanssa lähivuosien liikennehankkeiden rahoituksesta.

”Meillä on ensisijainen tarve yhteiselle kokonaiskuvalle raitioliikenteessä”, Markkula sanoo. Hän haluaisi myös, että tulevaisuuden pikaraitiotieverkkoa tarkasteltaisiin yhdessä kuntien maankäytön kanssa.

Vantaan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Multala (kok) pitää keskustelua raitioliikenteen järjestelyistä Vantaan kannalta ennenaikaisena. Pikaraitiotie Länsimäestä Hakunilan kautta lentoasemalle on vielä suunnitteluvaiheessa.

Pikaraitiotien linjaus on osa Vantaan uuden yleiskaavan valmistelua.

”Meillä ei ole käyty poliittista keskustelua siitä, miten valmiin pikaraitiotien toiminta organisoitaisiin”, Multala sanoo.

Vantaan kokoomus on kuitenkin pyytänyt selvitystä mahdollisesta yhtiömallista ja siitä, miten se voisi kytkeytyä maankäyttöön. Koska pikaraitiotie parantaa yhteyksiä lentoasemalle, sen rakentamiseen voisi olla mahdollista hakea rahoitusta myös Euroopan unionin liikenneverkko-ohjelmasta.

HKL:n yhtiöittämistä on harkittu aiemminkin. Asia oli viimeksi valmistelussa viisi vuotta sitten, kun metroliikenne oli laajenemassa Espooseen. Tuolloin yhtiöittämishanke kaatui kustannuksiin, joita arveltiin kertyvän uuden yhtiön perustamisen varainsiirtoverosta.

Sittemmin verotulkinta on muuttunut eikä yhtiöittämisestä arvioida koituvan näitä ylimääräisiä kuluja.


HKL:n yhtiöttäminen voisi tuoda tehokkuutta uusien raitiovaunujen hankintaan sekä varikoiden ja ratojen rakentamiseen, arvioi toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski. Myös ylläpito ja huolto tehostuisivat.

”Yhtiöllä olisi läpinäkyvämpi mahdollisuus tarjota palveluita seudullisesti”, Lehmuskoski sanoo.

Naapurikuntien olisi helppo osallistua yhtiömuotoiseen toimintaan haluamallaan tavalla sen sijaan, että ne suunnittelisivat omia pieniä osaamiskeskittymiä.

”Meidän näkökulmamme on, että niin kauan kuin raitioliikennettä käsitellään kokonaisuutena, synergiaedutkin säilyvät.”

Infraan, kalustoon ja varikoihin liittyvät järjestelyt voitaisiin Lehmuskosken mukaan tehdä riippumatta siitä, kilpailutetaanko liikenne vai ei.

Liikennelaitoksen ja HSL:n nykyinen sopimus metron ja Helsingin raitiovaunujen liikennöinnistä päättyy vuoden 2024 lopussa. HKL tarjoutui jo vuosi sitten alentamaan raitioliikenteen kustannuksia 11 prosentilla, jos sopimusta jatkettaisiin 2020-luvun loppuun.

Raide-Jokerin liikenteen järjestelyjä nykyinen sopimus ei kata.

HKL:n henkilöstö on perinteisesti suhtautunut liikelaitoksen yhtiöittämiseen hyvin kriittisesti. Ammattijärjestö JHL:n pääluottamusmies Tuula Metsäketo-Korkalainen sanoo, että henkilöstöllä on yhä paljon kysymyksiä ja huolenaiheita. Henkilöstön edustajat jättivät työryhmäraporttiin oman mielipiteensä.

Jos HKL:stä tehtäisiin yhtiö, nykyinen henkilöstö siirtyisi sen palvelukseen vanhoina työntekijöitä eli saavutettuine etuineen. Mutta nykyisen työehtosopimuskauden jälkeen alkaisivat uudet neuvottelut.

”Erkkikään ei tiedä, mitä ne neuvottelut mahdollisesti pitävät sisällään”, Metsäketo-Korkalainen sanoo. Aiheita riittää henkilöstön palkoista työaikajärjestelyihin ja eläkesopimuksista työsuhdeasuntoihin.

Työntekijät ovat kuitenkin havainneet, että toimintaympäristö on ollut muutoksessa: HSL:n alueelta on kilpailutettu kaikki muu liikenne paitsi metro- ja raitiovaunut.

Pääluottamusmiehen näkökulmasta yhtiöittämiselle tavoiteltu aikataulu on kuitenkin hyvin lyhyt verrattuna selvitettävien asioiden määrään.

Tampereen raitioteillä otettiin viime vuonna käyttöön sopimus, joka pohjaa VR:n konduktöörien työehtosopimukseen. Liikennettä operoi VR.

”Meidän käsityksemme mukaan sopimus on merkittävästi HKL:n sopimusta kalliimpi”, Lehmuskoski sanoo.

Jos HKL:n yhtiöittäminen etenee, Lehmuskoski pitää uusia neuvotteluja mahdollisuutena selkeyttää nykyisiä monimutkaisia työehtosopimuksia.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kolmoismurhasta epäillyt kanadalais­miehet jättivät jälkeensä videoviestin

    2. 2

      Päätä jomottaa, väsymys ei hellitä ja lopulta selkään kasvaa kyttyrä – Piinaava niska­kyhmy yleistyy, näin estät sen synnyn

      Tilaajille
    3. 3

      Donald Trumpin arvo­maailma haisee, ja hän on Euroopalle vakavampi ongelma kuin Venäjä

    4. 4

      Valon nopeus lähestyy: Uusi teknologia lupaa saavuttaa Maan kaltaisen planeetan vain 20 vuodessa

      Tilaajille
    5. 5

      Haluttomuus voi johtua testosteronin puutteesta – ja muita asioita, joita en tiennyt vaginasta

    6. 6

      ”Poskettomia määriä” lihaa syönyt Teemu Lampinen lähti kahdeksi vuodeksi pyöräilemään maailman ympäri, eikä kotiin palaa enää sama mies

    7. 7

      Eettinen valinta on usein kallis, mutta hinta ei ole koko totuus – Katso, miten uudet lihan­korvikkeet pärjäävät vertailussa sika-nauta­jauhelihan kanssa

    8. 8

      Farmiin joutuminen tuli Eeli Tolvaselle sokkina, kesällä hän meni luistelu­valmennukseen ja pudotti painoaan

    9. 9

      Mitä tehdä, kun oma lapsi hävettää? Näin käsittelet häpeää ja valitset sanasi turvallisesti

      Tilaajille
    10. 10

      Koulujen kieli­tarjonta yksi­puolistuu ja epätasa-arvoistuu, vaikka toisin piti käydä – Mitä oikein tapahtui?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsingin edustalle ilmestyi palkkien päällä lepäävä hulppea paviljonki: Mistä on kyse?

    2. 2

      Vanhemman on turha yrittää muokata lastaan kasvatuksella, sanoo maailmankuulu tutkija: Lopulta geenit muotoilevat elämämme

      Tilaajille
    3. 3

      Yhteisiä juhlia ja kiusallinen valokuva: Britannian prinssi Andrew joutui jälleen myrskyn silmään Jeffrey Epsteinin takia

    4. 4

      Ranskalaispariskunta yritti kuljettaa Sardinian valkeaa hiekkaa ”matka­muistona” koti­maahansa, nyt heitä uhkaa jopa vuosien vankeus­rangaistus

    5. 5

      Joonas Pesonen asuu Helsingin huippu­hotellissa ilmaiseksi vuoden – ja siitä on kiittäminen y-sukupolvea

      Tilaajille
    6. 6

      ”Mitäs te nyt meinaatte?” käpyläläinen Helena Halonen kysyi aamun hämärässä hääränneiltä pyörä­varkailta ja hetken kuluttua poliisi löysi autollisen varastettua tavaraa

    7. 7

      ”Greatest of all time” – Teemu Pukki villitsee ympäri Eurooppaa, nyt ranskalainen uutis­toimisto AFP listasi kolme erikoista Pukki-faktaa

    8. 8

      Päivän Byrokraatti on tunnettu sivusto, joka aloitti naljailemalla virkamiehille ja Sääntö-Suomelle – kunnes siitä tuli vuosi vuodelta poliittisempi

      Tilaajille
    9. 9

      Poliisi tutkii Milliklubin ovella sattunutta pahoin­pitelyä, ravintola kiistää väitteen ovimiehen osallisuudesta

    10. 10

      Kuuden tunnin työpäivä ja neljä työ­päivää viikossa: Mitä seuraisi Sdp:n Sanna Marinin ”utopian” toteutumisesta?

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kalle Oikari jätti Audinsa Helsinki-Vantaalle pysäköitynä, ja loman aikana joku oli ajanut sillä 130 kilometriä

    2. 2

      HS matkusti Sea Islands -saarille, joilla Yhdysvaltain orjuuden perintö yhä elää: ”On vastenmielistä, että ihmiset tulevat tänne eivätkä edes tiedä, että me olemme olemassa”, kuningatar Quet sanoo

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalainen kauppa löysi maailman­laajuisen asiakas­kunnan: ”Meillä on paljon asiakkaita, joilla ei ole puutetta rahasta”

      Tilaajille
    4. 4

      Tuomas Rajala erosi, kun perheen toisen lapsen syntymään oli kaksi kuukautta – Nyt hänellä on eronneille miehille yksi elintärkeä neuvo

      Tilaajille
    5. 5

      Vain viisivuotiaan kerrostalon keittiökalusteet näyttävät ikivanhoilta – lykkäävätkö valmistajat sekundaa hitas-taloihin?

    6. 6

      Internetissä leviää video, joka näyttää bisneseliitin ”hupimetsästyksen” järjettömyyden – kokoomuksen ex-johtaja Pertti Salolainen raivostui: "Oksennan. Te tyhmät!"

    7. 7

      Tutkimuksissa on löydetty ylivertainen päästövähennyskeino, mutta ilmastotekolistoilta se puuttuu kokonaan

      Tilaajille
    8. 8

      Jyrki Sukula pani kuppiloita kuntoon, mutta sitten hän sai ikäviä uutisia – Nyt Sukula kertoo, miksi suosikkisarja päättyi

      Tilaajille
    9. 9

      Näistä merkeistä tietää, että ystävyys kannattaa lopettaa

      Tilaajille
    10. 10

      Washington Post: Monimiljonääri Epsteinin ruumiinavauksessa todettiin kieliluun murtuma, joka herättää kysymyksiä

    11. Näytä lisää