Kaupunki

HKL halutaan yhtiöittää: Espoota ja Vantaata suunnitelma ei miellytä

Raide-Jokerin liikennöitsijää ei vielä ole valittu eikä päätöksiä liikenteen kilpailuttamisesta ole tehty.

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) muuttaminen yhtiöksi on jälleen valmistelussa seudullisten pikaraitiotiehankkeiden vuoksi.

Espoossa ja Vantaalla hanke ei herätä varauksetonta kiinnostusta, vaikka yhtiömalli antaisi naapurikunnille mahdollisuuden osallistua HKL:n toimintaan.

Helsingissä yhtiöittämisasia oli kaupungin johtoryhmän käsittelyssä maanantaina, ja se siirtyy seuraavaksi poliittiseen keskusteluun. Hallintomuotoa selvittänyt Helsingin kaupunginkanslian ja HKL:n yhteinen työryhmä on päätynyt suosittamaan HKL:n yhtiöittämistä yhtenä kokonaisuutena.

Uusin yhtiöittämisvalmistelu liittyy raitioliikenneverkon laajenemiseen Helsingin naapurikuntien puolelle.

Raide-Jokeri Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen valmistunee vuonna 2024, Vantaan pikaraitiotie mahdollisesti 2020-luvun lopulla.

On vielä ratkaisematta, kuka vastaa näiden uusien raitioyhteyksien varikoista, kalustosta sekä liikenteen operoinnista.

Liikenteen tilaaja Helsingin seudun liikenne (HSL) on parhaillaan kilpailuttamassa seudun lähijunaliikennettä. Junakalusto on kuntien yhteisesti omistaman kalustoyhtiön omistuksessa.

Helsingistä Espooseen kulkevan Raide-Jokerin kalusto on hankittu HKL:n omistukseen, jolloin liikenteen kilpailuttamistilanteessa se voisi toimia kalustoyhtiönä.

Espoolaisia HKL-vetoinen ratkaisu ei miellytä. Espoon kärkipoliitikko, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok) suhtautuu tähän vaihtoehtoon erittäin kriittisesti.

Hän korostaa, ettei asiaa oli millään tavoin käsitelty Espoon poliittisissa elimissä tai neuvoteltu ryhmien kesken.

Markkulan kritiikin taustalla on länsimetroon liittyvä vääntö Matinkylän kääntöraiteen tarpeellisuudesta. HKL on pitänyt kääntöraidetta tärkeänä liikenteen sujuvan operoinnin kannalta. Espoo taas on katsonut, että raiteen rakentaminen tässä vaiheessa viivästyttäisi metron jatkeen avautumista jopa parilla vuodella.

Espoolaisten harmiksi Matinkylän kääntöraide on listattu Helsingin seudun kuntien tavoitteisiin, kun ne neuvottelevat syksyllä hallituksen kanssa lähivuosien liikennehankkeiden rahoituksesta.

”Meillä on ensisijainen tarve yhteiselle kokonaiskuvalle raitioliikenteessä”, Markkula sanoo. Hän haluaisi myös, että tulevaisuuden pikaraitiotieverkkoa tarkasteltaisiin yhdessä kuntien maankäytön kanssa.

Vantaan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Multala (kok) pitää keskustelua raitioliikenteen järjestelyistä Vantaan kannalta ennenaikaisena. Pikaraitiotie Länsimäestä Hakunilan kautta lentoasemalle on vielä suunnitteluvaiheessa.

Pikaraitiotien linjaus on osa Vantaan uuden yleiskaavan valmistelua.

”Meillä ei ole käyty poliittista keskustelua siitä, miten valmiin pikaraitiotien toiminta organisoitaisiin”, Multala sanoo.

Vantaan kokoomus on kuitenkin pyytänyt selvitystä mahdollisesta yhtiömallista ja siitä, miten se voisi kytkeytyä maankäyttöön. Koska pikaraitiotie parantaa yhteyksiä lentoasemalle, sen rakentamiseen voisi olla mahdollista hakea rahoitusta myös Euroopan unionin liikenneverkko-ohjelmasta.

HKL:n yhtiöittämistä on harkittu aiemminkin. Asia oli viimeksi valmistelussa viisi vuotta sitten, kun metroliikenne oli laajenemassa Espooseen. Tuolloin yhtiöittämishanke kaatui kustannuksiin, joita arveltiin kertyvän uuden yhtiön perustamisen varainsiirtoverosta.

Sittemmin verotulkinta on muuttunut eikä yhtiöittämisestä arvioida koituvan näitä ylimääräisiä kuluja.


HKL:n yhtiöttäminen voisi tuoda tehokkuutta uusien raitiovaunujen hankintaan sekä varikoiden ja ratojen rakentamiseen, arvioi toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski. Myös ylläpito ja huolto tehostuisivat.

”Yhtiöllä olisi läpinäkyvämpi mahdollisuus tarjota palveluita seudullisesti”, Lehmuskoski sanoo.

Naapurikuntien olisi helppo osallistua yhtiömuotoiseen toimintaan haluamallaan tavalla sen sijaan, että ne suunnittelisivat omia pieniä osaamiskeskittymiä.

”Meidän näkökulmamme on, että niin kauan kuin raitioliikennettä käsitellään kokonaisuutena, synergiaedutkin säilyvät.”

Infraan, kalustoon ja varikoihin liittyvät järjestelyt voitaisiin Lehmuskosken mukaan tehdä riippumatta siitä, kilpailutetaanko liikenne vai ei.

Liikennelaitoksen ja HSL:n nykyinen sopimus metron ja Helsingin raitiovaunujen liikennöinnistä päättyy vuoden 2024 lopussa. HKL tarjoutui jo vuosi sitten alentamaan raitioliikenteen kustannuksia 11 prosentilla, jos sopimusta jatkettaisiin 2020-luvun loppuun.

Raide-Jokerin liikenteen järjestelyjä nykyinen sopimus ei kata.

HKL:n henkilöstö on perinteisesti suhtautunut liikelaitoksen yhtiöittämiseen hyvin kriittisesti. Ammattijärjestö JHL:n pääluottamusmies Tuula Metsäketo-Korkalainen sanoo, että henkilöstöllä on yhä paljon kysymyksiä ja huolenaiheita. Henkilöstön edustajat jättivät työryhmäraporttiin oman mielipiteensä.

Jos HKL:stä tehtäisiin yhtiö, nykyinen henkilöstö siirtyisi sen palvelukseen vanhoina työntekijöitä eli saavutettuine etuineen. Mutta nykyisen työehtosopimuskauden jälkeen alkaisivat uudet neuvottelut.

”Erkkikään ei tiedä, mitä ne neuvottelut mahdollisesti pitävät sisällään”, Metsäketo-Korkalainen sanoo. Aiheita riittää henkilöstön palkoista työaikajärjestelyihin ja eläkesopimuksista työsuhdeasuntoihin.

Työntekijät ovat kuitenkin havainneet, että toimintaympäristö on ollut muutoksessa: HSL:n alueelta on kilpailutettu kaikki muu liikenne paitsi metro- ja raitiovaunut.

Pääluottamusmiehen näkökulmasta yhtiöittämiselle tavoiteltu aikataulu on kuitenkin hyvin lyhyt verrattuna selvitettävien asioiden määrään.

Tampereen raitioteillä otettiin viime vuonna käyttöön sopimus, joka pohjaa VR:n konduktöörien työehtosopimukseen. Liikennettä operoi VR.

”Meidän käsityksemme mukaan sopimus on merkittävästi HKL:n sopimusta kalliimpi”, Lehmuskoski sanoo.

Jos HKL:n yhtiöittäminen etenee, Lehmuskoski pitää uusia neuvotteluja mahdollisuutena selkeyttää nykyisiä monimutkaisia työehtosopimuksia.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kultakuume nousee maailmalla – Toimittaja osti oman kultaharkon Helsingin keskustasta

    2. 2

      Tällainen on viehättävä ihminen – Deittisovellusten algoritmit perkaavat syvintä yksityisyyttä ja rakentavat parinmuodostuksesta raadollista peliä

    3. 3

      McDonald’sin paniikki vaihtui massa­hurmokseen – Kana­nugetti on suomalaistenkin suosikki, ja nyt HS:n erikois­artikkeli paljastaa, mitä sen sisältä löytyy

      Tilaajille
    4. 4

      Heidi Myllylä on tehnyt töitä melkein yötä päivää, mutta joutui raha­pulassa muuttamaan takaisin vanhempiensa luokse

    5. 5

      Miten tulla onnelliseksi? Kysy itseltäsi nämä viisi kysymystä

    6. 6

      Ravintola puuttui lapsen itkuun ja sai vastaansa some-ryöpyn, joka romahdutti paikan maineen – ”Olemme antaneet jo periksi”

    7. 7

      Pakeneeko raha Hongkongista? Ihmiset tekevät varasuunnitelmia samaan tapaan kuin alueen siirtyessä Kiinalle 22 vuotta sitten, sanoo Nordean pääekonomisti

    8. 8

      Maailmalla kirurgit käyttävät yhä ”absoluuttisesta pahasta syntynyttä” natsien anatomiakirjaa – Loisteliaan upeita kuvia, kommentoi suomalaisprofessori

      Tilaajille
    9. 9

      Murhakultin johtaja visioi maailmanloppua ja jakoi seuraajilleen huumeita – Tarantino ja Netflix tarttuivat Charles Mansonin järkyttävään tarinaan

    10. 10

      Tutkimus: Lapset tuottavat onnea, mutta vasta kun he poistuvat kotoa omilleen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      McDonald’sin paniikki vaihtui massa­hurmokseen – Kana­nugetti on suomalaistenkin suosikki, ja nyt HS:n erikois­artikkeli paljastaa, mitä sen sisältä löytyy

      Tilaajille
    2. 2

      ”Miksei lapsia siepata kadulta?” Amerikkalaisvieraat tulivat Suomeen, ja viikon jälkeen he miettivät, voisiko tänne muuttaa

    3. 3

      Ravintola puuttui lapsen itkuun ja sai vastaansa some-ryöpyn, joka romahdutti paikan maineen – ”Olemme antaneet jo periksi”

    4. 4

      Maailmalla kirurgit käyttävät yhä ”absoluuttisesta pahasta syntynyttä” natsien anatomiakirjaa – Loisteliaan upeita kuvia, kommentoi suomalaisprofessori

      Tilaajille
    5. 5

      Antti Hakkalan vaimo kuoli kaikkien edessä, ja nyt Hakkala kertoo, miten julkisuus antoi lohtua heille molemmille

      Tilaajille
    6. 6

      Tutkimusryhmä sukelsi Titanicin hylylle ensi kertaa lähes 15 vuoteen ja järkyttyi sen kunnosta

    7. 7

      ”Kielletyt nautinnot” eivät enää ole mitään kiellettyjä, vaan ihan kaikkien lempipuuhaa – muutos näkyy jo Ruotsissa ja kohta meillä

    8. 8

      Heidi Myllylä on tehnyt töitä melkein yötä päivää, mutta joutui raha­pulassa muuttamaan takaisin vanhempiensa luokse

    9. 9

      Moni rakastettu eines sisältää kuluttajan tietämättä paljon broileria – HS löysi 15 tuotetta, joiden nimet johtavat harhaan

      Tilaajille
    10. 10

      Suomessa lakanakaupat aloittivat toisilleen kuittailun lehti­mainoksissaan, ja sana­sodaksi äitynyt jälki on upeaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      McDonald’sin paniikki vaihtui massa­hurmokseen – Kana­nugetti on suomalaistenkin suosikki, ja nyt HS:n erikois­artikkeli paljastaa, mitä sen sisältä löytyy

      Tilaajille
    2. 2

      ”Miksei lapsia siepata kadulta?” Amerikkalaisvieraat tulivat Suomeen, ja viikon jälkeen he miettivät, voisiko tänne muuttaa

    3. 3

      HS matkusti Sea Islands -saarille, joilla Yhdysvaltain orjuuden perintö yhä elää: ”On vastenmielistä, että ihmiset tulevat tänne eivätkä edes tiedä, että me olemme olemassa”, kuningatar Quet sanoo

      Tilaajille
    4. 4

      Sara Malinen lähti remonttia pakoon lomamatkalle ja järkyttyi palattuaan: ”En ole ikinä nähnyt näin epäkäytännöllistä keittiötä”

    5. 5

      Jyrki Sukula pani kuppiloita kuntoon, mutta sitten hän sai ikäviä uutisia – Nyt Sukula kertoo, miksi suosikkisarja päättyi

      Tilaajille
    6. 6

      Ravintola puuttui lapsen itkuun ja sai vastaansa some-ryöpyn, joka romahdutti paikan maineen – ”Olemme antaneet jo periksi”

    7. 7

      Kylpyhuoneen lattia oli kodin paras paikka juoda – Näyttelijä Natalil Lintala joi päivästä toiseen ja syötti someen särötöntä elämää

      Tilaajille
    8. 8

      Tutkimuksissa on löydetty ylivertainen päästövähennyskeino, mutta ilmastotekolistoilta se puuttuu kokonaan

      Tilaajille
    9. 9

      Internetissä leviää video, joka näyttää bisneseliitin ”hupimetsästyksen” järjettömyyden – kokoomuksen ex-johtaja Pertti Salolainen raivostui: "Oksennan. Te tyhmät!"

    10. 10

      Päätä jomottaa, väsymys ei hellitä ja lopulta selkään kasvaa kyttyrä – Piinaava niska­kyhmy yleistyy, näin estät sen synnyn

      Tilaajille
    11. Näytä lisää