Kaupunki

Helsingin keskustan alittavasta tunnelista tehdään päätöksiä pian – Sinnemäki: ”Kaikilla liikennehankkeilla täytyy saada aikaan päästövähennyksiä”

Helsingin seudun kauppakamari pelkää kävelykatujen lisäämistä, jos kalliiksi arvioitua keskustatunnelia ei rakenneta.

Helsingin keskustan alle suunniteltu keskustatunneli on tulossa poliittiseen päätöksentekoon syksyllä.

Tunnelihanke haudattiin kaupunginvaltuustossa vuonna 2008 sosiaalidemokraattien päätettyä vastustaa sitä. Silloin tunnelin hinnaksi arvioitiin yli puoli miljardia euroa.

Keskustatunneli nousi takaisin päivänvaloon kaksi vuotta sitten, kun se kirjattiin kaupungin strategiaan. Vastavalittu pormestari Jan Vapaavuori (kok) halusi selvittää, minkälaiset edellytykset tunnelin rakentamiselle olisi nyt.

Sittemmin tunneli on virallisissa papereissa vaihtanut nimeä maanalaiseksi kokoojakaduksi. Kaupungin strategiassa sen suunnittelu sidottiin yhteen kävelykeskustan laajentamisen kanssa. Tarkoituksena on selvittää, miten ydinkeskustaa voisi tehdä kävelijöille mukavammaksi vähentämällä keskustan kaduilla kulkevaa läpiajoliikennettä ja satamien raskasta liikennettä.

Kaupunki pyysi suunnittelutoimistoilta ideoita ja kaupunkilaisilta ja yrittäjiltä näkemyksiä hankkeesta. Parhaillaan kaupunki selvittää, miten eri tunnelilinjaukset ja kävelykadut vaikuttaisivat liikennejärjestelmään.

Kaupunginkanslian valmistelussa jäljelle jääneet vaihtoehdot on syksyn aikana tarkoitus tuoda kaupunkiympäristö­lautakunnan päätettäväksi. Alun perin jatkosuunnittelusta oli tarkoitus päättää jo viime keväänä. Vielä ei kuitenkaan ole varmaa, kuinka monta vaihtoehtoa lautakunnalle tuodaan, tai milloin.



Todennäköisin tunnelilinjaus kulkisi Länsiväylältä Sörnäisten rantatielle, jossa se mahdollisesti yhdistyisi suunniteltuun Sörnäisten tunneliin. Toisaalta ainakin 160 miljoonaa euroa maksavan Itäväylän ja Hermanninmäen alittavan tunnelin toteutuminen on kyseenalaista. Varsinkin vihreät ja vasemmisto pitävät hanketta epärationaalisena ja liikennettä lisäävänä.

Nyt suunnittelijat pohtivat, mistä tunneliin kannattaisi päästä keskustan alueelta. Mukana ovat vielä yhteydet kaikkiin satamiin, eli Länsisatamaan, Eteläsatamaan ja Katajanokalle. Varsinkin Länsisataman kasvavaan liikenteeseen on peräänkuulutettu ratkaisuja, jotka vähentäisivät Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueen ruuhkia.


Tunnelista olisi myös yhteys keskustan parkkihalleihin, huoltotunneliin ja mahdollisesti katuverkkoon esimerkiksi Siltavuorenrannassa.

Lautakunnan on tarkoitus seuraavaksi valita, mistä maanalaisen kokoojakadun ja kävelykeskustan laajentamisen vaihtoehdoista tehdään tarkemmat rakennustekniset suunnitelmat ja kustannusarvio. Keskustatunnelin jatkosta on tarkoitus lopulta päättää kaupunginvaltuustossa ennen valtuustokauden loppua.



Vaikka tunnelia ja kävelykeskustan laajentamista nyt suunnitellaan yhtenä kokonaisuutena, ei tunnelin rakentaminen kaikesta huolimatta vaikuta kovin todennäköiseltä.

Kymmenen vuotta sitten tunnelin arveltiin maksavan noin 500 miljoonaa euroa, mutta yleisen kustannustason nousun takia nyt puhuttaisiin todennäköisesti miljardiluokan projektista, varsinkin jos tunnelista olisi haaroja satamiin.

Kaupungin poliittiset voimasuhteet eivät myöskään näytä myönteisiltä suuren autotunnelin rakentamista kohtaan. Poliitikot ovat sitoutuneet tunnelin ja kävelykeskustan selvittämiseen yhdessä, mutta lopullinen rakentamispäätös on useamman mutkan takana.

Tunnelin rakentamatta jättäminen ei myöskään estäisi kävelykeskustan laajennusta tulevaisuudessa, ja siitä Helsingin seudun kauppakamari on huolissaan. Kauppakamarin mielestä kävelykeskustaa ei pitäisi laajentaa, mikäli tunnelia ei rakenneta.

”Ei kävelykeskustan lisääminen ole itseisarvo, vaan sen järkevyyttä tulee punnita suhteessa siitä aiheutuviin haittoihin. Monet eivät ymmärrä, miksi esimerkiksi Pohjoisesplanadi pitäisi muuttaa kävelykaduksi”, kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri sanoo.

Tunnelin vastustajien mielestä keskustatunneli ainoastaan lisäisi keskustan läpiajoliikennettä. Nopeammat autoyhteydet kaupungin halki voisivat taas johtaa vähempään joukkoliikenteen käyttöön, mikä ei olisi kaupungin strategian mukaista.

”En jaksa uskoa, että se olisi ongelma”, Pasuri sanoo.

Mikäli autoilu keskustaan hankaloituisi nykyisestä, olisi Pasurin mukaan vaarana yritysten ja asiointimatkojen siirtyminen kehäteiden hyvien ajoyhteyksien varrelle.

”Alepa ei toimi kaikille. Monet haluavat ison päivittäistavarakaupan laajan valikoiman.”

Esimerkiksi keskustan tavaratalojen kaupankäynti vaikeutuisi Pasurin mukaan, jos niihin olisi vaikeampi tulla autolla. Autoilevat asiakkaat ostavat enemmän kerralla, vaikka ovatkin keskustassa suhteellisen pieni ryhmä.

Kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) sanoo, ettei autoilun merkitys keskustan elinvoimalle ole ”määrättömän iso”. Hänen mukaansa joukkoliikenteen hankkeet ja kaupunkibulevardit ennemminkin parantavat keskustan saavutettavuutta.

Lisäksi keskustan elinvoimaisuuteen vaikuttaa keskustan asukas- ja työpaikkamäärä.

”Kantakaupungin asukasmäärä kasvaa koko ajan, eli täällä on valmiiksi jo enemmän ihmisiä vuosi vuodelta kuin ennen. Toimitilan osalta keskustan tilanne näyttää myös aika hyvältä”, Sinnemäki sanoo.

Keskustatunnelin tulevaisuutta on Sinnemäen mielestä järkevää arvioida sitten, kun tarkemmat selvitykset ovat valmiina. Silloin voidaan arvioida muun muassa minkälaisia vaikutuksia sillä olisi alueiden elinvoimaan ja sitä, mahdollistaako hanke uutta asuntorakentamista vai rajaako se sitä pois.

”Ensinnäkin tänä päivänä on selvää, että kaikilla liikennehankkeilla täytyy saada aikaan päästövähennyksiä. Lisäksi investointien hyötyjä ja kustannuksia tulee punnita huolellisesti, jotta veronmaksajien rahat investoidaan tehokkaasti järkeviin liikennehankkeisiin”, Sinnemäki sanoo.


Kävelykeskustan laajentamisessa esillä ovat olleet varsinkin Kaivokatu ja Esplanadit. Kaivokatua suunnitellaan joukkoliikennekaduksi, Pohjoisesplanadi aiotaan muuttaa yksikaistaiseksi tai kokonaan kävelykaduksi. Siinä tapauksessa Eteläesplanadi muuttuisi kaksisuuntaiseksi kaduksi. Lisäksi Mannerheimintieltä on esitetty kaistoja poistattaviksi.

Sinnemäen mielestä muutamaa uutta kävelykatua isompi kysymys on hyvät kävelyolosuhteet laajemmin koko kaupungissa.

”Helsingissä ollaan nyt viemässä läpi uusia nopeusrajoituksia, jotka osaltaan tekevät kävelystä kaupungissa turvallisempaa ja miellyttävämpää, ja ympäristöstä vähemmän meluisaa.”

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    2. 2

      Käänne alkoi sala­kavalasti, ja nyt Stockmann on uppoamassa – Miten kriisin­ratkaisija Lauri Ratia aikoo pelastaa perinteisen tavara­talon?

      Tilaajille
    3. 3

      Lankku on teholiike, mutta nämä 5 muunnelmaa ovat vielä tehokkaampia – saat myös vahvat pakarat ja paremman ryhdin

      Tilaajille
    4. 4

      Matematiikan ylivalta korkeakoulujen opiskelijavalinnassa voi johtaa kielten opiskelun kuolemaan, sanovat opettajat

    5. 5

      Opioidikriisistä todennäköisesti miljardikorvauksiin joutuva Sacklerien perhe siirtänyt omaisuuttaan Sveitsiin

    6. 6

      Helsinkiin aukeaa maailman suurimman hotelli­ketjun huippu­hotelli – Taustalla häärii jälleen eläkeläinen Kasperi Saari, jonka mukaan luksus ei ole enää se juttu

      Tilaajille
    7. 7

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    8. 8

      Jeffrey Epsteinin menestyksen salaisuus oli pieni musta muisti­kirja – Seksi­rikos­skandaali paisuu yhä, ja se voi tahria kaksi presidenttiä

    9. 9

      Ihmisiin tarttuva jänisrutto yleistyy Suomessa, tautia levittävät etenkin hyttyset

    10. 10

      Kersti Juva keksi suomen kieleen sanan örkki, ja nyt hän kertoo, miksi yksin­kertaistenkin sanojen kääntäminen englannista suomeen on usein moni­mutkaista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    2. 2

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    3. 3

      Käänne alkoi sala­kavalasti, ja nyt Stockmann on uppoamassa – Miten kriisin­ratkaisija Lauri Ratia aikoo pelastaa perinteisen tavara­talon?

      Tilaajille
    4. 4

      Jeffrey Epsteinin menestyksen salaisuus oli pieni musta muisti­kirja – Seksi­rikos­skandaali paisuu yhä, ja se voi tahria kaksi presidenttiä

    5. 5

      ”Pukki Pukki Pukki, sinä sinä sinä” – Teemu Pukki noussut Englannin jalka­pallon ykkös­puheen­aiheeksi, ikoninen britti­näyttelijäkin riehaantui

    6. 6

      Kersti Juva keksi suomen kieleen sanan örkki, ja nyt hän kertoo, miksi yksin­kertaistenkin sanojen kääntäminen englannista suomeen on usein moni­mutkaista

    7. 7

      Ihmisiin tarttuva jänisrutto yleistyy Suomessa, tautia levittävät etenkin hyttyset

    8. 8

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    9. 9

      Vantaalla on hautausmaa, jonka puutarhuri Heli Hyystinmäki ei ole nähnyt yhtään omaista 20 vuoteen

    10. 10

      Historian suurin tutkimus­hanke tapahtuu napajään keskelle jäätyneessä laivassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    2. 2

      Teini-ikäinen kilpauimari hylättiin liian paljastavan uima­puvun vuoksi Yhdys­valloissa – käytti samaa asua kuin kaikki muutkin

    3. 3

      15-vuotias Inka otti hatkat vuosi sitten, eikä häntä etsi enää kukaan – osa laitoksesta karanneista lapsista jää täysin heitteille

      Tilaajille
    4. 4

      Joukko suomalaisnaisia riisuuntui kameralle kertoakseen kehohäpeästä ja sen kukistamisesta – ”Olen yhä keskeneräinen, mutta sairaudesta olen päässyt”

      Tilaajille
    5. 5

      Seitsemän vuoden parisuhdekriisi on vanhentunut käsite: On olemassa toinen hetki, jolloin eroriski kasvaa selvästi

      Tilaajille
    6. 6

      Maailman parhaat luontokuvat valitaan taas kymmenientuhansien kuvien joukosta: HS näyttää 14 huippuotosta

    7. 7

      Elämme viheliäistä ja mitätöntä aikakautta, sanoo historioitsija Teemu Keskisarja – ”Hävettävää elää näin typerässä ajassa”

      Tilaajille
    8. 8

      Suoliston bakteerit määrittävät, miten ihminen voi, ja niitä ohjaa ravintomme – Suomalainen huippu­tutkija kertoo, millaista ruoka­valiota bakteerit janoavat

      Tilaajille
    9. 9

      Suomella on työhullu ulkoministeri, joka lähettää alaisille sähköpostia keskellä yötä ja joka puuhasi ensitöikseen yhden rauhansopimuksen

    10. 10

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    11. Näytä lisää