Kaupunki

Takaisku haaveille Tallinnan-tunnelista: Suomenlahden pohjasta löytyi yllättäviä ruhjeita

Geologit peräävät tarkempia tutkimuksia ennen kuin linjaukset lyödään lukkoon.

Alustavat geologiset selvitykset Tallinnan-tunnelista paljastavat, että rautatietunnelin louhiminen tai poraaminen Suomenlahden ali voi edellyttää insinööritieteen taidonnäytteitä.

Geologian tutkimuskeskus (GTK), Viron geologinen tutkimuskeskus ja A-Insinöörit ovat koostaneet yhteenvedon yksityisrahoitteisen Finestbay area -tunnelihankkeen pyynnöstä.

Luja kallio on tunneliurakoille eduksi. Suomenlahden pohjalla on kuitenkin useita kallioalueita, joissa kallion laatu on heikko, mikä voi aiheuttaa rakentamiselle merkittäviä vaikeuksia. Riskikohtia ovat esimerkiksi pohjois-eteläsuuntaiset murrokset, joita tunnelintekijät kuitenkin pystyvät välttämään linjaamalla tunnelit niiden välistä.

On ilmennyt, että kaikkien linjausvaihtoehtojen poikki näyttäisi mahdollisesti kulkevan isohko, niin sanottu heikkousvyöhyke. Erikoisasiantuntija Mika Räisänen GTK:sta luonnehtii sitä potentiaalisesti isoimmaksi heikkousvyöhykkeeksi koko urakka-alueella.

”Meillä on viitteitä noin paristakymmenestä heikkousvyöhykkeestä selvitysalueella. Tämä on niistä mahdollisesti suurin.”

Erityisen riskialttiiksi tämän Suomenlahden eteläosassa sijaitsevan heikkousvyöhykkeen tekee se, että siellä useat geologiset rakenteet mahdollisesti leikkaavat toisiaan.



Vyöhykkeen todellisesta leveydestä, syvyydestä ja koostumuksesta tiedetään hyvin vähän, mutta Geologian tutkimuskeskuksen näkemyksen mukaan heikkousvyöhykettä pitäisi tutkia hyvin tarkasti ennen kuin lyödään lukkoon mitään linjausvaihtoehtoa.

Alustavissa selvityksissä on hyödynnetty molempien maiden aiempaa geologista tutkimusaineistoa sekä kaikuluotausta eli akustis-seismisiä tutkimuksia Suomenlahdella.

Vasta vedenalaiset kairaukset varmistaisivat, mitä pinnan alla piilee. Koska tutkimukset ovat hyvin kalliita, tarvittaisiin enemmän tietoa siitä, missä kairauksia kannattaa tehdä.

Norjalaiset ovat hyödyntäneet taittumisluotausmenetelmää, jossa melko pienehköstä aluksesta voidaan laskea merenpohjaan mittauskaapeleita. Niiden avulla on mahdollista saada tarkkaa tietoa siitä, miten pienillä koeräjäytyksillä aiheutetut seismiset aallot kulkeutuvat merenpohjan kalliossa. Aaltojen nopeudesta voidaan tehdä päätelmiä kallion laadusta.

”Geologisilla tutkimuksilla voidaan selvittää, mikä on turvallisin, taloudellisin ja järkevin linjaus. Vielä tässä vaiheessa linjausta ei kannattaisi lyödä lukkoon”, sanoo Räisänen.

Suomalaisgeologeille Suomenlahden pohjan tutkimukset ovat avanneet antoisan yhteistyön virolaiskollegoiden kanssa. Viron ja Suomen kallioperät ovat niin erilaisia, että Räisäsen mukaan suomalaiset oppivat koko ajan jotain uutta. GTK:n väki on myös käynyt ennen kesää Oslossa tutustumassa norjalaisten menetelmiin.

Geologista esiselvitystä koostanut suunnittelupäällikkö Anssi Auvinen suunnittelutoimisto A-Insinööreistä sanoo, että murroksia ja heikkousvyöhykkeitä osattiin odottaa.

”Yhtään tutkimusreikää ei tähän mennessä ole merialueella porattu, joten varmaa tietoa ei vielä ole”, Auvinen korostaa.

Nyt on pyritty kartoittamaan sellaisia geologisia kiinnostuksen kohteita, jotka pitää tutkia ensi tilassa tarkemmin.

”Ovatko mahdollisen heikkousvyöhykkeen geologiset rakenteet mallia Kluuvi, jossa metrontekijät jäädyttivät maata tunnelia varten? Ovatko ne sellaisia tavanomaisia, joita tulee vastaan jokaisessa tunnelissa Suomen peruskalliossa? Vai löytyykö jotakin eksoottisempaa? Sitä emme vielä tiedä”, Auvinen pohtii.

Hän luonnehtii kuitenkin heikkousvyöhykkeitä tunnelintekijöiden kannalta hidasteiksi. Rakentamisessa niiden läpi on koeteltuja keinoja, joita rutiininomaisesti sovelletaan eri tunneliprojekteissa.

Jos taas heikkousvyöhykkeen syvyys on tiedossa, tunneli voitaisiin viedä sen väli.

Toinen iso geologinen haaste tunnelintekijöille lymyää Suomenlahden eteläosassa. Siellä virolaiset geologit ovat havainneet muinaisia jokiuomia. Ne ovat muodostuneet lukuisissa geologissa tapahtumissa viimeisten parin miljoonan vuoden aikana ja lopulta täyttyneet irtonaisella maa-aineksella.

Irtonainen maa-aines voi olla moreenia, soraa tai hiekkaa. Uomissa voi olla myös talonkokoisia kivenjärkäleitä.



Muinaisia jokiuomia on pystytty tutkimaan kuivalla maalla Tallinnan läheisyydessä, mutta ne kurkottavat myös meren alle. Muinaisten jokiuomien suunta vaihtelee koillisesta luoteeseen. Kuinka pitkälle ne ulottuvat ja kuinka leveitä ne ovat, sitä ei vielä tiedetä.

Oletus on, että osa niistäkin osuu tunnelilinjauksille.

Myös niiden tarkka geologinen kartoitus olisi Räisäsen mukaan suositeltavaa, koska tunneliurakoissa tällaiset kallioperän painanteet ovat ennenkin aiheuttaneet vakavia ongelmia.

Norjan pääkaupungissa Oslonvuonon autotunnelin rakentajat joutuivat todellisiin vaikeuksiin, kun merenalainen hiekalla ja soralla täyttynyt, hyvin vettä johtava painanne paljastui kesken rakennustöiden 2000-luvun alussa.

Työmaan tunneliin alkoi suihkuta vettä koeporauksen jälkeen, koska merivesi läpäisi jokiuomaan kertyneen löysän maa-aineksen koko vuonon vesimassan painolla. Tunnelityömaa kärsi myös sortumista.

”Norjalaiset ovat tämän tapauksen jälkeen kehittäneet taittumisluotausmenetelmiä, jotka soveltuvat luultavasti erittäin hyvin myös Itämeren heikkousvyöhykkeiden ja vanhojen jokiuomien sijainnin selvittämiseen”, Räisänen sanoo.

Oslonvuonon tunnelissa norjalaiset päätyivät lopulta jäädyttämään irtonaista maa-ainesta, jotta tunneli saatiin tehtyä. Samaa tekniikkaa on Suomessa käytetty ainakin Helsingin metrossa, jossa Kluuvin ruhjeen pehmeä maa-aines jäädytettiin ennen tunnelin tekoa.

Kolmas haaste tunnelintekijöille on Viron puolella vettä johtava, huokoinen hiekkakivi, jota löytyy sekä meren alta että Tallinnan ympäristöstä.

Hiekkakiven huokosissa olevaa pohjavettä hyödynnetään paljon Tallinnan ympäristön vesihuollossa, ja siellä on jo havaintoja juomaveden laadun heikentymisestä. Suolainen merivesi pääsee sekoittumaan pohjaveteen.

Tunnelintekijöiden pitäisi turvata pohjaveden määrä ja laatu sekä rakentaa turvallista tunnelilinjausta junaliikennettä varten.

GTK on omassa lausunnossaan Uudenmaan maakuntakaavaluonnoksesta tähdentänyt, että tunnelilinjauksia ei pitäisi lyödä lukkoon ennen kuin linjausvaihtoehtoja on tutkittu.

Peter Vesterbackan ja hänen yhteistyökumppaneidensa Finestbay area -linjaus kulkisi Tallinnasta Espoon Keilaniemen kautta lentokentälle.

Maakuntahallitus kuitenkin rajasi viime keväänä vaihtoehdot vain yhteen eli Tallinnasta Helsinkiin kulkevaan linjaukseen.

Kesän aikana lausuntokierroksella tätä Helsinkiin päätyvää tunnelivaihtoehtoa on arvosteltu. Maakuntahallitus totesi maanantaisessa kokouksessaan, ettei ollut riittäviä perusteluja muuttaa esitystä Helsinki-linjauksesta. Sen puolustajat ovat perustelleet, että jos linjaus jostain syystä näyttää mahdottomalta, laaditaan maakuntakaavaa täydentävä vaihemaakuntakaava.

Maakuntavaltuusto sinetöi uuden maakuntakaavan syksyn aikana.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Arvostettu historioitsija tunnusti nuoren avovaimonsa surman Pietarissa – Nyt miehestä on paljastumassa väki­valtainen puoli, jota ovat peitelleet sekä yliopisto että poliisi

    2. 2

      Sdp:n valtuustoryhmä erotti Abdirahim ”Husu” Husseinin määrä­ajaksi

    3. 3

      Saksalais­parlamentaarikko unohti reppunsa junaan Suomessa, seurasi tapahtumasarja jonka jälkeen ylistykselle ei tullut loppua

    4. 4

      Kaupunginvaltuutettu Abdirahim ”Husu” Hussein myöntää valehdelleensa taksiyön tapahtumista: ”Olin vihainen”

    5. 5

      Maailman kallein rannekello myytiin yli 28 miljoonalla eurolla Sveitsissä

    6. 6

      Vietnamissa tehtiin havainto maailman pienimmästä sorkkaeläimestä ensimmäistä kertaa 30 vuoteen

    7. 7

      Helsingin juutalaisen seurakunnan ulkopuolelle liimattiin ”jude”-tarroja – Poliisi harkitsee esitutkinnan aloittamista uusnatsien mielenosoituksesta

    8. 8

      Aivot, mielenterveys, sydän, keuhkot – Kolme asiantuntijaa kertoo, mitä kannabiksen vaikutuksista terveyteen todella tiedetään

      Tilaajille
    9. 9

      Arjen parhaat pikaruokareseptit: Viisi pastaa, jotka ovat pöydässä alle 20 minuutissa

    10. 10

      Tämä on ollut JVG:n vuosikymmen, mutta nyt Ville Galle sanoo, että se on ohi: ”Lätkäräppi on kuollut”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaupunginvaltuutettu Abdirahim ”Husu” Hussein myöntää valehdelleensa taksiyön tapahtumista: ”Olin vihainen”

    2. 2

      Aivot, mielenterveys, sydän, keuhkot – Kolme asiantuntijaa kertoo, mitä kannabiksen vaikutuksista terveyteen todella tiedetään

      Tilaajille
    3. 3

      Posti pyrkii saamaan joulukortit ja -paketit perille, vaikka lakko kestäisi neljä viikkoa – HS kokosi vastauksia lakkoon liittyviin keskeisiin kysymyksiin

    4. 4

      Saksalais­parlamentaarikko unohti reppunsa junaan Suomessa, seurasi tapahtumasarja jonka jälkeen ylistykselle ei tullut loppua

    5. 5

      Yöllä aitaan leikattu reikä kuumentaa Postin lakkoa: Merimiesunionin puheenjohtaja uhkailee jo kauppamerenkulun pysäyttämisellä

    6. 6

      Tämä on ollut JVG:n vuosikymmen, mutta nyt Ville Galle sanoo, että se on ohi: ”Lätkäräppi on kuollut”

      Tilaajille
    7. 7

      Sdp:n valtuustoryhmä erotti Abdirahim ”Husu” Husseinin määrä­ajaksi

    8. 8

      Arvostettu historioitsija tunnusti nuoren avovaimonsa surman Pietarissa – Nyt miehestä on paljastumassa väki­valtainen puoli, jota ovat peitelleet sekä yliopisto että poliisi

    9. 9

      Mitkä Helsingin seudun kauppakeskuksista menestyvät, mitkä kuihtuvat? Asiantuntijat kertovat

      Tilaajille
    10. 10

      Tuntuvatko lento­kentän hinnat rahastukselta? Jopa Reissumies kulkee läpivalaisun kautta, kertoo Finavia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuomas Uutela ja Ilkka Mannikainen saattavat lentää monta tuntia vain käydäkseen vessassa toisessa maassa – He harrastavat lentopisteiden keräämistä

      Tilaajille
    2. 2

      Erikoisartikkeli kertoo, millainen oli päivä jona synnyit

      Tilaajille
    3. 3

      Seksin puute ja pyykkivuoret eivät riko liittoja, vaan syy on paljon kipeämpi, sanoo terapeutti Maaret Kallio – ja hänellä on ratkaisu

      Tilaajille
    4. 4

      Nykyihmiset eivät jaksa odottaa tai käyttävät systeemiä siekailematta hyväkseen, ja se tukkii sairaaloiden päivystykset, sanoo lääkäri Anna Rajala

      Tilaajille
    5. 5

      Viola Wallenius, 24, haaveili perhe-elämästä ja urasta Suomessa, mutta päätyi kahdeksanlapsisen perheen äidiksi Keniaan – Keskellä yötä minibussissa hänen käsiinsä syntyi uusi ihminen

      Tilaajille
    6. 6

      Kaupunginvaltuutettu Abdirahim ”Husu” Hussein myöntää valehdelleensa taksiyön tapahtumista: ”Olin vihainen”

    7. 7

      Illalla nukuttaa, mutta aamuyöllä alkaa valvominen – Liian varhainen heräily on monen vaiva, ja unitutkija kertoo, mistä siinä on kyse

      Tilaajille
    8. 8

      Matka mystiselle erämaajärvelle – HS:n erikoisartikkeli näyttää, miksi Inarijärven kauneus kerää ylistystä maailmalla

      Tilaajille
    9. 9

      Tässä on uusi Olympiastadion – Kosketa ainutlaatuisia panoraamakuvia ja katso, miltä uusittu stadion näyttää

      Tilaajille
    10. 10

      Monen kehossa jyllää näkymätön, pitkä­aikainen tulehdus, joka voi aiheuttaa ikäviä vaivoja – Nämä yhdeksän asiaa on hyvä tietää lievästä tulehduksesta

      Tilaajille
    11. Näytä lisää