Kaupunki

Takaisku haaveille Tallinnan-tunnelista: Suomenlahden pohjasta löytyi yllättäviä ruhjeita

Geologit peräävät tarkempia tutkimuksia ennen kuin linjaukset lyödään lukkoon.

Alustavat geologiset selvitykset Tallinnan-tunnelista paljastavat, että rautatietunnelin louhiminen tai poraaminen Suomenlahden ali voi edellyttää insinööritieteen taidonnäytteitä.

Geologian tutkimuskeskus (GTK), Viron geologinen tutkimuskeskus ja A-Insinöörit ovat koostaneet yhteenvedon yksityisrahoitteisen Finestbay area -tunnelihankkeen pyynnöstä.

Luja kallio on tunneliurakoille eduksi. Suomenlahden pohjalla on kuitenkin useita kallioalueita, joissa kallion laatu on heikko, mikä voi aiheuttaa rakentamiselle merkittäviä vaikeuksia. Riskikohtia ovat esimerkiksi pohjois-eteläsuuntaiset murrokset, joita tunnelintekijät kuitenkin pystyvät välttämään linjaamalla tunnelit niiden välistä.

On ilmennyt, että kaikkien linjausvaihtoehtojen poikki näyttäisi mahdollisesti kulkevan isohko, niin sanottu heikkousvyöhyke. Erikoisasiantuntija Mika Räisänen GTK:sta luonnehtii sitä potentiaalisesti isoimmaksi heikkousvyöhykkeeksi koko urakka-alueella.

”Meillä on viitteitä noin paristakymmenestä heikkousvyöhykkeestä selvitysalueella. Tämä on niistä mahdollisesti suurin.”

Erityisen riskialttiiksi tämän Suomenlahden eteläosassa sijaitsevan heikkousvyöhykkeen tekee se, että siellä useat geologiset rakenteet mahdollisesti leikkaavat toisiaan.



Vyöhykkeen todellisesta leveydestä, syvyydestä ja koostumuksesta tiedetään hyvin vähän, mutta Geologian tutkimuskeskuksen näkemyksen mukaan heikkousvyöhykettä pitäisi tutkia hyvin tarkasti ennen kuin lyödään lukkoon mitään linjausvaihtoehtoa.

Alustavissa selvityksissä on hyödynnetty molempien maiden aiempaa geologista tutkimusaineistoa sekä kaikuluotausta eli akustis-seismisiä tutkimuksia Suomenlahdella.

Vasta vedenalaiset kairaukset varmistaisivat, mitä pinnan alla piilee. Koska tutkimukset ovat hyvin kalliita, tarvittaisiin enemmän tietoa siitä, missä kairauksia kannattaa tehdä.

Norjalaiset ovat hyödyntäneet taittumisluotausmenetelmää, jossa melko pienehköstä aluksesta voidaan laskea merenpohjaan mittauskaapeleita. Niiden avulla on mahdollista saada tarkkaa tietoa siitä, miten pienillä koeräjäytyksillä aiheutetut seismiset aallot kulkeutuvat merenpohjan kalliossa. Aaltojen nopeudesta voidaan tehdä päätelmiä kallion laadusta.

”Geologisilla tutkimuksilla voidaan selvittää, mikä on turvallisin, taloudellisin ja järkevin linjaus. Vielä tässä vaiheessa linjausta ei kannattaisi lyödä lukkoon”, sanoo Räisänen.

Suomalaisgeologeille Suomenlahden pohjan tutkimukset ovat avanneet antoisan yhteistyön virolaiskollegoiden kanssa. Viron ja Suomen kallioperät ovat niin erilaisia, että Räisäsen mukaan suomalaiset oppivat koko ajan jotain uutta. GTK:n väki on myös käynyt ennen kesää Oslossa tutustumassa norjalaisten menetelmiin.

Geologista esiselvitystä koostanut suunnittelupäällikkö Anssi Auvinen suunnittelutoimisto A-Insinööreistä sanoo, että murroksia ja heikkousvyöhykkeitä osattiin odottaa.

”Yhtään tutkimusreikää ei tähän mennessä ole merialueella porattu, joten varmaa tietoa ei vielä ole”, Auvinen korostaa.

Nyt on pyritty kartoittamaan sellaisia geologisia kiinnostuksen kohteita, jotka pitää tutkia ensi tilassa tarkemmin.

”Ovatko mahdollisen heikkousvyöhykkeen geologiset rakenteet mallia Kluuvi, jossa metrontekijät jäädyttivät maata tunnelia varten? Ovatko ne sellaisia tavanomaisia, joita tulee vastaan jokaisessa tunnelissa Suomen peruskalliossa? Vai löytyykö jotakin eksoottisempaa? Sitä emme vielä tiedä”, Auvinen pohtii.

Hän luonnehtii kuitenkin heikkousvyöhykkeitä tunnelintekijöiden kannalta hidasteiksi. Rakentamisessa niiden läpi on koeteltuja keinoja, joita rutiininomaisesti sovelletaan eri tunneliprojekteissa.

Jos taas heikkousvyöhykkeen syvyys on tiedossa, tunneli voitaisiin viedä sen väli.

Toinen iso geologinen haaste tunnelintekijöille lymyää Suomenlahden eteläosassa. Siellä virolaiset geologit ovat havainneet muinaisia jokiuomia. Ne ovat muodostuneet lukuisissa geologissa tapahtumissa viimeisten parin miljoonan vuoden aikana ja lopulta täyttyneet irtonaisella maa-aineksella.

Irtonainen maa-aines voi olla moreenia, soraa tai hiekkaa. Uomissa voi olla myös talonkokoisia kivenjärkäleitä.



Muinaisia jokiuomia on pystytty tutkimaan kuivalla maalla Tallinnan läheisyydessä, mutta ne kurkottavat myös meren alle. Muinaisten jokiuomien suunta vaihtelee koillisesta luoteeseen. Kuinka pitkälle ne ulottuvat ja kuinka leveitä ne ovat, sitä ei vielä tiedetä.

Oletus on, että osa niistäkin osuu tunnelilinjauksille.

Myös niiden tarkka geologinen kartoitus olisi Räisäsen mukaan suositeltavaa, koska tunneliurakoissa tällaiset kallioperän painanteet ovat ennenkin aiheuttaneet vakavia ongelmia.

Norjan pääkaupungissa Oslonvuonon autotunnelin rakentajat joutuivat todellisiin vaikeuksiin, kun merenalainen hiekalla ja soralla täyttynyt, hyvin vettä johtava painanne paljastui kesken rakennustöiden 2000-luvun alussa.

Työmaan tunneliin alkoi suihkuta vettä koeporauksen jälkeen, koska merivesi läpäisi jokiuomaan kertyneen löysän maa-aineksen koko vuonon vesimassan painolla. Tunnelityömaa kärsi myös sortumista.

”Norjalaiset ovat tämän tapauksen jälkeen kehittäneet taittumisluotausmenetelmiä, jotka soveltuvat luultavasti erittäin hyvin myös Itämeren heikkousvyöhykkeiden ja vanhojen jokiuomien sijainnin selvittämiseen”, Räisänen sanoo.

Oslonvuonon tunnelissa norjalaiset päätyivät lopulta jäädyttämään irtonaista maa-ainesta, jotta tunneli saatiin tehtyä. Samaa tekniikkaa on Suomessa käytetty ainakin Helsingin metrossa, jossa Kluuvin ruhjeen pehmeä maa-aines jäädytettiin ennen tunnelin tekoa.

Kolmas haaste tunnelintekijöille on Viron puolella vettä johtava, huokoinen hiekkakivi, jota löytyy sekä meren alta että Tallinnan ympäristöstä.

Hiekkakiven huokosissa olevaa pohjavettä hyödynnetään paljon Tallinnan ympäristön vesihuollossa, ja siellä on jo havaintoja juomaveden laadun heikentymisestä. Suolainen merivesi pääsee sekoittumaan pohjaveteen.

Tunnelintekijöiden pitäisi turvata pohjaveden määrä ja laatu sekä rakentaa turvallista tunnelilinjausta junaliikennettä varten.

GTK on omassa lausunnossaan Uudenmaan maakuntakaavaluonnoksesta tähdentänyt, että tunnelilinjauksia ei pitäisi lyödä lukkoon ennen kuin linjausvaihtoehtoja on tutkittu.

Peter Vesterbackan ja hänen yhteistyökumppaneidensa Finestbay area -linjaus kulkisi Tallinnasta Espoon Keilaniemen kautta lentokentälle.

Maakuntahallitus kuitenkin rajasi viime keväänä vaihtoehdot vain yhteen eli Tallinnasta Helsinkiin kulkevaan linjaukseen.

Kesän aikana lausuntokierroksella tätä Helsinkiin päätyvää tunnelivaihtoehtoa on arvosteltu. Maakuntahallitus totesi maanantaisessa kokouksessaan, ettei ollut riittäviä perusteluja muuttaa esitystä Helsinki-linjauksesta. Sen puolustajat ovat perustelleet, että jos linjaus jostain syystä näyttää mahdottomalta, laaditaan maakuntakaavaa täydentävä vaihemaakuntakaava.

Maakuntavaltuusto sinetöi uuden maakuntakaavan syksyn aikana.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    2. 2

      Yli sata vuotta vanhat Signe Branderin Helsinki-kuvat loistavat nyt väreissä, algoritmin ehostamia teoksia ilmestyy päivittäin automaattisesti Twitteriin

    3. 3

      Entä jos natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan? Amazonin tieteissarja kertoo kylmäävää vaihtoehtohistoriaa

      Tilaajille
    4. 4

      Massiivisesta Triplasta jopa kolmannes on varattu ravintoloille, joita on 60 – testasimme mielenkiintoisimmat

    5. 5

      Monet suomalaislapset syövät liikaa nitriittiä: ”Jos lapset itse saisivat valita, makkararuokia olisi enemmän”

    6. 6

      Testissä kymmenen tuhtia amaroneviiniä – Kärkeen kiilasi yksi halvimmista

      Tilaajille
    7. 7

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    8. 8

      BBC: Britannian Hongkongin-konsulaatin työntekijä kertoo joutuneensa Kiinan kiduttamaksi – lyötiin ja valvotettiin kansallishymnin laulamisella

    9. 9

      Koirat tappoivat raskaana olleen naisen Ranskassa

    10. 10

      HS-analyysi: Poliisi ajaa tutkintojensa salausta tavalla, joka liikkuu lain rajamailla – ”Aivan liian pitkälle menevää salaamista”, sanoo professori

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    2. 2

      Helpoimmat uuniruoat syntyvät lähes itsestään – Näin valmistat ”yhden pellin ihmeen”

    3. 3

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    4. 4

      BBC väittää Puolankaa ”kuolevaksi kaupungiksi”, mutta Suomessa on yksi kunta, joka kutistuu vielä nopeammin

    5. 5

      HS:n valokuvaaja seurasi Hongkongin rajuja yhteenottoja: Kuvakooste välittää uhkaavan ja arvaamattoman tunnelman

    6. 6

      Tutkimus: Vääränlaiset suolisto­bakteerit ja viina ovat vaarallinen yhdistelmä

    7. 7

      Piraattipuolueen rivit rakoilevat: puheenjohtaja haluaa lakkauttaa puolueen ja liittää sen toiseen

    8. 8

      Entä jos natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan? Amazonin tieteissarja kertoo kylmäävää vaihtoehtohistoriaa

      Tilaajille
    9. 9

      Kristiina Sandberg vapautui vankilasta mutta törmäsi digitaaliseen muuriin: ”Tuli sellainen olo, että ei tästä mitään tule”

    10. 10

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    3. 3

      Kenelle kehittyy hallitsematon himo? Riippuvuus­tutkija Joonas Majuri tietää, millainen tausta altistaa tuhoisille addiktioille

      Tilaajille
    4. 4

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    5. 5

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    6. 6

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    7. 7

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    8. 8

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    9. 9

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    10. 10

      ”Anteeksi, äitini on ulkomaalainen”: HS:n kirjeenvaihtajan lapsi muutti Pekingiin ja on jo joutunut rauhoittelemaan paikallisia kiinaksi

    11. Näytä lisää