Kaupunki

Tällainen olisi Helsingin keskustatunneli: maan alle neljä kaistaa ja kuusi eritasoliittymää, suuaukkoja ympäri kantakaupunkia

Helsingin virkamiehet esittävät, että kaupunki alkaisi tehdä keskustatunnelin yleissuunnitelmaa. Poliittista kenttää hanke jakaa kahtia.

Helsingin alle kaavaillun keskustatunnelin hinnan arvioidaan HS:n tietojen mukaan nousevan 1,3–1,4 miljardiin euroon. Helsingin kaupungin virkamiesten laatima suunnitelma keskustatunnelista – tai maanalaisesta kokoojakadusta – julkaistaan perjantaina aamupäivällä.

HS:n hankkiman luonnoksen mukaan tunneli kulkisi Länsiväylältä Hermannin rantatielle. Siihen kaavaillaan liityntätunneleita Sörnäisistä, Katajanokalta, Kruununhaasta, Eteläsatamasta, Jätkäsaaresta ja Punavuoresta tai Eirasta.

Tunnelissa olisi vähintään neljä kaistaa, kaksi molempiin ajosuuntiin. Lisäksi kuuden maanalaisen eritasoliittymän kohdalla olisi lisäkaistoja.

Luonnoksessa esitetään keskustatunnelin ja aiemmin suunnitellun Sörnäistentunnelin rakentamista yhtenäiseksi väyläksi. Virkamiehet ovat selvittäneet myös lyhyempää, Sörnäisten rantatielle päättyvää keskustatunnelia sekä kaksikaistaisia vaihtoehtoja, mutta niitä pidetään liikenteen sujuvuuden kannalta heikompina.

Ensi tiistaina esitys etenee kaupunkiympäristö­lautakuntaan. Siellä istuvien poliitikkojen on punnittava, halutaanko sen pohjalta alkaa laatia tunnelihankkeen yleissuunnitelmaa.



Pitkään kuolleelta näyttänyt keskustatunneli nousi kaupunkipolitiikan agendalle uudestaan vuoden 2017 kuntavaalien jälkeen. Silloin pormestariksi nimittämistään odottanut Jan Vapaavuori (kok) kertoi HS:n haastattelussa käynnistävänsä ensi töikseen suuren keskustan kehittämishankkeen, jonka yhtenä osana on keskustantunnelin rakentamismahdollisuuksien selvittäminen.


Tunneli yhdistettynä kävelykeskustan laajentamissuunnitelman laatimiseen päätyikin jo seuraavana syksynä kaupungin strategiaan. Kaupunkilaisilta ja yrittäjiltä pyydettiin näkemyksiä tunnelista ja samalla käynnistettiin hanke laskemaan tunnelin linjausta ja kustannuksia.

Jo pelkkä keskustatunneliin liittyvän selvityksen tekeminen on herättänyt tunteikasta keskustelua kuntapoliitikkojen parissa.

Helsingin suurista puolueista kokoomuksessa keskustan alittavaa autotunnelia on perinteisesti kannatettu, kun taas vihreissä ja vasemmistoliitossa hanketta pidetään kalliina turhuutena.

Vaa’ankieliasemassa on ennen kaikkea Sdp, jonka kantaa on vaikeampi ennakoida.

Kun keskustatunnelia ajettiin päätöksentekokoneiston läpi edellisen kerran vuonna 2008, Sdp ensin kannatti hanketta mutta veti viime hetkellä tukensa pois. Silloin tunnelin arvioitiin maksavan noin 500 miljoonaa euroa ja olevan 3,5 kilometriä pitkä.

Aiemmassa suunnitelmassa ei kuitenkaan ollut mukana pitkiä liityntätunneleita.

Uusimpaan suunnitelmaan Sdp ei ole ottanut selvää kantaa.

Kaupungin läpiajamisen helpottamisen lisäksi keskustatunnelin puolustajat toivovat siltä helpotusta keskustan laitamilla sijaitsevien kaupunginosien edustalle syntyviin ruuhkiin.

Jätkäsaaren ruuhkat ovat repineet asukkaiden hermoja jo pitkään, ja rakenteilla olevaan Hernesaareen povataan vastaavanlaisia ongelmia. Päätunneliin johtavat liityntätunnelit toisivat helpotusta juuri näihin pulmiin.

Poliitikkojen puntaroitavaksi jää kuitenkin ennen kaikkea kaksi isoa kysymystä.


Päällimmäisenä on tunnelin hinta. Yli miljardin euron investointi on kaupungin budjetissa valtavan suuri. Summalla pyörittäisi esimerkiksi kaikkia Helsingin kouluja, päiväkoteja, ja koko niistä vastaavaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialaa vuoden ajan.

Poliitikkojen on siis pohdittava, onko investointi ja siitä hyötyvien autoilijoiden määrä hyväksyttävässä suhteessa vai kannattaisiko rahat käyttää mieluummin johonkin toiseen kuntalaisia hyödyttävään hankkeeseen.

Jos tunneli joskus toteutettaisiin, siitä tulisi luultavasti käyttäjilleen maksullinen. Mitä suuremmaksi maksu asetettaisiin, sitä pienemmäksi kaikille kuntalaisille asettuva taakka koituisi.

Maksun suuruus on kuitenkin yhteydessä myös tunnelin houkuttelevuuteen ja sitä kautta käyttäjämäärään. Liian korkeaksi sitä ei voitaisi nostaa.


Toinen keskustatunneliin liittyvä suuri kysymys on luonteeltaan ideologisempi.

Vihreiden näkemyksen mukaan autotunneliin investointi vie kaupunkia väärään suuntaan, koska kaupunkilaisten liikkumista pitäisi nimenomaan siirtää päinvastaiseen suuntaan: yksityisautoista joukkoliikenteeseen. Erityisesti kokoomuksessa taas ollaan huolissaan siitä, että kaupunki ajaa autoilijoita jo liian ahtaalle.

Toisaalta keskustatunnelia perustellaan kokoomuspiireissä usein myös keskustan elinvoimaan liittyvillä argumenteilla. Yrittäjät ovat olleet huolissaan siitä, että autoilun vaikeutuminen keskustassa ohjaa kaupunkilaisia karttamaan alueen liikkeitä.

HS:n hankkimassa luonnoksessa esitetään yksityisautoilun kieltämistä tai rajoittamista useilla kaduilla. Näitä ovat esimerkiksi Esplanadit, Eteläranta, Fabianinkatu, Kaivokatu ja Postikatu.

Jos kaupunkiympäristölautakunta päättää jatkaa hanketta, suunnitelmia tarkennetaan luultavasti noin vuoden ajan. Vaikka tunneli liittyy vahvasti kaupunkisuunnitteluun, pormestari Vapaavuori on osoittanut selvitystyön poikkeuksellisesti kaupunginkanslian tehtäväksi.

Kuntapoliitikkojen tavoitteena on päättää tunnelin lopullisesta kohtalosta valtuustotasolla vielä tämän valtuustokauden aikana, siis vuoden 2021 kevääseen mennessä.



Aikajana: Keskustatunnelin pitkä historia

1987

Helsingin keskustan alittavasta tunnelista on esitetty erilaisia ideoita jo vuosikymmenten ajan. Joulukuussa 1987 Helsingin Sanomat kertoo kaupunkisuunnitteluviraston uudesta ehdotuksesta: Pohjoisesta Mannerheimintietä tuleva autoilija voi kääntyä eduskuntatalon jälkeen länteen uudelle Kampin bulevardille. Sen alla kulkee toinen katu tunnelissa. Se alkaa Mechelininkadulta ja tulee maan päälle vasta Kaisaniemenkadulla.

1990

HS kertoo kaupungin etenevistä tunneli- ja kävelykeskustasuunnitelmista toukokuussa 1990. Kaupunkisuunnittelulautakunta on saanut eteensä esityksen, jossa laajaa kävelykeskustaa rajaavat Kaivokatu, Fabianinkatu, Pohjoisesplanadi ja Mannerheimintie.

Kampin ja Töölönlahden osayleiskaavasuunnitelmien yhteydessä kaupunkisuunnittelulautakunta päätti viime joulukuussa, että keskustan alittavasta liikennetunnelista suunnitellaan 2+2-kaistainen. Sen itäpää päätettiin ulottaa Sörnäisten rantatielle asti.

1993

HS kertoo, että apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpinen herättelee tyrmäyksen saanutta keskustatunnelia henkiin. Korpisen kerrotaan tunnustelevan pankkien halukkuutta osallistua tunnelin rakentamisen kustannuksiin – ne kun omistavat suuren osan keskustan kiinteistöistä. Puhutaan Helsingin autottomasta keskustasta.

Helsinki ei näinä vaikeina aikoina pysty yksin maksamaan tunnelia. Vaikka pankit saataisiin mukaan, ei sekään riittäisi. Niinpä kustannuksia katettaisiin Korpisen lempimaksulla, tietullilla.

2008

Helsingin suurpuolueet kokoomus ja Sdp ovat päässeet sopuun keskustatunnelista, ja tunnelille on alettu laatia asemakaavaa. Sitten Sdp:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Kai Kalima pudottaa valtuuston budjettikeskustelussa pommin: Sdp vetäytyy hankkeesta.

Kunnallisvaalit ovat tulossa ja vihreät uhkaavat Sdp:n asemaa. Kokoomuksessa Sdp:n yllätysvetäytymistä pidetään vaalitaktikointina, jolla yritetään kosiskella ympäristönsuojeluhenkisiä äänestäjiä.

”On käsittämätöntä, että asia tuodaan tällä tavalla esiin”, kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Risto Rautava puuskahtaa.

Kaavan valmistelu lopetetaan, koska sen läpimeno ei enää ole poliittisesti mahdollista.

2017

Helsingin pormestariksi pian valittava Jan Vapaavuori (kok) kertoo haluavansa Helsingin keskustaan suuria muutoksia. Vapaavuori haluaa selvittää niin keskustatunnelin rakentamista kuin kävelykeskustan laajentamistakin.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    2. 2

      Äiti teki Aada Hämäläisestä vahingossa someilmiön, ja pian harrastajapiirtäjälle sateli kymmeniä työtarjouksia – Jotkut kuitenkin yllättyivät, paljonko viikkojen työ maksaa

    3. 3

      Raittiiden opiskelijoiden määrä kasvaa: Tilastot näyttävät, minkä alan opiskelijat juovat eniten ja minkä vähiten

    4. 4

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    5. 5

      Long Play: Aalto-yliopiston muotilinjan henkilökunta kritisoinut opiskelijoita sosiaalisessa mediassa

    6. 6

      Jyrki Kataiselle Sitran johtopaikan hävinnyt Markku Wilenius purkaa tuntojaan Kalevassa: ”En tiedä kenellä olisi enemmän natsoja hommaan kuin minulla”

    7. 7

      Korealaistutkija innostui suomen kielen sanoista, jotka kuulostavat kuvaamiltaan asioilta – murteista löytyi yli sata viinaryyppyä merkitsevää substantiivia

    8. 8

      Ufoturisteja ilmestyi autiomaahan, ja internet seurasi ”rynnäkköä Area 51:een” kaikkialla somessa ja lukuisissa striimeissä

    9. 9

      Postimees-lehden päätoimittajan käyttämä natsiviittaus kuohuttaa Virossa

    10. 10

      Naapuri paljasti aiemman asukkaan omin päin teettämän kylpyhuoneremontin – Voiko asunnon ostaja joutua vastuuseen amatööriasentajan virityksistä?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    2. 2

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    3. 3

      Tervetuloa 1970-luvulle: Vantaalla on autokorjaamo, jota on vaikea uskoa todeksi merkkikorjaamojen aikakautena

    4. 4

      Gravity-elokuvan virhe onkin tahallinen ja vitsi

    5. 5

      Kriitikkona ei voi toimia, jos ei tykkää mistään, sanoi Helena Ylänen – HS julkaisee seitsemän kirjoitusta legendaarisen elokuvatoimittajan kaikkien aikojen parhaista elokuvista

      Tilaajille
    6. 6

      Äiti teki Aada Hämäläisestä vahingossa someilmiön, ja pian harrastajapiirtäjälle sateli kymmeniä työtarjouksia – Jotkut kuitenkin yllättyivät, paljonko viikkojen työ maksaa

    7. 7

      Fanit siirtelivät ”paikallisia spurguja” pommin tieltä, kun 15-vuotias Teemu Pukki kirmasi kentälle – HS löysi historiallisen kuvan supertähden debyyttiottelusta

      Tilaajille
    8. 8

      Miesten epäillään raiskanneen lapsia ja kuvanneen tekoja suorana verkkoon, poikkeuksellisista epäilyistä nostettiin syytteitä

    9. 9

      Naapuri paljasti aiemman asukkaan omin päin teettämän kylpyhuoneremontin – Voiko asunnon ostaja joutua vastuuseen amatööriasentajan virityksistä?

    10. 10

      Google laajentaa Haminan datakeskusta ja investoi kahteen uuteen tuulivoimahankkeeseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    2. 2

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    4. 4

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    5. 5

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    6. 6

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    7. 7

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    8. 8

      Toimittaja Sanna Ukkola ilmoitti irtisanoutuvansa Ylestä, jatkaa kuitenkin juontajana vuoden loppuun asti: ”On tiettyjä asioita, jotka ovat kumuloituneet”

    9. 9

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    10. 10

      ”Pirtua suoneen”, ”verinäyte krapulassa” – lääkäriopiskelijoiden alkoholikeskeinen bilekulttuuri yllätti uuden opiskelijan

    11. Näytä lisää