Kaupunki

Tällainen olisi Helsingin keskustatunneli: maan alle neljä kaistaa ja kuusi eritasoliittymää, suuaukkoja ympäri kantakaupunkia

Helsingin virkamiehet esittävät, että kaupunki alkaisi tehdä keskustatunnelin yleissuunnitelmaa. Poliittista kenttää hanke jakaa kahtia.

Helsingin alle kaavaillun keskustatunnelin hinnan arvioidaan HS:n tietojen mukaan nousevan 1,3–1,4 miljardiin euroon. Helsingin kaupungin virkamiesten laatima suunnitelma keskustatunnelista – tai maanalaisesta kokoojakadusta – julkaistaan perjantaina aamupäivällä.

HS:n hankkiman luonnoksen mukaan tunneli kulkisi Länsiväylältä Hermannin rantatielle. Siihen kaavaillaan liityntätunneleita Sörnäisistä, Katajanokalta, Kruununhaasta, Eteläsatamasta, Jätkäsaaresta ja Punavuoresta tai Eirasta.

Tunnelissa olisi vähintään neljä kaistaa, kaksi molempiin ajosuuntiin. Lisäksi kuuden maanalaisen eritasoliittymän kohdalla olisi lisäkaistoja.

Luonnoksessa esitetään keskustatunnelin ja aiemmin suunnitellun Sörnäistentunnelin rakentamista yhtenäiseksi väyläksi. Virkamiehet ovat selvittäneet myös lyhyempää, Sörnäisten rantatielle päättyvää keskustatunnelia sekä kaksikaistaisia vaihtoehtoja, mutta niitä pidetään liikenteen sujuvuuden kannalta heikompina.

Ensi tiistaina esitys etenee kaupunkiympäristö­lautakuntaan. Siellä istuvien poliitikkojen on punnittava, halutaanko sen pohjalta alkaa laatia tunnelihankkeen yleissuunnitelmaa.



Pitkään kuolleelta näyttänyt keskustatunneli nousi kaupunkipolitiikan agendalle uudestaan vuoden 2017 kuntavaalien jälkeen. Silloin pormestariksi nimittämistään odottanut Jan Vapaavuori (kok) kertoi HS:n haastattelussa käynnistävänsä ensi töikseen suuren keskustan kehittämishankkeen, jonka yhtenä osana on keskustantunnelin rakentamismahdollisuuksien selvittäminen.


Tunneli yhdistettynä kävelykeskustan laajentamissuunnitelman laatimiseen päätyikin jo seuraavana syksynä kaupungin strategiaan. Kaupunkilaisilta ja yrittäjiltä pyydettiin näkemyksiä tunnelista ja samalla käynnistettiin hanke laskemaan tunnelin linjausta ja kustannuksia.

Jo pelkkä keskustatunneliin liittyvän selvityksen tekeminen on herättänyt tunteikasta keskustelua kuntapoliitikkojen parissa.

Helsingin suurista puolueista kokoomuksessa keskustan alittavaa autotunnelia on perinteisesti kannatettu, kun taas vihreissä ja vasemmistoliitossa hanketta pidetään kalliina turhuutena.

Vaa’ankieliasemassa on ennen kaikkea Sdp, jonka kantaa on vaikeampi ennakoida.

Kun keskustatunnelia ajettiin päätöksentekokoneiston läpi edellisen kerran vuonna 2008, Sdp ensin kannatti hanketta mutta veti viime hetkellä tukensa pois. Silloin tunnelin arvioitiin maksavan noin 500 miljoonaa euroa ja olevan 3,5 kilometriä pitkä.

Aiemmassa suunnitelmassa ei kuitenkaan ollut mukana pitkiä liityntätunneleita.

Uusimpaan suunnitelmaan Sdp ei ole ottanut selvää kantaa.

Kaupungin läpiajamisen helpottamisen lisäksi keskustatunnelin puolustajat toivovat siltä helpotusta keskustan laitamilla sijaitsevien kaupunginosien edustalle syntyviin ruuhkiin.

Jätkäsaaren ruuhkat ovat repineet asukkaiden hermoja jo pitkään, ja rakenteilla olevaan Hernesaareen povataan vastaavanlaisia ongelmia. Päätunneliin johtavat liityntätunnelit toisivat helpotusta juuri näihin pulmiin.

Poliitikkojen puntaroitavaksi jää kuitenkin ennen kaikkea kaksi isoa kysymystä.


Päällimmäisenä on tunnelin hinta. Yli miljardin euron investointi on kaupungin budjetissa valtavan suuri. Summalla pyörittäisi esimerkiksi kaikkia Helsingin kouluja, päiväkoteja, ja koko niistä vastaavaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialaa vuoden ajan.

Poliitikkojen on siis pohdittava, onko investointi ja siitä hyötyvien autoilijoiden määrä hyväksyttävässä suhteessa vai kannattaisiko rahat käyttää mieluummin johonkin toiseen kuntalaisia hyödyttävään hankkeeseen.

Jos tunneli joskus toteutettaisiin, siitä tulisi luultavasti käyttäjilleen maksullinen. Mitä suuremmaksi maksu asetettaisiin, sitä pienemmäksi kaikille kuntalaisille asettuva taakka koituisi.

Maksun suuruus on kuitenkin yhteydessä myös tunnelin houkuttelevuuteen ja sitä kautta käyttäjämäärään. Liian korkeaksi sitä ei voitaisi nostaa.


Toinen keskustatunneliin liittyvä suuri kysymys on luonteeltaan ideologisempi.

Vihreiden näkemyksen mukaan autotunneliin investointi vie kaupunkia väärään suuntaan, koska kaupunkilaisten liikkumista pitäisi nimenomaan siirtää päinvastaiseen suuntaan: yksityisautoista joukkoliikenteeseen. Erityisesti kokoomuksessa taas ollaan huolissaan siitä, että kaupunki ajaa autoilijoita jo liian ahtaalle.

Toisaalta keskustatunnelia perustellaan kokoomuspiireissä usein myös keskustan elinvoimaan liittyvillä argumenteilla. Yrittäjät ovat olleet huolissaan siitä, että autoilun vaikeutuminen keskustassa ohjaa kaupunkilaisia karttamaan alueen liikkeitä.

HS:n hankkimassa luonnoksessa esitetään yksityisautoilun kieltämistä tai rajoittamista useilla kaduilla. Näitä ovat esimerkiksi Esplanadit, Eteläranta, Fabianinkatu, Kaivokatu ja Postikatu.

Jos kaupunkiympäristölautakunta päättää jatkaa hanketta, suunnitelmia tarkennetaan luultavasti noin vuoden ajan. Vaikka tunneli liittyy vahvasti kaupunkisuunnitteluun, pormestari Vapaavuori on osoittanut selvitystyön poikkeuksellisesti kaupunginkanslian tehtäväksi.

Kuntapoliitikkojen tavoitteena on päättää tunnelin lopullisesta kohtalosta valtuustotasolla vielä tämän valtuustokauden aikana, siis vuoden 2021 kevääseen mennessä.



Aikajana: Keskustatunnelin pitkä historia

1987

Helsingin keskustan alittavasta tunnelista on esitetty erilaisia ideoita jo vuosikymmenten ajan. Joulukuussa 1987 Helsingin Sanomat kertoo kaupunkisuunnitteluviraston uudesta ehdotuksesta: Pohjoisesta Mannerheimintietä tuleva autoilija voi kääntyä eduskuntatalon jälkeen länteen uudelle Kampin bulevardille. Sen alla kulkee toinen katu tunnelissa. Se alkaa Mechelininkadulta ja tulee maan päälle vasta Kaisaniemenkadulla.

1990

HS kertoo kaupungin etenevistä tunneli- ja kävelykeskustasuunnitelmista toukokuussa 1990. Kaupunkisuunnittelulautakunta on saanut eteensä esityksen, jossa laajaa kävelykeskustaa rajaavat Kaivokatu, Fabianinkatu, Pohjoisesplanadi ja Mannerheimintie.

Kampin ja Töölönlahden osayleiskaavasuunnitelmien yhteydessä kaupunkisuunnittelulautakunta päätti viime joulukuussa, että keskustan alittavasta liikennetunnelista suunnitellaan 2+2-kaistainen. Sen itäpää päätettiin ulottaa Sörnäisten rantatielle asti.

1993

HS kertoo, että apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpinen herättelee tyrmäyksen saanutta keskustatunnelia henkiin. Korpisen kerrotaan tunnustelevan pankkien halukkuutta osallistua tunnelin rakentamisen kustannuksiin – ne kun omistavat suuren osan keskustan kiinteistöistä. Puhutaan Helsingin autottomasta keskustasta.

Helsinki ei näinä vaikeina aikoina pysty yksin maksamaan tunnelia. Vaikka pankit saataisiin mukaan, ei sekään riittäisi. Niinpä kustannuksia katettaisiin Korpisen lempimaksulla, tietullilla.

2008

Helsingin suurpuolueet kokoomus ja Sdp ovat päässeet sopuun keskustatunnelista, ja tunnelille on alettu laatia asemakaavaa. Sitten Sdp:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Kai Kalima pudottaa valtuuston budjettikeskustelussa pommin: Sdp vetäytyy hankkeesta.

Kunnallisvaalit ovat tulossa ja vihreät uhkaavat Sdp:n asemaa. Kokoomuksessa Sdp:n yllätysvetäytymistä pidetään vaalitaktikointina, jolla yritetään kosiskella ympäristönsuojeluhenkisiä äänestäjiä.

”On käsittämätöntä, että asia tuodaan tällä tavalla esiin”, kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Risto Rautava puuskahtaa.

Kaavan valmistelu lopetetaan, koska sen läpimeno ei enää ole poliittisesti mahdollista.

2017

Helsingin pormestariksi pian valittava Jan Vapaavuori (kok) kertoo haluavansa Helsingin keskustaan suuria muutoksia. Vapaavuori haluaa selvittää niin keskustatunnelin rakentamista kuin kävelykeskustan laajentamistakin.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      EU-lähteet FT:lle: Boris Johnson lyyhistyi tuolissaan tajutessaan lounaan äärellä, miten ulalla hän oli Britannian neuvottelu­asemasta

    2. 2

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    3. 3

      Verottaja tiedottaa: Joka kolmannen veroprosentti on liian pieni

    4. 4

      Isäpuoli tuomittiin 11 vuoden vankeuteen vakavasti sairaan tytön taposta Nurmi­järvellä

    5. 5

      Matemaatikkojen vaikea laskelma tuotti vihdoin kaivatun luvun 42

    6. 6

      Entisen Real Madrid -pelaajan Eero Markkasen sopimus Indonesiassa on purettu: ”Emme oikein tiedä, miksi näin kävi”

    7. 7

      Sata päivää ilman alkoholia, muusikko Emma Kemppainen päätti, mutta se ei jäänytkään siihen – Nyt alkoholista luopuvat nekin, joille se ei koskaan ollut ongelma

      Tilaajille
    8. 8

      Kerrostalon rakennus­työt pysähtyivät keskellä Helsingin uutta merellistä kaupungin­osaa: ”Rahat ei liiku, niin ei sitten etene työtkään”

    9. 9

      Saudi-Arabia on käyttänyt miljardeja huippu­luokan ilma­torjuntaan, mutta silti se oli voimaton lennokki-iskun edessä – miten se on mahdollista?

    10. 10

      Kolme sinistä miestä on kerännyt katsomoihin jo 35 miljoonaa ihmistä, nyt ryhmä vierailee ensi kertaa Suomessa – Miksi The Blue Man Group on niin suosittu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Matemaatikkojen vaikea laskelma tuotti vihdoin kaivatun luvun 42

    2. 2

      Tuore tutkimus: Rasvamaksa on käytännössä jo kansantauti, ja siitä kärsivän tulisi välttää alkoholia täysin

    3. 3

      R-kioski harkitsee lopettavansa matkakorttien lataamisen HSL:n palkkiopäätöksen takia

    4. 4

      Parisuhteet ovat muutoksessa, ja yhdessä asiassa astumme sata vuotta ajassa taakse­päin, sanovat asian­tuntijat – Näistä merkeistä tunnistat ”työ­pari­suhteen”

      Tilaajille
    5. 5

      Tämäkin jugend-kaunotar on Helsingin kaupungin vuokratalo: Helsingin valtuuston enemmistö ei heittäisi hyvätuloisia ulos puoli-ilmaisista asunnoista

    6. 6

      Sata päivää ilman alkoholia, muusikko Emma Kemppainen päätti, mutta se ei jäänytkään siihen – Nyt alkoholista luopuvat nekin, joille se ei koskaan ollut ongelma

      Tilaajille
    7. 7

      HS-analyysi: Tuoreen äidin julkinen ampuminen sai Ruotsin harkitsemaan Suomessa ongelmalliseksi havaittua todistamistapaa

    8. 8

      Verotus kiristyy, bensa kallistuu: HS:n laskurit kertovat, miten budjetti vaikuttaa kukkaroosi

    9. 9

      Kerrostalon rakennus­työt pysähtyivät keskellä Helsingin uutta merellistä kaupungin­osaa: ”Rahat ei liiku, niin ei sitten etene työtkään”

    10. 10

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    2. 2

      Teini-ikäinen kilpauimari hylättiin liian paljastavan uima­puvun vuoksi Yhdys­valloissa – käytti samaa asua kuin kaikki muutkin

    3. 3

      Joukko suomalaisnaisia riisuuntui kameralle kertoakseen kehohäpeästä ja sen kukistamisesta – ”Olen yhä keskeneräinen, mutta sairaudesta olen päässyt”

      Tilaajille
    4. 4

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    5. 5

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    6. 6

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    7. 7

      Suoliston bakteerit määrittävät, miten ihminen voi, ja niitä ohjaa ravintomme – Suomalainen huippu­tutkija kertoo, millaista ruoka­valiota bakteerit janoavat

      Tilaajille
    8. 8

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    9. 9

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    10. 10

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    11. Näytä lisää