Kaupunki

Kuvat näyttävät, minne keskustatunnelin ajoaukot rakennettaisiin – Näin Helsinki perustelee massiivisia tunnelisuunnitelmia

Helsingin virkamiesten suunnitelma keskustatunnelista julkaistiin perjantaina. Hankkeen hinta nousisi jopa 1,4 miljardiin euroon.

Helsingin alle kaavaillun keskustatunnelin hinnan arvioidaan HS:n tietojen mukaan nousevan 1,3–1,4 miljardiin euroon. Helsingin kaupungin virkamiesten laatima suunnitelma keskustatunnelista – tai maanalaisesta kokoojakadusta – julkaistiin perjantaina.

Tunneli kulkisi Länsiväylältä Sörnäisten rantatielle. Siihen kaavaillaan liityntätunneleita Sörnäisistä, Katajanokalta, Kruununhaasta, Eteläsatamasta, Jätkäsaaresta ja Punavuoresta tai Eirasta.

Aluerakentamisjohtaja Kari Pudas korosti julkaisutilaisuudessa, että kustannusarviot ja tunnelin vaikutusarviot ovat vielä alustavia.

Tunnelin käyttömaksu olisi nelikaistaisessa vaihtoehdossa 20 senttiä kilometriltä ruuhka-aikana ja 10 senttiä kilometriltä ruuhka-ajan ulkopuolelta. Esimerkiksi Länsiväylältä Hermannin rantatielle kertyy matkaa tunneliverkostoa pitkin noin 5,5 kilometriä. Keskustan alittaminen maksaisi siis ruuhka-aikana noin 1,1 euroa.


Arvioiduilla liikennemäärillä käyttömaksuja kertyisi tunnelin käyttäjiltä 7–10 miljoonaa euroa vuodessa.

Johtopäätös onkin, ettei tunnelia rakenneta pelkästään käyttäjämaksuilla. Pudaksen mukaan tässä vaiheessa ei vielä ole selvitetty investoinnin eri rahoitusvaihtoehtoja tai käyttömaksujen perinnän tekniikkaa.



Tunnelissa olisi vähintään neljä kaistaa, kaksi molempiin ajosuuntiin. Lisäksi kuuden maanalaisen eritasoliittymän kohdalla olisi lisäkaistoja.

Suunnitelmassa esitetään keskustatunnelin ja aiemmin suunnitellun Sörnäistentunnelin rakentamista yhtenäiseksi väyläksi. Virkamiehet ovat selvittäneet myös lyhyempää, Sörnäisten rantatielle päättyvää keskustatunnelia sekä kaksikaistaisia vaihtoehtoja, mutta niitä pidetään liikenteen sujuvuuden kannalta heikompina.

Lue lisää keskustatunnelin taustoista: Tällainen olisi Helsingin keskustatunneli: maan alle neljä kaistaa ja kuusi eritasoliittymää, suuaukkoja ympäri kantakaupunkia


Samassa paketissa keskustatunnelin kanssa virkamiehet ehdottavat Helsingin kävelykeskustan laajentamista. Virkamiehet esittävät yksityisautoilun kieltämistä tai rajoittamista useilla kaduilla. Näitä ovat esimerkiksi Esplanadit, Eteläranta, Fabianinkatu, Kaivokatu ja Postikatu.

”On ollut huoli siitä, että syntyisi kokonaan autoton keskusta, samaten se, että keskusta näivettyisi”, kertoi projektinjohtaja Katarina Baarman valmistelijoiden saamasta palautteesta.

Jos kävelykatualue laajenisi keskustassa tunnelirakentamisen yhteydessä, kuten ajatus on, autoilu maan päällä vähenisi. Kävelykatujen määrän mukaan vähenemä voisi olla kokoojakaduilla 18–32 prosenttia.

Kantakaupungin pintaliikenne vähenee kaikilla katuluokilla yhteenlaskettuna noin 4–12 prosenttia.

Suurin muutos tapahtuisi Esplanadeilla. Baarmanin mukaan ajatuksena on, että Esplanadeilla säilyisi kuitenkin yksi ajokaista suuntaansa.

Tämä voisi toteutua joko niin, että Pohjoisesplanadista tehdään kävelykatu ja Eteläesplanadi muutettaisiin kaksisuuntaiseksi, tai sitten niin, että molemmilla kaduilla on yksi ajokaista.


Keskustatunnelin rakentaminen keikauttaisi pitkään jatkuneen joukkoliikennettä suosivan politiikan yksityisautoilun hyväksi.

Jos tunneli toteutetaan kantakaupungin alla nelikaistaisena ja sen käyttömaksu pysyy maltillisena, autoilun kulkutapaosuus kasvaa koko Helsingin seudulla. Vastaavasti joukkoliikenteen käyttö vähenee.

Eniten tunneli hyödyttäisi Etelä-Espoon autoilijoita. Autoilijoiden yhteydet paranisivat myös Itä-Helsingistä.

Helsingin kaupungin teettämissä selvityksissä nelikaistainen maanalainen yhteys Länsiväylältä Hermannin rantatielle lisäisi läpiajoa keskustassa.

Nykyinen läpiajo on 7 200 autoa vuorokaudessa. Keskustatunnelin rakentamisen jälkeen vuonna 2030 läpiajo kolminkertaistuisi runsaaseen 20 000 autoon vuorokaudessa. Autojen kokonaismäärä olisi tunnelissa runsaat 40 000 autoa vuorokaudessa.

Alustavien vaikutusarvioiden perusteella läpiajo kuormittaisi kantakaupungin sisäänajoreittejä Länsiväylää, Itäväylää ja Hermannin rantatietä.

Kaikki liikenne-ennusteet on laskettu siten, että tienkäyttömaksuja ei ole otettu käyttöön eikä joukkoliikenteen taksoja ole sen vuoksi pystytty olennaisesti alentamaan.


Ensi tiistaina esitys etenee kaupunkiympäristö­lautakuntaan. Siellä istuvien poliitikkojen on punnittava, halutaanko sen pohjalta alkaa laatia tunnelihankkeen yleissuunnitelmaa.

Baarmanin mukaan tunneli on mahdollista toteuttaa vaiheittain kuitenkin siten, että päätunneli rakennettaisiin ensin.

Jos kaupunkiympäristölautakunta päättää jatkaa hanketta, suunnitelmia tarkennetaan luultavasti noin vuoden ajan. Vaikka tunneli liittyy vahvasti kaupunkisuunnitteluun, pormestari Vapaavuori on osoittanut selvitystyön poikkeuksellisesti kaupunginkanslian tehtäväksi.

Kuntapoliitikkojen tavoitteena on päättää tunnelin lopullisesta kohtalosta valtuustotasolla vielä tämän valtuustokauden aikana, siis vuoden 2021 kevääseen mennessä.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kuvia Suomesta: Ihminen löytää toisen pikkukaupungin yössä

    2. 2

      Nuori lääkäri avautui uuvuttavasta työstään ja sai aikaan vastausten tulvan: ”Haluan, että ihmiset ymmärtävät, miksi lääkärit eivät jää terveyskeskuksiin”

    3. 3

      Kauppasodan vaikutukset näkyvät jo eri puolilla maailmaa: Thaimaassa hotellihinnat ovat jopa puolittuneet, Islannissa turistien määrä romahti

    4. 4

      HS:n erikoisartikkeli vie ruotsalaisten orjasaarelle: Gustavia oli Ruotsin yritys päästä siirtomaavallaksi, ja oli siellä mukana suomalaisiakin

      Tilaajille
    5. 5

      Viron poliisi: Tallink Siljan laivalta löytyivät 25-vuotiaan ja 21-vuotiaan suomalaisen ruumiit

    6. 6

      Suomalaiset turistit ovat ”yleensä parhaita asiakkaita”, ja thaimaalaisen lomasaaren yrittäjät kertovat, mistä se johtuu

    7. 7

      Emeritusprofessori kiittää nuorta lääkäriä kannanotosta: ”Jos halutaan oikeasti hoitaa meidän vanhuksia, järjestelmää pitää muuttaa dramaattisesti”

    8. 8

      Poliisi puolustaa etälamauttimen käyttöä Turkki-mielenosoituksessa: ”Olisiko sitten patukalla pitänyt lyödä?” – Ohisalo pyytää selvitystä poliisin pelisäännöistä

    9. 9

      Pirkka-Pekka Petelius lakkasi olemasta hauska ja hakeutui eduskuntaan niin synkistä syistä, että niistä on tuskaista puhua

      Tilaajille
    10. 10

      Suvi Auvinen oli vuosia Suomen tunnetuin anarkisti, mutta nyt hän tekee töitä kokoomusvaikuttajien viestintätoimistossa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta: Ihminen löytää toisen pikkukaupungin yössä

    2. 2

      Nuori lääkäri avautui uuvuttavasta työstään ja sai aikaan vastausten tulvan: ”Haluan, että ihmiset ymmärtävät, miksi lääkärit eivät jää terveyskeskuksiin”

    3. 3

      HS:n erikoisartikkeli vie ruotsalaisten orjasaarelle: Gustavia oli Ruotsin yritys päästä siirtomaavallaksi, ja oli siellä mukana suomalaisiakin

      Tilaajille
    4. 4

      Omakotitalolle ei löydy ostajaa edes Järvenpäässä – Kari Sirola kertoo, miten vanhaa taloa voi pitää kunnossa halvalla

      Tilaajille
    5. 5

      Viron poliisi: Tallink Siljan laivalta löytyivät 25-vuotiaan ja 21-vuotiaan suomalaisen ruumiit

    6. 6

      Suomalaiset turistit ovat ”yleensä parhaita asiakkaita”, ja thaimaalaisen lomasaaren yrittäjät kertovat, mistä se johtuu

    7. 7

      Poliisi puolustaa etälamauttimen käyttöä Turkki-mielenosoituksessa: ”Olisiko sitten patukalla pitänyt lyödä?” – Ohisalo pyytää selvitystä poliisin pelisäännöistä

    8. 8

      Suvi Auvinen oli vuosia Suomen tunnetuin anarkisti, mutta nyt hän tekee töitä kokoomusvaikuttajien viestintätoimistossa

      Tilaajille
    9. 9

      Pirkka-Pekka Petelius lakkasi olemasta hauska ja hakeutui eduskuntaan niin synkistä syistä, että niistä on tuskaista puhua

      Tilaajille
    10. 10

      Voiko pitkä mies ikinä ymmärtää naista?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaikki Triplasta: HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten uudessa Pasilassa liikutaan

    2. 2

      Johanna Huhtamäki, 38, kuuli oudon äänen, eikä tiennyt sen kielivän kuolemasta – Nyt hän toteuttaa unelmiaan, sillä pian saattaa olla liian myöhäistä

      Tilaajille
    3. 3

      Näyttelijä Minna Kivelä kertoo, millaista on asua Suomen suurimmassa taloyhtiössä yli tuhannen naapurin kanssa

      Tilaajille
    4. 4

      Demokraattien Nancy Pelosi kertoi syistä, miksi Trump sai ”hermoromahduksen” Syyria-kokouksessa

    5. 5

      ”Olen 31, enkä ole seurustellut kertaakaan” – Lyhyet miehet kertovat, millaista on elää maailmassa, jossa pituutta pidetään miehen mittana

      Tilaajille
    6. 6

      Keväällä Fazerin asmr-mainos sai monet raivon partaalle, ja nyt myös Mainonnan eettinen neuvosto otti siihen kantaa

    7. 7

      Kuvia Suomesta: Ihminen löytää toisen pikkukaupungin yössä

    8. 8

      Nuori lääkäri avautui uuvuttavasta työstään ja sai aikaan vastausten tulvan: ”Haluan, että ihmiset ymmärtävät, miksi lääkärit eivät jää terveyskeskuksiin”

    9. 9

      Kim huijasi itselleen halutun kaupungin vuokra-asunnon läheltä Helsingin keskustaa – Rikosoikeuden professori: ”Moraalitonta tällainen kepulointi ainakin on”

      Tilaajille
    10. 10

      Kotona tehtävä tikkutesti on paljastanut jo monia oireettomia suolistosyöpiä

    11. Näytä lisää