Kaupunki

Kuvat näyttävät, minne keskustatunnelin ajoaukot rakennettaisiin – Näin Helsinki perustelee massiivisia tunnelisuunnitelmia

Helsingin virkamiesten suunnitelma keskustatunnelista julkaistiin perjantaina. Hankkeen hinta nousisi jopa 1,4 miljardiin euroon.

Helsingin alle kaavaillun keskustatunnelin hinnan arvioidaan HS:n tietojen mukaan nousevan 1,3–1,4 miljardiin euroon. Helsingin kaupungin virkamiesten laatima suunnitelma keskustatunnelista – tai maanalaisesta kokoojakadusta – julkaistiin perjantaina.

Tunneli kulkisi Länsiväylältä Sörnäisten rantatielle. Siihen kaavaillaan liityntätunneleita Sörnäisistä, Katajanokalta, Kruununhaasta, Eteläsatamasta, Jätkäsaaresta ja Punavuoresta tai Eirasta.

Aluerakentamisjohtaja Kari Pudas korosti julkaisutilaisuudessa, että kustannusarviot ja tunnelin vaikutusarviot ovat vielä alustavia.

Tunnelin käyttömaksu olisi nelikaistaisessa vaihtoehdossa 20 senttiä kilometriltä ruuhka-aikana ja 10 senttiä kilometriltä ruuhka-ajan ulkopuolelta. Esimerkiksi Länsiväylältä Hermannin rantatielle kertyy matkaa tunneliverkostoa pitkin noin 5,5 kilometriä. Keskustan alittaminen maksaisi siis ruuhka-aikana noin 1,1 euroa.


Arvioiduilla liikennemäärillä käyttömaksuja kertyisi tunnelin käyttäjiltä 7–10 miljoonaa euroa vuodessa.

Johtopäätös onkin, ettei tunnelia rakenneta pelkästään käyttäjämaksuilla. Pudaksen mukaan tässä vaiheessa ei vielä ole selvitetty investoinnin eri rahoitusvaihtoehtoja tai käyttömaksujen perinnän tekniikkaa.



Tunnelissa olisi vähintään neljä kaistaa, kaksi molempiin ajosuuntiin. Lisäksi kuuden maanalaisen eritasoliittymän kohdalla olisi lisäkaistoja.

Suunnitelmassa esitetään keskustatunnelin ja aiemmin suunnitellun Sörnäistentunnelin rakentamista yhtenäiseksi väyläksi. Virkamiehet ovat selvittäneet myös lyhyempää, Sörnäisten rantatielle päättyvää keskustatunnelia sekä kaksikaistaisia vaihtoehtoja, mutta niitä pidetään liikenteen sujuvuuden kannalta heikompina.

Lue lisää keskustatunnelin taustoista: Tällainen olisi Helsingin keskustatunneli: maan alle neljä kaistaa ja kuusi eritasoliittymää, suuaukkoja ympäri kantakaupunkia


Samassa paketissa keskustatunnelin kanssa virkamiehet ehdottavat Helsingin kävelykeskustan laajentamista. Virkamiehet esittävät yksityisautoilun kieltämistä tai rajoittamista useilla kaduilla. Näitä ovat esimerkiksi Esplanadit, Eteläranta, Fabianinkatu, Kaivokatu ja Postikatu.

”On ollut huoli siitä, että syntyisi kokonaan autoton keskusta, samaten se, että keskusta näivettyisi”, kertoi projektinjohtaja Katarina Baarman valmistelijoiden saamasta palautteesta.

Jos kävelykatualue laajenisi keskustassa tunnelirakentamisen yhteydessä, kuten ajatus on, autoilu maan päällä vähenisi. Kävelykatujen määrän mukaan vähenemä voisi olla kokoojakaduilla 18–32 prosenttia.

Kantakaupungin pintaliikenne vähenee kaikilla katuluokilla yhteenlaskettuna noin 4–12 prosenttia.

Suurin muutos tapahtuisi Esplanadeilla. Baarmanin mukaan ajatuksena on, että Esplanadeilla säilyisi kuitenkin yksi ajokaista suuntaansa.

Tämä voisi toteutua joko niin, että Pohjoisesplanadista tehdään kävelykatu ja Eteläesplanadi muutettaisiin kaksisuuntaiseksi, tai sitten niin, että molemmilla kaduilla on yksi ajokaista.


Keskustatunnelin rakentaminen keikauttaisi pitkään jatkuneen joukkoliikennettä suosivan politiikan yksityisautoilun hyväksi.

Jos tunneli toteutetaan kantakaupungin alla nelikaistaisena ja sen käyttömaksu pysyy maltillisena, autoilun kulkutapaosuus kasvaa koko Helsingin seudulla. Vastaavasti joukkoliikenteen käyttö vähenee.

Eniten tunneli hyödyttäisi Etelä-Espoon autoilijoita. Autoilijoiden yhteydet paranisivat myös Itä-Helsingistä.

Helsingin kaupungin teettämissä selvityksissä nelikaistainen maanalainen yhteys Länsiväylältä Hermannin rantatielle lisäisi läpiajoa keskustassa.

Nykyinen läpiajo on 7 200 autoa vuorokaudessa. Keskustatunnelin rakentamisen jälkeen vuonna 2030 läpiajo kolminkertaistuisi runsaaseen 20 000 autoon vuorokaudessa. Autojen kokonaismäärä olisi tunnelissa runsaat 40 000 autoa vuorokaudessa.

Alustavien vaikutusarvioiden perusteella läpiajo kuormittaisi kantakaupungin sisäänajoreittejä Länsiväylää, Itäväylää ja Hermannin rantatietä.

Kaikki liikenne-ennusteet on laskettu siten, että tienkäyttömaksuja ei ole otettu käyttöön eikä joukkoliikenteen taksoja ole sen vuoksi pystytty olennaisesti alentamaan.


Ensi tiistaina esitys etenee kaupunkiympäristö­lautakuntaan. Siellä istuvien poliitikkojen on punnittava, halutaanko sen pohjalta alkaa laatia tunnelihankkeen yleissuunnitelmaa.

Baarmanin mukaan tunneli on mahdollista toteuttaa vaiheittain kuitenkin siten, että päätunneli rakennettaisiin ensin.

Jos kaupunkiympäristölautakunta päättää jatkaa hanketta, suunnitelmia tarkennetaan luultavasti noin vuoden ajan. Vaikka tunneli liittyy vahvasti kaupunkisuunnitteluun, pormestari Vapaavuori on osoittanut selvitystyön poikkeuksellisesti kaupunginkanslian tehtäväksi.

Kuntapoliitikkojen tavoitteena on päättää tunnelin lopullisesta kohtalosta valtuustotasolla vielä tämän valtuustokauden aikana, siis vuoden 2021 kevääseen mennessä.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Seitsemän päivää ja kymmeniä miljoonia kuolleita – HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten itäblokki aikoi laittaa läntisen Euroopan polvilleen ydinaseilla

      Tilaajille
    2. 2

      HS:n erikoisartikkeli vie matkalle yhteen maailman syrjäisimmistä paikoista, jossa juodaan sulavien jäävuorten vettä ja syödään raakaa hylkeenmaksaa

      Tilaajille
    3. 3

      ”En olisi voinut kuvitella, että vielä joskus asun noiden jättiläisten kanssa”, paljastaa Saija Saarela ajatelleensa miehensä Ilkka Mattilan 400 kiloa painavasta kaiutinparista

    4. 4

      Jos edes holokaustin muisto ei saa ihmisiä järkiinsä, mihin Eurooppa on menossa?

    5. 5

      Kiskurihintaiset huijaritaksit vaanivat suomalaisia Tallinnan satamassa

    6. 6

      Miksi Suomessa ei osata puhua raiskausten syistä? Monika Fagerholm haluaa rikkoa hiljaisuuden uhrien ympäriltä

      Tilaajille
    7. 7

      Amerikkalaisten erot ovat miljardien toimiala, ja nyt sen surulliseksi mannekiiniksi on noussut Trumpin omin­takeinen lähi­piiriläinen

      Tilaajille
    8. 8

      Yhdysvalloissa muhii poliittinen skandaali, johon kytkeytyvät Trump, Ukraina ja sala­peräinen ilmi­antaja – Tästä on kyse

    9. 9

      Palvelukeskuksen dementoitunut asukas ei enää tunnista omaisiaan, mutta tämän 230-kiloisen ja karvaisen vakiovieraan hänkin muistaa tavanneensa

    10. 10

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palvelukeskuksen dementoitunut asukas ei enää tunnista omaisiaan, mutta tämän 230-kiloisen ja karvaisen vakiovieraan hänkin muistaa tavanneensa

    2. 2

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    3. 3

      Seitsemän päivää ja kymmeniä miljoonia kuolleita – HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten itäblokki aikoi laittaa läntisen Euroopan polvilleen ydinaseilla

      Tilaajille
    4. 4

      HS:n erikoisartikkeli vie matkalle yhteen maailman syrjäisimmistä paikoista, jossa juodaan sulavien jäävuorten vettä ja syödään raakaa hylkeenmaksaa

      Tilaajille
    5. 5

      Yhdysvalloissa muhii poliittinen skandaali, johon kytkeytyvät Trump, Ukraina ja sala­peräinen ilmi­antaja – Tästä on kyse

    6. 6

      Sen piti olla tavallinen opinnäyte: Järven­pääläinen Ilja Oikarinen, 25, repäistiin suoraan koulusta Maseratin huippu­suunnittelijaksi Italiaan

    7. 7

      Vihreiden Ohisalo bensa­verosta: Onko keski­luokalle tärkeämpää muutama euro kuussa vai se, että yhteis­kunta on kunnossa?

    8. 8

      Jennifer Lopez käytti niin tyrmäävää mekkoa, että Googlen oli pakko kehittää kuva­haku­palvelu – nyt laulaja kohahdutti samassa asussa Milanon muoti­viikoilla

    9. 9

      Onko Sitra jälleen uusi todiste poliittisista virka­nimityksistä? Kataiselle hävinnyt Wilenius ihmettelee, miksi haku piti järjestää, jos paikalle haluttiin poliitikko verkostoineen

    10. 10

      Televisiosarja M/S Romantic sai oman faniristeilyn: Yllättäen laivalle saapuneet ”Jocke” ja ”Gusu” otettiin vastaan huutomyrskyllä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    2. 2

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    3. 3

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    4. 4

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    5. 5

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    6. 6

      ”Pirtua suoneen”, ”verinäyte krapulassa” – lääkäriopiskelijoiden alkoholikeskeinen bilekulttuuri yllätti uuden opiskelijan

    7. 7

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    8. 8

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    9. 9

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    10. 10

      Toimittaja Sanna Ukkola ilmoitti irtisanoutuvansa Ylestä, jatkaa kuitenkin juontajana vuoden loppuun asti: ”On tiettyjä asioita, jotka ovat kumuloituneet”

    11. Näytä lisää