Kaupunki

Kommentti: Helsingin keskustatunnelissa on vaikea nähdä juuri mitään järkeä

Tunneli on ristiriidassa sekä Helsingin periaatteiden että useiden käytännön rakentamissuunnitelmien kanssa, eikä rahoituksesta ole vielä tietoakaan, kirjoittaa kaupunkitoimituksen esimies Kalle Silfverberg.

Helsinki suunnittelee liikenneväylää, joka kasvattaisi autoliikenteen määrää, vähentäisi joukkoliikenteen suosiota, lisäisi päästöjä, toisi katukuvaan aukkoja ja ramppeja ja maksaisi lähemmäs puolitoista miljardia euroa.

Vastapainona saataisiin helpompi pääsy keskustaan autolla, tunneliyhteydet satamiin ja noin neljä uutta kävelykatua.

Perjantaina julkaistut suunnitelmat keskustatunnelista eli nykynimeltään maanalaisesta kokoojakadusta ovat kiinnostavaa luettavaa. Vaikka esitys on tunnelille myönteinen, luvut puhuvat osin toisenlaista kieltä.

Helsingin päättäjien hyväksymä tavoite on suosia liikennemuodoista kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä.

 

Tunnelissa olisi 6–8 kaistaa.

Esitetyssä tunnelissa kulkisi vuonna 2030 lähes 45 000 autoa vuorokaudessa. Autoliikenne kasvaisi verrattuna tilanteeseen, jossa tunnelia ei ole. Vuorokaudessa ajettaisiin henkilöautolla 120 000 kilometriä enemmän.

Syykin on selvä: jos tunneli rakennettaisiin, keskustaan olisi helpompi saapua autolla. Tunnelissa olisi julkaistun kaavion mukaan 6–8 kaistaa, vaikka esityksessä puhutaan häveliäästi ”2 + 2 läpimenevästä kaistasta”. Lisäkaistat selittyvät reitille sijoitetuilla kuudella eritasoliittymällä.

Tunnelin seurauksena autoliikenteen osuus keskustaan suuntautuvista matkoista kasvaisi ja päästöt lisääntyisivät, kertoo kaupungin aineisto. Paikallisesti tunneli kyllä selvästi vähentäisi autoliikennettä Esplanadeilla ja muilla suuremmilla kaduilla, pienemmillä ei niinkään.

Suuri osa tunnelin liikenteestä olisi läpiajoa eikä siis suuntautuisi keskustaan lainkaan.



Juuri keskustan elinvoiman parantaminen on yksi hankkeen päätavoitteista.

Yritysten johdolle kohdistetussa kyselyssä kävi ilmi, että kaikki haastatellut kannattivat keskustatunnelia mutta vaativat samalla, ettei autoilua katutasossa saa juurikaan rajoittaa.

Ihmisten asiointia selvittäneen tutkimuksen tulos on, että joukkoliikenteellä, kävellen tai pyörällä tulleet asiakkaat tuovat yli 80 prosenttia keskustan kauppojen ja palvelujen liikevaihdosta. Kolmannes vastaajista arvioi, että parempi saavutettavuus autolla lisäisi asiointia keskustassa.

Tunneli todella parantaisi saavutettavuutta esimerkiksi Lauttasaaresta ja Herttoniemestä. Virkamiesten esityksestä käy toisaalta ilmi, että samalla joukkoliikenteen käyttö ja pyöräily vähenisivät, minkä takia kaikkien matkojen yhteenlaskettu määrä pysyisi lähes ennallaan. Keskusta ei siis houkuttelisi lisää ihmisiä.

Kävelykeskustan laajentamiseksi kaupunki teki useita vaihtoehtoisia suunnitelmia. Lopullinen esitys on vaatimaton: kävelykaduiksi on muutettu lähinnä Kauppatorin ja Senaatintorin lähistön katuja.

Tunneli on ristiriidassa monien periaatteellisten tavoitteiden kanssa, mutta yhtä lailla sitä on vaikea sovittaa yhteen aivan konkreettisten suunnitelmien kanssa.

 

Keskustan tuntumassa tunnelin suuaukot muuttaisivat maisemaa.

Kalasataman ja Hanasaaren voimalan paikalle yritetään rakentaa Sörnäisten ja Kallion jatkeeksi lisää kaupunkia. Tunnelisuunnitelma muuttaisi Sörnäisten rantatien ramppien täyttämäksi railoksi, jonka ylittäminen jalan olisi mahdotonta lähes kilometrin matkalla Merihaasta Suvilahteen.

Tunnelin pää Hermannin rantatiellä syöttäisi autoja valmiiksi ruuhkaiseen Hämeentien ja Kustaa Vaasan tien risteykseen, johon myös suunnitellaan korttelikaupalla uusia asuntoja.

Keskustan tuntumassa tunnelin suuaukot muuttaisivat maisemaa. Liittymiä varten puhkaistaisiin reitit Siltavuorenrannan kallioon Kruununhaassa ja Tähtitorninvuoreen Eteläsatamassa. Aukko ilmestyisi myös joko Eiran asukkaiden merinäköalaan tai hulppeana uutena alueena markkinoitavan Telakkarannan viereen.

Yhteen todelliseen ongelmaan suunnitelmat kyllä toisivat ratkaisun. Jos tavaraliikenne halutaan säilyttää kantakaupungin satamissa, laivoille kulkevat rekat saataisiin tunnelien myötä pois kaduilta.

Kaikkien käytännöllisten ja periaatteellisten kysymysten jälkeen pohdittavaksi jää vielä tunnelin hinta. Investoinnin vaatimat 1,3–1,4 miljardia euroa ovat valtava rahasumma, eikä vuotuisista käyttö- ja huoltokustannuksista ole arvioita ainakaan julkisissa lähteissä.

Autoilijoilta kerättäväksi kaavaillut 10–20 senttiä kilometriltä tuottaisivat vuodessa 4–8 miljoonan euron potin, eikä lisää juuri voisi vaatia.

Virkamiesten esitystä lainaten: ”Näillä – – ei rahoiteta tunnelin investointia ja ylläpitoa isolta osin. Mikäli tunneleiden käyttömaksuja korotettaisiin, tunneleihin hakeutuisi vähemmän liikennettä, jolloin maksukertymä ei juuri kasva ja voi jopa vähentyä.”

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    2. 2

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    3. 3

      Jeffrey Epsteinin menestyksen salaisuus oli pieni musta muisti­kirja – Seksi­rikos­skandaali paisuu yhä, ja se voi tahria kaksi presidenttiä

    4. 4

      Jehovan todistajien vapautus armeijasta kumottiin, nyt enemmistö heistä näyttää hakeutuvan siviili­palvelukseen

    5. 5

      ”Pukki Pukki Pukki, sinä sinä sinä” – Teemu Pukki noussut Englannin jalka­pallon ykkös­puheen­aiheeksi, ikoninen britti­näyttelijäkin riehaantui

    6. 6

      Käänne alkoi sala­kavalasti, ja nyt Stockmann on uppoamassa – Miten kriisin­ratkaisija Lauri Ratia aikoo pelastaa perinteisen tavara­talon?

      Tilaajille
    7. 7

      Ulosteiden keskellä kiipeilyyn turhautunut ”Valkoinen prikaati” alkoi syynätä Mont Blancille pyrkiviä ja käännytti pikku­pojan kanssa vuorelle kipuavan miehen

    8. 8

      Kersti Juva keksi suomen kieleen sanan örkki, ja nyt hän kertoo, miksi yksin­kertaistenkin sanojen kääntäminen englannista suomeen on usein moni­mutkaista

    9. 9

      Vantaalla on hautausmaa, jonka puutarhuri Heli Hyystinmäki ei ole nähnyt yhtään omaista 20 vuoteen

    10. 10

      Historian suurin tutkimus­hanke tapahtuu napajään keskelle jäätyneessä laivassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    2. 2

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    3. 3

      Käänne alkoi sala­kavalasti, ja nyt Stockmann on uppoamassa – Miten kriisin­ratkaisija Lauri Ratia aikoo pelastaa perinteisen tavara­talon?

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    5. 5

      Jeffrey Epsteinin menestyksen salaisuus oli pieni musta muisti­kirja – Seksi­rikos­skandaali paisuu yhä, ja se voi tahria kaksi presidenttiä

    6. 6

      Ratsastajat ovat aiempaa isompia, ja moni talli on päätynyt asettamaan paino­rajoja: ”Aihe on monelle yli 40-vuotiaalle naiselle hirvittävän herkkä”

      Tilaajille
    7. 7

      Venäläiskylään lentää koko ajan kärpäsiä tuntemattomasta syystä, epä­toivoiset asukkaat tekivät raadoista ”apua” -kyltin

    8. 8

      Teemu Pukki rankaisi tällä kertaa Manchester Cityä ja nousi nimekkääseen joukkoon, Norwich kaatoi hallitsevan mestarin maalein 3–2

    9. 9

      Metsässä sammaloituvien betoni­rakennelmien mysteeri ratkesi Vantaalla HS:n lukijoiden avulla

    10. 10

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Teini-ikäinen kilpauimari hylättiin liian paljastavan uima­puvun vuoksi Yhdys­valloissa – käytti samaa asua kuin kaikki muutkin

    2. 2

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    3. 3

      15-vuotias Inka otti hatkat vuosi sitten, eikä häntä etsi enää kukaan – osa laitoksesta karanneista lapsista jää täysin heitteille

      Tilaajille
    4. 4

      Joukko suomalaisnaisia riisuuntui kameralle kertoakseen kehohäpeästä ja sen kukistamisesta – ”Olen yhä keskeneräinen, mutta sairaudesta olen päässyt”

      Tilaajille
    5. 5

      Seitsemän vuoden parisuhdekriisi on vanhentunut käsite: On olemassa toinen hetki, jolloin eroriski kasvaa selvästi

      Tilaajille
    6. 6

      Maailman parhaat luontokuvat valitaan taas kymmenientuhansien kuvien joukosta: HS näyttää 14 huippuotosta

    7. 7

      Elämme viheliäistä ja mitätöntä aikakautta, sanoo historioitsija Teemu Keskisarja – ”Hävettävää elää näin typerässä ajassa”

      Tilaajille
    8. 8

      Suoliston bakteerit määrittävät, miten ihminen voi, ja niitä ohjaa ravintomme – Suomalainen huippu­tutkija kertoo, millaista ruoka­valiota bakteerit janoavat

      Tilaajille
    9. 9

      Suomella on työhullu ulkoministeri, joka lähettää alaisille sähköpostia keskellä yötä ja joka puuhasi ensitöikseen yhden rauhansopimuksen

    10. 10

      Postin toimitusjohtajan ökypalkkaan löytyy selitys pienestä tuppukylästä, jossa kaikki lapset ovat keskimääräistä lahjakkaampia

    11. Näytä lisää