Kaupunki

Helsinkiläinen Peter Barmer keksi yhdeksän vuotta sitten, että Helsingin alla luikertelee jo keskusta­tunneli – Se puolitti hänen työmatkansa keskustan läpi

Helsingin alle suunnitellaan uutta, suurta keskustatunnelia. Suunnitelman toteuttaminen maksaisi jopa 1,4 miljardia euroa.

rac
Oli vuosi 2010, kun helsinkiläisen Peter Barmerin poika halusi vierailla tunnelissa. Niinpä Barmer ajoi kauppareissulla Helsingin Stockmannin maanalaiseen parkkiin. Silloin hän sai idean: keskustan alla kulkee tunnelien verkosto.

Voisiko sitä käyttää ajan säästämiseen työmatkoilla?

Barmerin työmatka kulki niihin aikoihin aamulla Itä-Helsingistä Espoon Keilarantaan ja illalla takaisin. Tästä matkasta osan, Ruoholahdenkadun ja Mannerheimintien välisen osuuden, hän pystyisi ajamaan tunneliverkostoa pitkin.

Barmer päätti kokeilla ideaa käytännössä. Stockmannin kanta-asiakaskortin avulla hän pääsi helposti tunnelista parkkihalliin ja sieltä ulos. Lopulta aikaa keskustan alitukseen kului vain nelisen minuuttia. Noin puolet vähemmän kuin nopeinta reittiä maata pitkin.

Kuukausiliite kertoi Barmerin keksinnöstä kesäkuussa 2010. Lehti kertoi tuolloin myös huoltotunnelista, jota pitkin pääsisi ajamaan vieläkin kauemmas keskustasta maan alla, Ruoholahdesta aina Kaisaniemeen saakka.

Huoltotunnelin läpiajo ei kuitenkaan ole tavalliselle liikenteelle sallittua, ja poliisi valvoo tunnelin käyttöä.

Keskustan alittava huoltotunneli nousi viime viikolla uudestaan julkiseen keskusteluun. Helsinki kaavailee keskustan ali suurta autotunnelia. Keskustatunnelia – tai maanalaista kokoojakatua – hahmotteleva suunnitelma julkaistiin toissa perjantaina.

Tunneli kulkisi Länsiväylältä Hermannin rantatielle. Itse päätunneliin Helsingin virkamiehet ovat hahmotelleet liityntätunneleita. Niitä rakennettaisiin ainakin Sörnäisiin, Katajanokalle, Kruununhakaan, Eteläsatamaan, Jätkäsaareen ja Punavuoreen tai Eiraan.

Vähintään nelikaistainen tunneli olisi valtava ponnistus ja maksaisi jopa 1,4 miljardia euroa. Olisiko Helsinki voinut oppia jotain Peter Barmerilta?

Projektinjohtaja Katariina Baarman kaupunginkansliasta huomauttaa, että myös huoltotunnelin hyödyntämistä keskustatunnelin rakentamisessa selvitettiin. Se olisi luonnollisesti ollut huomattavasti halvempi ratkaisu, mutta käytännössä ongelmia olisi tullut eteen paljon.

”Huoltotunneli on suunniteltu ja mitoitettu huoltoliikenteelle, ei yleiselle liikenteelle ja liikennemäärälle, joka sinne tulisi, jos läpiajo olisi sallittu”, Baarman sanoo.

Tunnelissa on Baarmanin mukaan jyrkkiä osuuksia ja erikoisia liittymäratkaisuja. Lisäksi ilmanvaihtoa ja savunpoistoa olisi vaikea saada toimimaan suurilla liikennemäärillä. Tunnelista ei myöskään saataisi riittävän turvallista, koska ihmisten pelastaminen mahdollisessa onnettomuustilanteessa olisi haastavaa.

Tunnelin muokkaaminen käyttötarkoitukseen sopivaksi on hänen mukaansa lähes mahdotonta, kun ympärillä on myös muita maanalaisia tiloja. Jo rakennettujen kalliotunneleiden muuttaminen ja leventäminen on yleensäkin vaikeaa, hän sanoo.

Baarman painottaa, että julkisuuteen esitelty 1,4 miljardia maksava keskustatunnelisuunnitelma voitaisiin toteuttaa myös vaiheittain. Silloin myös investointikustannukset tulisivat maksettavaksi vaiheittain.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta käsittelee keskustatunneliselvitystä muutaman viikon päästä. Jos hanketta päätetään jatkaa, päätös tunnelin rakentamisesta on tarkoitus tehdä valtuustossa viimeistään vuonna 2021.

Mutta minkälainen keskustan huoltotunneli oikeastaan on? HS sai Helsingin kaupungilta poikkeusluvan ajaa huoltotunnelin läpi. Kuskiksi lähti tunneleita omassa elämässään hyödyntänyt Peter Barmer.

Barmer ehti käyttää omaa oikotietään kerran viikossa joitakin vuosia. Sitten työpaikka siirtyi Ludviginkadulle ja samalla loppui tarve tunneleille.

Nyt auto lipuu tilavaan tunneliin Ruoholahdessa. Otamme aikaa. Vastassa on muutama liikenneympyrä ja reitin kapeimmassa kohdassa liikennevalot: molemmista suunnista käytetään tässä kohdassa samaa kaistaa. On mentävä vuoroissa. Takana ajaa miltei koko matkan tavallinen henkilöauto. Päästämme sen ohi. Myös muita henkilöautoja tulee vastaan.

Lopussa reitti kaartuu jyrkästi oikealle ja nousee syksyiseen Kaisaniemeen. Aikaa 2,2 kilometrin tunnelissa kului viisi minuuttia. Ruuhkan jo laannuttua matkaan menee maan päällä tietä pitkin kahdeksan minuuttia, ruuhka-aikana huomattavasti enemmän.

Barmer pohtii nyt, mille asioille vapautuisi tilaa, jos autot saataisiin maan alle.

”Jos saamme autoja pois teiltä, lisäisikö se pyöräilyä ja paranisiko ilman laatu? Kuinka paljon voisimme lisätä kaupunkipyöriä? Voisiko olla enemmän puistoja? Jos olisi vähemmän autoja, pyöräkaistat voisivat olla leveämpiä”.

Barmerin mielestä autoja on liikaa keskustassa aamu- ja iltapäiväruuhkassa.

”Se olisi aika näppärää, jos ruuhka-aikana pääsisi maan alla nopeammin.”



Aikajana: Keskustatunnelin pitkä historia

1987

Helsingin keskustan alittavasta tunnelista on esitetty erilaisia ideoita jo vuosikymmenten ajan. Joulukuussa 1987 Helsingin Sanomat kertoi kaupunkisuunnitteluviraston uudesta ehdotuksesta: Pohjoisesta Mannerheimintietä tuleva autoilija voi kääntyä eduskuntatalon jälkeen länteen uudelle Kampin bulevardille. Sen alla kulkee toinen katu tunnelissa. Se alkaa Mechelininkadulta ja tulee maan päälle vasta Kaisaniemenkadulla.

1990

HS kertoi kaupungin etenevistä tunneli- ja kävelykeskustasuunnitelmista toukokuussa 1990. Kaupunkisuunnittelulautakunta oli saanut eteensä esityksen, jossa laajaa kävelykeskustaa rajasivat Kaivokatu, Fabianinkatu, Pohjoisesplanadi ja Mannerheimintie.

Kampin ja Töölönlahden osayleiskaavasuunnitelmien yhteydessä kaupunkisuunnittelulautakunta päätti viime joulukuussa, että keskustan alittavasta liikennetunnelista suunnitellaan 2+2-kaistainen. Sen itäpää päätettiin ulottaa Sörnäisten rantatielle asti.

1993

HS kertoi, että apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpinen herätteli tyrmäyksen saanutta keskustatunnelia henkiin. Korpisen kerrottiin tunnustelevan pankkien halukkuutta osallistua tunnelin rakentamisen kustannuksiin – ne kun omistivat suuren osan keskustan kiinteistöistä. Puhuttiin Helsingin autottomasta keskustasta.

Helsinki ei näinä vaikeina aikoina pysty yksin maksamaan tunnelia. Vaikka pankit saataisiin mukaan, ei sekään riittäisi. Niinpä kustannuksia katettaisiin Korpisen lempimaksulla, tietullilla.

2008

Helsingin suurpuolueet kokoomus ja Sdp olivat päässeet sopuun keskustatunnelista, ja tunnelille oli alettu laatia asemakaavaa. Sitten Sdp:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Kai Kalima pudotti valtuuston budjettikeskustelussa pommin: Sdp vetäytyy hankkeesta.

Kunnallisvaalit olivat tulossa ja vihreät uhkasivat Sdp:n asemaa. Kokoomuksessa Sdp:n yllätysvetäytymistä pidettiin vaalitaktikointina, jolla yritettiin kosiskella ympäristönsuojeluhenkisiä äänestäjiä.

”On käsittämätöntä, että asia tuodaan tällä tavalla esiin”, kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Risto Rautava puuskahti.

Kaavan valmistelu lopetettiin, koska sen läpimeno ei enää ollut poliittisesti mahdollista.

2017

Helsingin pormestariksi pian valittava Jan Vapaavuori (kok) kertoi haluavansa Helsingin keskustaan suuria muutoksia. Vapaavuori halusi selvittää niin keskustatunnelin rakentamista kuin kävelykeskustan laajentamistakin.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Thaimaan kuningas erotti ainoan jalkavaimonsa: syyksi kerrottiin ”karkea niskoittelu” ja kuningattareen liittyvä valtapeli

    2. 2

      Uudet liikuntasuositukset muuttavat koko liikunnan käsitteen – Testaa laskurilla, liikutko riittävästi

    3. 3

      HS haastatteli kurdien mielenosoituksen osallistujia: näin tilanne kärjistyi

    4. 4

      Poliisien etu­järjestön puheen­johtaja Ohisalon selvitys­pyynnöstä: Vuoro­puhelun sisä­ministerin kanssa tapahduttava muualla kuin Twitterissä

    5. 5

      Puhemies torjui Boris Johnsonin toivoman uuden äänestyksen brexit-sopimuksesta – suora lähetys britti­parlamentista jatkuu

    6. 6

      Kotityöt kasautuvat naisille miesten tajuamatta – Helsinkiläispari jakaa työt tasan: ”Excel on nostanut tyytyväisyyttäni enemmän kuin kosinta”

      Tilaajille
    7. 7

      Sri Lanka on vuoden paras matkailumaa, julisti Lonely Planet – Sitten tuli huhtikuun terrori-isku ja kaikki muuttui

    8. 8

      Iranilainen musiikkipalvelu poisti naiset kaikkien levyjen kansikuvista

    9. 9

      Alma pääsi lämmittelijäksi Christina Aguileran Britannian-kiertueelle – Manageri: ”Christina oli nähnyt Alman keikan ja tykännyt kovasti”

    10. 10

      Hämmentynyttä Wikileaksin perustajaa Julian Assangea kuultiin oikeudessa Britanniassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uudet liikuntasuositukset muuttavat koko liikunnan käsitteen – Testaa laskurilla, liikutko riittävästi

    2. 2

      ”Koko Suomi kaatui minun vastaanotolleni”, sanoo lääke­kannabiksen reseptien kirjoittamisen lopettanut lääkäri

    3. 3

      Kotityöt kasautuvat naisille miesten tajuamatta – Helsinkiläispari jakaa työt tasan: ”Excel on nostanut tyytyväisyyttäni enemmän kuin kosinta”

      Tilaajille
    4. 4

      Nuori lääkäri avautui uuvuttavasta työstään ja sai aikaan vastausten tulvan: ”Haluan, että ihmiset ymmärtävät, miksi lääkärit eivät jää terveyskeskuksiin”

    5. 5

      Kuvia Suomesta: Ihminen löytää toisen pikkukaupungin yössä

    6. 6

      Maksoin hoitajan ojentamasta kumiletkusta 64 euroa: onko hoitokuluvakuutuksista tullut lääkäriasemille rahastusautomaatti?

    7. 7

      HS haastatteli kurdien mielenosoituksen osallistujia: näin tilanne kärjistyi

    8. 8

      Emeritusprofessori kiittää nuorta lääkäriä kannanotosta: ”Jos halutaan oikeasti hoitaa meidän vanhuksia, järjestelmää pitää muuttaa dramaattisesti”

    9. 9

      Omakotitalolle ei löydy ostajaa edes Järvenpäässä – Kari Sirola kertoo, miten vanhaa taloa voi pitää kunnossa halvalla

      Tilaajille
    10. 10

      Uni ja liikunta puhdistavat aivot, mutta korkea verenpaine heikentää pään pesukoneen tehoa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaikki Triplasta: HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten uudessa Pasilassa liikutaan

    2. 2

      Johanna Huhtamäki, 38, kuuli oudon äänen, eikä tiennyt sen kielivän kuolemasta – Nyt hän toteuttaa unelmiaan, sillä pian saattaa olla liian myöhäistä

      Tilaajille
    3. 3

      Kuvia Suomesta: Ihminen löytää toisen pikkukaupungin yössä

    4. 4

      Demokraattien Nancy Pelosi kertoi syistä, miksi Trump sai ”hermoromahduksen” Syyria-kokouksessa

    5. 5

      ”Olen 31, enkä ole seurustellut kertaakaan” – Lyhyet miehet kertovat, millaista on elää maailmassa, jossa pituutta pidetään miehen mittana

      Tilaajille
    6. 6

      Keväällä Fazerin asmr-mainos sai monet raivon partaalle, ja nyt myös Mainonnan eettinen neuvosto otti siihen kantaa

    7. 7

      Nuori lääkäri avautui uuvuttavasta työstään ja sai aikaan vastausten tulvan: ”Haluan, että ihmiset ymmärtävät, miksi lääkärit eivät jää terveyskeskuksiin”

    8. 8

      Kim huijasi itselleen halutun kaupungin vuokra-asunnon läheltä Helsingin keskustaa – Rikosoikeuden professori: ”Moraalitonta tällainen kepulointi ainakin on”

      Tilaajille
    9. 9

      Kotona tehtävä tikkutesti on paljastanut jo monia oireettomia suolistosyöpiä

    10. 10

      HS:n erikoisartikkeli vie ruotsalaisten orjasaarelle: Gustavia oli Ruotsin yritys päästä siirtomaavallaksi, ja oli siellä mukana suomalaisiakin

      Tilaajille
    11. Näytä lisää