Kaupunki

Helsinkiläinen Peter Barmer keksi yhdeksän vuotta sitten, että Helsingin alla luikertelee jo keskusta­tunneli – Se puolitti hänen työmatkansa keskustan läpi

Helsingin alle suunnitellaan uutta, suurta keskustatunnelia. Suunnitelman toteuttaminen maksaisi jopa 1,4 miljardia euroa.

rac
Oli vuosi 2010, kun helsinkiläisen Peter Barmerin poika halusi vierailla tunnelissa. Niinpä Barmer ajoi kauppareissulla Helsingin Stockmannin maanalaiseen parkkiin. Silloin hän sai idean: keskustan alla kulkee tunnelien verkosto.

Voisiko sitä käyttää ajan säästämiseen työmatkoilla?

Barmerin työmatka kulki niihin aikoihin aamulla Itä-Helsingistä Espoon Keilarantaan ja illalla takaisin. Tästä matkasta osan, Ruoholahdenkadun ja Mannerheimintien välisen osuuden, hän pystyisi ajamaan tunneliverkostoa pitkin.

Barmer päätti kokeilla ideaa käytännössä. Stockmannin kanta-asiakaskortin avulla hän pääsi helposti tunnelista parkkihalliin ja sieltä ulos. Lopulta aikaa keskustan alitukseen kului vain nelisen minuuttia. Noin puolet vähemmän kuin nopeinta reittiä maata pitkin.

Kuukausiliite kertoi Barmerin keksinnöstä kesäkuussa 2010. Lehti kertoi tuolloin myös huoltotunnelista, jota pitkin pääsisi ajamaan vieläkin kauemmas keskustasta maan alla, Ruoholahdesta aina Kaisaniemeen saakka.

Huoltotunnelin läpiajo ei kuitenkaan ole tavalliselle liikenteelle sallittua, ja poliisi valvoo tunnelin käyttöä.

Keskustan alittava huoltotunneli nousi viime viikolla uudestaan julkiseen keskusteluun. Helsinki kaavailee keskustan ali suurta autotunnelia. Keskustatunnelia – tai maanalaista kokoojakatua – hahmotteleva suunnitelma julkaistiin toissa perjantaina.

Tunneli kulkisi Länsiväylältä Hermannin rantatielle. Itse päätunneliin Helsingin virkamiehet ovat hahmotelleet liityntätunneleita. Niitä rakennettaisiin ainakin Sörnäisiin, Katajanokalle, Kruununhakaan, Eteläsatamaan, Jätkäsaareen ja Punavuoreen tai Eiraan.

Vähintään nelikaistainen tunneli olisi valtava ponnistus ja maksaisi jopa 1,4 miljardia euroa. Olisiko Helsinki voinut oppia jotain Peter Barmerilta?

Projektinjohtaja Katariina Baarman kaupunginkansliasta huomauttaa, että myös huoltotunnelin hyödyntämistä keskustatunnelin rakentamisessa selvitettiin. Se olisi luonnollisesti ollut huomattavasti halvempi ratkaisu, mutta käytännössä ongelmia olisi tullut eteen paljon.

”Huoltotunneli on suunniteltu ja mitoitettu huoltoliikenteelle, ei yleiselle liikenteelle ja liikennemäärälle, joka sinne tulisi, jos läpiajo olisi sallittu”, Baarman sanoo.

Tunnelissa on Baarmanin mukaan jyrkkiä osuuksia ja erikoisia liittymäratkaisuja. Lisäksi ilmanvaihtoa ja savunpoistoa olisi vaikea saada toimimaan suurilla liikennemäärillä. Tunnelista ei myöskään saataisi riittävän turvallista, koska ihmisten pelastaminen mahdollisessa onnettomuustilanteessa olisi haastavaa.

Tunnelin muokkaaminen käyttötarkoitukseen sopivaksi on hänen mukaansa lähes mahdotonta, kun ympärillä on myös muita maanalaisia tiloja. Jo rakennettujen kalliotunneleiden muuttaminen ja leventäminen on yleensäkin vaikeaa, hän sanoo.

Baarman painottaa, että julkisuuteen esitelty 1,4 miljardia maksava keskustatunnelisuunnitelma voitaisiin toteuttaa myös vaiheittain. Silloin myös investointikustannukset tulisivat maksettavaksi vaiheittain.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta käsittelee keskustatunneliselvitystä muutaman viikon päästä. Jos hanketta päätetään jatkaa, päätös tunnelin rakentamisesta on tarkoitus tehdä valtuustossa viimeistään vuonna 2021.

Mutta minkälainen keskustan huoltotunneli oikeastaan on? HS sai Helsingin kaupungilta poikkeusluvan ajaa huoltotunnelin läpi. Kuskiksi lähti tunneleita omassa elämässään hyödyntänyt Peter Barmer.

Barmer ehti käyttää omaa oikotietään kerran viikossa joitakin vuosia. Sitten työpaikka siirtyi Ludviginkadulle ja samalla loppui tarve tunneleille.

Nyt auto lipuu tilavaan tunneliin Ruoholahdessa. Otamme aikaa. Vastassa on muutama liikenneympyrä ja reitin kapeimmassa kohdassa liikennevalot: molemmista suunnista käytetään tässä kohdassa samaa kaistaa. On mentävä vuoroissa. Takana ajaa miltei koko matkan tavallinen henkilöauto. Päästämme sen ohi. Myös muita henkilöautoja tulee vastaan.

Lopussa reitti kaartuu jyrkästi oikealle ja nousee syksyiseen Kaisaniemeen. Aikaa 2,2 kilometrin tunnelissa kului viisi minuuttia. Ruuhkan jo laannuttua matkaan menee maan päällä tietä pitkin kahdeksan minuuttia, ruuhka-aikana huomattavasti enemmän.

Barmer pohtii nyt, mille asioille vapautuisi tilaa, jos autot saataisiin maan alle.

”Jos saamme autoja pois teiltä, lisäisikö se pyöräilyä ja paranisiko ilman laatu? Kuinka paljon voisimme lisätä kaupunkipyöriä? Voisiko olla enemmän puistoja? Jos olisi vähemmän autoja, pyöräkaistat voisivat olla leveämpiä”.

Barmerin mielestä autoja on liikaa keskustassa aamu- ja iltapäiväruuhkassa.

”Se olisi aika näppärää, jos ruuhka-aikana pääsisi maan alla nopeammin.”



Aikajana: Keskustatunnelin pitkä historia

1987

Helsingin keskustan alittavasta tunnelista on esitetty erilaisia ideoita jo vuosikymmenten ajan. Joulukuussa 1987 Helsingin Sanomat kertoi kaupunkisuunnitteluviraston uudesta ehdotuksesta: Pohjoisesta Mannerheimintietä tuleva autoilija voi kääntyä eduskuntatalon jälkeen länteen uudelle Kampin bulevardille. Sen alla kulkee toinen katu tunnelissa. Se alkaa Mechelininkadulta ja tulee maan päälle vasta Kaisaniemenkadulla.

1990

HS kertoi kaupungin etenevistä tunneli- ja kävelykeskustasuunnitelmista toukokuussa 1990. Kaupunkisuunnittelulautakunta oli saanut eteensä esityksen, jossa laajaa kävelykeskustaa rajasivat Kaivokatu, Fabianinkatu, Pohjoisesplanadi ja Mannerheimintie.

Kampin ja Töölönlahden osayleiskaavasuunnitelmien yhteydessä kaupunkisuunnittelulautakunta päätti viime joulukuussa, että keskustan alittavasta liikennetunnelista suunnitellaan 2+2-kaistainen. Sen itäpää päätettiin ulottaa Sörnäisten rantatielle asti.

1993

HS kertoi, että apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpinen herätteli tyrmäyksen saanutta keskustatunnelia henkiin. Korpisen kerrottiin tunnustelevan pankkien halukkuutta osallistua tunnelin rakentamisen kustannuksiin – ne kun omistivat suuren osan keskustan kiinteistöistä. Puhuttiin Helsingin autottomasta keskustasta.

Helsinki ei näinä vaikeina aikoina pysty yksin maksamaan tunnelia. Vaikka pankit saataisiin mukaan, ei sekään riittäisi. Niinpä kustannuksia katettaisiin Korpisen lempimaksulla, tietullilla.

2008

Helsingin suurpuolueet kokoomus ja Sdp olivat päässeet sopuun keskustatunnelista, ja tunnelille oli alettu laatia asemakaavaa. Sitten Sdp:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Kai Kalima pudotti valtuuston budjettikeskustelussa pommin: Sdp vetäytyy hankkeesta.

Kunnallisvaalit olivat tulossa ja vihreät uhkasivat Sdp:n asemaa. Kokoomuksessa Sdp:n yllätysvetäytymistä pidettiin vaalitaktikointina, jolla yritettiin kosiskella ympäristönsuojeluhenkisiä äänestäjiä.

”On käsittämätöntä, että asia tuodaan tällä tavalla esiin”, kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Risto Rautava puuskahti.

Kaavan valmistelu lopetettiin, koska sen läpimeno ei enää ollut poliittisesti mahdollista.

2017

Helsingin pormestariksi pian valittava Jan Vapaavuori (kok) kertoi haluavansa Helsingin keskustaan suuria muutoksia. Vapaavuori halusi selvittää niin keskustatunnelin rakentamista kuin kävelykeskustan laajentamistakin.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Jari Sillanpää saa syytteen lapsen seksuaalisesta hyväksi­käytöstä

    2. 2

      NFL:ssä nähtiin poikkeuksellista väkivaltaa: ”Hän saa 30 vuoden pelikiellon”

    3. 3

      Moni tuntee ihmisen, joka haluaa olla aina oikeassa – Psykoterapeutti neuvoo, miten pätijän kanssa pärjää

      Tilaajille
    4. 4

      Katariina Suuri tuli nielleeksi kaksimetrisen muovikasvin: Alkoi tuntien taistelu, kun burmanpyton yritettiin pelastaa

    5. 5

      Erdoğanin vierailu Valkoisessa talossa sai erikoisen käänteen: Turkin presidentti alkoi esitellä tabletilta kurdien vastaista propagandaa

    6. 6

      Ihan tavallinen suomalainen suku­juhla oli Yasu Jukkolalle suuri järkytys – sen seurauksena Etiopiasta adoptoitu orpo toi twerkkauksen Suomeen

      Tilaajille
    7. 7

      Feminismistä tuli poliittinen iskusana – Keskustan opiskelijajärjestön feminismi uhkaa kääntyä maaseudun nuoria naisia vastaan

    8. 8

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    9. 9

      Uusi Škoda Superb on iso, mukava ja ylellinen – Volkswagenin johdon mielestä jo liiankin hyvä

      Tilaajille
    10. 10

      Huuhkajat huomattiin Yhdysvalloissakin, suomalaisten riehakkaat juhlimistavat herättävät ihmetystä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    2. 2

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    3. 3

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    4. 4

      Notre Damen uusi julkisivu kuumentaa tunteita Ranskassa – remontista vastaava kenraali käski arkkitehtiä ”tukkimaan turpansa”

    5. 5

      Suomesta palautettu irakilaismies surmattiin Bagdadissa – Suomi rikkoi ihmisoikeus­sopimusta, linjasi EIT

    6. 6

      Moni tuntee ihmisen, joka haluaa olla aina oikeassa – Psykoterapeutti neuvoo, miten pätijän kanssa pärjää

      Tilaajille
    7. 7

      Sähköpotkulautojen synkkä saldo Helsingissä: 400 potilasta sairaaloissa, yhdeksän aivovammaa

    8. 8

      HS:n erikois­artikkeli näyttää, miten Suomen maalit EM-karsinnoissa ovat syntyneet – Teemu Pukin maaleissa toistuu yksi kaava

      Tilaajille
    9. 9

      Poliisi ei aloita esitutkintaa Jussi Halla-Ahon twiitistä, Abdirahim ”Husu” Hussein teki rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta

    10. 10

      Jari Sillanpää saa syytteen lapsen seksuaalisesta hyväksi­käytöstä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuomas Uutela ja Ilkka Mannikainen saattavat lentää monta tuntia vain käydäkseen vessassa toisessa maassa – He harrastavat lentopisteiden keräämistä

      Tilaajille
    2. 2

      Kaupunginvaltuutettu Abdirahim ”Husu” Hussein myöntää valehdelleensa taksiyön tapahtumista: ”Olin vihainen”

    3. 3

      Kaikkien aikojen kovin suomalaisbiisi täyttää 20 vuotta ja siksi radiokanava soittaa vuorokauden pelkästään sitä

    4. 4

      Emma Watson kuvaili elämäntilannettaan ja keksi käsitteen, jota koko internet on kaivannut mutta jota ei ole suomennettu – sinkkuuden käsite on yhä kapea

    5. 5

      Matka mystiselle erämaajärvelle – HS:n erikoisartikkeli näyttää, miksi Inarijärven kauneus kerää ylistystä maailmalla

      Tilaajille
    6. 6

      HS:n reportaasi Kanadasta: Näin kävi, kun maa laillisti kannabiksen – pimeä markkina voi hyvin, ja moni kaipaa menneeseen

      Tilaajille
    7. 7

      Tässä on uusi Olympiastadion – Kosketa ainutlaatuisia panoraamakuvia ja katso, miltä uusittu stadion näyttää

      Tilaajille
    8. 8

      Kenelle kehittyy hallitsematon himo? Riippuvuus­tutkija Joonas Majuri tietää, millainen tausta altistaa tuhoisille addiktioille

      Tilaajille
    9. 9

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    10. 10

      Mistä Maria Nordinin kiistellyssä kurssissa on kyse? Materiaaliin perehtynyt asiantuntija kertoo, mikä teki sisällöstä vaarallisen

    11. Näytä lisää