
Ehtona on, että jäsenyys on tuo merkittäviä parannuksia Järvenpään ja Helsingin väliseen junaliikenteeseen. Järvenpäästä kulkee nyt Helsingin suuntaan kaksi junavuoroa tunnissa.
HSL:n jäsenyyttä suosittanut kaupunginjohtaja Olli Naukkarinen https://www.hs.fi/haku/?query=olli+naukkarinenon toivonut 4–5 junavuoroa tunnissa.
Kaupunginhallituksen käsittelyä edelsi tilanne, jossa sekä HSL että VR kävivät esittelemässä omia vaihtoehtoisia liikennöintimallejaan Järvenpään päättäjille. Molemmat lupasivat parannuksia nykytilanteeseen, mutta junavuorojen olennainen lisääminen edellyttäisi parannuksia pääradalla.
VR on kaavaillut muun muassa uuden kerran tunnissa kulkevan G-junalinjan perustamista Järvenpään kautta Riihimäelle ja Lahteen. Tällä hetkellä G-juna kulkee Riihimäen ja Lahden välillä. HSL on suunnitellut parannuksia etenkin ilta- ja viikonloppuliikenteeseen.
Järvenpää kyseli asukkaiden toiveita muun muassa sähköisellä kyselyllä. Kaupunki kysyi myös 200 työnantajan, oppilaitoksen ja yhdistyksen mielipiteitä. Molemmissa kyselyissä valtaosa vastaajista suosittu HSL:n jäsenyyttä.
Asia siirtyy seuraavaksi Järvenpään kaupunginvaltuuston käsittelyyn lokakuun 21. päivänä. Jos valtuusto hyväksyy liittymisen HSL:een, se voisi toteutua aikaisintaan vuonna 2022.
Alustava arvio Järvenpään kuntaosuudesta on 2,1–2,2 miljoonaa euroa vuodessa. Verrattuna Järvenpään joukkoliikenteen nykykuluihin kustannukset nousisivat 1,4–1,6 miljoonaa euroa.
Järvenpää harkitsi edellisen kerran HSL:n jäsenyyttä seitsemän vuotta sitten, mutta totesi silloin kustannukset liian suuriksi.
Oikaisu 9. lokakuuta kello 14.43: Korjattu uuden G-junan reitti. Nykyinen G-juna kulkee Lahden ja Riihimäen välillä.
- Järvenpää Seuraa
- Joukkoliikenne Seuraa
- Junat Seuraa
- Liikenne Seuraa
- Marja Salomaa Seuraa
Kommentit